۳ گام کلیدی برای ورود به بورس

مراحل ورود به بورس

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی و رشد قابل‌توجه نرخ تورم در کشورمان، بسیاری از افراد برای جلوگیری از کم شدن ارزش دارایی‌هایشان و کسب سود وارد بورس می‌شوند و با توجه به بازده بسیار خوب بازارسرمایه در سال‌های گذشته نسبت به سایر بازارهای مالی نظیر ارز و طلا و… روزبه‌روز تعداد علاقه‌مندان و فعالان بورس بیشتر می‌شود.

به کمک سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانید علاوه بر حفظ ارزش پول در برابر تورم، درصد بسیار خوبی در این بازار سود کسب کنید، علاوه بر آن توسط پولی که وارد بورس می‌کنید به رشد اقتصاد و صنعت کشورمان نیز کمک کرده‌اید.

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار می‌بایست حتماً کد بورسی داشته باشید.

کد بورسی شناسه‌ای یکتا است که از طرف سازمان بورس به کمک کارگزاران برایتان صادر می‌شود،تا زمانی که کد بورسی خود را دریافت نکرده‌اید ، سرمایه‌گذاری در بورس غیرممکن است؛در ادامه مراحل دریافت کد بورسی به‌دقت تشریح می‌شود.

گام اول

ثبت‌نام در سامانه سجام

اولین قدم برای دریافت کد بورسی و شروع معاملات در بورس، ثبت‌نام در سامانه سراسری سجام، به نشانی اینترنتی www.sejam.ir است، سامانه سجام تحت نظر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار است که به‌منظور احراز هویت دقیق و یکپارچه‌سازی اطلاعات فعالان بازارسرمایه ثبت‌نام در این سامانه الزامی است.

پس از پشت سر گذاشتن مراحل مربوط به ثبت‌نام، در انتها این سامانه به شما یک کد پیگیری ارائه می‌دهد که این کد برای احراز هویت و ادامه روند دریافت کدبورسی لازم است.

گام دوم

مراجعه به کارگزاری

کارگزارها درواقع رابط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند که به کمک آن‌ها می‌توانیم در بورس فعالیت کنیم لذا تمامی افرادی که می‌خواهند وارد بورس شوند می‌بایست یک کارگزار معتبر و مناسب انتخاب کرده و به آن مراجعه کنند.

در قدم دوم با همراه داشتن مدارک زیر به یک کارگزار مراجعه کنید.

  • کد پیگیری سامانه سجام
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه
  • شماره شبا بانکی
  • ایمیل معتبر

کارگزاری بورس

کارگزار پس از دریافت مدارک ذکرشده و تکمیل چندین فرم و احراز هویت، می‌تواند برایتان کد بورسی صادر کند، عموماً فرآیند صدور کد بورسی حدود یک الی دو روز کاری زمان نیاز دارد.

(درصورتی‌که کارگزار قادر به احراز هویت نباشد باید به یکی از شعب دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنید)

پس از صدور کد بورسی، توسط کارگزار پیامی به ایمیل و یا شماره تلفن همراهتان ارسال می‌شود که حاوی اطلاعات دقیق بورسی شما هست، اطلاعاتی مانند کد بورسی، آدرس پنل معاملات آنلاین کارگزاری، نام کاربری و رمز عبور پنل معاملات آنلاین.

گام سوم

مراجعه به پنل معاملاتی و شروع به خرید و فروش

در انتها می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی پنل معاملات آنلاین کارگزارتان و واردکردن نام کاربری و رمز عبور ارسال‌ شده توسط کارگزاری، وارد سامانه معاملاتی خودتان شوید و شروع به خرید و فروش اوراق بهادار در بورس تهران کنید.

معاملات آنلاین

لازم به ذکر است حداقل مبلغ موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در بورس ۵۰۰ هزار تومان است.

توجه داشته باشید که بازارسرمایه همان‌طور که می‌تواند بازده بسیار بالاتری نسبت به بانک برایتان داشته باشد، به همان نسبت نیز از ریسک بسیار بالاتری برخوردار است و اگر دانش و مهارت تخصصی این کار را نداشته باشید ممکن است با زیان مواجه شوید، لذا برای داشتن معاملات موفق و کسب سود در این بازار حتماً باید به دانش و مهارت‌های تخصصی موردنیاز مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، مدیریت سرمایه و … مسلط باشد، در غیر این صورت بهتر است به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید