چگونه در بورس موفق شویم؟

چگونه در بورس موفق شویم

همه افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند هدفشان کسب سود و بدست آوردن امنیت مالی در این بازار می‌باشد ولی برخلاف تصور، بسیاری از این افراد نمی‌توانند به این مقصود دست یابند و به اجبار زیان بزرگی را متحمل می‌شوند و بازار را با ضرر ترک می‌کنند؛ اما علت این اتفاق ناخوشایند چیست؟ چه فرقی بین این افراد و افراد موفق در بورس وجود دارد؟ خبرگان بورس چه چیزی می‌دانند که با سرمایه‌گذاری در بورس به‌سرعت به دارایی‌های خود می‌افزایند و به سمت ثروت حرکت می‌کنند؟

فعالیت در بازار سهام دقیقاً مانند هر شغل و حرفه دیگری نیازمند دانش و مهارت خاصی می‌باشد، همانطور که یک پزشک زمانی می‌تواند بیماران را معالجه کند که به دانش و مهارت‌های علم طبابت مسلط باشد، در بورس نیز همین‌گونه است به این معنا که شما زمانی مجاز به سرمایه‌گذاری مستقیم و معامله در بازار سرمایه هستید که دانش مورد نیاز برای موفقیت در این بازار را داشته باشید؛ چنانچه اطلاعات لازم، مهارت کافی و فرصت مورد نیاز را ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری داشته باشید.

 

افراد موفق در بورس، به این بازار به چشم یک حرفه و تخصص واقعی نگاه می‌کنند و برای معاملات خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند. خبرگان این راه به خوبی می‌دانند که برای حفظ سرمایشان و بدست آوردن سودهای مطلوب می‌بایست قبل از هرکاری بر روی خود سرمایه‌گذاری انجام دهند و کاملاً آموزش ببینند و آگاهی خود را تا حد ممکن در این راه بالا ببرند تا کنترل  سرمایه‌گذاری‌های خود را بدست بگیرند و معاملاتشان از کیفیت بالایی برخوردار باشد. بزرگان بورسی با مسلط شدن به مهارت‌های لازم در بازار سرمایه به خوبی می‌آموزند که در مقابل رفتارهای مختلف بازار باید چه واکنشی نشان دهند و چگونه از سرمایه خود مراقبت کنند و به آن بیافزایند.

در این مطلب توضیح می دهیم چه دانش‌هایی را نیاز داریم و چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا در این بازار پر از هیجان، چگونه در بورس موفق شویم و هماند خبرگان و افراد مسلط بر این بازار دست به معاملات موفق و پرسود بزنیم.

در ادامه به دانش‌های مورد نیاز جهت موفقیت در بورس می‌پردازیم.

 

۱- تحلیل:

اگر شما نیز می‌خواهید در بورس به امنیت مالی دست‌یابید و معاملاتتان در این بازار به سود منجر شود و از سرمایه خود در برابر ریسک‌های موجود در این بازار محافظت نمایید، می‌بایست وارد فضای تحلیل و بررسی شوید، در حقیقت یکی از شروط لازم برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق در بازارهای مالی این است که یک تحلیلگر ماهر باشید!

تحلیل در بازارهای مالی به دو دسته اصلی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال تقسیم می‌شود که در ادامه به‌طور خلاصه به شرح هریک از این موارد می‌پردازیم!

تحلیل بنیادی در بورس برای ازش گذاری سهام

 

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین روش‌هایی تحلیل در بازارهای مالی است که سال‌هاست مورد استفاده سرمایه‌گذاران در بورس و سایر بازارهای مالی قرارگرفته و به‌خوبی امتحان خود را پس داده است.

تحلیلگران بنیادی به کمک دانش تحلیل بنیادی به بررسی صورت‌های مالی، طرح‌های توسعه، اهداف، اخبار و … شرکت‌ها می‌پردازد و درنهایت به ارزش ذاتی شرکت‌ها دست میابند، برای مثال اگر قیمت سهام ایران‌خودرو در بازار ۱۰۰۰ تومان باشد ممکن است یک تحلیلگر بنیادی با محاسباتی که براساس مستندات انجام می‌دهد به این نتیجه برسد که این سهم بیش از ۷۰۰ تومان ارزش ندارد، یعنی ارزش ذاتی (value) آن در حدود ۷۰۰ تومان است!

تحلیل بنیادی از اعتبار بالایی برخوردار است و در بازه زمانی بلندمدت پاسخگو خواهد بود لذا این تحلیل بیشتر برای سرمایه‌گذارانی که بلندمدت می‌اندیشند و می‌خواهند ریسک کمتری را قبول کنند کاربرد دارد و خیلی به نوسانگیران و افرادی که با دید کوتاه‌مدت معامله می‌کنند توصیه نمی‌شود.

 

تحلیل تکنیکال در بورس

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی دیگر از روش‌های معتبر و پرسود در بورس و سایر بازارهای مالی جهت بررسی بازار، پیش‌بینی آینده قیمت‌ها و انجام اصولی معاملات می‌باشد.

تحلیلگر تکنیکال تنها چیزی که نیاز دارد نمودار معاملات گذشته سهام و دارایی‌هاست، او با استفاده از نمودار و بررسی اتفاقات درگذشته، دست به پیش‌بینی آینده در نمودار میزند.

به‌طورکلی در تحلیل تکنیکال همه چیز در نمودار مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

تحلیل تکنیکال می‌تواند برای افرادی که به نوسانگیری و معاملات کوتاه‌مدت نیز علاقه دارند بسیار مفید و کاربردی باشد.

یکی دیگر از مزایای دانش تحلیل تکنیکال این است که علاوه بر بورس در سایر بازارهای مالی نیز نظیر ارز، طلا، بیتکوین و…. کاربرد دارد و شما با فراگیری این دانش کاربردی می‌توانید در تمامی بازارهای مالی به‌عنوان یک تحلیلگر و معامله‌گر موفق فعالیت داشته باشید.

 

۲-روانشناسی بازار:

یکی دیگر از دانش‌های مورد نیاز و بسیار کاربردی برای موفقیت در بازارهای مالی، روانشناسی بازار می‌باشد؛ روانشناسی در بازار به طور کلی یعنی غلبه بر هیجانات و استرس در بازار و پایبند بودن به استراتژی‌های معاملاتی! ممکن است شما یک تحلیلگر تکنیکال یا یک تحلیلگر بنیادی بسیار حرفه‌ای باشید و با توجه به دانش تحلیل خود به این نتیجه برسید که برای مثال سهم فولاد می‌تواند برای شما سود بسیار مناسبی داشته باشد لذا آن را خریداری می‌کنید ولی با یک منفی بسیار ساده در بازار و ریزش خیلی کوچکی به ناگهان شما تحت تأثیر هیجانات بازار قرار می‌گیرید و استرس دامن‌گیر معامله‌تان می‌شود لذا این ترس سبب می‌گردد که علیرغم اینکه می دانید فولاد سهم خوبی است بی‌دلیل و صرفاً برای فرار از ترس، سهم خود را می‌فروشید.

برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای تحلیل به‌تنهایی کافی نیست و روانشناسی نیز یکی دیگر از شروط لازم برای موفقیت در بازارهای مالی می‌باشد، بسیاری از بزرگان سرمایه‌گذاری دنیا نظیر مارک داگلاس، پیترلینچ و… بارها به اهمیت روانشناسی بازار تأکید کرده‌اند و آن را یک شرط جدانشدنی برای موفقیت در بازارهای مالی می‌دانند.

مدیریت سرمایه در بورس

 

۳- مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه یکی دیگر از دانش‌های موردنیاز برای موفقیت در بازارهای مالی می‌باشد؛ به این معنا که باید بدانیم که سرمایه خود را چگونه تقسیم کنیم و روی چه دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

آیا الزاماً همه پول خود را باید در بورس بیاورم؟ یا همه آن را در بانک نگهداری کنم؟

مدیریت سرمایه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن نقدینگی خود را تفکیک کنیم و در بازارهای سرمایه‌گذاری گوناگون دارایی‌های ارزشمند را خریداری کنیم.

اگر مقداری دقیق‌تر شویم در خود بورس نیز باید مدیریت سرمایه داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به فرصت و توانایی‌های محدود خود کاملاً مدیریت دارایی‌ها و سرمایه خود را عهده‌دار باشیم.

به عنوان نمونه با توجه به تعداد زیاد سهام شرکت‌های مختلف و سایر اوراق بهادار در بورس باید بتوانیم با کمک دانش مدیریت سرمایه پول خود را وارد چه شرکت‌ها، چه صنایع و چه اوراقی کنیم که با کمترین ریسک ممکن بازده مناسبی داشته باشیم و از دارایی خود محافظت کنیم.

ما به مدیریت سرمایه در معاملات خود نیاز داریم چرا که می‌خواهیم معاملاتمان با حداقل ریسک ممکن و بازدهی مطلوب صورت گیرد.

 

با سرمایه‌گذاری کردن بر روی خودتان و آموختن سه دانش تحلیل، روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه که در بالا به آن ها اشاره کردیم می‌توانید به یک سرمایه‌گذار و معامله‌گر موفق در بازارهای مالی تبدیل شوید و بازده بسیار مناسبی در این بازار داشته باشید.

جالب است بدانید برخلاف تصور عموم افراد که تحلیل را تنها دانش موردنیاز برای موفقیت در بازارهای مالی می‌دانند، برای انجام معاملات بهینه و موفق در بازارهای مالی شما می‌بایست به هر سه مهارتی که درموردشان صحبت کردیم تسلط داشته باشید؛ علاوه بر آن نیز آقای مارک داگلاس یکی از مشهورترین و موفق‌ترین سرمایه‌گذاران و نویسنده کتاب معامله‌گر منضبط می‌گوید برای انجام معاملاتی پیروزمندانه می‌بایست بیشترین تمرکزمان را بروی روانشناسی بازار بگذاریم.

چگونه در بورس موفق شویم

همانطور که در تصویر فوق می‌بینید یک معامله‌گر موفق کسی است که بیشترین تمرکز خود را بر روانشناسی بازار می‌گذارد تا بتواند به استراتژی‌ها و تحلیل‌هایش پایبند باشد؛ البته این به این معنا نیست که شما نیازی به تحلیل ندارید بلکه شما باید به هر سه دانش ذکرشده مسلط باشید ولی در معاملاتتان بر روانشناسی تمرکز بیشتری داشته باشید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و دانش بیشتری در مورد موضوع چگونه در بورس موفق شویم بدست آورده باشید؛ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید