جفت ارز غیر معمول چیست؟

جفت ارز غیر معمول چیست؟

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی جفت ارز غیر معمول چیست میپردازد.

بازار فارکس، بزرگترین بازار مالی جهان است که در آن ارزها و دارایی‌های مختلف برای معامله وجود دارد. این ارزها به صورت دوتایی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا با استفاده از خرید یک ارز، ارز دیگری را به فروش برسانید و بالعکس. البته که ارائه دارایی‌ها بدین صورت از یک نقطه نظر دیگری نیز حائز اهمیت است و آن، این است که می‌توانید ارزها را به صورت مقایسه مشاهده کرده و ارزش یکدیگر را در برابر دیگری بررسی کنید.

با آموزش فارکس به کسب بهترین سود در بازار جهانی برسید.

انواع جفت ارز ها در بازار فارکس

جفت ارز  در بازار فارکس شامل ۳ دسته‌ی کلی هستند:

  • جفت ارزهای اصلی

دسته‌ی نخست شامل جفت ارزهای اصلی(Major Pairs) بوده که بهترین ارزهای دنیا از کشورهای مختلف در این دسته‌بندی قرار دارند. لازم به ذکر است که بالغ بر ۸۵ درصد معاملات دنیا در این بخش صورت گرفته و شامل EUR/USD، USD/JPY و … است.

  • جفت ارزهای فرعی

دسته‌ی دوم شامل جفت ارزهای فرعی(Cross Pairs or Minor Pairs) بوده که شامل آن دسته از جفت ارزهایی است که دلار آمریکا در آن‌ها حضور ندارد. همچنین حجم معاملات این دسته از ارزها نیز بسیار کمتر از جفت ارزهای اصلی است. مهم‌ترین جفت ارزهای موجود در این دسته شامل EUR/CHF، GBP/JPY، AUD/NZD و …است.

  • جفت ارزهای غیر معمول یا اگزوتیک

دسته‌ی سوم شامل جفت ارزهای غیر معمول یا اگزوتیک(Exotic Pairs) بوده و شامل یک ارز مطرح از دسته‌ی اصلی شامل دلار، یورو یا پوند و یک ارز از کشورهای در حال توسعه مانند پزو مکزیک، دلار هنگ کنگ، کرون نروژ و … است.

در این مقاله تصمیم داریم درباره دسته‌ی سوم که مربوط به جفت ارزهای غیر معمول یا اگزوتیک است، اطلاعات کاملی را ارائه کنیم. اگر علاقه‌مند به معامله با این دسته از جفت ارزها در بازار فارکس هستید اما اطلاعات کاملی از آن‌ها ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه دانشکده بورس باشید تا به اطلاعات جامع و مفیدی در این خصوص دست پیدا کنید.

جفت ارز غیر معمول یا اگزوتیک چیست؟

همانطور که در بخش مقدمه نیز عنوان شد، سه دسته از جفت ارزها در بازار فارکس وجود دارند. دسته‌ی سوم از این جفت ارزها، مربوط به دو دسته از ارزهاست. در دسته نخست ارزی از یک کشور مطرح و در سطح اصلی شامل دلار، پوند، یورو و … بوده و در طرفی دیگر، ارزی از یک کشور تازه توسعه یافته مانند مکزیک، آفریقای جنوبی، هنگ کنگ و … است.

جالب است بدانید بیشترین میزان معاملات و حجم مبادلات موجود در این دسته از جفت ارزها، مربوط به USD/CNY است. ارز CNY مربوط به یوان چین بوده و این جفت ارز در حدود ۴ درصد از کل معاملات روزانه( در حدود ۲۷۰ میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده است. جفت ارزهای غیر معمول با استفاده از توسعه اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی یک کشور رشد کرده و به محبوبیت نیز عموم مردم می‌رسد. در نتیجه کشورهایی که رو به پیشرفت بوده و توانستند در زمینه اقتصادی و تولید به سطح ارزشمندی در جهان برسند، مورد تقاضای بیشتری قرار گرفته‌اند.

جفت ارز غیر معمول یا اگزوتیک چیست؟

با بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردید به ترتیب جفت ارز USD/CNY با ۴.۲ درصد، USD/HKD (دلار هنگ کنگ) با ۳.۳ درصد و USD/KRW (وون کره جنوبی) با ۱.۹ درصد معامله از سایر جفت ارزهای غیر معمول، حجم معاملات بیشتری را دارند. در زیر می‌توانید جفت ارزهای غیر معمول را مشاهده کنید:

جدول جفت ارز های غیر معمول 

نماد جفت ارزنام و شرح آن
AUD/NOK(Australian Dollar/Norwegian Krone)
AUD/PLN(Australian Dollar/Polish Zloty)
AUD/SEK(Australian Dollar/Swedish Krona)
AUD/SGD(Australian Dollar/Singapore Dollar)
CAD/SGD(Canadian Dollar/Singapore Dollar)
CHF/SEK(Swiss Franc/Swedish Krona)
CHF/SGD(Swiss Franc/Singapore Dollar)
EUR/CZK(Euro/Czech Republic Koruna)
EUR/HUF(Euro/Hungarian Forint)
EUR/NOK(Euro/Norwegian Krone)
EUR/PLN(Euro/Polish Zloty)
EUR/RON(Euro/Romanian Leu)
EUR/RUB(Euro/Russian Ruble)
EUR/SEK(Euro/Swedish Krona)
EUR/SGDSingapore Dollar)
EUR/TRY(Euro/Turkish Lira)
EUR/ZAR(Euro/South Africa Rand)
GBP/CZK(British Pound/Czech Republic Koruna)
GBP/HUF(British Pound/Hungarian Forint)
GBP/MXN(British Pound/Mexican Peso)
GBP/NOK(British Pound/Norwegian Krone)
GBP/PLN(British Pound/Polish Zloty)
GBP/SEK(British Pound/Swedish Krona)

GBP/SGD

(British Pound/Singapore Dollar)

GBP/TRY

(British Pound/Turkish Lira)

MXN/JPY

(Mexican Peso/Japanese Yen)

NOK/JPY

(Norwegian Krone/Japanese Yen)

NOK/JPY

(Norwegian Krone/Japanese Yen)

SGD/JPY

(Singapore Dollar/Japanese Yen)

TRY/JPY

(Turkish Lira/Japanese Yen)

ZAR/JPY

(South Africa Rand/Japanese Yen)

USD/CZK

(US Dollar/Czech Republic Koruna)

USD/HUF (

US Dollar/ Hungarian Forint)

USD/ILS

(US Dollar/Israeli Shekel)

USD/MXN

(US Dollar/Mexican Peso)

USD/NOK

(US DollarNorwegian Krone)

USD/PLN

(US Dollar/Polish Zloty)

USD/RON

(US Dollar/Romanian Leu)

USD/RUB

(US Dollar/Russian Ruble)

USD/SEK

(US Dollar/Swedish Krona)

USD/SGD

(US Dollar/Singapore Dollar)

USD/THB

(US Dollar/Thai Baht)

USD/TRY

(US Dollar/Turkish Lira)

USD/ZAR

(US Dollar/South Africa Rand)

جدول جفت ارز های غیر معمول 

عوامل موثر روی نوسان جفت ارزهای غیر معمول

همانطور که عنوان شد، رشد و تحولات اقتصادی یک کشور عامل بسیار مهم در افزایش ارزش واحد پولی آن است. بنابراین در صورتی که داده‌های اقتصادی یک کشور به موقع و با ارزشی مناسب ثبت و ضبط شود، می‌تواند روی جهش حرکتی جفت ارز مربوط به خود تاثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین در وهله اول مانند سایر جفت ارزها، باید به دقت اقتصاد کشور مورد نظر بررسی و ارزشمندی آن مورد تحلیل قرار بگیرد.

به عنوان مثال کشور چین به عنوان یک اقتصاد رونده و پر جنب‌وجوش در بازار جهانی بوده و سعی دارد با داده‌های اقتصادی و تحولات موجود، نگاه کل جهان را به سمت خود معطوف کند. بنابراین می‌تواند از یوان چین به عنوان یک ارز اقتصادی و نوظهور که مستعد رشد و پیشرفت است، نام برد.

نتیجه گیری جفت ارز غیر معمول چیست

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی جفت ارز غیر معمول یا اگزوتیک در forex پرداختیم. این جفت ارزها از طرفی توسط یک ارز اصلی قدرتمند به عنوان پشتیبان و از طرفی تحت عنوان یک ارز نوظهور برای رشد و پیشرفت، ایجاد شده‌اند. از این رو معمولا نوسانات موجود در این جفت ارزها زیاد بوده و ریسک‌پذیری بیشتری را می‌طلبد. بسیاری از معامله‌گران از این پتانسیل موجود استفاده کرده و سعی می‌کنند با معامله این جفت ارزها، از موقعیت ایده‌‌آل موجود برای کسب سود استفاده کنند.

البته توصیه می‌کنیم حتما قبل از انجام معامله با این جفت ارزها، از میزان ریسکی که دارند اطلاع پیدا کرده و با مدیریت سرمایه اقدام به انجام ترید نمایید. در پایان این مقاله امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید و اطلاعات کامل و ارزشمندی را از آن دریافت کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در دانشکده بورس را مطالعه و اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف مالی و معامله‌گری، توسعه دهید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید