بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت 1403🔥

بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت

دانشکده بورس در این مقاله آموزش رایگان بورس به بررسی بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت 1403 میپردازد.

سرمایه‌گذاران دائما در حال بررسی شرایط و انتخاب بهترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه و دارایی خود را درون بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند. علت این موضوع در کنار کمک به رشد و پیشرفت کارخانه‌ها و صنایع ایران، عملکرد مناسب این بازار سرمایه و نوسان ارزشمند آن است.

یکی از موضوعات مهم در هنگام سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران(آموزش بورس)، انتخاب دارایی و سهام مناسب برای این کار است. در واقع این سوال بسیار مهم همواره وجود دارد که چه سهامی برای قرارگیری در پرتفوی مناسب است؟ با رویکرد کوتاه مدت باید به سراغ چه سهامی برویم؟ برای انتخاب یک سهم سودده، باید چه پارامترها و شاخص‌هایی بررسی شود؟

این موارد چالش‌ها و دغدغه‌هایی است که اغلب سرمایه‌گذاران در خصوص انتخاب سهام برای مدت زمان کوتاه مدت دارند. این موضوع سبب شده است تیم دانشکده بورس بر آن باشد مقاله‌ای تحت عنوان «بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت» را تدوین کرده و آن را برای مخاطبین خود منتشر کند. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید و می‌خواهید معیارهای مهم برای این انتخاب را بدانید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات مفید و ارزشمند، دست پیدا کنید.

انتخاب بهترین سهام با توجه به وضعیت کشور

یکی از موضوعات مهمی که برای رشد تولید و پیشرفت کشور چالش‌برانگیز بوده، وضعیت اقتصادی کشور و فاکتورهای کلان است. در واقع با توجه به اینکه بورس ایران با معیارها و شاخص‌های کلان حرکت کرده و این موضوعات تاثیر بسزایی در عملکرد سهام دارند، بنابراین بسیار مهم است که وضعیت تورم، جریان نقدینگی، صنایع پیشرو و … بررسی شده و این آمار و اطلاعات در تحلیل مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار این موارد استفاده از علم تحلیل‌گری به همراه روانشناسی معامله می‌تواند سرمایه‌گذار را به سمت و سوی مناسبی برای سرمایه‌گذاری و افزایش بازدهی، هدایت کند.

عوامل زیادی روی موفقیت یک شرکت تاثیر گذاشته که فرمول خاصی برای تعیین آن وجود ندارد اما اغلب تحلیل‌گران در تلاش هستند تا مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر روی آن را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنند. لازم به ذکر است که این اطلاعات قابل اندازه‌گیری نبوده و ممکن است جنبه‌های کیفی داشته باشد. به عنوان مثال مزایای رقابتی یا کیفیت کار کارمندان با معیارهای کمی قابل سنجش نیست. همینطور روند و پیش‌بینی بازار نیز دائما یکسان نبوده و در حال تغییر است. احساسات می‌تواند تاثیر زیادی روی آینده‌ی یک سهام داشته باشد. بنابراین تمام موارد قابل بیان از روی تجربه و بررسی گذشته بوده و ممکن است هر کدام از آن‌ها در مواقعی تاثیر خود را نگذارند. بنابراین توصیه می‌شود با ذهنیتی باز به این موارد توجه کرده و با بروزرسانی دائمی اطلاعات خود، سعی کنید همواره سطح تحلیل‌گری خود را افزایش دهید.

عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب سهام

اگر تاکنون در بازارهای سرمایه حضور داشته‌اید، حتما متوجه شده‌اید که برای حضور در این بازارها و بررسی دارایی‌های موجود، نیاز است از ۲ طریق اقدام شود. تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، اصول تحلیل‌گری در این بازارها هستند و با استفاده از آن‌ها معامله‌گران می‌توانند شرایط مختلف و گوناگونی که در بازار حکم‌فرماست را مورد بررسی قرار دهند. البته لازم به ذکر است که در کنار این موارد عواملی نظیر روانشناسی معامله نیز تاثیرگذار است اما تاثیر آن به اندازه دو تحلیل عنوان‌شده نیست. بنابراین ما مبنا را روی این دو تحلیل گذاشته و عوامل زیرمجموعه‌ی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انتخاب بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت از نگاه تحلیل تکنیکال

یکی از بهترین سبک‌های تحلیل که طرفداران زیادی داشته و معامله‌گران زیادی با استفاده از آن اقدام به بررسی و انتخاب سهام می‌کنند، تحلیل تکنیکال است. این تحلیل منطبق بر قیمت گذشته دارایی بوده و با بررسی گذشته و ترسیم الگوهای قیمتی و تغییرات موجود، سعی بر پیش‌بینی آینده دارد. در تحلیل تکنیکال سه اصل مهم وجود دارد: ۱) همه چیز در قیمت خلاصه شده است. ۲) تاریخ که در این قسمت منظور روند و الگو است تکرار خواهد شد. ۳) قیمت بر اساس روندی مشخص و معین حرکت می‌کند.

باتوجه به این موارد، تحلیل‌گران تکنیکال سعی می‌کنند بررسی‌های خود را انجام داده و روند موجود در قیمت دارایی را مشخص کنند. با استفاده از این روند می‌توان متوجه شد که آیا در آینده باید منتظر افزایش قیمت باشیم یا خیر. در ادامه به برخی از استراتژی‌های موجود در تحلیل تکنیکال که ارزشمند و مفید برای انتخاب و خرید سهام در کوتاه مدت است، اشاره‌ای خواهیم داشت.

۱. بررسی سقف و کف قیمتی

یکی از مهم‌ترین موارد قابل بررسی در تحلیل تکنیکال، تعیین و بررسی سقف و کف است. در یک روند موجود در چارت معامله‌گری، با ترسیم خط روند و سایر موارد، می‌توانید سقف و کف یک ناحیه از نمودار را مشاهده کنید. این سقف و کف از آنجایی مورد اهمیت قرار دارد که می‌توانید متوجه شوید سهام در چه قیمتی وارد فاز صعودی و در چه قیمت وارد فاز نزولی خواهد شد. بدین ترتیب می‌توانید در نقاط مدنظر اقدام به فروش یا خرید دارایی خود در کوتاه مدت کرده تا بتوانید سود مناسبی از این معامله کسب کنید.

۲. روند و پولبک

تعیین روند از مهم‌ترین مواردی است که در تحلیل تکنیکال وجود داشته و یک تحلیل‌گر باید در بدو محاسبات خود، اقدام به بررسی این موضوع کند. روند به ۳ صورت صعودی، ثابت و نزولی وجود دارد. روندی صعودی است که هر نقطه کف و سقف آن در حال افزایش باشد. به عبارتی اگر کف اول آن در نقطه ۳ باشد، کف بعد بالاتر از این مقدار باشد. همینطور برای مقدار سقف نیز این موضوع وجود دارد. برای روند نزولی این مهم برعکس است و کف و سقف آن دائما در حال کاهش است. در روند ثابت نیز کف و سقف در یک محدوده‌ی خاص قرار داشته و افزایش یا کاهش پیدا نمی‌کنند.

پولبک نیز دیگر مورد حائز اهمیت بوده؛ در بسیاری از مواقع در صورت شکست یک محدوده مقاومتی یا حمایتی، پولبک رخ می‌دهد. پولبک می‌تواند احتمال تثبیت روند و شروع موج حرکتی قدرتمند را تایید کند. بسیاری از تحلیل‌گران پس از شکست یک محدوده، منتظر پولبک قیمت به آن منطقه می‌مانند. آن‌ها پس از پولبک و تثبیت، وارد معامله شده تا ریسک معامله را به حداقل مقدار موجود کاهش دهند. از این رو شناسایی پولبک برای خرید سهام در نقطه‌ای ایده‌آل برای مدت کوتاه‌مدت مناسب و ارزشمند است.

انتخاب بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت از نگاه تحلیل بنیادی

۳. بررسی حجم معاملات

حجم معاملات، از ارکان بسیار مهم برای تشخیص روند حرکتی است. حجم معاملات دارای اطلاعات زیادی بوده و بر اساس آن می‌توان تصمیم‌های مهمی اتخاذ کرد. در بسیاری از مواقع حجم زیاد حاکی از آن است که پول هنگفتی از دارایی خارج یا به آن وارد شده است. این موارد می‌تواند تاثیر زیادی روی حرکت نزولی یا صعودی سهم داشته باشد. به عنوان مثال اگر روند حرکتی یک سهم نوسانی باشد، در اثر تزریق یک سرمایه عظیم به این سهم در نقطه‌ای مناسب، ممکن است باعث ایجاد یک حرکت انفجاری مثبت در سهم شود. از این رو تحلیل حجم و بررسی آن در نقاط مهم نموداری بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در انتخاب سهام مناسب، بسیار ارزشمند باشد.

۴. بررسی سطوح حمایتی و مقاومتی

سطوح حمایتی و مقاومتی، از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای تحلیل‌گران تکنیکال است. تحلیل‌گران با شناسایی درست این مناطق، می‌توانند زمان شروع روند صعودی یا نزولی را تشخیص داده و نقطه بهینه برای خروج از معامله را مشخص کنند. منطقه مقاومتی به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که قیمت با رسیدن به آن دچار روندی معکوس و نزولی می‌شود. همچنین منطقه حمایتی نیز به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که قیمت با رسیدن به آن، تغییر روند داده و از حرکت نزولی به حرکت صعودی تغییر پیدا می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، شناسایی این مناطق بسیار مهم بوده و می‌توانند به صورت مستقیم روی سود یا زیان خرید یا فروش یک دارایی تاثیرگذار باشد. از این رو با بررسی کوتاه مدت سهام در نمودارهای تحلیل‌گری، باید به خوبی مناطق حمایتی و مقاومتی تشریح و مشخص شوند.

۵. استفاده از اندیکاتورهای مهم و ارزشمند

در کنار تحلیل‌گری به صورت نموداری و با استفاده از ترسیم خطوط، استفاده از ابزارهایی دیگر که دارای فرمول‌های پیچیده ریاضی بوده و می‌توانند در انتخاب هرچه بهتر یک سهم کمک فراوانی به تحلیل‌گر ارائه کنند، از ارزشمندی بالایی برخوردار است. اندیکاتورها عنوان ابزارهایی هستند که با استفاده از فرمول‌های ریاضی ایجاد شده و در کمترین زمان ممکن می‌توانند نتیجه‌ی درخواست را بر روی نمودار ترسیم کنند. مکدی، RSI، میانگین متحرک، ایچیموکو،‌ بولینگر باند، فیبوناچی و … از جمله مهم‌ترین اندیکاتورها و ابزارهای کارآمد در این زمینه هستند که کمک‌های فراوانی به تحلیل‌گران می‌کنند.

البته نکته‌ی بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که استفاده از این اندیکاتورها به صورت واحد و به تنهایی نامناسب بوده و ممکن است نتیجه‌ای اشتباه داشته باشد. در واقع برای اینکه به نتیجه‌ای درست و اصولی برسید، توصیه می‌کنیم حتما از شاخصه‌های دیگر استفاده کرده و از اندیکاتورها تنها به عنوان تاییدکننده این تصمیمات استفاده کنید.

انتخاب بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت از نگاه تحلیل بنیادی

روش دیگری که برای خرید سهام در مدت زمان کوتاه‌مدت مفید و ارزشمند بوده، تحلیل بنیادی است. در این روش از تحلیل‌گری، با استفاده از پارامترهای مهم و بنیادی تحلیل‌گر اقدام به انتخاب سهام مورد نظر خود می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین مواردی که در این زمینه مستلزم توجه است، آشنا خواهیم شد.

انتخاب بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت از نگاه تحلیل تکنیکال

۱. تابلوخوانی

تابلوخوانی روشی است که در آن برخی از مهم‌ترین پارامترهای مهم یک شرکت(سهام) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال در این روش تعداد سهام شرکت، میزان شناوری این سهام، رفتار حقیقی و حقوقی سهم، نسبت P/E، مقدار EPS یا سود هر سهم، مقدار DPS یا سود تقسیمی، نمادهای هم‌گروه و عملکرد آن‌ها، اطلاعیه‌های مختلف اعم از افزایش سرمایه و … مورد بررسی قرار خواهند گرفت که اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی را در اختیار تحلیل‌گر قرار خواهد داد.

۲. بررسی وضعیت مالی و عملکرد شرکت

در این بخش، ترازنامه، صورت سود و زیان، گردش وجوه نقد، فعالیت شرکت و گروه تابعه و میزان سرمایه بررسی می‌شود. با استفاده از این پارامترهای مهم و اساسی، می‌توان به اطلاعات ارزشمندی در خصوص فعالیت‌ها و تراکنش‌های مالی شرکت رسید. این موارد سبب شده تا تحلیل‌گر با اطلاعاتی کامل از گذشته، حال و آینده شرکت نسبت به انتخاب و خرید یک سهم در بازه زمانی کوتاه‌مدت اقدام نماید.

۳. بررسی نسبت‌های مالی

نسبت‌های مالی، رکن مهم دیگری در بررسی وضعیت یک شرکت بوده که در آن می‌توان وضعیت نقدینگی یا سودآوری شرکت را مورد بررسی قرار داد. این نسبت‌ها عبارتند از: نسبت سودآوری، نسبت فعالیت، نسبت نقدینگی، نسبت سرمایه‌گذاری، نسبت جاری و … به عنوان مثال با بررسی نسبت جاری (که از طریق تقسیم دارایی جاری بر بدهی جاری حاصل می‌شود) می‌توان متوجه شد که شرکت مورد نظر در پرداخت بدهی‌های جاری خود، چه مقدار دارایی جاری دارد و تا چه حد می‌تواند بدهی‌های جاری خود را پوشش دهد.

۴. پیش‌بینی سود و بررسی تعدیل EPS

تقسیم سود یا EPS، از موارد مهمی است که برای انتخاب یک سهم در بازه زمانی کوتاه‌مدت باید بررسی شود. EPS در واقع به این موضوع اشاره دارد که شرکت باتوجه به عملکردی که داشته، تا چه حد توانسته سودآوری داشته باشد. این سود مستقیما برای سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و به همین علت مورد توجه آن‌ها قرار دارد. افزایش سالیانه میزان سودآوری یک عامل مهم در انتخاب شرکت سودده بوده که می‌تواند علاوه بر نشان‌دادن وضعیت مطلوب شرکت در آینده، سودآوری مناسبی در کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاران دهد.

جمع‌بندی نهایی بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت 1403

برای اینکه بتوانید یک سهم یا دارایی را در بازار بورس ایران برای بازه زمانی کوتاه‌مدت خریداری کنید، می‌توانید پارامترها، شاخص‌ها و مولفه‌های مهم و تاثیرگذار زیادی را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال برخی از افراد سعی می‌کنند روند حرکتی سهم را در یک ماه قبل بررسی کرده و در صورتی که این روند مثبت و صعودی باشد، اقدام به خرید آن می‌کنند. این روش از جمله روش‌های سطحی و ساده‌ای بوده که توجهی به سایر پارامترها ندارد و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در طرف مقابل برخی از افراد در ابتدا سعی می‌کنند وضعیت اقتصادی کشور را بررسی کرده و مولفه‌هایی نظیر میزان تورم کشور، روند حرکتی اقتصاد و … را به دقت شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند. همینطور تحلیل‌گران تکنیکال سعی می‌کنند به دقت خط روند، مناطق مقاومتی و حمایتی، اندیکاتورها و … را در نمودار و چارت دارایی اعمال کنند تا با بررسی وضعیت، بتوانند انتخاب مناسبی برای خرید سهام داشته باشند.

در کنار این افراد، سایر سرمایه‌گذارانی حضور داشته که عوامل بنیادی شرکت برای آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال افزایش سودآوری شرکت یک رکن مهم در انتخاب دارایی به حساب می‌آید. وضعیت مطلوب مالی، وضعیت مناسب گروه، سرمایه‌گذاران حقوقی قدرتمند و … از جمله ارکان بنیادی قابل توجه در این گروه بوده که باعث انتخاب تحلیل‌گران بنیادی می‌شود.

همانطور که مشاهده کردید روش‌های مختلفی برای انتخاب سهام ارزشمند برای بازه زمانی کوتاه‌مدت وجود دارد. از این رو بستگی به ویژگی‌های هر شخص، این موضوع متفاوت بوده و ممکن است به استراتژی‌های شخصی وی نیز مربوط باشد. در هر صورت در این مقاله تصمیم گرفتیم مهم‌ترین مواردی که برای انتخاب یک سهم ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری موثر است را تشریح کنیم. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات ارزشمند، مفید و کاملی را در این خصوص دریافت کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در دانشکده بورس را مطالعه و اطلاعات کاملی از بازارهای سرمایه، ابزار معامله‌گری و … بدست آورید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

دوره پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید