بهترین سهام برای خرید 1402

بهترین سهام برای خرید

همیشه فعالان بازار سرمایه در جستجوی سهامی هستند که بیشترین میزان سود و بازدهی را برای آنان به همراه داشته باشد. طبیعتا در شرایط مختلف، این سهام می‌توانند تغییر کنند. با این که این امکان وجود دارد که شرکتی فعالیت موفق و روبه‌رشدی داشته باشد، همیشه لزوما بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

بنابراین باید با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت و میزان استقبال معامله‌گران از بازار بورس، وضعیت هر صنعت و وضعیت مالی و عملیاتی شرکت‌ها، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سهام را در هر برهه زمانی پیدا کرد.

در این مطلب به بهترین سهام برای خرید 1402 می‌پردازیم و درباره نحوه تشخیص بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سهام بیشتر توضیح می‌دهیم.

وضعیت بازار در سال 1402

وضعیت بازار در سال 1402

بیشتر سال 1401، شاخص کل بورس حول 1,500,000 واحد نوسان می‌کرد. در همین حال، بورس مدت قابل توجهی از بازارهای موازی مانند بازار ارز، خودرو، مسکن، طلا و… عقب افتاده بود و همچنان این عقب‌افتادگی را جبران نکرده بود. اما در اواخر سال 1401، به طور دقیق‌تر از اواخر بهمن و از اوایل اسفند این سال، رشد پرشتاب بازار بورس شروع شد.

در بازه کمتر از 3 ماه، شاخص کل بورس از حدود 1,500,000 واحد به بیش از 2,500,000 واحد رسید. از اواسط اردیبهشت ماه سال 1402 این روند رشد پرشتاب متوقف شد. در 3 ماهه بعدی، بازار شروع به افت کرد و حتی دوباره به کانال 1 میلیونی بازگشت. از همان زمان تا این لحظه (آبان ماه سال 1402)، بازار همچنان در حال نوسان حول شاخص کل 2 میلیون واحدی است و به طور مکرر به ارقام بالاتر و پایین‌تر از آن می‌رسد.

در روزهای آخر منتهی به زمان نگارش این مطلب، به دلیل نااطمینانی‌های شدید حاصل از وقفه در مذاکرات بین ایران و غرب بر سر مسائل هسته‌ای و همچنین درگیری‌های میان اسرائیل و غزه، شاخص بورس به کانال یک میلیونی بازگشته است و تا زمانی که وضعیت روشن‌تری در مقابل این مسائل ایجاد نشود، نمی‌توان به طور دقیق روند چند ماهه آینده کل بازار را پیش‌بینی کرد.

با این حال، می‌توان برای سناریوهای مختلف برنامه‌ریزی کرد و با توجه به آن‌ها، محتاطانه سرمایه‌گذاری نمود.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بورس در سال 1402

در سال 1402، عوامل مختلفی بر بازار سرمایه ایران اثرگذار بوده‌اند و تغییرات هر یک از این عوامل می‌تواند نوسانات مختلفی در بازار ایجاد کند. از جمله وقایع داخلی که در مدت اخیر، روی وضعیت بازار بورس موثر بوده است، تغییرات مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. از وقایع دیگری که در این مدت بر بازارهای جهانی موثر بوده است و طبیعتا می‌تواند تاثیر چشمگیری روی بازار بورس ایران هم داشته باشد، مناقشات بین غزه و اسرائیل است. با بروز این مناقشات، قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی کرد. با تشدید این مناقشات، می‌توان انتظار افزایش چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت را داشت.

همزمان با این وقایع، مذاکرات بین ایران و آمریکا مدتی است که به حالت تعلیق درآمده است و اخبار چندانی درباره آن به گوش نمی‌رسد. در صورت شکست این مذاکرات، می‌توان انتظار جهش بزرگی در قیمت ارزهای خارجی را داشت. اثر شکست مذاکرات در کوتاه‌مدت، افزایش نرخ ارز و رشد قیمت سهام دلاری و در بلندمدت، افزایش نااطمینانی‌ها، بروز رکود اقتصادی شدیدتر و تضعیف عملکرد شرکت‌های بورسی و به طور کلی اقتصاد کشور است.

با توجه به تمامی این موارد، به‌سادگی نمی‌توان وضعیت چند ماه آینده بورس و صنایع مختلف بورسی را پیش‌بینی کرد. با این حال می‌توان بین گزینه‌های موجود، بهترین‌ها را انتخاب کرد تا در صورت رشد شرکت‌ها، از بیشترین منفعت برخوردار شویم و اگر بازار سهام دچار افت شد، کمتر از آن آسیب ببینیم.

در شرایط نااطمینانی در بازار، می‌توان به سمت سهام و صنایعی رفت که از ریسک‌های سیستماتیک بازار، اثر کمتری می‌پذیرند. به عقیده برخی کارشناسان، صنایعی مانند حمل‌ونقل و خدمات دریایی و انبوه‌سازی و ساختمان، از جمله صنایعی هستند که از حصول توافق تاثیر مثبت می‌پذیرند اما در صورت شکست توافقات، تاثیر منفی چندانی نمی‌گیرند.

همچنین می‌توان سرمایه‌گذاری روی صنایعی مانند بانکداری و خودرو را هم در نظر گرفت. این صنایع از مواردی هستند که از ثبات اقتصادی در سطح کشور و در سطح بین‌المللی تاثیر مثبتی می‌پذیرند و زمینه رشد خواهند داشت.

صنایع پتروشیمی و صنایع فولاد، از دیگر صنایعی هستند که لازم است وضعیت آن‌ها به‌خوبی توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار بررسی و مشاهده شود. این صنایع از تغییرات کلان اقتصادی مانند وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، تغییرات قیمت کالاها در بازارهای جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و اسرائیل و غزه و دیگر وقایع پراهمیت بین‌المللی تاثیر زیادی می‌پذیرند. این شرکت‌ها جزو نمادهای دلاری بورسی محسوب می‌شوند و از توانایی صادرات ایران، قیمت ارز، تحریم‌ها و دیگر عوامل سیاسی و اقتصادی کلان تاثیر می‌گیرند. بنابراین لازم است که برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در این صنایع، با دقت وقایع مختلف را زیر نظر داشته باشید و تاثیر هر یک را بر هر یک از این صنایع به‌خوبی پیش‌بینی کنید. در غیر این صورت، ممکن است دچار زیان شوید و قسمتی از سرمایه خود را از دست بدهید.

علاوه بر پتروشیمی و فولاد، صنایع معدنی که بیشتر در گروه فلزات اساسی قرار دارند هم معمولا فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی را در اختیار فعالان بازار بورس قرار می‌دهند.

نحوه شناسایی بهترین سهام برای خرید 1402

راه‌ها و روش‌های گوناگونی برای شناسایی بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام وجود دارد که توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این روش‌ها در دسته ابزار مربوط به تحلیل بنیادی یا فاندامنتال بازار سهام قرار می‌گیرد و برخی دیگر، در دسته ابزار مربوط به تحلیل تکنیکال قرار دارد.

معمولا معامله‌گران کوتاه‌مدت از روش‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال، تحلیل احساسات بازار و تابلوخوانی استفاده می‌کنند تا فرصت‌های جذاب کوتاه‌مدتی که در بازار پیش آمده‌اند را به‌خوبی شناسایی و شکار کنند.

با این حال، برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر و مطمئن‌تری روی سهام مورد نظر خود دارند، تحلیل بنیادی گزینه بهتری محسوب می‌شود. با استفاده از تحلیل بنیادی می‌توانید عوامل واقعی موثر بر وضعیت بازار بورس و سهام فعال در بازار سرمایه را شناسایی و تحلیل کنید و بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرید که در هر زمان وقت سرمایه‌گذاری روی چه صنعت یا نمادی است.

نسبت P/E

نسبت قیمت به درآمد یا سود هر سهم، از مهم‌ترین نسبت‌های مالی محسوب می‌شود که در تحلیل وضعیت سهام به کار می‌رود. این نسبت به شکل یک کسر محاسبه می‌شود که صورت آن، همان قیمت سهم در بازار و مخرج آن، سود یا درآمد آن نماد به ازای هر سهم است. هر چه این نسبت کوچک‌تر باشد، به این معناست که به ازای میزان مشخصی از سود سهم، قیمت کمتری در بازار می‌پردازید.

بنابراین سهام با P/E پایین می‌توانند فرصت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند. با این وجود، توجه کنید که P/E به‌تنهایی نمی‌تواند اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری روی یک سهم را به ما بدهد. برای مثال ممکن است سهمی دارای نسبت P/E بالایی باشد اما دلیل بالا بودن این نسبت برای آن سهم، پتانسیل بالای رشد آن باشد. در واقع اگر افراد حاضر شوند به ازای میزان مشخصی از سود، مبلغ بالاتری را در بازار بپردازند، به این معناست که نسبت به سودآوری آینده آن شرکت، امیدواری بیشتری دارند.

بنابراین تنها بر اساس نسبت P/E تصمیم نگیرید و حتما سایر داده‌ها و نسبت‌های مالی شرکت را هم در تحلیل بنیادی خود در نظر بگیرید.

تحلیل تخصصی بازار با دوره جامع و تخصصی تحلیل تکنیکال استاد سلیمانی

غزاله سلیمانی

سود به ازای هر سهم

میزان سود شرکت به ازای هر سهم، از اصلی‌ترین داده‌هایی است که توسط سهامداران آن شرکت و به طور کلی، توسط معامله‌گران بازار دنبال می‌شود. هدف اصلی هر شرکت، کسب حداکثر سود و منافع برای سهامداران است و بنابراین با بررسی این معیار، می‌توان عملکرد شرکت را بهتر درک کرد. البته برای بررسی دقیق، به مقایسه نیاز داریم و برای مقایسه، لازم است که هر شرکت را با شرکت‌های مشابه از صنعت یکسانی مقایسه کرد.

در غیر این صورت ممکن است دچار خطا شویم و به نتایج اشتباهی برسیم.

از دیگر عواملی که در راستای سود به ازای هر سهم می‌توان به آن توجه کرد، سود نقدی به ازای هر سهم است. سود نقدی، آن بخش از سود کسب‌شده توسط شرکت است که به صورت نقدی بین سهامداران شرکت تقسیم می‌شود. به سود به ازای هر سهم، EPS و به سود نقدی به ازای هر سهم DPS‌ گفته می‌شود.

اطلاعات بسیار مهمی مانند EPS و نسبت P/E‌ هر سهم و صنایع مختلف، روی تابلوی معاملات آن نماد در سایت tsetmc.com یا سامانه معاملات کارگزاری‌های مختلف قابل مشاهده است.

تحلیل صنعت

برای این که در تحلیل سهام مختلفی که در بازار بورس فعال‌اند، سرگردان نشوید، لازم است که از ساختار و الگوی مشخصی پیروی کنید. به این منظور، می‌توانید از روشی مانند تحلیل از بالا به پایین (Top Down Approach) استفاده کنید.

در این روش، ابتدا لازم است که به یک دید کلی درباره اقتصاد جهانی و اقتصاد کشور برسید تا روندهای کلی و اصلی اقتصاد را دریابید. در ادامه، می‌توانید به وضعیت صنایع مختلف بپردازید. در این مرحله باید بررسی کنید که با توجه به فرصت‌ها و ریسک‌های موجود در اقتصاد و بازار در حال حاضر، کدام صنایع فرصت رشد بیشتری دارند. تغییرات قانون و مقررات هم تاثیر به‌سزایی روی صنایع مختلف می‌گذارند که در ایران می‌توان اهمیت آن را دوچندان در نظر گرفت.

با توجه به ثبات قانونی کمتر در زمینه بازار سرمایه و فعالیت شرکت‌ها در ایران، هر تغییری می‌تواند وضعیت یک صنعت را کاملا دگرگون کند. عرضه خودرو در بورس کالا، امکان یا عدم امکان واردات خودروی خارجی به کشور، نرخ خوراک پتروشیمی، قطعی برق صنایع در فصول مختلف به دلیل کمبود انرژی، قیمت‌گذاری دستوری صنعت دارو و عوامل مختلف دیگر، تنها چند نمونه از مواردی هستند که می‌توانند روی صنایع خاصی در بازار بورس تاثیرات شدیدی داشته باشند.

با وجود همه این عوامل، اگر تنها وضعیت داخلی شرکت‌‌ها را بررسی کنید و طبق آن تصمیم به سرمایه‌گذاری روی سهام آن‌ها بگیرید، ممکن است دچار اشتباه شوید و زیان کنید.

استفاده از منابع آموزشی مناسب

تجربه و تخصص، دو بال پرواز سرمایه‌گذاران در بازار بورس است. خصوصا برای افرادی که در بازار ایران فعالیت کرده باشند، عامل تجربه می‌توان تاثیر خود را به‌خوبی ثابت کند. سرمایه‌گذاری که تجربه زیادی در بازار بورس ایران به دست آورده باشد، نحوه اثرگذاری هر یک از اخبار و وقایع اقتصادی روی صنایع و سهام بورسی را بهتر درک می‌کند و از برخی ناکارایی‌های موجود در این بازار هم بهتر سر درمی‌آورد.

بنابراین با استفاده از آموزش‌هایی که توسط چنین افرادی ارائه می‌شوند، می‌توانید با اطمینان بالاتری شروع به سرمایه‌گذاری کنید و اشتباهات خود را به حداقل برسانید.

دانشکده بورس با استفاده از اساتید مجرب و متخصص خود، اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی فعالیت در بازار سهام می‌کند. دوره شکارچی سهام می‌تواند بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری سهام را به علاقه‌مندان معرفی کند و دوره آکادمی سرمایه گذار عالی که صفر تا صد آموزش بورس و سرمایه گذاری را به صورت کامل به شما آموزش خواهد داد .
با شرکت در دوره شکارچی سهام، ضمن آشنایی با سهام و صنایع پیشرو در حال حاضر، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، مهم‌ترین نکات مربوط به شناسایی فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در سهام را بیاموزید و آن‌ها را در معاملات خود به کار بگیرید.

با استفاده از این آموزش، می‌توانید سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنید و حتی آن را پشت‌سر بگذارید و ثروت خود را افزایش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره شکارچی سهام، روی این لینک کلیک کنید.

جمع‌بندی

بازار سهام تحت تاثیر عوامل پیچیده و گسترده‌ای است که هر یک به میزان متفاوتی به مسیر حرکت آن جهت می‌دهند. بنابراین، برای شناسایی بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار، لازم است که میزان اثرگذاری هر یک از عوامل را به‌خوبی درک کرده باشید و همچنین از تاثیر هیچ عامل مهمی غافل نشوید. چنین عملکردی، نیازمند برخورداری از تجربه و دانش کافی از بازار سهام است.

با استفاده از ابزارهای تحلیل بنیادی مانند نسبت P/E، سود به ازای هر سهم، نسبت P/S و سایر نسبت‌ها و داده‌های مالی شرکت‌ها و صنایع، امکان بررسی وضعیت شرکت‌ها و صنایع برای ما مهیا می‌شود. با این حال، نباید از تاثیر عوامل کلان اقتصادی غافل شد. با رعایت این نکات، می‌توان بهترین سهام برای خرید 1402 یا هر زمان دیگری را با موفقیت شناسایی کرد و با سرمایه‌گذاری روی سهام و صنایع پیشرو، به سود چشمگیری دست یافت.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید