نماد نفت در فارکس  | بهترین زمان معامله نفت

نماد نفت در فارکس

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی نماد نفت در فارکس و بهترین زمان انجام معامله نفت در فارکس میپردازد.

در بازار فارکس، دارایی‌های مختلفی برای معامله وجود دارند. از جفت‌ارز که اصلی‌ترین دارایی این بازار برای معاملات است گرفته تا نفت و گاز، انرژی و ارز دیجیتال، تماما در این بازار پرحجم معامله می‌شوند. جالب است بدانید حتی محصولات کشاورزی مانند قهوه و گندم نیز در این بازار معامله شده که این موضوع منجر به درآمد مناسب دلاری برای آن‌ها شده و از طرفی خریدار نیز می‌تواند به صورت مستقیم محصولات مورد نظر خود را دریافت کند.

نفت و گاز،‌ از جمله مهم‌ترین کالاهای موجود در جهان بوده و از آن‌ها به عنوان یک محصول با ارزش و اصیل نام می‌برند. بسیاری از سرمایه‌گذاران در ایران و کشورهای دیگر اقدام به معامله این دارایی‌ها در بازار فارکس می‌کنند. از این رو، این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان این دارایی‌ها را در فارکس معامله کرد؟ نماد این دارایی‌ها چه هستند؟

در این مقاله تصمیم داریم یک محتوای کامل و جامع درباره نفت در بازار فارکس (forex) ارائه دهیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا تمایل به حضور در معاملات فارکس در زمینه نفت و گاز دارید اما اطلاعاتی درباره آن ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه دانشکده بورس باشید تا به این اطلاعات ارزشمند دست پیدا کنید.

نفت، دارایی ارزشمند موجود در بازار فارکس است که تریدرهای زیادی با استفاده از آن معاملات خود را پیگیری می‌کنند. نفت و گاز از جمله مهم‌ترین انرژی‌ها برای ادامه نسل انسان‌ها بوده که همین موضوع ارزشمندی آن‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد. نفت خام از مهم‌ترین مواد فسیلی در جهان بوده که در حوزه‌های مختلف و گوناگونی کاربرد دارد. علاوه بر سوخت، از نفت برای ساخت بسیاری از وسایل زندگی روزمره استفاده می‌شود.

شاید تعجب کنید اما در صورتی که به اشیای اطراف خود نگاه کنید، ۹۰ ٪ آن‌ها از نفت و مشتقات آن ساخته شده‌اند. این وابستگی شدید به نفت در سراسر جهان، سبب خرید و فروش گسترده آن در سطح بین‌الملل شده و مانند طلا، نفت به عنوان یک کالای استراتژیک استفاده می‌شود. این موضوع باعث شده قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیرات زیادی بر سایر دارایی‌ها داشته باشد.

نماد نفت در بازار فارکس

نماد نفت در بازار فارکس

شاید تاکنون می‌داستید که در بازار فارکس نفت مبادله و خرید و فروش می‌شود اما آیا اطلاع داشتید که در این بازار بالای ۱۶۰ نماد نفتی وجود دارد؟ در این زمینه بسته به نوع کارگزار و صرافی مورد نظر نمادهای مختلف و گوناگونی ارائه می‌شود.

بهترین نماد های نفت در فارکس

از معروف‌ترین نمادهای معاملاتی در حوزه نفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نفت خام آمریکا (USOIL)
  • نفت بسکت (Basket)
  • نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI)
  • نفت اورال (Ural)
  • نفت برنت (UKOIL or BCOUSD)
  • نفت بانی لایت (Bonny light)
  • نفت رفرنس اوپک (OPEC Reference)
  • نفت خام دبی (Dubai Crude)

هر کدام از موارد بالا می‌توانند به عنوان یک نماد معاملاتی ارزشمند برای انجام معامله استفاده شوند.

نحوه انجام معامله نفت در بازار فارکس

معامله نفت در بازار فارکس از طریق روش‌‌های مختلفی انجام می‌شود. ابزارهای مالی مختلفی در این بازار وجود داشته که روند نقل و انتقال این دارایی را بهبود می‌بخشند. قرارداد آتی، اختیار معامله، معاملات مابه‌تفاوت در نماد نفت در بازار فارکس امکان‌پذیر است. در واقع انجام معامله در نماد نفت در بازار فارکس این امکان را به معامله‌گر می‌دهد که بدون مالکیت فیزیکی این دارایی، آن را خریداری کرده و در این دارایی سرمایه‌گذاری کند. به عبارتی با خرید نفت در بازار فارکس، نیازی ندارید بشکه‌های فیزیکی آن را خریداری کنید؛ به عبارتی با خرید نفت در فارکس تنها در سود و زیان حاصل از نوسانات قیمتی آن سهیم می‌شوید. در ادامه دو سبک رایج از معاملات نفت را با هم بررسی خواهیم کرد.

معاملات نقدی CFD نفت

در روش معاملات نقدی CFD نفت، خرید و فروش نفت با قیمت فعلی انجام می‌شود. در واقع ساده‌ترین روش معامله نفت همین روش بوده و اغلب از آن‌ها برای معاملات کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. بنابراین معامله انجام شده دارای تاریخ سررسید خاصی نمی‌باشد و معامله‌گر می‌تواند در زمان مورد نظر اقدام به فروش آن کند.

معاملات فیوچرز CFD نفت

در نوع دیگر از معاملات نفت که کمی پیچیده‌تر از نوع اول است، مدت زمان قرارداد در آن طولانی‌تر بوده و معمولا آن دسته از افرادی که تصمیم دارند بیش از چند ماه نفت را در پرتفوی خود نگه دارند، از این روش استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب معامله نفت در بازار فارکس

برای اینکه بتوانید با نماد نفت در بازار فارکس معامله کنید، نیاز است اطلاعات کاملی درباره مزایا و معایب آن بدست آورید. در ادامه به این موارد اشاره‌ای خواهیم داشت.

مزایای معامله با نماد نفت در بازار فارکس

  • با استفاده از بازار فارکس، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و در ۵ روز هفته با نماد نفت معامله کنید.
  • با استفاده از اهرم در بازار فارکس، می‌توانید با چندبرابر دارایی خود در معاملات این نماد شرکت کنید. این موضوع بدین معنی است که با سرمایه‌ی کمتری نیز می‌توانید وارد معاملات گسترده‌ای در بازار فارکس شوید.
  • در فارکس، تنوع زیادی از نماد معاملاتی نفت وجود دارد. وست تگزاس، برنت، اوپک و … از جمله این موارد هستند. بنابراین می‌توانید به راحتی و با تنوع موجود، اقدام به انتخاب دارایی مورد نظر نمایید.
  • معاملات با استفاده از دارایی نفت، امکان پوشش ریسک پرتفوی را برای کاربر و معامله‌گر ایجاد می‌کند و باعث می‌شود در برابر نوسانات قیمت، پوششی ایجاد نمایید.

معایب معامله با نماد نفت در بازار فارکس

  • نفت به عنوان یک دارایی پرنوسان در بازار فارکس شناخته می‌شود. از این رو ممکن است جهش‌های قیمتی زیادی برای آن ایجاد شود. از این رو ریسک معاملات نفت همواره زیاد بوده و معامله‌گر قبل از انجام معامله، باید به این موضوع اشراف داشته باشد و مدیریت سرمایه را به نحو درستی انجام دهد.
  • ممکن است کارمزد، اسپرد و سایر هزینه‌ها در نمادهای معاملاتی نفت زیاد باشد. در این حالت اگر از اهرم نیز در معاملات خود استفاده نمایید، این هزینه‌ها بیشتر از قبل شوند. این موضوع ایجاب می‌کند قبل از انجام معامله، هزینه‌های مربوط به معاملات نفت را بررسی کنید تا از تحمیل هزینه‌های مازاد بر سود، خودداری نمایید.
  • ممکن است در برخی از ساعات که حجم معاملات در نماد نفت کم است، موضوع نقدینگی نیز ایجاد شود. البته که این موضوع در حال حاضر به حداقل رسیده اما نیاز است به این موضوع نیز توجه داشت.
نحوه انجام معامله نفت در بازار فارکس

چه عواملی روی قیمت نفت تاثیر می‌گذارند؟

برای اینکه بتوانید در بازار فارکس با نماد نفت معامله کنید، باید از مواردی که روی قیمت این دارایی تاثیر می‌گذارند نیز آگاه باشید. برخی از معامله‌گران کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت در این نماد معاملاتی سرمایه گذاری می‌کنند. متناسب با نوع رویکرد معاملاتی، استراتژی‌های صورت گرفته و … می‌توانید تاثیر این عوامل روی معامله خود را بررسی کنید. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که روی قیمت نفت تاثیر می‌گذارند، اشاره‌ای خواهیم داشت.

عملکرد اقتصادی

همواره سلامت اقتصادی موجود در جهان بر قیمت نفت تاثیر زیادی می‌گذارد. در واقع به عبارتی می‌توان گفت همواره بین قیمت نفت و رشد اقتصادی یک رابطه و همبستگی مستقیم وجود دارد. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ هنگامی که پاندمی کووید ۱۹ آغاز شد، به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، میزان تقاضا برای نفت به شدت کاهش پیدا کرد و این موضوع روی قیمت این دارایی نیز به شدت تاثیر گذاشت.

البته پس از اینکه این پاندمی به اتمام رسید، روند رو به رشد و صعودی نفت نیز آغاز شد و تقاضا برای آن به مرور زمان افزایش یافت.

همچنین درگیری‌ها و ترس ناشی از آن در سطح جهانی نیز می‌تواند روی تولید، عرضه و تقاضای این دارایی نیز تاثیر بگذارد.

عرضه و تقاضا

دو رکن اصلی هر بازار مالی و محرک وضعیت اقتصادی، عرضه و تقاضا است. هنگامی که مقدار تقاضای یک دارایی از مقدار عرضه آن بیشتر باشد، روند رو به رشد و صعودی در پیش می‌گیرد. همچنین برعکس اگر مقدار عرضه از مقدار تقاضا بیشتر شود، سیر نزولی و کاهش قیمت در دارایی پدیدار می‌شود.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک

سازمان اوپک کشورهای متحده آن، از جمله دیگر عواملی هستند که می‌توانند قیمت نفت را دستخوش تغییراتی کنند. این سازمان می‌تواند مقدار تولید و عرضه نفت را کنترل کرده و در نتیجه قیمت آن را تغییر دهد. به عنوان مثال در آوریل سال ۲۰۲۰، اعضای اوپک تصمیم گرفتند در ماه‌های می، ژوئن و جولای عرضه خود را به مقدار ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این موضوع سبب افزایش تقاضا برای نفت شده و قیمت آن به شکل محسوسی در نمودارهای مالی افزایش یافت.

 

 اخبار سیاسی و اقتصادی

اخبار از جمله مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار در بازار فارکس بوده و این موضوع برای دارایی نفت نیز وجود دارد. اخبار اغلب با دسته‌بندی اهمییت‌دار و فاقد اهمیت وارد بازار شده و می‌توانند قیمت دارایی‌ها را کاهش یا افزایش دهند. در واقع اهداف این اخبار ایجاد فرصت‌های مختلف و گوناگون معاملاتی برای تریدرها است. بنابراین معامله‌گران می‌توانند با استفاده از بررسی سطح اهمیت اخبار و تاثیر آن بر روی نفت، اقدام به معامله کنند.

جمع بندی نهایی نماد نفت در فارکس و بهترین زمان معامله نفت

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی نفت  در فارکس پرداختیم و نماد معاملاتی آن‌ها به همراه عوامل موثر بر قیمت آن‌‌ها را با هم بررسی کردیم. امروزه معامله‌گران زیادی در بازار فارکس در حال فعالیت هستند. این معامله‌گران در سراسر جهان بوده و تحت تاثیر اخبار، رویدادهای خاص و سایر موارد برای کسب سود اقدام به معامله می‌کنند. نفت و گاز، از جمله مهم‌ترین دارایی‌ها و انرژی‌هایی است که در بازار فارکس مورد معامله قرار می‌گیرند. این دارایی‌ها اغلب دارای حجم بسیار مناسبی برای نوسان بوده و می‌توانند با استفاده از عوامل مختلفی، نوسان‌هایی ارزشمند را برای معامله‌گران ایجاد کنند.

توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید با نفت و گاز معامله‌ای را در بازار فارکس انجام دهید، ابتدا مقدمات، روش انجام و عوامل موثر بر آن را شناسایی و سپس اقدام به معامله نمایید. همینطور در این زمینه مدیریت سرمایه از مهم‌ترین عوامل موفق‌شدن در بازار فارکس است. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات کافی را از آن دریافت کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در دانشکده بورس را مطالعه و اطلاعات ارزشمندی در زمینه‌های مختلف مالی کسب کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید