اسپرد در فارکس چیست؟ (Spread)|مزایا و معایب استفاده از اسپرد

اسپرد در فارکس چیست

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی اسپرد در فارکس چیست؟ (Spread) و مزایا و معایب استفاده از اسپرد میپردازد.

فعالیت مثبت در بستری پر نوسان و پویا همانند فارکس نیازمند درک صحیح مفاهیمی همچون اسپرد (Spread) است. اهمیت این موضوع در پایان معاملات مشخص می شود، زمانی که سود و یا زیان شما توسط آن تحت تأثیر قرار گرفته است. آشنایی با تعاریف مهم در فارکس برای تمامی تریدر ها حیاتی است به خصوص افرادی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اند. متأسفانه بسیاری از معامله گران تازه کار به سادگی از کنار چنین مفاهیم ضروری و مؤثر در معاملات رد می شوند و زمان کافی را صرف آشنایی با آن نمی کنند. در مقاله پیش رو با ما همراه باشید تا با مفهوم اسپرد در معاملات آشنا شویم و جنبه های مختلف آن را بررسی کنیم.

 

اسپرد چیست ؟

بازار فارکس را می توان بزرگ ترین بازار مالی حال حاضر جهان دانست که افراد از سراسر جهان می توانند در آن فعالیت کنند. فعالیت در این بستر در طی سال های گذشته در بین ایرانیان نیز محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. به طوری که افراد سعی می کنند با یادگیری چم و خم تحلیل بازار به درآمد دلاری برسند. فعالیت در فارکس از جهات مختلفی سرمایه معامله گران را متوجه ریسک می کند. به همین دلیل تریدری شاید شغل مناسبی برای همه افراد نباشد.

یکی از مهم ترین مفاهیم دخیل در معاملات فارکس اسپرد است که بسیاری از تازه کاران بازار در درک صحیح آن مشکل دارند. اسپرد بخشی جدا ناشدنی از فارکس است و بر معاملات تمامی تریدر ها اعمال می شود. اسپرد به صورت جهانی به عنوان هزینه معاملاتی شناخته می شود که توسط بروکر دریافت می شود. به عبارتی دیگر بروکر ها در ازای خدماتی که ارائه می کنند از معامله گران هزینه دریافت می کنند. این هزینه می تواند درصدی تعیین شده در قالب کمیسیون باشد و یا در اغلب موارد به صورت اسپرد از حساب تریدر ها کسر شود.

حال خاستگاه اسپرد چیست و چگونه بر معاملات تأثیر می گذارد؟ شما در هنگام تحلیل نمودار نماد های مختلف در بازار فارکس با یک سری اعداد و رقم که قیمت خرید و فروش هستند سروکار دارید. در بخش خرید (bid) بالاترین قیمتی که معامله گر حاضر است بپردازد نمایش داده می شود. در مقابل بخش فروش (Ask) معاملات ارائه دهنده بهترین قیمت فروشی برای معامله گران است. اسپرد در واقع حاصل تفاضل قیمت خرید و فروش است و به صورت هزینه ای بر معاملات اعمال می شود. معامله گران باید به این مفهوم توجه بسیاری داشته باشند؛ چرا که به طور کامل قابلیت تغییر نتیجه معاملات را دارد. در ادامه به طور جرئی با انواع اسپرد آشنا خواهیم شد.

انواع اسپرد

انواع اسپرد

کدام اسپرد بهتر است؟

اسپرد معاملات به صورت کلی بر دو نوع شناور (Floating) و ثابت (Fixed) است. همان طور که از اسمشان پیداست در نوع شناور اسپرد با نوسانات بازار دچار تغییر می شود و همواره مقدار ثابتی ندارد. در مقابل نوع ثابت اسپرد دارای مقداری ثابت و بدون تغییر در طول معاملات است. به طور معمول بروکر هایی که دارای میز معاملاتی (DD) هستند از اسپرد های ثابت بهره می برند. این دسته از بروکر ها خود طرف حساب معامله گران هستند و به بازار گردان معروف اند. اسپرد اصلی ترین منبع درآمد بروکر های بازارگردان است.

کارایی هر یک از انواع اسپرد بسته به شرایط بازار متغیر است. در زمانی که بازار با فعالیت سشن های مختلف شاهد نوسان زیادی است اسپرد ثابت گزینه مناسب تری تلقی می شود؛ چرا که مقدار آن در طول معاملات بدون تغییر باقی می ماند و برعکس در شرایط آرام و به دور از نوسان بازار اسپرد شناور به سود حداکثری معامله گران کمک بسیاری می کند. در نظر داشته باشید بروکر های بازارگردان که از اسپرد ثابت بهره می برند در اکثر مواقع مقدار اسپرد بالایی را برای تریدر ها در نظر می گیرند.

همچنین اگر شما برای انجام معاملات خود استراتژی معاملات روزانه (Day Trading) مانند اسکالپ را برگزیده اید استفاده از اسپرد شناور می تواند گزینه بهتری باشد. دلیل این امر وجود حساب های مخصوص اسکالپ با اسپرد شناور است که گاهی اسپرد در آن ها به صفر نیز می رسد. این افراد به دلیل باز کردن چندین معامله در روز باید حسابی با کمترین میزان اسپرد را برای خود انتخاب کنند.

به علاوه استفاده از اسپرد ثابت برای معامله گران تازه کار مناسب تر است؛ چرا که در اسپرد ثابت میزان سرمایه کمتری مورد نیاز است. همچنین مبتدی ها با در اختیار داشتن اسپرد ثابت راحت تر می توانند هزینه معاملات خود را محاسبه کنند.

نحوه محاسبه اسپرد

محاسبه اسپرد به راحتی توسط تمامی معامله گران قابل انجام است. به این منظور در ابتدا لازم است شما با مفهوم‌ پیپ در معاملات آشنا باشید؛ چرا که برای اندازه گیری اسپرد از پیپ (pip) بهره می برند. پیپ در واقع کوچک ترین واحد استفاده شده برای بیان سود و زیان در بازار های مالی از جمله فارکس است.

بسیاری از معامله گران ممکن است در هنگام محاسبه اسپرد گول رقم کوچک به دست آمده را بخورند.

در نظر داشته باشید رقم به دست آمده تنها یک پیپ از معاملات شما را شامل می شود و هر چه حجم بالاتر رود به طبع مقدار اسپرد دریافتی نیز افزایش می یابد. به همین دلیل افرادی که معاملات با حجم بالا را انجام می دهند باید پیش از ورود به پوزیشن میزان دقیق و یا حدودی اسپرد را محاسبه کنند تا از ضرر های پیش بینی نشده جلوگیری شود.

همان طور که پیش تر اشاره کردیم اسپرد از تفاوت قیمت خرید و‌ فروش به دست می آید. شما به راحتی با منهای قیمت لحظه ای خرید و فروش نماد مورد نظرتان می توانید اسپرد معامله را حساب کنید. اگر می خواهید این فرایند با دقت و سرعت بالاتری انجام شود به راحتی می توانید از ماشین حساب محاسبه اسپرد بهره بگیرید. استفاده از چنین ماشین حساب هایی بسیار راحت است و تنها با ارائه قیمت خرید و فروش انجام می شود.

مزایا و معایب استفاده از اسپرد

مزایا و معایب اسپرد شناور

ارائه قیمت های شفاف تر به تریدر ها

هزینه پایین تر در شرایط کم نوسان

سرعت بالاتر

اسلیپیج (Slippage)

تغییر ناگهانی

غیر قابل پیش بینی بودن

مزایا و معایب اسپرد ثابت

قابل پیش بینی بودن هزینه معاملات

مناسب برای معاملات بلند مدت

نیاز به سرمایه پایین تر

ریکوت شدن

ارائه توسط بروکر های دارای میز معاملاتی

ارائه اسپرد ثابت بر تعداد محدودی از جفت ارز ها

 

مزایا و معایب استفاده از اسپرد

اسپرد در بروکر های مختلف به چه صورت است؟

همان طور که می دانید بروکر های (forex)برای پوشش نیاز طیف گسترده ای از معامله گران انواع حساب معاملاتی ارائه می دهند. هر یک از حساب های ارائه شده دارای ویژگی های مختص به خودش است و برای دسته ای خاص از معامله گران طراحی شده است. هر معامله گر بسته به نیاز و شرایط خود باید حسابی را برگزیند که بیشترین هماهنگی را با شرایط وی داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که از استراتژی اسکالپ برای معاملات خود استفاده می کنند حتماً باید حسابی با اسپرد پایین انتخاب کنند. بسیاری از بروکر های فعال در این حوزه برای اسکالپر ها حسابی با اسپرد صفر در نظر گرفته اند. البته در نظر داشته باشید اسپرد و کارمزد دو راه اصلی درآمد بروکر ها هستند و اگر اسپرد معاملات شما صفر باشد مسلماً به جای آن از شما کمیسیون دریافت می شود. کمیسیون (کارمزد) مبلغی ثابت و از پیش تعیین شده است که در ازای معاملات از شما دریافت می شود.

سوالات متداول

لزوماً نمی توان یکی را بر دیگری برتر دانست بلکه کارایی آن با توجه به شرایط معامله گر باید سنجیده شود.

در این نوع اسپرد معامله گران در برابر نوسانات شدید و ناگهانی بازار مصون می مانند.

از آن جایی که مقدار اسپرد پیرو عوامل بسیاری مانند حجم معاملات، نوع اسپرد، نماد مورد نظر و … است استفاده از ماشین حساب دقت شما را تا حد زیادی بالا می برد.

نتیجه گیری اسپرد در فارکس چیست و مزایا و معایب استفاده از اسپرد

به طور کلی، درک صحیح و دقیق مفهوم اسپرد و انواع آن، به تریدر ها کمک می‌ کند تا هزینه‌ های معاملاتی را بهتر مدیریت کنند و تصمیمات بهتری در معاملات خود بگیرند. هر تریدر باید با توجه به شرایط بازار و استراتژی‌ های خود باید بهترین نوع اسپرد و حساب معاملاتی را انتخاب کند. انتخاب درست در این زمینه از ضرر های غیر منتظره جلوگیری می کند و شما را به سود حداکثری می رساند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید