بهترین زمان معامله و سوددهی در فارکس | سشن های معاملاتی فارکس

بهترین زمان معامله و سوددهی در فارکس | سشن های معاملاتی فارکس

بهترین زمان معامله و سوددهی در فارکس و سشن های معاملاتی چیست دانشکده بورس در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی این موضوع میپردازد.

فارکس از جمله بازارهای معاملاتی جذاب در سراسر دنیا است. در این بازار مالی دارایی‌های متنوعی جهت خرید و فروش وجود داشته و تریدرهای فراوانی از تمام دنیا در این بازار به واسطه ی صرافی‌ها معامله میکنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بازار فارکس دارد، باز بودن آن به مدت ۲۴ ساعت و در ۵ روز هفته است. در واقع این بازار در تمام روزها غیر از شنبه و یکشنبه باز بوده و به صورت ۲۴ ساعته کاربران می‌توانند اقدام به معامله کنند. این موضوع باعث می‌شود هیجان به بازار تزریق شده و همین موضوع عنصری به نام ساعات معامله یا سشن‌های معاملاتی را ایجاد می‌کند.

سشن های معاملاتی
معامله در بازه زمانی مناسب باعث ایجاد موقعیت ایده‌آل برای کسب سود می‌شود.

در این مقاله تصمیم داریم درباره بهترین ساعت‌های معامله و سشن‌های معاملاتی در بازار فارکس را آموزش دهیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا تصمیم دارید در بازار فارکس حضور داشته باشید اما درباره بهترین ساعات معامله و کسب سود اطلاعی ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات ارزشمند دست پیدا کنید.

بهترین ساعت معامله در فارکس

منظور از بهترین ساعات معامله در بازار فارکس چیست؟ آیا ساعاتی خاص وجود دارد یا ، با سایر ساعات متفاوت است؟ در این خصوص، اجازه دهید یک مثال بزنیم. فرض کنید در ساعتی مشخص در شبکه‌ی تلویزیونی، یک مسابقه فوتبال بسیار مهم پخش خواهد شد. بنابراین در این ساعت از پخش برنامه، تماشاگران بیشتری پای تلویزیون می‌نشینند. همین موضوع باعث می‌شود نرخ تبلیغات و بازدهی در این ساعات افزایش پیدا کند.

این موضوع برای بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار فارکس نیز وجود دارد. سشن‌های معاملاتی یا برخورد ساعات معامله‌گری در مناطق مختلف دنیا باعث می‌شود تریدرها از سراسر جهان وارد بازار معاملاتی شوند و همین موضوع می‌تواند روی حجم معامله و نوسانات دارایی تاثیر بسزایی داشته باشد. با این توضیح مختصر، وارد عنوان بعدی که سشن‌های معاملاتی است، می‌شویم.

بهترین ساعت معامله در بازار فارکس
سشن‌های معاملاتی و همپوشانی آن‌ها

سشن‌های معاملاتی فارکس  (Trading Session in Forex)

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، معامله‌گران در سراسر دنیا بر اساس ساعت‌های خاصی که در هر کشور یا منطقه‌ای وجود دارد، اقدام به حضور در بازار و انجام معامله می‌کنند. به هر کدام از این بازه‌های زمانی سشن‌های معاملاتی گفته می‌شود.

4 سشن معاملاتی فارکس :

در بازار فارکس 4 سشن معاملاتی وجود دارد:

  • سشن فارکس استرالیا یا سیدنی
  • سشن فارکس آسیایی یا توکیو
  • سشن فارکس اروپایی یا لندن
  • سشن فارکس آمریکا یا نیویورک

1- سشن فارکس استرالیا یا سیدنی

در آغاز روزهای معاملاتی یعنی روز دوشنبه ساعت معاملاتی با سشن استرالیا یا سیدنی از ساعت ۱:۳۰ بامداد به وقت تهران آغاز می‌شود. این سشن تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح ادامه پیدا می‌کند. به طور قطع آن دسته از جفت‌ارزهایی که یک طرف آن‌ها دلار استرالیا قرار دارد به عنوان گزینه‌ای مناسب برای انجام معامله در این سشن معاملاتی هستند. بنابراین بیشترین مقدار حجم و نقدشوندگی برای این جفت‌ارزها در این ساعات جهت معامله‌گری است.

در این سشن معامله‌گری بیشترین حجم مربوط به جفت ارز دلار استرالیا به دلار آمریکا است. لازم به ذکر است که کشور استرالیا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای استخراج‌کننده طلا در جهان معروف بوده و از این بابت نیز حجم قابل توجهی در بازار طلا را در این سشن شاهد هستیم. البته تریدرها باید به این نکته نیز دقت کنند که سشن استرالیا به عنوان نخستین سشن کاری در بازار فارکس بوده و از این بابت ممکن است اسپرد معاملاتی در این تایم بیشتر از سایر موارد باشد. در چنین موقعیت‌هایی توصیه می‌شود کمی منتظر بمانید تا سشن مربوط به آسیا و بازار توکیو آغاز شود تا این هزینه معاملاتی کاهش پیدا کند.

2- سشن فارکس آسیا یا  توکیو

یکی دیگر از سشن‌های معاملاتی که حجم مناسبی از بازار را شامل می‌شود، سشن آسیا یا توکیو است. بسیاری از معامله‌گران حاضر در قاره آسیا از جمله تریدرهای ایرانی در این سشن اقدام به انجام معامله می‌کنند. سشن توکیو از ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت تهران آغاز شده و تا ساعت ۱۳:۳۰ ظهر ادامه پیدا می‌کند. در این سشن معاملاتی جفت‌ارزهایی که یک سمت آن‌ها ین ژاپن قرار دارد از حجم و نقدینگی بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر این به دلیل تداخلی که سشن‌های استرالیا و آسیا با یکدیگر دارند، جفت‌ارزهایی مانند دلار استرالیا به ین ژاپن نیز از حجم قابل توجهی برخوردار هستند.

3- سشن فارکس اروپا یا لندن

در میان سشن‌های معاملاتی، سشن لندن یا اروپا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا کشور‌های اقتصادی، صنعتی و قدرتمند قاره اروپا در این بازه زمانی وارد بازار فارکس می‌شوند. بنابراین حجم معاملاتی زیادی در این سشن معاملاتی در جریان است. علاوه بر این به دلیل همپوشانی این سشن با سشن بعدی یعنی قاره آمریکا، بیشترین حجم بازار و معاملات رقم می‌خورد. سشن لندن از ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت تهران آغاز شده و تا ساعت ۱۹:۳۰ غروب ادامه پیدا می‌کند. افراد باتجربه در زمینه معاملات فارکس این سشن را بهترین زمان برای انجام معامله می‌دانند؛ علت آن نیز حجم بالا و حضور تعداد زیادی از معامله‌گران از سراسر جهان است.

4- سشن فارکس آمریکا یا نیویورک

سشن بازار فارکس آمریکا از ساعت ۱۶:۳۰ عصر به وقت تهران آغاز می‌شود. در واقع مهم‌ترین اخبار و اطلاعات اقتصادی در این منطقه در همین ساعت منتشر می‌شود. جالب است بدانید بیشترین مقدار و حجم معاملاتی به دلار در این سشن انجام شده و جفت‌ ارزهایی که یک طرف آن‌ها ارز دلار قرار دارد در این سشن معاملاتی دارای حجم مناسبی هستند. سشن معاملاتی این موقعیت تا ساعت ۱:۳۰ بامداد ادامه دارد.

همپوشانی سشن‌ های معاملاتی مختلف

احتمالا همانطور که متوجه شده‌اید، سشن‌های معاملاتی در بازه‌ای زمانی با سشن‌های دیگر تداخل یا به اصطلاح همپوشانی دارند. در ابتدا به اطلاعات مربوط به بخش زیر که مربوط به ساعت معاملاتی سشن‌ها به وقت تهران است توجه نمایید:

  • سیدنی: ۰۱:۳۰ تا ۱۰:۳۰
  • توکیو: ۰۴:۳۰ تا ۱۳:۳۰
  • لندن: ۱۱:۳۰ تا ۱۹:۳۰
  • نیویورک: ۱۶:۳۰ تا ۰۱:۳۰

همانطور که مشاهده می‌کنید از بازه زمانی ۰۴:۳۰ تا ۱۰:۳۰ سشن‌های سیدنی و توکیو همپوشانی دارند، از بازه زمانی ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۳۰ سشن‌های توکیو و لندن همپوشانی دارند، از بازه زمانی ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ نیز سشن‌های لندن و نیویورک با یکدیگر همپوشانی دارند.

همپوشانی در سشن‌های معاملاتی باعث می‌شود افراد بیشتری از قاره‌ها و کشورهای مختلف وارد بازار معاملاتی شوند. از این رو حجم معاملات به شکل فزاینده‌ای بیشتر می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد انگیزه برای انجام معامله بیشتر خواهد شد. در سشن توکیو – لندن، به دلایلی که در ادامه عنوان می‌شود، نقدینگی در آن چندان زیاد نیست. به همین علت نوسانات کم بوده و کمتر تریدری ترغیب به حضور در بازار می‌شود. معمولا در این ساعت تریدرهای اروپایی تازه اقدام به روشن کردن سیستم‌های معاملاتی خود می‌کنند و کارها چندان روی روال منطقی انجام نمی‌شود. بنابراین تمام این موارد حاکی از آن دارد که این سشن چندان حجم مناسبی را وارد بازار نمی‌کند.

همپوشانی سشن نیویورک و لندن
همپوشانی سشن نیویورک و لندن

در طرفی دیگر، همپوشانی سشن لندن – نیویورک را داریم که جریان نقدینگی و حجم معاملات در آن مطلوب و زیاد است. معمولا بسیاری از تریدرها خود را برای این بازه زمانی آماده می‌کنند تا با سرریز شدن اطلاعات و اخبارهای مختلف، روند حرکتی دارایی‌ها به شکل مناسبی انجام شود. اخبارهای ویژه اقتصادی مربوط به آمریکا و کانادا از مهم‌ترین مطالبی است که در این سشن همپوشانی‌شده وارد بازار می‌شود. معمولا اتفاقاتی که در این سشن همپوشانی‌شده رخ می‌دهد بزرگ و ارزشمند باشد، ادامه‌ی این روند در سشن آمریکا نیز پیگیری می‌شود. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که با پایان یافت سشن اروپا، بسیاری از تریدرها در این منطقه اقدام به بستن معاملات خود می‌کنند. از این رو ممکن است با افزایش عرضه، قیمت‌ها و روند کلی معاملات کاهشی باشد. همچنین در انتها نیز ممکن است تایم ناهار به وقت آمریکا در پیش رو باشد که این موضوع نیز تاثیر خود را در بازار به جای می‌گذارد.

ساعت‌ها و بهترین زمان معامله‌گری در بازار فارکس

از سال ۱۴۰۲ که در ایران ساعت رسمی کشور تغییر پیدا نکرد، ساعت انجام معاملات فارکس در کشورمان از ساعت ۱:۳۰ بامداد روز دوشنبه آغاز و در ساعت ۲۳:۳۰ شب جمعه نیز به پایان می‌رسد. البته در این بین برخی از بروکرها نیز به دلیل همکاری با تامین‌کنندگان نقدینگی، ممکن است کمی با تاخیر بسته شوند اما چیزی که قطعی بوده، همان ساعت ۲۳:۳۰ شب جمعه است. حال یک سوال بسیار مهم برای کاربران و علی‌الخصوص تریدرهای ایرانی بوجود می‌آید و آن این است که بهترین ساعت معامله برای حضور در فارکس چه ساعتی است؟

تریدرها و تحلیل‌گران بازارهای مالی، بهترین ساعت حضور در بازار را ساعتی می‌دانند که در آن بیشترین تعداد تریدرها در بازار حضور داشته و حجم نقدینگی فراوانی به بازار تزریق می‌شود. از این رو نوسانات در مقدار مطلوبی تعیین شده و تمام پارامترهای مهم برای انجام یک معامله‌ی مناسب، پیش‌روی معامله‌گر است. با کمی بررسی به راحتی می‌توان متوجه شد که بهترین زمان و سشن معاملاتی برای ترید در بازار فارکس مربوط به زمانی است که دو سشن معاملاتی یکدیگر را همپوشانی می‌کنند.

بهترین زمان معامله‌گری در بازار فارکس
بهترین ساعات معامله مربوط به سشن‌های همپوشانی است.

بزرگترین مراکز مالی دنیا در شهرهای لندن و نیویورک است؛ بنابراین با کمی محاسبه و کنار هم قرار دادن این اطلاعات، متوجه می‌شویم که بهترین ساعت معامله مربوط به زمانی است که این دو سشن معاملاتی یکدیگر را کاور می‌کنند. این زمان به ساعت تهران مربوط به ساعت ۱۶:۳۰ عصر تا ۱۹:۳۰ غروب است. البته باید این موضوع را نیز عنوان کرد که تریدرهای ایرانی در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند اقدام به معامله کنند ولی تایم ذکرشده بهترین تایمی است که بازار از هر نظر در نقطه مطلوب برای انجام معامله قرار دارد.

نکته‌ی آخر در این رابطه، این است که معامله‌گر باید متناسب با استراتژی مورد نظر خود اقدام به انجام معامله در بازه‌ی زمانی مورد نظر کند. بنابراین استراتژی و برنامه معاملاتی نیز نقش بسزایی در ساعت انجام معامله دارد. به عنوان مثال اگر از استراتژی اسکلپینگ استفاده می‌کنید، باید در زمانی اقدام به انجام معامله کنید که حجم نقدینگی مناسبی در بازار بوده تا بتوانید معامله‌ی خود را نقد کنید.

بهترین روز برای انجام معامله در بازار فارکس

در ابتدا عنوان کردیم بهترین ساعت انجام معامله در بازار فارکس مربوط به ساعاتی است که دو سشن معاملاتی اروپا و آمریکا با یکدیگر همپوشانی دارند. پس از ساعت، نوبت به آن می‌رسد که بهترین روز برای انجام معامله را بررسی کنیم. در ابتدا باید بگوییم اگر استراتژی خاصی دارید که باید به آن پایبند باشید، برای شما روز معامله چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال اگر استراتژی معاملاتی شما به نحوی باشد که باید چند روز در یک معامله باشید، روز انجام معامله برای شما مهم نیست.

در طرف مقابل، اگر دیلی ‌تریدر(Daily) باشید و در پایان معاملات روز تصمیم به خارج‌شدن از معامله را دارید، برای شما روز انجام معامله بسیار حائز اهمیت است. همانطور که گفتیم بازار فارکس از بامداد دوشنبه آغاز و در انتهای روز جمعه بسته می‌شود. از این رو، روز دوشنبه به دلیل اینکه روز بازگشایی بازار است، روندی راکد در بازار حاکم است و ممکن است روند کلی بدون داشتن رویه‌ای خاص ایجاد شود. بنابراین ریسک انجام معامله در این روز زیاد بوده و چندان توصیه نمی‌شود. در آن طرف قضیه نیز روز جمعه را داریم که روز آخر معاملات بوده و پس از آن بازار بسته می‌شود. بنابراین بسیاری از تصمیمات مهم بازار در این روز گرفته نمی‌شود. بنابراین این روز نیز چندان توصیه نمی‌شود.

بهترین روز برای انجام معامله در بازار فارکس
یک تریدر برای اینکه بتواند سود مناسبی از بازار کسب کند، باید بهترین سشن معاملاتی را انتخاب کند.

اگر این روز‌ها را فاکتور بگیریم، بهترین روزها برای انجام معامله در بازار فارکس مربوط به روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه است.

بدترین روزها برای انجام معامله در بازار فارکس

نخستین تصمیمی که یک معامله‌گر باید بگیرد، این است که از چه سبک معامله‌گری استفاده کند. با استفاده از این عنصر می‌تواند بهترین روز و مدت زمان انجام معامله را متوجه شود. تجربه نشان داده است بدترین روز‌های معاملاتی مربوط به آخر هفته است. این موضوع برای معامله‌گران سبک‌های بلند مدت مانند سوئینگ ‌تریدرها نیز تشدید می‌شود. لازم به ذکر است که تسویه معاملات در بازار فارکس دو روز بعد انجام می‌شود. از این رو، اگر معامله شما یک روز هم باز بماند و این معامله در آخر هفته نیز انجام شود، بهره‌ای معادل ۳ برابر برای شما محاسبه می‌شود. در این رابطه توصیه می‌کنیم معامله‌گران بلند مدت معاملات خود را در روز‌های چهارشنبه الی جمعه انجام ندهند.

بنابراین با یک حساب و کتاب کلی، می‌توان متوجه شد که بدترین روزهای معاملاتی مربوط به دوشنبه و جمعه بوده که ریسک انجام معاملات در مقدار حداکثری است.

بهترین ماه‌ ها برای انجام معاملات در فارکس

بهترین ماه‌ها برای انجام معاملات در بازار فارکس، مربوط به آن دسته از ماه‌هایی است که بیشترین فعالیت از جانب تریدرها حاصل می‌شود. افزایش فعالیت و حجم معاملاتی باعث شده نوسانات بیشتری در بازار بوجود آید و همین موضوع باعث ایجاد انگیزه برای انجام معامله در تریدرها می‌شود. از این رو برخی از ماه‌ها نسبت به سایر ماه‌های دیگر از اهمیت بیشتری برای معامله‌گران برخوردارند. این ماه‌ها عبارتند از:

  • ژانویه تا می (دی تا اردیبهشت)

  • سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان)

  • دسامبر (آذر)

نخستین دوره‌ای که معمولا در آن معاملات مناسب و ارزشمند ارزیابی می‌شود، ماه ژانویه تا می است که به تاریخ ایران معادل دی‌ماه تا اردیبهشت است. معمولا معامله‌گران در این بازه زمانی بسیار فعال بوده و فرصت‌های معامله‌گری مناسبی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که ماه‌های نخستین سال جدید میلادی به دلیل انتشار اخبار و داده‌های مهم و حیاتی اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، گزارشات مربوط به اشتغال و … تحرکات زیادی را به بازار سرمایه ارائه می‌کنند. همچنین در این ماه‌ها نیز تصمیمات مهمی از جانب فدرال رزرو آمریکا در رابطه با سیاست‌های پولی اتخاذ می‌شود که همین موضوع تاثیر زیادی بر روی قدرت خرید دلار آمریکا می‌گذارد.

حد فاصله بین سپتامبر تا نوامبر که به تاریخ شمسی مربوط به شهریور تا آبان است، دوره‌ای مربوط به اتمام تابستان بوده که قدرت دوباره به این بازار بین‌المللی تزریق می‌شود. در این ماه‌ها معمولا گزارشات مربوط به سوددهی شرکت‌های مختلف در سه ماهه نخست سال منتشر می‌شود. این موضوع می‌تواند تاثیرات مهمی روی ارزهای مختلف بگذارد. در این زمینه توصیه می‌کنیم اگر در بازار حضور دارید، حتما از فرصت‌های به وجود آمده برای کسب سود بهره ببرید.

سرانجام آخرین ماه برای انجام معاملات ارزشمند، ماه دسامبر است که همزمان با ماه آذر در کشورمان رخ می‌دهد. در این ماه گزارشات مربوط به پایان سال ارائه شده و یک نمایی از آینده‌ی شرکت به مخاطبین ارائه می‌شود. از طرفی به دلیل تعطیلات و پایان سال، ممکن است حجم فروش و عرضه در بازار زیاد باشد که این موضوع باعث ایجاد ریسک و خطرناک زیادی برای معامله‌گران می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر تمایل به حضور در بازار در این بازه زمانی دارید، حتما با رعایت و مدیریت سرمایه در این بازار حضور داشته باشید.

بدترین ماه‌ها برای حضور در بازار فارکس

در مقابل، ماه‌هایی از سال وجود دارد که در آن بازار در رکود کامل به سر می‌برد و معمولا تریدرها رغبتی به حضور در بازار ندارند. در این ماه‌ها حجم فعالیت و نقدینگی پایین بوده و کمتر فرصتی برای معامله‌گران جهت دریافت سود ایجاد می‌شود. حد فاصله ژوئن تا آگوست جزء بدترین ماه‌ها برای حضور در فارکس است که همزمان با خرداد تا مرداد به تاریخ شمسی است. در این بازه زمانی حجم معاملات به دلیل همزمانی با تابستان کم شده و بسیاری از فعالان بازار در این زمان در مرخصی و تعطیلات هستند. این موضوع باعث افزایش اسپرد و کاهش نقدینگی شده و معمولا تریدرها در این زمینه باید بسیار دقت کنند تا به دارایی آن‌ها ضرری وارد نشود.

بهترین زمان انجام معامله طلا در بازار فارکس
برای عدم تحمیل ضرر، توصیه می‌کنیم از روزهای نامناسب برای انجام معامله پرهیز کنید.

بهترین زمان معامله طلا در بازار فارکس

طلا با نماد XAU/USD از مهم‌ترین دارایی‌هایی است که در بازار فارکس مورد مبادله قرار می‌گیرد. تریدرها می‌توانند این دارایی را با استفاده از ارزش جهانی آن معامله کنند. در رابطه با اینکه بهترین زمان انجام معاملات طلا چه زمانی است، باید عنوان کرد که همزمان با پرحجم‌ترین بازه زمانی که در آن معاملات فارکس انجام می‌شود، معاملات طلا نیز حائز اهمیت است. بنابراین بهترین زمانی که می‌توان برای انجام معاملات طلا از آن بهره‌مند شد، مربوط به سشن همپوشانی لندن و نیویورک است. این بازه زمانی به وقت ایران معادل ساعت ۱۶:۳۰ عصر لغایت ۱۹:۳۰ غروب است.

در این بازه زمانی حجم نقدینگی در بازار زیاد بوده و معامله‌گران زیادی در بازار حضور دارند. بنابراین نوسانات بهتری در بازار ایجاد شده و معاملات با روندی مشخص و قابل توجیه حرکت می‌کنند.

نتیجه گیری بهترین زمان معامله و سوددهی در فارکس و سشن های معاملاتی فارکس

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی سشن‌های معاملاتی، ساعات کار بازار فارکس و ارائه بهترین و بدترین زمان‌ها برای انجام معامله پرداختیم. تریدرها و معامله‌گران بازار فارکس باید قبل از حضور در این بازار به خوبی با این تایم‌ها و سشن‌های معاملاتی آشنا شوند تا بتوانند شرایط و موقعیت مناسبی برای انجام معامله پیدا کنند.

توصیه می‌کنیم قبل از حضور در بازار فارکس، ابتدا رویکرد و استراتژی معاملاتی خود را مشخص نمایید. پس از آن با توجه به این استراتژی، مدت زمان و سپس روز انجام و پایان معامله را نیز تعیین کنید. با استفاده از یک برنامه مشخص و کامل، می‌توانید از بازار فارکس بهترین سودها را کسب کنید. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفید و ارزشمندی را از آن کسب کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در سایت را مطالعه و اطلاعات جامع و کاملی از آن‌ها بدست آورید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید