بالانس در فارکس (Balance) چیست؟|کنترل بالانس حساب معاملاتی

بالانس در فارکس (Balance) چیست

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی بالانس در فارکس و کنترل بالانس حساب معاملاتی میپردازد

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان بوده و اصطلاحات فنی و تکنیکال زیادی دارد. هر چه یک معامله‌گر اطلاعات خود را درباره این مفهوم و اصطلاحات افزایش دهد، در کسب موفقیت در این بازار مالی، موفق‌ تر خواهد شد. ساختار بازار فارکس به نحوی است که باید با اصطلاحاتی نظیر بالانس آشنا شوید. سود و زیان تریدر به این مفاهیم گره خورده است و در صورت عدم آشنایی با آن‌ ها، سرمایه‌ وی دچار ضرر و زیان می‌شود.

در این مطلب از دانشکده بورس، تصمیم داریم درباره مفهوم بالانس، اطلاعات کامل و جذابی را در بازار فارکس به شما مخاطبین گرامی ارائه دهیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا تصمیم دارید وارد بازار فارکس شوید اما با اصطلاحات آن آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات ارزشمند، دست پیدا کنید.

بالانس در فارکس چیست

مفهوم بالانس در بازار فارکس به چه معناست؟

اگر تاکنون در بازار فارکس فعالیت داشته‌اید یا آموزش‌هایی از این بازار مالی دریافت کرده‌اید، به احتمال زیاد با مفهومی به نام بالانس (Balance) آشنا شده‌اید. در فارکس برای شروع معامله نیاز به مقدار مشخصی دارایی یا سرمایه دارید. این مقدار متناسب با نوع بروکر انتخابی و حساب معاملاتی مورد نظر متفاوت و گوناگون است. بنابراین برای مطلع‌شدن از این مقدار، به بروکر خود مراجعه نمایید.

بالانس چیست ؟
بالانس در واقع مقدار سرمایه معامله‌گر در بازار فارکس است.

بالانس چیست ؟

بالانس به مقدار موجودی تریدر در حساب بروکر یا متاتریدر گفته می‌شود و مقدار آن دقیقا به اندازه مبلغی است که در این بروکر شارژ شده است. در واقع هر سود یا ضرری که تریدر متحمل شود بر روی این مقدار محاسبه می‌شود.

عوامل موثر بر بالانس حساب فارکس

بالانس حساب تحت تاثیر ۳ عامل دستخوش تغییراتی می‌شود:

  1. واریز یا برداشت

  2. معامله‌ای که تا شب باز بوده و متحمل سواپ یا نرخ بهره شبانه شود

  3. موقعیت معامله‌گری بازی وجود داشته باشد که سود یا ضرر آن به حساب مورد نظر تحمیل شود.

کنترل بالانس حساب معاملاتی

 چگونه می‌توان مقدار بالانس حساب معاملاتی را کنترل کرد؟

با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانید مقدار دارایی موجود در بالانس حساب خود را کنترل نمایید. این موضوع در کسب موفقیت در بازار فارکس بسیار مهم است؛ معامله‌گری که بداند چگونه می‌تواند ارزش حساب خود را کنترل کرده و ریسک خود را حداقل کند، در بازارهای مالی به موفقیت می‌رسد. با استفاده از روش‌هایی می‌تواند بالانس حساب خود را مدیریت کرد. در ادامه به این روش‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت.

  • تعیین اهداف واقع‌ بینانه

انجام معاملات با استفاده از اهداف واقع‌بینانه یکی از فاکتورهای مهم کسب موفقیت و کنترل بالانس در بازار فارکس است. یک معامله‌گر باید به خوبی به این موضوع اشراف داشته باشد که اهدافی واقعی و قابل دست‌یابی برای معاملات خود تعیین کند. بر حسب این اهداف، ریسک‌هایی برای آن تعریف می‌شود که در صورت غیر واقعی بودن، می‌تواند باعث برهم زدن تعادل موجود در مقدار بالانس شود.

  • استفاده از تکنیک‌های مناسب مدیریت ریسک

استفاده از مهارت‌ها و تکنیک‌هایی که برای مدیریت ریسک کاربرد دارند، نقش مهمی در کنترل بالانس حساب معاملاتی فارکس دارند. معامله‌گر می‌تواند از تمام ابزارهایی که بدین منظور قرار دارد استفاده کرده و نتیجه‌ی آن را مشاهده کند. به عنوان مثال دستور توقف ضرر یا استاپ لاس برای جلوگیری از تحمیل ضرر بیش از اندازه وجود دارد. همچنین تیک پروفیت یا دستور برداشت سود برای آن دسته از افرادی مفید است که حرص و طمع داشته و به سودهای کم قانع نیستند. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید به راحتی مقدار دارایی موجود در بالانس حساب خود را مدیریت نمایید.

  • اجتناب از معاملات فراوان

یکی از اشتباهات معامله‌گران ناموفق، این است که به کرات اقدام به انجام معامله می‌کنند. تریدرها باید این اصل را بدانند که از معاملات زیاد و اضافه جلوگیری کرده تا مقدار دارایی موجود در بالانس آن‌ها دچار کاهش نشود. انجام ندادن معامله بهتر از انجام دادن و تحمیل ضرر است. در این حال دارایی موجود در حساب معاملاتی تغییر نمی‌کند.

کنترل بالانس حساب معاملاتی
  • استفاده از اهرم‌های زیاد و خطرناک

اهرم یا لوریج، به عنوان یک ابزار بسیار مناسب و در عین حال خطرناک برای معامله‌گران کاربرد دارد. در واقع اهرم نوعی شمشیر دو لبه است که می‌تواند برای یک تریدر مفید یا خطرناک باشد. با استفاده از اهرم می‌توانید چندین برابر دارایی موجود در حساب خود معامله کنید. البته باید این موضوع را نیز بدانید که سود و زیان نیز به همین مقدار چند برابر می‌شود. یکی از عواملی که باعث می‌شود حساب و موجودی شخص به سرعت کاهش پیدا کند، استفاده از اهرم‌های زیاد و خطرناک است. سعی کنید از اهرم‌های مقدار زیاد دوری کرده و از آن‌ها در انجام معاملات خود استفاده نکنید. این کار باعث کنترل بیشتر و عدم کاهش حساب بالانس و دارایی تریدر می‌شود.

اکوئیتی (Equity) چیست؟

یکی دیگر از مفاهیم و اصطلاحاتی که در بازار فارکس (forex) کاربرد دارد، اکوئیتی (Equity) است. این واژه که مفهومی نزدیک به سرمایه دارد، در واقع نوع دیگری از دارایی موجود در حساب تریدر است. اگر مقدار بالانس حساب را با سود یا زیان حاصل از معامله جمع کرده و سپس کسر کارمزد بروکر را از سواپ به آن اضافه کنیم، موجودی مورد نظر برابر با اکوئیتی است.

فرمول اکوئیتی

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، به فرمول زیر دقت کنید:

اکوئیتی (Equity): بالانس + سود/زیان حاصل از معامله + (سواپ – کارمزد بروکر)

اگر به فرمول بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که تنها در ۲ صورت ممکن است مقدار اکوئیتی حساب از بالانس کمتر باشد. در حال اول اگر معامله‌ای با ضرر داشته باشید، مقدار اکوئیتی شما کمتر از بالانس است. در حال دوم نیز اگر مقدار سود معامله به قدری باشد که از سواپ – کارمزد بروکر کمتر باشد، اکوئیتی دارای مبلغی کمتر از بالانس است.

اهمیت اکوئیتی در معاملات فارکس

شاید برایتان این سوال مهم پیش بیاید که اکوئیتی چه ارتباطی با معامله و بالانس دارد؟ اکوئیتی از جنبه‌های مختلفی می‌تواند برای معامله‌گران حائز اهمیت باشد. به عنوان مثال ممکن است در یک معامله روند سودآوری را مشاهده کنید اما اکوئیتی چیز دیگری به شما نشان دهد. این موضوع مستقیما به مقدار ریسک متحمل‌شده برمی‌گردد. هرچه ریسک معامله بیشتر باشد، این مخاطرات معامله‌گر را تهدید به ضرر می‌کنند.

بنابراین اکوئیتی یک ابزار بسیار مهم و کارا برای اندازه‌گیری مقدار ریسک موجود در بازار فارکس است. ریسک زیاد باعث عدم تعادل میان سود و موجودی حساب شده و ممکن است مشکلات جدی برای معامله‌گر بوجود آورد. هرچه اکوئیتی مبلغی مناسب و بیشتر از بالانس را نشان دهد، بدین معناست که روند کلی معاملات مناسب بوده و معامله‌گر در مسیری درستی گام برمی‌دارد. در طرفی دیگر، اکوئیتی منفی نیز فشار روانی خاصی را به معامله‌گر وارد می کند؛ به نحوی که ممکن است تریدر اقدام به انجام معاملاتی کند که به هیچ‌وجه عاقلانه نمی‌باشند.

اکوئیتی (Equity) چیست؟
سود، زیان، سواپ و کارمزد، از جمله مواردی هستند که مقدار اکوئیتی حساب را تغییر می دهند.

نتیجه گیری بالانس در فارکس (Balance) چیست؟و کنترل بالانس حساب معاملاتی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی مفهوم بالانس در بازار فارکس پرداختیم. برای اینکه بتوانید در معاملات فارکس موفق عمل کنید،‌ نیاز است با اصطلاحات و مفاهیمی که در این بازار وجود دارند آشنا شده و به خوبی از اهمیت آن‌ها مطلع شوید. بالانس از جمله مواردی است که یک تریدر باید با آن و ساز و کار تحرک آن آشنا باشد. بالانس در واقع مقدار موجودی یک معامله‌گر بوده که در اثر نوسان و معاملات مختلف، تغییر پیدا می‌کند.

یک مفهوم نزدیک به بالانس در بازار فارکس وجود دارد. اکوئیتی از جمله مفاهیم و اصطلاحاتی است که معنایی نزدیک به بالانس داشته و تریدر نباید این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه بگیرد. اکوئیتی در واقع بالانس حساب با سود/ زیان معامله و کارمزد و سواپ موجود در معامله و بروکر است. بنابراین اگر اکوئیتی را در حالت خالص در نظر بگیریم،‌ به بالانس خواهیم رسید.

همانطور که مشاهده شده در این مقاله به بررسی یک اصطلاح مهم دیگر در بازار فارکس پرداختیم. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفید، ارزشمند و کافی از آن دریافت کرده باشید. شما مخاطبین گرامی سایت دانشکده بورس می‌توانید سایر مفاهیم جذاب و ارزشمند موجود در زمینه بازارهای مالی را در بلاگ مطالعه و اطلاعات خود را در این زمینه‌ها افزایش دهید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید