سفارش قیمت باز (Open Orders) چیست؟

سفارش قیمت باز (Open Orders) چیست؟

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی سفارش قیمت باز (Open Orders) چیست میپردازد.

سفارش قیمت باز یکی از انواع سفارش‌های بازار فاکس است که در آن شما می‌توانید سفارش خرید خود را بدون محدودیت ارائه دهید. این نوع سفارش‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که در معامله ارائه می‌دهند، در بازار بورس طرفداران زیادی دارند. معامله قیمت باز به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با انجام تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای دقیق یک معامله سودآوری را به ثبت برسانند. برای همین اگر شما می‌خواهید به عنوان یکی از معامله‌گران بازار بورس سود خوبی به دست بیاورید، حتما با سفارش قیمت باز و نحوه ثبت کردن آن آشنا شوید.

سفارش قیمت باز چیست؟

سفارش قیمت باز به سفارشی گفته می‌شود که در آن بدون در نظر گرفتن ارزش معامله، سفارش خود را ثبت می‌کنید. در این نوع سفارش‌ها بر اساس بهترین قیمت معامله به سرانجام می‌رسد و در صورتی که معامله‌ای در پایان روز با قیمت باز شما انجام نشد، این معامله برای روزهای آتی به صورت باز باقی می‌ماند. این نوع معاملات برای کالاهای کمیاب و ضروری انجام می‌شوند و در آن خریدار به دنبال تهیه کالایی با مشخصات خاص است.

 

مزایا سفارش قیمت باز چیست؟

ثبت معامله قیمت باز برای معامله‌گران در بازارهای مالی مزایایی دارد و می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد تا از فرکانس‌های بازار برای انجام یک معامله سودآور استفاده کنند. در ادامه برای دستیابی به مزایا سفارش قیمت باز به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • یکی از بهترین مزایا سفارش قیمت باز به شما امکان می‌دهد که از تغییرات قیمتی بازار بهره ببرید. در واقع به شما این فرصت را می‌دهد تا معامله را با بهترین قیمت پیشنهادی بازار شروع کنید.
  • امکان کاهش ریسک معاملات در سفارش قیمت باز وجود دارد؛ زیرا در آن شما با باز گذاشتن قیمت‌گذاری دارایی خود به معامله‌گران اجازه می‌دهید که مطابق با روند بازار روی دارایی شما قیمت‌گذاری کنند.
  • بعد از ثبت معامله قیمت باز شما می‌توانید بدانید که معامله‌گران در چه وضعیتی هستند و شرایط بازار چگونه است. در واقع ثبت معامله قیمت باز برای کسانی توصیه می‌شود که هنوز با روند بازار آشنا نیستند و نمی‌دانند اوضاع معامله‌گران چگونه است.
  • امکان فروش معامله با قیمت بسیار بالا در این نوع معامله‌ها وجود دارد.

معایب سفارش با قیمت باز چیست؟

معامله قیمت باز یکی از سفارش‌های رایج در بازار بورس است که می‌تواند اختیارات زیادی را به معامله‌گران بدهد؛ اما با این حال مضراتی نیز دارد و می‌تواند روی سودآوری شما از معامله موثر باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما مضرات سفارش‌های قیمت باز را بیان می‌کنیم:

  • معامله قیمت باز اگر برای مدت طولانی باز بماند می‌تواند معامله شما را زیان‌آور کند؛ زیرا زمانی که معامله سفارش قیمت باز را ثبت کردید، تحلیل شما برای همان لحظه بازار است و با تغییر قیمت می‌تواند اثرگذاری خود را از دست بدهد.
  • ممکن است با تغییرات ایجاد شده در روند بازار برای معامله شما تقاضایی پیدا نشود و معامله شما را برای ساعات طولانی باز بماند.
  • یکی از مضرات سفارش‌های قیمت باز این است که احتمال دارد ارزش دارایی شما خیلی کمتر از قیمت خرید آن فروخته شود؛ زیرا در این حالت معامله‌گران فکر می‌کنند شما نیاز به فروش فوری دارایی خود دارید و قیمت پایینی را برای شما پیشنهاد می‌دهند.
سفارش قیمت باز چیست

نحوه ثبت سفارش قیمت باز در فارکس

شما برای این که بتوانید یک معامله قیمت باز ثبت کنید باید وارد حساب کارگزاری خود در کارگزاری شوید و سفارش خود را طی چند مرحله ثبت نمایید که در ادامه برای آشنایی بیشتر شما مراحل آن را جز به جز بیان می‌کنیم.

ثبت سفارش کالا در فارکس

در مرحله اول شما برای ثبت سفارش‌های قیمت باز باید یک حساب کاربری در یکی از کارگزاری‌ها داشته باشید و با ورود به آن فرم مربوط به سفارش خود را تکمیل نمایید. معمولا کالاهای داخلی یک روز قبل از عرضه و کالاهای صادراتی و وارداتی ۳ روز قبل از عرضه در سازمان بورس کالا قیمت‌گذاری می‌شوند؛ بنابراین شما در این فرصت می‌توانید جهت خرید یا فروش کالا خود اقدامات لازم را انجام دهید.

ثبت سفارش قیمت باز کالا

در این مرحله برای شما فرمی داده می‌شود که در آن باید نوع معامله خود را تعیین کنید. با توجه به این که نوع معامله شما از نوع سفارش قیمت باز است. حالا نوع معامله خود را قیمت باز انتخاب کرده و در نرخ قیمت عددی را درج نکنید. بعد از آن سایر موارد را مطابق با میل خود تکمیل نمایید. در واقع لازم است برای تکمیل یک قرارداد شما اطلاعات زیر را در معامله درج کنید:

  • نماد معاملاتی
  • تعیین خرید یا فروش
  • حجم سفارش
  • نوع سفارش
  • شرایط قیمتی
  • کد معاملاتی
  • اعتبار زمانی سفارش

وقتی شما معامله خود را از نوع معامله قیمت باز در نظر می‌گیرید، کارگزار را در تعیین قیمت کالا آزاد می‌گذارید و می‌تواند کالا شما را با هر قیمتی در بازار خریداری کند. معمولا معامله قیمت باز برای کالاهای کمیاب انجام می‌شود. بعد از ثبت سفارش خود برای اجرایی شدن آن باید ۱۰ درصد از ارزش کل کالا را به حساب کارگزاری واریز نمایید. حال اگر کالا شما از نوع صادراتی یا وارداتی باشد، در این صورت پرداخت ۵ درصد از ارزش کالا به حساب کارگزار کافی است.

انجام معامله سفارش قیمت باز

 تمام کالاها در تابلو معرفی و یکی پس از دیگری عرضه می‌شوند. در این جا کارگزاری شما معامله قیمت باز را مطابق با اطلاعاتی که در فرم آن ثبت کردید، انجام می‌دهد. معمولا در سفارش‌های قیمت باز کارگزاری قیمت پایه را پیشنهاد می‌دهد و می‌تواند سه حالت مختلف را ایجاد کند:

  • میزان عرضه از کل تقاضا زیاد است و فروشنده قیمت کالا را پایین آورده و شما معامله خود با قیمت بسیار ارزانی انجام می‌دهید و سودی به دست می‌آورید.
  • میزان عرضه و تقاضا کالا برابر است و کارگزار کالا شما را با قیمت پایه خریداری می‌کند.
  • میزان عرضه کالا از تقاضا زیاد است که در این حالت کالا وارد بخش رقابتی بازار می‌شود و فروشندگان قیمت آن را به صورت افزایشی در تابلو تالار قرار می‌دهند. در این حالت ارزش کالا به صورت مزایده‌ای خواهد بود. در واقع قیمت کالا شما افزایش یافته و کارگزاری آن را با قیمت بالایی خریداری می‌کند و کسانی که قیمت بیشتری را سفارش دهند، کالا را می‌خرند.

با توجه به این که سفارش شما از نوع سفارشات قیمت باز است، در هر سه حالت خرید شما انجام می‌شود. فقط مبلغ خرید کالا در هر سه حالت فرق می‌کند. حال اگر خریدار تحت هر شرایطی از خرید خود منصرف شده باشد باید اطلاعات خود را قبل از شروع ساعات معامله به کارگزار اعلام کند تا معامله او انجام نشود.

Open Orders

تسویه کامل پول کالا معامله شده

تا این جا معامله خرید شما با معامله قیمت باز در بورس انجام شده است و باید مابقی مبلغ خرید کالا را به کارگزاری خود پرداخت کنید. برای این کار کارگزاری صورتحساب شما را به صورت کاملا شفاف سازی شده ارسال می‌کند. در واقع در آن تمام اطلاعات مربوط به پرداخت هزینه مانند هزینه قرارداد، کارمزد (کارگزار، شرکت بورس کالا و سازمان بورس)، مالیات بر ارزش افزوده و بستانکاری ذکر شده است. شما بعد از دریافت این صورتحساب تا ۳ روز وقت دارید تا آن را تسویه کنید و فیش واریزی را ارسال نمایید.

در این مرحله دقت کنید که نام واریز کننده وجه با نام خریدار یکسان باشد. حال اگر در پرداخت مبلغ معامله خود تاخیر داشته باشید، به ازای هر روز تاخیر ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله به عنوان جریمه از شما گرفته می‌شود. این روند می‌تواند تا ۱۰ روز ادامه داشته باشد؛ اما بعد از آن قرارداد سفارش شما فسخ می‌شود. حال اگر کارگزاری در ساعات معامله موفق به خرید کالا نشده باشد، بعد از ۲ روز مبلغ پیش پرداخت شما به حسابتان باز می‌گردد.

دریافت کالا از کارگزاری

بعد از انجام کلیه مراحل بالا کارگزاری با اتاق پایاپای تسویه خود را انجام داده و مدارک لازم را ارائه می‌دهد. بعد از آن اتاق پایاپای تاییدیه خود را به کارگزاری ارسال کرده و تولیدکننده کالا حواله فروش خود را به وسیله کارگزاری به فروشنده صادر می‌کند. حالا شما می‌توانید کارهای مربوط به دریافت کالا مانند پیمانکار حمل کالا، تاریخ دریافت کالا و غیره را مشخص کنید و با انجام هماهنگی‌های لازم با فروشنده آن را در تاریخ تعیین شده دریافت نمایید.

نتیجه‌گیری سفارش قیمت باز چیست (Open Orders) 

در بازار سفارش‌های زیادی وجود دارند که مطابق با نوع قیمت‌گذاری آن‌ها به معامله قیمت باز و معامله قیمت محدود تقسیم می‌شوند. در این جا معامله قیمت باز معامله‌ای است که در آن فروشنده یا خریدار کالا به هنگام ثبت سفارش برای کالای خود قیمت تعیین نمی‌کند. در واقع کارگزار می‌تواند آن را به هر قیمتی که امکان دارد با همان مشخصات تعیین شده کالا خریداری کند یا به فروش برساند. در واقع تنها مشخصاتی که برای کالا درج شده روی آن مهم است.

این نوع معاملات دست کارگزار را در تعیین قیمت کالا باز می‌گذارند و می‌توانند انعطاف‌پذیری بالایی را به آن‌ها بدهند. برای ثبت این نوع معاملات باید معامله را از نوع قیمت باز تعیین کرده و برای قیمت خرید کالا مبلغی را درج نکنید. بعد از آن کارگزار تلاش می‌کند مطابق با روند بازار برای شما به صرفه‌ترین خرید قیمت باز را انجام دهد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید