الگوی bms در فارکس چیست؟|نحوه تشخیص شکست در ساختار بازار

الگوی bms در فارکس چیست؟

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی الگوی bms در فارکس چیست و نحوه تشخیص شکست در ساختار بازار میپردازد.

اگر در بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار فارکس فعال هستید، احتمالا با اصطلاحاتی که در این بازارها وجود دارند، آشنایی دارید. بسیاری از عبارات به عنوان یک ابزار کمکی برای تحلیل‌گر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این ابزارها تحلیل بهتر و کسب سود از معاملات است. یکی از این ابزارها و تکنیک‌های معاملاتی، Break of Market Structure یا BMS به معنای شکست ساختار بازار است. تریدرها از نقطه نظرات مختلفی به یک دارایی نگاه می‌کنند. تحلیل حساسیت، تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال، روانشناسی معاملاتی و … از جمله این موارد است. شکست ساختار بازار در تحلیل تکنیکال رویت شده و برای بررسی روند حرکتی قیمت دارایی مورد نظر کاربرد دارد.

الگوی bms
نمایی از شکست ساختار بازار در دو حالت صعودی و نزولی.

در این مقاله تصمیم داریم به بررسی این اصطلاح بپردازیم و با انواع آن آشنا شویم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه دانشکده بورس باشید تا به این اطلاعات ارزشمند و جامع، دست پیدا کنید.

شکست ساختار بازار (BMS) چیست؟

شکست ساختار بازار یا Break of Market Structure که به اختصار BMS گفته می‌شود، به مفهومی در بازارهای مالی اطلاق شده که در آن روند مشخص‌شده در بازار دستخوش تغییراتی می‌شود. به عنوان مثال اگر تحلیل‌گر با بررسی‌های خود متوجه شده باشد که روند حرکتی دارایی X در بازه زمانی ۲ ساعته صعودی بوده اما با یک کندل نزولی این روند از بین برود، می‌گوییم ساختار بازار شکسته شده و روند حرکتی تغییر پیدا می‌کند.

الگوی شکست ساختار بازار می‌تواند در حالت‌های مختلفی در نمودارهای قیمتی خود را نشان دهد. روند صعودی می‌تواند به روند نزولی یا ثابت تبدیل شود، روند نزولی می‌تواند به روند ثابت یا صعودی تبدیل شود و روند ثابت به روند صعودی یا نزولی تبدیل شود. معامله‌گر با استفاده از بررسی این موضوع، متوجه تغییر در برنامه‌ی معاملاتی شده و سعی می‌کند استراتژی جدید خود را با استفاده از شکست ایجاد شده همسو کند. هنگامی که در بازار فارکس یک جفت‌ارز دچار شکست در ساختار می‌شود، روند کلی حرکت تغییر پیدا کرده و بازار معکوس می‌شود.

شکست ساختار بازار
شکست ساختار در حالت‌های مختلف و روند‌های گوناگون رخ می‌دهد.

با توجه به اینکه بازار فارکس یک چشم‌انداز پویا داشته و دائما دستخوش تغییرات متناسب با اخبار اقتصادی و سیاسی بوده، شکست ساختار در آن به کرات یافت می‌شود. زمان‌بندی معاملات یا تایم‌فریم در این موضوع نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ زیرا ممکن است شکست ساختار در یک زمان‌بندی مشخص ولی در زمان‌بندی دیگر وجود نداشته باشد. این موضوع اغلب برای تایم‌فریم‌های کوچک رخ داده اما در تایم‌فریم بزرگ‌تر، چنین مفهومی مشاهده نمی‌شود. بنابراین باید گفت اغلب معامله‌گران کوتاه‌مدت درگیر این الگو در بازار فارکس می‌شوند.

نحوه تشخیص شکست در ساختار بازار

  • چگونه باید شکست در ساختار بازار (BMS) را تشخیص داد؟

برای اینکه بتوانید از الگوی شکست در ساختار بازار (BMS) در معاملات خود استفاده کنید، باید نحوه‌ی تشخیص آن را به خوبی یاد بگیرید. معامله‌گران در بازار فارکس از روش‌های مختلفی اقدام به تشخیص این الگو می‌کنند. شرایط بازار، قیمت دارایی، اخبار سیاسی و اقتصادی، تایم فریم بررسی و … از جمله این موارد هستند. طی بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که اغلب معامله‌گران برای شناسایی این الگو، از ۳ روش استفاده می‌کنند. در ادامه هر کدام از این روش‌ها تشریح می‌شوند.

  • ۱) بررسی خط روند

یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان شکست ساختار بازار را تشخیص داد، خط روند است. ترسیم خط روند بسیاری از اشتباهات معامله‌گران را پوشش داده و باعث می‌شود درک صحیحی از نمودار قیمتی کسب شود. اغلب معامله‌گران سعی دارند قله‌های یک روند قیمتی را با استفاده از یک خط به یکدیگر متصل کنند. البته این موضوع برای نقاط کف یا پایین یک نمودار قیمتی نیز صدق می‌کند و با متصل کردن آن‌ها به یکدیگر، خط روند تشکیل می‌شود. حال اگر این خط روند با استفاده از یک یا چند کندل قیمتی شکسته شود، می‌گوییم ساختار بازار تغییر کرده و دچار شکست شده است. لازم به ذکر است که مرسوم‌ترین روش تشخیص این الگو، تعریف خط روند و بررسی شکست آن است.

  • ۲) میانگین متحرک (MA)

روش دیگری که بسیاری معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس از آن برای بررسی شکست ساختار بازار استفاده می‌کنند، میانگین متحرک (MA) است. میانگین متحرک یکی از بهترین شاخص‌های ارزیابی در تحلیل تکنیکال است که در کاربردهای مختلف و گوناگونی از آن استفاده می‌شود. این ابزار تحلیلی باعث می‌شود حرکت قیمت بررسی شده و الگویی برای معامله‌گر ایجاد شود. برای بررسی شکست ساختار بازار، میانگین متحرک را بر روی نمودار قیمتی اعمال می‌کنیم. حال اگر قیمت تاکنون پایین میانگین متحرک بوده و حال بالای آن است، شکست رخ داده و بالعکس. البته باید توجه کنید که بر اساس نوع تحلیل، تایم فریم را انتخاب کرده و مقدار عددی میانگین متحرک نیز باید بر مبنای این اصول انتخاب شود تا تشخیص مورد نظر صحیح انجام شود.

نحوه تشخیص شکست در ساختار بازار
شکست ساختار بازار در روندهای مختلف و با استفاده از ابزارهای گوناگون قابل شناسایی است.
  • ۳) کندل‌های قیمتی

روش سوم و آخر بررسی شکست ساختار بازار، کندل‌های قیمتی یا الگوهای شمعی است. کندل استیک‌ها رایج‌ترین نوع مشاهده قیمت در نمودارها بوده که اغلب معامله‌گران از آن برای بررسی بهتر بازار استفاده می‌کنند. تریدرها سعی می‌کنند با استفاده از کندل‌های قیمتی، روند کلی حرکت دارایی را بررسی و بر اساس آن، بررسی کنند که آیا در روند حرکتی کلی بازار شکستی ایجاد شده است یا خیر.

علت مهم‌بودن شکست ساختار بازار (BMS) در بین معامله‌گران چیست؟

همواره معامله‌گران در حال رصد دارایی‌ها و بازارهای معاملاتی بوده و سعی دارند بهترین موقعیت را برای ورود انتخاب کنند. در این زمینه استفاده از استراتژی‌های مناسب و ارزشمند معامله‌گری می‌تواند کلید کسب موفقیت برای این تریدرها باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که با استفاده از آن تحلیل‌گر می‌تواند اقدام به بررسی بازار و ورود به معامله کند، شکست ساختار بازار است. در واقع در این روش موقعیت ایده‌آل به معامله‌‌گر نشان داده شده و او تصمیم می‌گیرد که آیا با توجه به شرایط پیش آمده، ورود به معامله ارزنده است یا خیر.

بنابراین اهمیت این الگو بسیار زیاد بوده و معامله‌گر سعی در شناسایی آن دارد. البته باید این موضوع را نیز عنوان کرد که بسیاری از شکست‌ها فیک یا غیر واقعی بوده و به نوعی تریدر را گول می‌زند. بنابراین باید در هنگام بررسی و شناسایی‌ آن بسیار دقت کرد. در ادامه مهم‌ترین دلایلی که BMS را برای معامله‌گران ارزنده کرده را با هم بررسی می‌کنیم.

  • نخستین دلیل محبوبیت این الگو، شناسایی فرصت‌های معامله‌گری و ورود به معامله است. آگاهی از زمان شکست و حرکت به سمت جهتی دیگر،‌ باعث می‌شود معامله‌گر هدف اصلی خود که کسب سود بوده را تعقیب نماید.
  • دومین دلیل ارزنده بودن این شکست در ساختار، این است که به روند حرکت دارایی آگاهی پیدا می‌نمایید. این روند حرکتی باعث می‌شود بسیاری از قیمت‌های آینده را پیش‌بینی کرده و داده‌ها را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. در نهایت این اقدامات منجر به ایجاد سفارش خرید یا فروش و انجام معامله می‌شود.
  • با استفاده از BMS معامله‌گر می‌تواند ریسک‌های انجام معامله را شناسایی و آن را تا حد امکان کنترل و به کمترین مقدار برساند. بنابراین می‌توانید با یک تیر، چند نشان زده و حداکثر بهره‌وری را از این الگو دریافت نمایید.

 انواع شکست ساختار بازار (Type of BMS)

شکست ساختار بازار در شکل و شمایل مختلفی ایجاد می‌شود. ممکن است بازار روند خنثی داشته باشد، ممکن است بازار به سمت و سوی قله‌های بالاتر رفته و روندی صعودی را در پیش بگیرد، همچنین ممکن است بازار دائما در حال ریزش بوده و روندی نزولی را داشته باشد. در هر کدام از این موارد می‌توان شکست بازار را مشاهده کرد. در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

شکست ساختار صعودی (Bull BMS)

همانطور که از اسم این نوع از الگوها مشخص است، زمانی چنین شکستی رخ می‌دهد که قیمت مایل به افزایش و شکست روند موجود است. در واقع اگر در یک روند صعودی، قله‌های جدید بالاتری تشکیل شود و این قله‌ها بوسیله خط روند‌هایی شکسته شوند، شکست ساختار به شکل صعودی ایجاد می‌شود.

انواع شکست ساختار بازار
کانال‌های قیمتی، از جمله مهم‌ترین ابزاری هستند که برای شناسایی شکست ساختار استفاده می‌شوند.

شکست ساختار نزولی (Bear BMS)

در طرف مقابل، نوعی از شکست ساختار بازار وجود داشته که در آن قیمت کاهش پیدا کرده و دائما دره‌های قیمتی جدیدی ایجاد می‌شود. در چنین حالتی اگر روند نزولی قیمت ادامه پیدا کرده و این روند توسط یک الگوی ساختاری شکسته شود، می‌گوییم شکست ساختار به شکل نزولی انجام شده است.

شکست ساختار رنج یا ثابت (Sideways/Ranging BMS)

هنگامی که بازار یا دارایی روندی ثابت را داشته باشد و در بازه مورد نظر هیچگونه حرکت صعودی یا نزولی نداشته باشد و طی فعل و انفعالاتی روند تشکیل شده و این ساختار را بشکند، می‌گوییم شکست ساختار بازار در بُعد رنج یا ثبات محقق شده است.

از جمله مهم‌ترین مواردی که در هنگام شکست ساختار در بازار فارکس باید به آن توجه داشت، مدیریت سرمایه و دستور توقف ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) است. یک معامله‌گر حرفه‌ای برای انجام هر معامله‌ای، ابتدا حدضرر و حد سود را برای خود تعریف و سپس اقدام به انجام معامله می‌کند. در چنین حالتی میزان ضرر به حداقل مقدار ممکن خواهد رسید.

 مثال شکست ساختار بازار (BMS)

شکست ساختار بازار در حالت‌های مختلف و متنوعی ایجاد می‌شود؛ از این رو توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات کامل درباره این الگو، باید تمرین‌های فراوانی کرده و نمونه‌های مشابه زیادی را بررسی کنید تا بتوانید روی این الگو مسلط باشید. فرض کنید دارایی X در محدوده ثابت ۵ تا ۶ دلار حرکت می‌کند. در چنین حالتی شاهد تشکیل یک کانال قیمتی هستیم که قله آن ۶ و کف آن ۵ دلار است. در چنین حالتی اگر قیمت در تایم‌فریم‌های پایین‌تر نوسانات قدرتمندی داشته و با حجم مناسب حاصل از اخبار اقتصادی و سیاسی، حرکت ارزشمندی انجام دهد، می‌توان این انتظار را داشت که قیمت در حوالی ۶ دلار شکسته شده و روند صعودی آغاز می‌شود. بنابراین در چنین حالتی شکست ساختار بازار از نوع ثابت یا رنج را خواهیم داشت که آغازگر یک حرکت صعودی است.

نکته‌ی مهمی که باید در این زمینه بدانید، این است که معمولا این شکست در صورتی که درست باشد، با استفاده از یک کندل قوی و بزرگ ایجاد می‌شود. در واقع برای شکست منطقه مقاومتی یا حمایتی، نیاز به نیروی قدرتمندی بوده که اغلب با استفاده از حجم مناسب، عملیاتی می‌شود. بنابراین در هنگام بررسی، حتما به نوع کندل، حجم معاملات و منطقه‌ی مورد نظر توجه‌ی ویژه داشته باشید. اگر عوامل فوق در این منطقه مشاهده نشوند، ممکن است شکست ساختار به شکل فیک یا غیرواقعی رخ دهد.

مزایا و معایب شکست ساختار بازار

مزایاشکست ساختار بازار

  • کمک به شناسایی ادامه روند و پیش‌بینی معکوس‌شدن آن.
  • از شکست ساختار بازار می‌توان به عنوان یک عنصر تایید‌کننده برای انجام معاملات بهره برد.
  • الگوی شکست ساختار بازار به عنوان یک اصطلاح ساده جهت درک و شناسایی نمودارها بوده که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.
  • از این الگو می‌توان در بازارهای مختلف مالی در تایم‌فریم‌های گوناگون استفاده کرد.

معایب شکست ساختار بازار

  • الگوی شکست ساختار بازار ممکن است در برخی از مواقع، سیگنال‌های نادرستی را ارسال کند. این موضوع هنگامی تشدید پیدا می‌کند که دوره‌های نوسان و حرکت بازار زیاد باشد.
  • از شکست ساختار بازار نمی‌توان به صورت یک عنصر و ابزار واحد استفاده کرد. برای اینکه بتوانیم از قدرت این الگو بهره‌مند شویم، باید آن را در کنار سایر ابزارهای تحلیلی استفاده کنیم.
  • الگوی شکست ساختار بازار ممکن است کمی دیر هشدار ورود به معامله را ارسال کند. در واقع می‌توان این الگو را در بین ابزارهایی مطرح کرد که سیگنال‌ها را با تاخیر ارسال می‌کنند.

نتیجه گیری الگوی bms در فارکس چیست و نحوه تشخیص شکست در ساختار بازار

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی الگوی شکست ساختار بازار در فارکس(forex) پرداختیم. این الگوی ارزشمند به کرات در نمودارهای مالی ایجاد شده و بسیاری از معامله‌گری به دنبال پیدا کردن آن برای دریافت موقعیت معاملاتی هستند. بنابراین کشف و شناسایی آن می‌تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و سبب کسب سود و افزایش سرمایه برای تریدر شود.

برای اینکه بتوانید این الگو را به خوبی در نمودارهای قیمتی تشخیص دهید، نیاز است در ابتدا به سطح مناسب و بالایی از تحلیل تکنیکال آگاهی داشته باشید. در واقع پیش‌نیاز شناسایی شکست ساختار، آگاهی از علم تکنیکال است. در گام دوم، نیاز است نمودارهای فراوانی را بررسی کنید. حتی بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای و کاربلد نیز در شناسایی برخی از شکست‌ها ناموفق هستند؛ زیرا شکست‌های فیک به تعداد زیاد در بازار وجود داشته که در صورت عدم شناسایی مناسب آن‌ها، معامله‌ای توام با ضرر و شکست حاصل می‌شود.

در پایان این مقاله، امیدواریم از مطالب موجود در آن اطلاعات لازم و ارزشمندی را کسب کرده باشید. همچنین شما می‌توانید سایر مقالات موجود در زمینه‌های مختلف مالی را در دانشکده بورس مطالعه و اطلاعات مفیدی و سودمندی را از آن‌ها کسب نمایید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید