بای لیمیت چیست (Buy Limit)

بای لیمیت چیست (Buy Limit)

در این مقاله آموزش رایگان فارکس تصمیم داریم درباره بای لیمیت چیست یا سفارش محدود خرید صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا تصمیم دارید در بازار فارکس فعالیت داشته باشید اما در این زمینه آگاهی لازم را ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه دانشکده بورس باشید تا به این اطلاعات جذاب و ارزشمند، دست پیدا کنید.

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان بوده که معامله‌گران از سراسر جهان وارد آن می‌شوند و معاملات خود را انجام می‌دهند. در این بازار دستورات مختلفی برای خرید یا فروش دارایی وجود دارد. این دستورات تحت عنوان سفارش یا Order در این بازار ثبت می‌شوند. هر کدام از این دستورها تحت شرایط و قوانین خاص ایجاد و انجام می‌شود. سل استاپ (Sell Stop)، بای استاپ (Buy Stop)، سل لیمیت (Sell Limit) و بای لیمیت (Buy Limit) از جمله انواع سفارشات در این بازار مالی هستند.

Buy Limit
بای لیمیت، نوعی سفارش‌گذاری در بازارهای مالی است.

سفارش بای لیمیت (Buy Limit) یا خرید محدود چیست؟

یکی از انواع سفارشاتی که می‌توان در بازار فارکس آن را ثبت کرد، بای لیمیت یا سفارش خرید محدود است. در این نوع از سفارش، خریدار یا معامله‌گر تصمیم دارد دارایی مورد نظر را با قیمتی مشخص یا کمتر خریداری نماید. این سفارش‌گذاری به خریدار اجازه می‌دهد تا میزان پرداختی و خرید را کنترل کرده و باعث شود سرمایه‌گذار به این اطمینان برسد که دارایی مورد نظر را با قیمت مناسب خریداری کرده است.

این نوع از سفارشات به معنای تکمیل‌شده نیست؛ زیرا پس از قرار دادن سفارش معامله انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذار باید منتظر رسیدن دارایی به قیمت مورد نظر باشد. بای لیمیت در شرایطی برای انجام معامله مناسب است که معامله‌گر با بررسی بازار،‌ متوجه شده باشد که بزودی قیمت‌ها دچار کاهش شده و سیر نزولی در بازار جاری می‌شود. در چنین حالتی سفارش بای لیمیت می‌تواند باعث خرید مناسب در قیمتی ایده‌آل شود.

مزایا سفارشات بای لیمیت چیست؟

با استفاده از سفارش بای لیمیت، بازار این تضمین را به معامله‌گر می‌کند که قیمت بیشتری از آنچه ثبت کرده خریداری نمی‌کند. در واقع این ابزار باعث می‌شود تریدرها بتوانند در یک موقعیت معامله‌گری مشخص اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. به عنوان مثال فرض کنید تصمیم دارید جفت‌ارز یورو به دلار را در قیمت ۱.۲۵ خریداری کنید. اگر قیمت کنونی ۱.۲۶ باشد، شما می‌توانید با ثبت سفارش بای لیمیت، هنگامی که قیمت دارایی به قیمت مورد نظر شما رسید، معامله‌ی خود را انجام دهید. در چنین حالتی به طور قطع مطمئن می‌شوید که این دارایی را با قیمتی بیشتر از ۱.۲۵ خریداری نمی‌کنید.

مزایا سفارشات بای لیمیت چیست؟
  • امکان افزایش قیمت

ویژگی دیگری که این نوع از سفارش‌گذاری دارد، این است که امکان افزایش قیمت هنگامی که دارایی شامل شکاف یا گپ قیمتی از روزی به روز دیگر داشته باشد را به معامله‌گر می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید در سفارش بای لیمیت، قیمت خرید روی ۱.۲۵ ست شده است. حال قیمت در روز کنونی بالای این عدد است. در صورتی که پس از تشکیل یک گپ قیمتی، در روز بعد قیمت کمتر از مقدار عنوان شده باز باز شود، در آن قیمت معامله انجام می‌شود. در واقع اگر در روز بعد قیمت دارایی با ارزش ۱.۲۰ باز شود، در همین قیمت سفارش خرید انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که بای لیمیت دارد، این است که در صورت تکمیل سفارش خرید، معامله‌گر از پرداخت اسپرد معامله معاف می‌شود. این موضوع برای آن‌دسته از تریدرهایی که به صورت روزانه معامله می‌کنند بسیار مهم است؛ زیرا اغلب این معامله‌گران سفارشات زیاد اما با سود کم را اجرا می‌کنند. بنابراین برای آن‌ها بسیار مهم است که این معاملات با حداقل یا بدون کارمزد و اسپرد انجام شود.

سفارش محدود خرید باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های تریدر نیز می‌شود. فرض کنید تصمیم دارید در قیمت X اقدام به خرید یک دارایی نمایید. در حال حاضر قیمت روی X+2 بوده و شما نیز کاری ضروری دارید. در این حالت سفارش بای لیمیت یا خرید محدود خود را روی قیمت X ثبت می‌کنید. سپس به سراغ کارتان می‌روید. بازار هنگامی که قیمت دارایی به قیمت مشخص شده برسد، سفارش شما را به صورت خودکار تکمیل می‌کند.

معایب سفارش بای لیمیت

در کنار مزایایی که این نوع از سفارش‌گذاری برای معامله‌گران دارد، معایبی نیز برای آن وجود دارد. به عنوان مثال از جمله معایبی که این نوع سفارش‌گذاری دارد، این است که هیچ تضمینی مبنی بر انجام آن وجود ندارد. در واقع اگر قیمت دارایی به قیمت تعیین‌شده نرسد، هیچگاه این معامله انجام نخواهد شد. از طرفی اگر میزان دارایی مورد نظر در قیمت تعیین شده وجود نداشته باشد، به تعداد دارایی موجود معامله انجام می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید روی قیمت ۱۰۰، تصمیم دارید تعداد ۵۰ عدد از یک دارایی را خریداری کنید. اگر در این قیمت یک فروشنده وجود داشته باشد که تعداد ۲۰ عدد از دارایی را فروش گذاشته باشد، بر حسب اولویت تنها همین مقدار یعنی ۲۰ عدد دارایی معامله شده و مابقی سفارش روی سامانه معاملات باقی می‌ماند تا فروشنده‌ای دیگر در آن قیمت تمایل به فروش دارایی خود داشته باشد.

دیگر عیب موجود در این روش، این است که معامله‌گر ممکن است در این روش از سفارش‌گذاری، موقعیت‌های طلایی معامله‌گری را از دست بدهد. فرض کنید قیمت یک دارایی افت ۱۰ درصدی را داشته است. حال اگر قیمت مورد نظر شما بر روی منطقه‌ای پایین‌تر از این افت وجود داشته باشد، قیمت بدون تکمیل‌کردن سفارش شما، اقدام به معکوس شدن کرده و روندی صعودی را در پیش می‌گیرد. در چنین حالتی معامله‌گر موقعیت طلایی و مناسب را از دست می‌دهد. بنابراین نیاز است که قیمت مورد نظر را به خوبی بررسی کرده و در هنگام سفارش‌گذاری، به این موارد دقت نمایید تا چنین موقعیت‌هایی از دست نروند.

آخرین مورد از معایب این نوع از سفارش‌گذاری، مربوط به برخی از کارگزاری‌های فارکس است. در این مجموعه‌های مالی، کمیسیون بیشتری برای سفارشات بای لیمیت نسبت به سفارشات عادی دریافت می‌شود. البته این روش در اغلب کارگزاری‌ها حذف شده است و تعدادی نیز با کمیسیون ثابت فعالیت می‌کنند. با این حال توصیه می‌کنیم از مجموعه‌های مالی منظم و آن‌هایی که حداقل کمیسیون را دریافت می‌کنند، معاملات خود را پیگیری نمایید تا هزینه‌ای مازاد ایجاد نشود.

معایب سفارش بای لیمیت
نحوه‌ی انتخاب و ایجاد سفارش بای لیمیت در صرافی‌های فارکس.

چگونه سفارش بای لیمیت را ثبت کنیم؟

برای اینکه بتوانید از طریق سفارش بای لیمیت سفارش خود را قطعی کنید، در ابتدا باید حداکثر قیمتی که تمایل دارید در آن محدوده اقدام به دریافت دارایی مورد نظر کنید را ثبت نمایید. این قیمت، ارزشی است که دارایی در هنگام رسیدن به آن برای شما تثبیت شده و سفارش خرید برای آن فعال می‌شود.

علاوه بر این، باید زمان انقضای سفارش خود را نیز ثبت کنید. به عنوان مثال باید تعیین کنید که پس از گذشت چه مدت سفارش مورد نظر لغو شود. برخی از افراد یک ساعت، برخی یک روز و برخی دیگر مدت زمان بیشتری را برای آن انتخاب می‌کنند.

اگر یک سفارش بای لیمیت انجام نشود چه اتفاقی می‌افتند؟

یکی از سوالاتی که ذهن معامله‌گران را درگیر می‌کند، این است که در صورت عدم تحقق سفارش بای لیمیت، نتیجه چه می‌شود؟ در این رابطه باید عنوان کنیم که در صورت فعال‌سازی انقضا، اگر این مدت زمان فرا رسد و سفارش انجام نشود، سفارش لغو و هیچگونه معامله‌ای انجام نمی‌شود.

در صورتی که تاریخ انقضا برای سفارش خود تعیین نکرده باشید، این سفارش تا زمان لغو دستی یا انجام سفارش باز است و این موضوع خود گواه این است که سفارش بای لیمیت دارای تضمینی برای انجام نیست.

مثالی از سفارش بای لیمیت

فرض کنید در بازار فارکس قصد دارید سفارشی تحت عنوان خرید محدود یا بای لیمیت انجام دهید. قیمت دارایی X معادل ۱۲۵.۲۶ دلار بوده و شما تصمیم دارید در قیمت ۱۲۵.۲۵ اقدام به خرید این دارایی کنید. در این شرایط با استفاده از گزینه بای لیمیت مبلغ مورد نظر و مقدار سفارش را ثبت و ارسال می‌کنید. حال تنها باید منتظر بمانید تا قیمت دارایی مورد نظر افت کرده و به قیمت خرید شما برسد.

البته باید توجه کنید در صورتی که حتی قیمت تا مبلغ ۱۲۵.۲۵۱ پیش برود هم به دلیل عدم وجود فروشنده در قیمت مورد نظر شما، سفارش تکمیل نمی‌شود. این موضوع از مهم‌ترین معایبی است که این نوع از سفارش‌گذاری‌ها داشته و سرمایه‌گذار و تریدر باید در هنگام ایجاد سفارش بای لیمیت به این موضوع دقت کنند.

چگونه سفارش بای لیمیت را ثبت کنیم؟
معامله‌گران حرفه‌ای با استفاده از سفارش بای لیمیت، معامله‌ی خود را مدیریت می‌کنند.

بای استاپ لیمیت (Buy Stop Limit) چیست؟

در کنار بای لیمیت، اصطلاحی دیگر به نام بای استاپ لیمیت در forex  وجود دارد. فرض کنید یک دارایی مانند طلا را در نظر دارید. در حال حاضر طلا دارای روندی ثابت بوده و انتظاری برای رشد و صعود در آن مشاهده نمی‌شود. با بررسی‌های انجام‌شده، مشخص گردید اگر طلا رشدی ۲ درصدی پیدا کنید و قیمت X را تاچ کند، می‌تواند به رشد ۱۰ درصدی بعد از آن امیدوار بود.

در چنین حالتی می‌توانید از سفارش بای استاپ لیمیت استفاده کنید. در این حالت قیمت مورد نظر که بیشتر از قیمت کنونی دارایی است را انتخاب و تعیین می‌کنید در صورتی که قیمت به این ارزش رسید، سفارش خرید شما تکمیل شود. بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه فارکس از این قابلیت در انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که در این نوع از سفارشات و معاملات باید با دقت کامل و ذهن باز و تحلیلگر وارد بازار فارکس شوید.

نتیجه گیری بای لیمیت چیست (Buy Limit)

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی سفارش‌گذاری بای لیمیت پرداختیم. این نوع از سفارش‌گذاری به تریدر یا معامله‌گر کمک می‌کند در قیمتی مناسب و کمتر اقدام به خرید دارایی مورد نظر خود کند. بای لیمیت مناسب آن دسته از افرادی است که وقت کافی برای رصد بازار نداشته اما تحلیل‌گر خوبی هستند و توانایی بررسی بازار در ابعاد تکنیکال را دارند. این دسته از افراد بازار را بررسی، قیمت ایده‌آل برای ورود را انتخاب و با استفاده از سفارش خرید محدود، اقدام به ایجاد سفارش می‌کنند.

در این روش لازم نیست دائما پشت مانیتور بوده و قیمت‌ها را رصد کنید. کافیست اطلاعات کاملی از میزان خرید، قیمت خرید، انقضای سفارش و … را به کارگزاری یا صرافی فارکس خود ارسال کنید تا با رسیدن سفارش به جزئیات معامله، خرید انجام شود.

در این مقاله سعی کردیم درباره سفارش خرید محدود یا بای لیمیت، اطلاعات کامل، جامع و جذابی را در اختیار شما کاربران گرامی دانشکده بورس قرار دهیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات و محتواهای مالی را در سایت ما مطالعه کرده و اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف مالی، توسعه دهید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید