بازار دو طرفه در فارکس چیست |  معاملات دو طرفه فارکس

بازار دو طرفه در فارکس چیست و معاملات دو طرفه فارکس

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی بازار دو طرفه در فارکس چیست و معاملات دو طرفه فارکس میپردازد.

در بازارهای مالی، شرایط مختلف و گوناگونی وجود دارد. هر کدام از این بازارها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، شرایط را برای معامله‌گر فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند از این بازارها سود کسب کنند. انعطاف‌پذیری و کارایی معاملات در بازارهای مختلف به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در واقع یک معامله‌گر برای اینکه بتواند استراتژی و ستاپ‌های معاملاتی خود را در بازار و دارایی مورد نظر اعمال کند، باید به ویژگی‌های آن بازار پی ببرد.

یکی از ویژگی‌های مهمی که بازارهای مالی دارند، یک طرفه و دو طرفه بودن آن‌هاست. برخی از بازارها یک طرفه و برخی دیگر دو طرفه هستند. حال این سوال اساسی شکل می‌گیرد که بازار یک طرفه چیست؟ بازار دو طرفه چیست؟ این بازارها چه کاربردی دارند؟ از کجا باید متوجه شویم که بازار یک طرفه است یا دو طرفه؟

در این مقاله تصمیم داریم به بررسی کامل بازار یک طرفه و دو طرفه بپردازیم و ویژگی‌های موجود در آن‌ها را مشاهده کنیم. بنابراین اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا تصمیم دارید از جزئیات بازار مورد نظر خود آگاه شوید ولی اطلاعاتی در این خصوص ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات ارزشمند و مفید، دست پیدا کنید.

بازار یک طرفه چیست؟

در وهله اول، به بررسی بازار یک طرفه می‌پردازیم. بازار یک طرفه، به بازاری گفته می‌شود که در آن تنها امکان ایجاد یک فرآیند خرید یا فروش است. به عبارتی در این نوع از بازارها، معامله‌گر تنها از افزایش قیمت و روند صعودی دارایی سود کسب می‌کند و هنگامی که روند نزولی در بازار آغاز شود و او دارایی را داشته باشد، سرمایه‌ی او دچار ضرر و زیان خواهد شد.

در این دسته از بازارها می‌توان تنها در یک سمت و افزایش قیمت سود کسب کرد و با منفی‌شدن روند دارایی، سرمایه‌گذار وارد زیان می‌شود.

معایب بازار یک طرفه چیست؟

۱. بازارهای یک طرفه به دلیل ماهیتی که دارند، باعث می‌شوند سرمایه‌گذار و تحلیل‌گر از استراتژی‌های معاملاتی کمتری استفاده کند. در واقع بسیاری از ستاپ‌های معاملاتی بر روی رفت و برگشت‌های قیمت استوار است. بنابراین در صورتی که روند به صورت یک طرفه برای یک بازار تعریف شود، این ویژگی از بین می‌رود و معامله‌گر باید تنها تمرکز خود را روی بخش صعودی و افزایش قیمت دارایی قرار دهد.

2. به طور کلی بازارهای یک طرفه نسبت به بازارهای دو طرفه دارای نوسانات بیشتری هستند. در واقع هنگامی که بازار نزولی می‌شود، سرمایه‌گذاران تنها قادر به فروش دارایی خود هستند. در این حالت و مانند بازار دو طرفه، معامله‌گر نمی‌تواند موقعیت فروش را اتخاذ کرده و وارد این پوزیشن معاملاتی شود. بنابراین فشار کمتری در بخش فروش بوجود آمده و نوسان کمتری در بازار پدیدار می‌شود. این موضوع منجر به کاهش ریسک و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار مورد نظر می‌شود.

۳. محدودیت در انجام معامله، باعث می‌شود میزان نقدینگی بازار کاهش یابد. در واقع اغلب معامله‌گران علاقه‌مند هستند وارد بازارهای دو طرفه شوند. در این حالت بازار های یک طرفه با کاهش نقدینگی رو به رو شده و ممکن است معامله‌گران برای نقد کردن دارایی خود به مشکل بر بخورند.

۴. یک طرفه بودن بازار باعث می‌شود جذابیت‌های آن کاهش یابد و موقعیت‌های مناسب برای کسب سود نیز اندک شود. از این رو معامله‌گران نمی‌توانند از استراتژی‌های گوناگون استفاده کنند و این موضوع خود باعث می‌شود فرصت‌های کمتری در این بازارها شکل بگیرد.

۵. در بازار یک طرفه تعادل نه چندان زیاد در بازار حکم فرماست. این موضوع مربوط به حالتی است که در آن معامله‌گر تنها از افزایش قیمت سود می‌برد. بنابراین در بازارهای یک طرفه عدم تعادل نیز مشاهده می‌شود.

بازار دو طرفه در فارکس چیست

بازار دو طرفه چیست؟

در طرف دیگر، نوعی بازار وجود دارد که در آن هم معامله‌گر می‌تواند از افزایش قیمت سود ببرد و هم از کاهش قیمت. به عبارتی معامله‌گر می‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت و ارزش دارایی افزایش می‌یابد یا کاهش. به این نوع از بازارها دو طرفه گفته می‌شود و معامله‌گران می‌توانند با استفاده از موقعیت خرید (لانگ) و موقعیت فروش (شورت) در بازار حضور پیدا کرده و اقدام به معامله کنند. بازار دو طرفه نسبت به بازار یک طرفه دارای مزایای بیشتری است و اغلب معامله‌گران سعی می‌کنند از این بازار استفاده کنند. علت آن نیز استفاده از تمام پتانسیل بازار برای کسب سود و استراتژی‌های معاملاتی است.

ویژگی‌های بازار دو طرفه

مزایا بازار دو طرفه فارکس 

۱. بازار دو طرفه دارای قابلیت خرید و فروش است. معامله‌گران می‌توانند با بررسی بازار، مشاهده کنند که روند حرکتی دارایی‌ها به کدام است. برخلاف بازار یک طرفه، معامله‌گران می‌توانند در جهت کاهش ارزش دارایی نیز معامله کرده و به نوعی روند نزولی آن را پیش‌بینی کنند.

۲. این بازارها به دلیل شمولیت تمام حالات، از نقدینگی بسیار زیادی برخوردارند. بنابراین معامله‌گران می‌توانند در کمترین زمان ممکن دارایی خود را نقد کرده و به آن دست پیدا کنند.

۳. در این دسته از بازارها به دلیل اینکه معامله‌گران زیادی حضور دارند، ابزارهای مختلف و متنوعی وجود دارد. همچنین در این خصوص بسیاری از مجموعه‌ها و سایت‌ها وجود دارند که اطلاعات گوناگونی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. از این رو بانک اطلاعات قدرتمندی در خصوص این دسته از بازارها وجود داشته و معامله‌گر می‌تواند با استفاده از آن‌ها، علم خود را در این زمینه توسعه دهد.

۴. در بازارهای دو طرفه می‌توان تمام استراتژی‌ها و ستاپ‌های معاملاتی را اجرا کرد. در واقع تمام ابزارها در اختیار معامله‌گران قرار داشته و آن‌ها می‌توانند با تمام امکانات و در جهت کسب سود حداکثری، اقدامات لازم را انجام دهند.

۵. در این بازارها می‌توانید با استفاده از ابزارها، استراتژی‌ها و سایر موارد، مدیریت بهتری روی میزان ریسک و سرمایه‌ی خود داشته باشید. همچنین می‌توانید فرصت‌های متنوع و بیشتری در خصوص ورود به معامله کسب نمایید. علت این موضوع نیز بسیار آشکار است. به دلیل اینکه این بازارها دو طرفه هستند، معامله‌گر دائما بازار را بررسی کرده و حتی هنگامی که بازار خرسی و سرخ‌پوش است نیز امکان ورود به معامله و کسب سود برای او وجود دارد.

۶. به دلیل اینکه معامله‌گران می‌توانند در هر دو جهت روند حرکتی وارد معامله شوند، بنابراین نوسانات منطقی و منظمی را در این بازارها مشاهده می‌کنیم که می‌تواند ارزشمند باشد.

معایب بازارهای دو طرفه

بازارهای دو طرفه با اینکه ویژگی‌های ارزشمندی دارند، اما در کنار آن معایبی نیز دارند و بهتر است تحلیل‌گران قبل از ورود به این بازارها، به خوبی با آن‌ها آشنا شوند.

۱. این بازارها به دلیل حرکت در هر دو طرف، از پیچیدگی بیشتری برخوردارند. از این رو تحلیل‌گران و معامله‌گران باید به خوبی اطلاعات و علم خود را در خصوص معامله افزایش داده و با تمام استراتژی‌ها و ابزارهای موجود آشنا شوند.

۲. این بازارها به دلیل حرکت قدرتمند، در کوتاه‌مدت دارای ریسک زیادی هستند و این موضوع برای معامله‌گران کوتاه‌مدت علی‌الخصوص اسکالپرها دارای ریسک بیشتری است.

۳. پیچیدگی‌ها، نیاز به اطلاعات و علم تحلیل‌گری بیشتر و سایر موارد باعث می‌شود این دسته از بازارها با استرس و فشار روانی زیادی برای معامله‌گر همراه باشند. بنابراین باید قبل از ورود به معامله، به خوبی تحلیل روانشناسی را در زمینه معامله‌گری به کار برده و از ریسک زیاد در این بازارها پرهیز شود.

معاملات دو طرفه فارکس

اصلی‌ترین تفاوت‌های بازار یک طرفه و دو طرفه

۱. استراتژی‌های معاملاتی در این بازارها با یکدیگر متفاوت است. در واقع نوع استراتژی یکسان است اما به دلیل اینکه بازار یک طرفه محدود‌تر است، قابلیت‌های قابل اعمال اندک بوده و همین موضوع سبب تمایز میان این دو بازار شده است.

۲. قابلیت نوسان بیشتر در بازارهای یک طرفه وجود دارد؛ زیرا افراد نمی‌توانند در این بازارها به تغییر مسیر حرکتی دارایی‌ها واکنش دهند و این موضوع سبب می‌شود ریسک معاملات تا حد زیادی برای بازارهای یک طرفه کاهش پیدا کند.

۳. به دلیل اینکه نوسانات در بازارهای یک طرفه بیشتر از بازارهای دو طرفه است، قابلیت نقدشوندگی در این بازارها کمتر بوده اما در بازارهای دو طرفه نقدینگی به شدت زیاد بوده و معامله‌گران می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن، به دارایی‌های خود برسند.

۴. فرصت‌های سودآوری در بازارهای دو طرفه به مراتب از بازارهای یک طرفه بیشتر است و معامله‌گران می‌توانند موقعیت‌های بهتر و بیشتری را در این بازارها کسب کنند.

۵. در بازارهای یک طرفه به دلیل عدم وجود تعادل کافی، ممکن است به یکباره موقعیت فروش یا خرید در بازار شکل بگیرد و این موضوع باعث می‌شود اهداف و برنامه‌های یک معامله‌گر خراب یا تغییر پیدا کنند.

بازار بورس اوراق بهادار ایران؛ از اصلی‌ترین بازارهای یک طرفه

بازار بورس ایران از جمله مهم‌ترین بازارهای یک طرفه در دسترس کاربران ایرانی است. در این بازار افراد می‌توانند سهام شرکت‌های مختلف را خریداری کرده و در سود و زیان آن‌ها شریک شوند. نکته‌ی مهمی که در خصوص این بازار وجود دارد، یک طرفه بودن آن است. جایی که در آن سرمایه‌گذاران تنها می‌توانند اقدام به خرید دارایی کرده و در صورت افزایش قیمت آن، سود کسب کنند.

بنابراین سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار باید تنها رویکرد آینده‌نگری را در این بازار بررسی کرده و در صورتی که چشم‌انداز آینده‌ی یک سهم را ارزشمند ارزیابی نمودند، اقدام به خرید آن نمایند. در این بازار امکان گرفتن موقعیت فروش و کسب سود از آن به دلیل یک طرفه بودن بازار بورس وجود ندارد.

مهم‌ترین بازارهای دو طرفه در جهان

بازار ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین بازارهای دو طرفه موجود در جهان که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران زیادی از جمله کاربران ایرانی در آن حضور داشته و در معاملات شرکت می‌کنند، بازار ارز دیجیتال است. در این بازار امکان خرید و فروش و کسب سود از دارایی‌های موجود تحت عنوان ارز دیجیتال و توکن وجود دارد. در این بازار به دلیل حجم بالای معاملات و نقدینگی، امکان نقد کردن دارایی به سرعت وجود داشته و افراد می‌توانند از این مهم استفاده کنند.

در این بازار فرصت‌های معامله‌گری زیادی با استفاده از دارایی‌های متفاوت و گوناگون وجود داشته و سرمایه‌گذاران می‌توانند استراتژی‌های مختلف خود را در این بازار اعمال کنند. از معروف‌ترین صرافی‌های موجود در زمینه ارز دیجیتال نیز می‌توان به بایننس (Binance)، بیت‌مکس (BitMEX)، کراکن (Kraken) و اف تی ایکس (FTX) اشاره کرد.

بازار فارکس

بازار فارکس پرحجم‌ترین بازار مالی موجود در جهان است که کاربران و معامله‌گران بسیار زیادی در این بازار حضور دارند. در این بازار جفت‌ارزهای مختلفی قابل معامله بوده و تحلیل‌گران با رویکردهای مختلف از سراسر جهان سعی می‌کنند در این بازار حضور پیدا کنند. بازار فارکس معروف‌ترین بازار دو طرفه در جهان است که امکان خرید و فروش را به کاربران می‌دهد. در این بازار نقدینگی به شدت زیاد بوده و در کسری از ثانیه می‌توان معامله‌ی خود را به بالاترین قیمت تبدیل کرد.

همچنین در این بازار می‌توانید متنوع‌ترین تحلیل‌ها، استراتژی‌ها، ابزارها و … را برای کسب نتیجه‌ی بهتر استفاده کنید. در این بازار فرصت‌های معامله‌گری به وفور یافت شده و یک تحلیل‌گر خبره می‌توانند به خوبی این موقعیت‌ها را شناسایی و با ورود و خروج به موقع از آن، سودآوری ارزشمندی را کسب کند.

جمع‌بندی نهایی بازار دو طرفه در فارکس چیست و معاملات دو طرفه فارکس

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی بازارهای یک طرفه و دو طرفه پرداختیم. این بازارها از جمله انواع مارکت‌های موجود در سطح جهان بوده که هر کدام از آن‌ها به شکل خاصی وجود داشته و کاربران می‌توانند با استفاده از آن خصوصیات، حضور موفقی در معامله داشته باشند. بازار یک طرفه ویژگی‌های خاص خود را داشته و برخی از افراد به این نوع از بازار بیشتر علاقه‌مند هستند. از طرفی بازار دو طرفه نیز بسیار پرطرفدار بوده و اغلب معامله‌گران تصمیم می‌گیرند در این بازارها حضور داشته باشند.

شاید اصلی‌ترین دلیل انتخاب یک بازار دو طرفه به جای بازار یک طرفه، این است که معامله‌گر می‌تواند از تمام پتانسیل‌ها و موقعیت‌های موجود برای کسب سود بیشتر استفاده کند. در بازارهای یک طرفه شاهد محدودیت‌های بیشتری هستیم که برخی از معامله‌گران آن‌ را نمی‌پسندند. بنابراین به سراغ بازارهای دو طرفه می‌روند تا بتوانند شرایط بهتری را برای خود رقم بزنند.

به طور کلی توصیه می‌کنیم در ابتدا نوع بازار مورد معامله‌ی خود را بررسی نمایید. پس از آن به دقت ارزیابی کنید که آیا بازار مورد نظر خود برای سرمایه‌گذاری و انجام معامله ارزشمند است یا نیاز به انتخاب بهتر وجود دارد. در پایان این مقاله، امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید و اطلاعات کامل و ارزشمندی را از آن دریافت کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در دانشکده بورس را مطالعه و اطلاعات خود را در خصوص بازارهای مالی، ابزارهای مالی، استراتژی‌های مختلف و سودده و … افزایش دهید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید