بهترین روش خرید و فروش سهام

بهترین روش خرید و فروش سهام

بهترین روش خرید و فروش سهام در این مقاله آموزش رایگان بورس بررسی میشود.

روش‌های مختلف و متنوعی پیش پای علاقه‌مندان به فعالیت در بازار سهام قرار دارد. برای کسانی که چندان سابقه و تجربه‌ای از معامله در این بازار ندارند، این روش‌های گوناگون می‌توانند گیج‌کننده باشند و معامله‌گر را در انتخاب بهترین روش خرید و فروش سهام دچار سرگردانی کنند.

در اینجا منظور ما از «روش»، استراتژی‌های مختلف معامله سهام است که توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال، از کلمه نه چندان دقیق روش، می‌توان برای توصیف مفاهیم دیگر سرمایه‌گذاری هم استفاده کرد. برای مثال می‌توان آن را برای توصیف شیوه معامله و سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم در بازار هم به کار برد. همچنین می‌توان از این کلمه برای توضیح روش تحلیل مورد استفاده در معاملات استفاده کرد که در بازار بورس ایران شامل روش تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی می‌شود.

در این مطلب ابتدا به مهم‌ترین استراتژی‌ها در خرید و فروش سهام می‌پردازیم و در ادامه، روش‌های مستقیم و غیرمستقیم فعالیت در بازار سهام را، به همراه روش‌های تحلیلی تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی، به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

بهترین استراتژی های خرید و فروش سهام

اولین واقعیتی که باید در معامله سهام پذیرفت، این است که هیچ روشی نیست که همیشه و در همه جا بهترین باشد.

استراتژی های معاملاتی خرید و فروش سهام

روش‌های مختلف، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند و هر یک، برای افراد خاصی می‌توانند کارآمد باشند. بنابراین لازم است که با توجه به ترجیحات و شرایط خاص خودتان، به مقایسه این روش‌ها بپردازید و بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

در ادامه مهم‌ترین استراتژی‌های معامله که در بازار سهام به کار می‌روند را به شما معرفی می‌کنیم و مزایا و معایب هر یک را توضیح می‌دهیم. به کمک این راهنما، می‌توانید مناسب‌ترین راه را برای دستیابی به موفقیت در بازار جذاب سهام پیدا کنید.

1- استراتژی معامله اخبار

در استراتژی معامله اخبار، معامله‌گر بر اساس اخبار و انتظارات بازار معامله می‌کند. این استراتژی از نظر زمانی، بر لحظات قبل و بعد از انتشار اخبار مهم تمرکز دارد. این استراتژی نیاز به مهارت بالایی دارد؛ زیرا اخبار می‌توانند به‌سرعت منتشر شوند و همه جا را پر کنند.

معامله‌گران در این روش باید بتوانند سریعا به اخبار منتشرشده دسترسی یابند و تصمیم بگیرند که چطور باید با آن خبر معامله کنند.

موقع استفاده از این استراتژی باید به این نکات توجه کرد:

  • آیا خبر مورد نظر، به طور کامل در قیمت آن سهم لحاظ شده یا صرفا بخشی از آن خود را در قیمت نشان داده است؟
  • آیا این خبر با انتظارات بازار تطابق دارد؟

درک این تفاوت انتظارات، برای موفقیت در معامله اخبار ضروری است.

مزایا استراتژی معامله اخبار
  • استراتژی ورود و خروج مشخص: ورود به معامله و خروج از آن، بر اساس نحوه تفسیر بازار از اخبار انجام می‌شود که به صورت کامل در برنامه معامله‌گر مشخص شده است.
  • فرصت‌های بسیار برای معامله: هر روزه، چندین خبر و رویداد وجود دارند که می‌توانند فرصت‌های برای معامله ایجاد کنند. با دنبال کردن این اخبار می‌توانید در زمان مناسب اقدام به معامله نمایید.
معایب استراتژی معامله اخبار
  • نیاز به تخصص و تجربه بالا: معامله‌گرانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، باید اخبار و رویدادهای مختلف و نحوه اثرگذاری هر یک از آن‌ها بر وضعیت بازار و سهم مورد نظر را درک کنند.
  • محدودیت گسترده این روش در بورس ایران: در اقتصاد ایران، برخلاف کشوری مانند آمریکا، اطلاعات اقتصادی با تناوب و جزئیات بالا منتشر نمی‌شود. همچنین بازار بورس ایران از عمق و کارایی چندان بالایی برخوردار نیست که بتواند اثر هر یک از این اخبار را به‌سرعت و به‌خوبی در قیمت منعکس کند. همچنین، وجود شایعات مختلف و شفافیت کمتر، کارایی این روش معامله در بازار سهام ایران را کاهش می‌دهد.

در نهایت، با همه این‌ها، توصیه می‌شود که استفاده از اخبار و داده‌های اقتصادی را به عنوان استراتژی اصلی معامله خود در بازار سهام استفاده نکنید. اصول این روش را در کنار روش‌های دیگر به کار بگیرید تا در بازار موفق‌تر باشید.

2- استراتژی معامله در پایان روز

منظور از استراتژی معامله در پایان روز (end-of-day trading strategy)، معامله در زمان نزدیک به بسته شدن بازار است. وقتی مشخص می‌شود که قیمت قرار است ثابت یا بسته شود، معامله‌گران این استراتژی فعالیت خود را افزایش می‌دهند.

برای استفاده از این استراتژی، باید پرایس‌اکشن را در مقایسه با حرکات قیمت روز قبل مطالعه کرد. این معامله‌گران می‌توانند به نوسان‌گیری از نحوه حرکت قیمت بر اساس پرایس‌اکشن بپردازند و طبق هر اندیکاتوری که از آن استفاده می‌کنند تصمیم بگیرند.

این سبک معامله نیاز به اختصاص زمان کمتری دارد؛ زیرا تنها لازم است که نمودارها را در زمان باز شدن و بسته شدن بازار بررسی کنید.

مزایا استراتژی معامله در پایان روز
  • مناسب برای اکثر معامله‌گران: این روش معامله می‌تواند انتخاب خوبی برای شروع معامله‌گری باشد؛ زیرا در آن نیازی به ورود به چند موقعیت معاملاتی مختلف نخواهید داشت.
  • صرف زمان کمتر: معامله‌گران می‌توانند تنها در زمان باز شدن و بسته شدن بازار به بررسی نمودارهای قیمت بپردازند و بنابراین، زمان کمتری از آن‌ها گرفته می‌شود.
معایب استراتژی معامله در پایان روز
  • ریسک شبانه: عیب این روش، ریسک شبانه است. منظور از ریسک شبانه، امکان باز شدن قیمت روز بعد، با یک شکاف نسبت به قیمت بسته شدن روز قبل است. با توجه به محدودیت‌های دامنه نوسان در بورس ایران، این ریسک چندان وجود ندارد. اما در مقابل، پتانسیل استفاده از این روش را کاهش می‌دهد و ریسک‌های دیگری را به معامله‌گران تحمیل می‌کند که باعث کاهش کارایی بازار می‌شوند.

3- استراتژی معاملات روزانه

معاملات روزانه (day trading) یا معامله در طول روز، برای معامله‌گرانی مناسب است که مایل به معامله فعال در طول روز هستند. معمولا این روش معامله برای معامله‌گرانی مناسب دانسته می‌شود که مایلند معامله‌گری را به عنوان شغل تمام‌وقت خود انتخاب کرده و از آن کسب درآمد نمایند.

از آنجا که ساعات فعالیت بورس ایران مجموعا از یک شغل پاره‌وقت فراتر نمی‌رود، این ویژگی استراتژی معاملات روزانه، درباره بازار سهام ایران چندان صدق نمی‌کند. با این حال، همچنان این روش، از روش‌هایی دیگر نیاز به صرف زمان بیشتری دارد. در این روش، لازم است که معامله‌گر در ساعات فعالیت بازار، به صورت مداوم پای نمودارها بوده و بازار را زیر نظر داشته باشد.

بنابراین اگر از صبح تا ظهر مشغول به کار هستید، این روش معامله چندان مناسب شما نیست.

معامله‌گران روزانه از نوسانات قیمت بین زمان باز شدن و بسته شدن بازار بهره می‌برند. این افراد، در طول یک روز، چند موقعیت باز معاملاتی دارند اما در پایان ساعت فعالیت بازار، از معاملات خود خارج می‌شوند.

توصیه می‌شود که معامله‌گران روزانه، برنامه معاملاتی منظمی داشته باشند تا به‌سرعت بتوانند خود را با حرکات سریع بازار هماهنگ کنند.

مزایا استراتژی معاملات روزانه
  • ریسک محدود روزانه: معامله‌گر روزانه تنها وارد معاملات کوتاه‌مدتی می‌شود که بین یک تا چهار ساعت طول می‌کشند. این مسئله باعث می‌شود ریسک این نوع معاملات، از معاملات بلندمدت کمتر باشد.
  • انعطاف زمانی معامله: معامله روزانه می‌تواند برای افرادی که به دنبال انعطاف در معاملات خود هستند، گزینه مناسبی باشد. یک معامله‌گر روزانه ممکن است در طول روز وارد یک تا پنج موقعیت معاملاتی شود و وقتی که این موقعیت‌ها به هدف قیمتی رسیدند یا به حد ضرر برخورد کردند، آن‌ها را ببندد.
معایب استراتژی معاملات روزانه
  • نیاز به نظم زیاد: معامله روزانه، مانند بقیه سبک‌های معامله کوتاه‌مدت، نیاز به نظم دارد. معامله‌گران در این روش باید از یک استراتژی از پیش تعیین‌شده استفاده کنند تا ریسک خود را مدیریت نمایند.
  • عدم سوددهی معاملات: ممکن است معامله‌گر وارد موقعیتی شود که در طول روز حرکت چندانی نداشته باشد، در این صورت، سودی هم نصیب او نمی‌شود. اگر بخواهد آن موقعیت را در همان روز ببندد، حتی دچار زیان هم خواهد شد؛ زیرا معامله‌گر مجبور به پرداخت هزینه‌های مالیات و کارمزد می‌شود.
استراتژی های معاملاتی خرید و فروش سهام

4- استراتژی معامله روند

منظور از این استراتژی، وقتی است که معامله‌گر از تحلیل تکنیکال برای تشخیص یک روند استفاده می‌کند و تنها وارد معاملاتی می‌شود که با روند از پیش تعیین‌شده هم‌جهت باشند.

«روند، دوست شماست.»

این عبارت، در دنیای معامله‌گری و بازارهای مالی بسیار شنیده می‌شود. دنبال کردن روند، با قرار گرفتن در سمت صعود یا نزول بازار متفاوت است. معامله‌گران روند، نگاه ثابت و مشخصی از جهت حرکت بازار ندارند. برای موفقیت در معامله روند، داشتن یک سیستم دقیق برای تعیین و سپس دنبال کردن روندها لازم است.

با این حال، لازم است که معامله‌گر هشیار و منعطف باشد؛ زیرا روندها می‌توانند به‌سرعت تغییر کنند. معامله‌گران روند باید از ریسک بازگشت و تغییر جهت روند بازار آگاه باشند. اثر چنین بازگشت‌هایی می‌تواند با استفاده از حد ضرر متحرک، تا حدی تعدیل شود.

معامله‌گران روند باید صبر خود را افزایش دهند؛ زیرا سوار روند شدن، می‌تواند کار دشواری باشد. با این حال، اگر معامله‌گر به اندازه کافی به سیستم معاملاتی خود اعتماد داشته باشد، می‌تواند نظم خود را حفظ کرده و قوانین سیستم خود را به‌درستی رعایت کند.

البته، نکته دیگری که همین‌قدر مهم است، تشخیص زمانی است که سیستم معاملاتی‌تان شکست می‌خورد. معمولا این اتفاق به دلیل یک تغییر بنیادی در بازار رخ می‌دهد. بنابراین در معامله روند، جلوگیری از افزایش ضرر و اجازه دادن به رشد سود، از اهمیت زیادی برخوردار است.

چند توصیه درباره استراتژی معامله روند
  • با دقت، مراقب نشانه‌های پایان یا تغییر روند باشید. همچنین این نکته را در ذهن داشته باشید که در قسمت پایانی یک روند، افرادی که وارد پوزیشن اشتباهی شده‌اند، به دنبال جلوگیری از زیان خود هستند. بنابراین، قسمت پایانی روند می‌تواند شتاب بگیرد.
  • بازه زمانی یا تایم‌فریمی را که برای دنبال کردن روند مورد نظر دارید، مشخص کنید و به آن پایبند باشید.
مزایا استراتژی معامله روند
  • معامله روند برای کسانی که زمان محدودی دارند و سیستم خاص خود را برای شناسایی روند ایجاد کرده‌اند، استراتژی مناسبی است.
  • فرصت‌های معاملاتی بسیار: یک روند بازاری ممکن است چندین فرصت ورود و خروج در اختیار معامله‌گر قرار دهد که می‌توان از آن‌ها سود قابل توجهی به دست آورد.
معایب استراتژی معامله روند
  • ریسک شبانه: معاملات روندی معمولا به مدت چند روز باز هستند و در این مدت، ریسک شبانه می‌تواند بیشتر از سایر استراتژی‌ها مشکل‌آفرین باشد. حتی در بورس ایران که دامنه نوسان وجود دارد، ممکن است معامله‌گران با مشکل صف فروش مواجه شوند که در عمل، تفاوت چندانی با ریسک شبانه نداشته باشد.

5- استراتژی پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ (position trading)، یکی از استراتژی‌های محبوب معاملاتی است که برای بسیاری از افراد، بهترین روش خرید و فروش سهام در نظر گرفته می‌شود. در این روش، معامله‌گر موقعیت معاملاتی خود را برای مدتی طولانی که معمولا از چند ماه تا چند سال طول می‌کشد، باز نگه می‌دارد. معامله‌گر در این مدت، نوسانات جزئی قیمت را نادیده می‌گیرد تا از روندهای بلندمدت سود به دست آورد.

معمولا پوزیشن‌تریدرها برای ارزیابی روندهای بالقوه قیمت، از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند. با این حال، عوامل دیگری مانند روندهای بازار و الگوهای تاریخی را هم در نظر می‌گیرند تا به تحلیل دقیق‌تری برسند.

مزایا استراتژی پوزیشن تریدینگ
  • سود بالا: از آنجا که در این استراتژی روندهای بلندمدت مورد نظرند، امکان کسب سودهای قابل توجه در تنها یک معامله وجود دارد.
  • استرس کمتر: یکی از بزرگ‌ترین مزایای پوزیشن تریدینگ این است که معاملات نیاز به بررسی هرروزه ندارند و بنابراین، استرس کمتری به معامله‌گر وارد می‌کنند.
معایب استراتژی پوزیشن تریدینگ
  • زیان بالا: پوزیشن‌تریدرها نوسانات کوچک قیمتی را نادیده می‌گیرند؛ این نوسانات می‌توانند به بازگشت کامل روند منجر شوند و زیان قابل توجهی را به معامله‌گر تحمیل نمایند.

انتخاب بهترین روش خرید و فروش سهام

انتخاب یک استراتژی معاملاتی از میان مواردی که گفته شد، کار چندان دشواری نیست. نیازی نیست که معامله‌گر تنها به یکی از این روش‌‌ها بسنده کند و بقیه را به طور کامل کنار بگذارد. نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود، این است که بهترین معامله‌گران، کسانی هستند که بتوانند خود را با وضعیت سازگار کنند و استراتژی معاملاتی خود را بر اساس فرصت‌های مختلف تغییر دهند.

بنابراین، بهتر است درباره هر یک از استراتژی‌هایی که به طور کلی با شرایط و شخصیت شما سازگاری دارد یاد بگیرید. با تلفیق روش‌های مختلف معامله، می‌توانید با هر موقعیتی سازگار شوید و روش درست را انتخاب کنید.

سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم

به بیان ساده، منظور از سرمایه گذاری مستقیم این است که شخص، خودش در بازار فعالیت کند و مثلا اقدام به خرید و فروش سهام کند. در مقابل، سرمایه گذاری غیرمستقیم به حالتی گفته می‌شود که شخص، پول خود را در اختیار افراد متخصص قرار می‌دهد تا آن‌ها، به جای او فرصت‌های سودآور را شناسایی کرده و در آن سرمایه گذاری کنند.

مهم‌ترین روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم، استفاده از خدمات سبدگردانی و همچنین، صندوق‌های سرمایه گذاری هستند. صندوق های سرمایه گذاری از جذاب‌ترین راه‌های سرمایه گذاری در بازارهای مختلف مالی محسوب می‌شوند که افراد می‌توانند با خریدن واحدهای این صندوق‌ها، در سود آن‌ها شریک شوند.

در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سهامی هم وجود دارند که دارایی‌های تحت اختیار خود را صرف خرید سهام و حق تقدم سهام شرکت‌ها در بورس می‌کنند.

افرادی که از زمان، تخصص و تجربه کافی برخوردار نیستند که خود شخصا اقدام به معامله سهام در بازار کنند، می‌توانند با استفاده از روش سرمایه گذاری غیرمستقیم، از بازار سهام سود کسب کنند.

سهام یا ابزار مشتقه مبتنی بر سهام

هیچ لزومی ندارد که معامله‌گران تنها به خرید و فروش سهام بپردازند. اگر معامله‌گر پس از مدتی، دانش کافی برای تحلیل سهام را به دست آورد، می‌تواند با یادگیری اصول معامله ابزار مشتقه آتی و اختیار معامله، وارد این بخش بازار شود.

در بخش ابزار مشتقه، تنوع فرصت‌های معاملاتی گسترده‌تر است و گاهی می‌توان فرصت‌های بی‌نظیری برای کسب سود پیدا کرد که در بازار نقدی سهام کمتر یافت می‌شوند.

همچنین در بازار آتی و اختیار معامله، امکان کسب سود از کاهش قیمت سهم هم وجود دارد؛ امکانی که در بازار نقدی سهام فراهم نیست.

بنابراین اگر به دنبال استفاده از اهرم، معاملات دوطرفه و سایر امکانات جذاب برای معاملات خود هستید، در بازار ابزار مشتقه می‌توانید به خواسته خود برسید.

تکنیکال، بنیادی یا تابلوخوانی؟

یک جنگ بی‌پایان میان اهالی بازار سرمایه بر سر این موضوع است که کدام یک از دو روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال یا بنیادی برای تحلیل و معامله در بازارهای مالی مناسب‌تر است. در ایران، روشی به نام تابلوخوانی هم میان فعالان بازار بورس رایج است که آتش این دعوا را شعله‌ورتر می‌کند.

حقیقت این است که استفاده از امکانات و راهنمایی‌های همه این روش‌‌ها می‌تواند در یافتن فرصت‌های جذاب معامله و کسب سود از آن‌ها مفید باشد. اگر بتوانید همزمان گوشه‌چشمی به هر سه این روش‌های تحلیلی داشته باشید، کیفیت و دقت معاملات خود را بالاتر خواهید برد و بنابراین به نتایج بهتری دست خواهید یافت.

با این حال، این که بیشتر روی کدام یک از این روش‌ها تمرکز کنید، باز هم به شرایط شما برمی‌گردد. برای پیدا کردن بهترین روش خرید و فروش سهام، باید میزان زمان، سرمایه، دانش و روحیات خود را در نظر داشته باشید.

به طور کلی می‌توان گفت روش تحلیل تکنیکال برای معاملات کوتاه‌مدت و روش تحلیل بنیادی، برای معاملات و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت کارآمدتر است. با استفاده از تابلوخوانی و همچنین تحلیل احساسات بازار به صورت مکمل، می‌توانید عمق تحلیل خود را بیشتر کنید و به نتایج بهتری برسید.

نتیجه گیری بهترین روش خرید و فروش سهام

 

در این مطلب به مهم‌ترین استراتژی‌ها و روش‌های معامله در بازار سهام پرداختیم. از میان این روش‌ها می‌توان بهترین روش خرید و فروش سهام را که با شرایط هر کسی سازگاری داشته باشد، پیدا کرد. البته روش‌های مختلف دیگری هم برای معامله وجود دارند اما بسیاری از آن‌ها در بازار بورس ایران کاربرد چندانی نخواهند داشت.

برای مثال، استفاده از روش اسکلپ که در بازار فارکس طرفداران زیادی دارد، در بازار بورس ایران میسر نیست. در این روش از نوسانات کوچک قیمت در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه کسب سود می‌شود که با شرایط بازار سهام ایران سازگاری ندارد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید