Bid و Ask در فارکس|bid و ask چگونه محاسبه می شود؟

Bid و Ask در فارکس چیست

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی Bid و Ask در فارکس و bid و ask چگونه محاسبه میشود میپردازد.

بازار معامله ارز های خارجی یا همان فارکس به بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در طی سال های اخیر تبدیل شده است. در چنین فضایی دو طرف معامله همواره در حال تلاش برای حصول توافق بر سر بهترین قیمت خرید و فروش هستند. قیمت های پیشنهادی بازار در قالب (bid/ask) به تریدر ها نمایش داده می شود. در ادامه مقاله به بررسی جزئی bid/ask در فارکس خواهیم پرداخت پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مفاهیم bid و ask در فارکس به چه معناست؟

تریدر های فعال در بازار فارکس به هنگام معامله همواره خود را در معرض مذاکرات قیمتی قرار می دهند. Bid و ask بدون شک جزو کلیدی ترین عناصر حاضر در بازار و دخیل در معامله گری به شمار می روند؛ چرا که معامله گران همواره با آن ها سروکار دارند.

هر کدام از طرفین معامله به دنبال کسب سود از بازار است. معامله گرانی که قصد فروش دارایی خود را دارند مسلماً در انتظار افزایش قیمت به سر می برند. در مقابل خریداران منتظر ریزش قیمت های بازار خواهند ماند تا بتوانند دارایی مورد نظرشان را با پایین ترین قیمت ممکن خریداری کنند. در نهایت هنگامی که قیمت به نقطه ای قابل قبول برای دو طرف برسد معامله شکل می گیرد. چنین شرایطی با در اختیار داشتن نقدینگی بروکر ها به دست می آید. درک درست این مفاهیم برای موفقیت در معاملات فارکس حیاتی است.

 خرید (bid) و فروش (ask) در بازار نقاط قیمتی بر روی نمودار هستند که ارزش لحظه ای دارایی ها را نشان می دهند. تعریف هر یک از مفاهیم ذکر شده به شرح زیر است:

Bid چیست

قیمت خرید یا bid در واقع بیشترین مبلغی است که تریدر در پوزیشن معاملاتی خود حاضر است برای خرید دارایی پرداخت کند. افرادی که در بازار فارکس برای خود پوزیشن لانگ (long) تعریف می کنند به دنبال خرید دارایی در پایین ترین قیمت ارائه شده اند. این افراد پس از خرید با رشد قیمتی دارایی مد نظر از معامله به سود می رسند و هر چه قیمت bid پایین تر باشد حاشیه سودشان افزایش می یابد.

Ask چیست

در مقابل مفهوم ذکر شده، قیمت فروش (ask) وجود دارد. این مفهوم به بهترین قیمت ارائه شده در هنگام فروش دارایی اشاره دارد.

افراد با تعریف پوزیشن معاملاتی خود نوع اجرای معامله را تعیین می کنند. اگر معامله از نوع (Limit order) باشد، بروکر بهترین قیمت را بسته به قیمت تعیین شده ارائه می دهد. در غیر این صورت در معاملات آنی بازار فارکس (market order) قیمت فروش لحظه ای بازار فارکس برای انجام معاملات در نظر گرفته می شود.

برای درک بهتر این مفاهیم بهتر است مثالی از پر نوسان ترین جفت ارز بازار فارکس بیاوریم. شما می توانید برای بررسی قیمت لحظه ای خرید و فروش نماد های معامله شده در بازار از سایت تریدینگ ویو (Trading view) و یا پلتفرم معاملاتی خود بهره بگیرید.

در زمان نگارش این مقاله قیمت لحظه ای خرید و فروش جفت ارز یورو به دلار به ترتیب 1.08894 و 1.08911 است. حال این اعداد چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهند؟

اگر تریدر قصد خرید جفت ارز یورو به دلار در این لحظه را داشته باشد، معامله او با قیمت 1.08894 انجام می گیرد. در مقابل اگر معامله گر بخواهد دارایی خود را به فروش برساند این معامله با قیمت 1.08911 به پایان می رسد.

bid و ask چیست

bid و ask چگونه محاسبه می شود

 

خرید و فروش bid و ask در جفت ارز های بازار فارکس چگونه است؟

 

یکی از مفاهیم کلیدی در این بازار، جفت ارز ها هستند که اساس تمامی معاملات فارکس را تشکیل می‌دهند؛ به عبارت دیگر، هیچ ارزی به تنهایی معامله نمی‌شود، بلکه همیشه در قالب یک جفت ارز مورد معامله قرار می‌گیرد. این ساختار به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از تغییرات قیمتی ارز ها بهره‌مند شوند و به سود برسند.

بازار فارکس در طول ۵ روز فعالیت خود در هفته نوسانات بسیاری را تجربه می کند. عوامل متنوعی از جمله سیاست‌های اقتصادی، نرخ بهره، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورها و حتی رویدادهای جهانی می‌توانند بر ارزش ارز ها تأثیر گذار باشند. معامله‌گران فارکس با تحلیل این عوامل و پیش‌بینی تغییرات نرخ جفت ارز ها در آینده می توانند معاملات پر سودی را برای خود رقم بزنند.

همان طور که اشاره شد جفت ارز (Currency Pair) نشان‌دهنده ارزش نسبی یک ارز در برابر ارز دیگر است. در هر جفت ارز، دو نوع ارز وجود دارد: ارز پایه (Base Currency) و دیگری ارز ثانویه (Quote Currency). به عنوان مثل در نمونه ذکر شده (EUR/USD) ارز پایه یورو و ارز ثانویه دلار است.

همانند هر نماد دیگری در بازار فارکس جفت ارز ها نیز دارای دو قیمت خرید (bid) و فروش (ask) هستند. معامله گران با تحلیل این دو قیمت می توانند ارزش نسبی هر یک از ارز ها را در مقابل هم بسنجند. قیمت خرید (bid) جفت ارز تعیین کننده قیمت خرید ارز پایه در مقابل ارز ثانویه است. برعکس قیمت فروش همان قیمت به فروش رسیدن ارز پایه در مقابل ارز ثانویه محسوب می شود.

اهمیت تفاوت قیمت bid و ask در فارکس

یکی از مفاهیم بسیار مهم و اساسی در معاملات فارکس اسپرد معاملات است. واحد استفاده شده برای اسپرد پیپ (pip) یا همان کوچک ترین واحد نرخ ارز در فارکس است. حال منظور از اسپرد چیست؟ در واقع به تفاوت میان قیمت خرید و فروش اسپرد (Spread) گفته می شود.

بازار فارکس جهانی است و امکان دسترسی به آن برای تمام افراد وجود دارد. اسپرد معاملات به عنوان روشی جهت کسب درآمد بروکر ها در نظر گرفته شده است. از آن جایی که قیمت (bid) همیشه از قیمت (ask) بالاتر است، معامله گران باید به اختلاف قیمت این دو بسیار ‌توجه کنند. اگر در شرایطی معامله گر وارد معامله شود و همان لحظه معامله را به اتمام برساند نتیجه معامله وی ضرری مساوی با میزان اسپرد معامله خواهد بود. از این جهت اسپرد به کلی می تواند سود و زیان معاملات را تحت تأثیر قرار دهد. این تأثیر در معاملات با حجم بالا نمود بیشتری دارد پس گول عدد کوچک حاصل از تفاوت قیمت خرید و فروش را نخورید. بروکر ها در جهان به منظور ارتقای سطح رضایت مشتریان خود حساب های متنوعی را در نظر گرفته اند که میران اسپرد آن ها با هم متفاوت است. اگر شما نیز به دنبال معامله و کسب سود در بازار فارکس هستید جزئیات این حساب ها را به دقت مطالعه کنید و سپس بهترین را برگزینید.

تأثیر عرضه و تقاضا بر bid/ask در فارکس

حال که با مفاهیم قیمت خرید و فروش به طور کامل آشنا شدیم بهتر است آن را به صورت ریشه ای بررسی کنیم. دلیل نوسانات لحظه ای قیمت در بازار فارکس چیست؟ عرضه و تقاضا جزو اصول پایه اقتصاد در سراسر جهان محسوب می شوند. تمام نوسانات قیمتی در حوزه های مختلف به طور مستقیم با عرضه و تقاضا در ارتباط هستند. بازار فارکس نیز از این قاعده مستثنی نیست و تغییرات قیمت ثبت شده در آن تابع میزان عرضه و تقاضا است.

هرگاه در بازار قیمت روند کاهشی داشته باشد احتمالاً دلیل آن افزایش عرضه است. مفهوم تقاضا نیز بیشتر با خریداران سهام عرضه شده سروکار دارد و هر چه تعدادشان بالاتر باشد قیمت بالاتر می رود. این دو بازوی قدرتی در بازار فارکس همواره در حال اعمال قدرت هستند به طوری که قیمت دارایی ها به صورت لحظه ای دچار تغییر می شود. بسیاری از نهاد های مهم که سرمایه بالایی در اختیار دارند از این طریق می توانند با عرضه و تقاضا جهت روند ها را تغییر دهند. مطالعه این مفاهیم در حوزه تحلیل تکنیکال (Technicalanalysis) قرار دارد و می تواند به موفقیت معاملات کمک شایانی کند.

bid و ask چگونه محاسبه می شود

کدام جفت ارز ها پایین ترین اسپرد را به خود اختصاص می دهند؟

جفت ارز ها در فارکس به سه دسته اصلی (major)، فرعی (Minor) و غیر معمول (exotic) تقسیم می شوند. اطلاع از میزان اسپرد هر جفت ارز می تواند در تصمیمات معاملاتی شما را بسیار یاری دهد. اسپرد پایین تر یعنی بالا رفتن حاشیه سود معامله گران در بازار که از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حالت کلی جفت ارز هایی که در طول شبانه روز بالاترین حجم معاملات در بازار را ثبت می کنند اسپرد پایین تری دارند. چنین ویژگی را می توان در جفت ارز های اصلی بازار همانند یورو به دلار (EUR/USD)، دلار به فرانک سویس (USD/CHF)، پوند به دلار (GBP/USD) و … پیدا کرد.

در صورت معامله جفت ارز های فرعی یا غیر معمول (exotic) باید به قیمت bid/ask و‌ تفاوتشان توجهی ویژه داشته باشید؛ چرا که امکان افزایش هزینه معاملاتی شما وجود دارد.

تأثیر سشن های معاملاتی بر تغییر قیمت bid/ask در فارکس

از آن جایی که فارکس بازاری جهانی است ۴ سشن مختلف معاملاتی در آن فعالیت دارند. این ۴ جلسه شامل سیدنی، توکیو، لندن و نیویورک می شود. همان طور که اطلاع دارید قیمت جفت ارز های فارکس بسته به سشن معاملاتی فعال در بازار دچار تغییر می شود. به عنوان مثال دو‌ سشن لندن و نیویورک دارای نقدینگی بالاتری نسبت به سشن های دیگر هستند. در برخی از ساعات روز این دو‌ سشن با یکدیگر هم‌پوشانی دارند که نقدینگی بازار را به بالاترین حد ممکن می رساند. هر چه نقدینگی بالاتر باشد فرصت های معاملاتی بیشتری در اختیار معامله گران قرار می گیرد و قیمت (bid/ask) نوسان بیشتری را تجربه می کنند. با این اوصاف لازم است معامله گران پیش از ورود به معامله میزان اسپرد و قیمت bid/ask را در سشن مورد نظر بررسی کنند.

نتیجه گیری Bid و Ask در فارکس

در نهایت می توان گفت قیمت خرید و فروش در فارکس اساسی ترین بخش معاملات را تشکیل می دهد. نحوه تغییر آن همیشه دغدغه اصلی تریدر ها بوده و تشخیص بهترین قیمت برای شروع و اتمام معامله چالش برانگیز است. با اطلاع از اهمیت قیمت bid/ask در فارکس معامله گران باید در انتخاب نماد و نوع معامله دقت بیشتری به خرج دهند.

سؤالات متداول Bid و Ask در فارکس

منظور از اسپرد معاملات چیست؟

به تفاوت میزان قیمت bid/ask در فارکس اسپرد گفته می شود که در بروکر ها به عنوان هزینه معاملات از معامله گران دریافت می شود.

آیا سشن های معاملاتی بر قیمت دارایی ها مؤثرند؟

بله در بازار فارکس نقدینگی، حجم معاملات و به طبع قیمت bid/ask در سشن های مختلف کم و زیاد می شود.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید