بهترین استراتژی طلا در فارکس 💰 معامله طلا در فارکس

بهترین استراتژی طلا در فارکس

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی بهترین استراتژی طلا در فارکس و معامله طلا در فارکس میپردازد.

بسیاری از افراد در بازار فارکس اقدام به معامله در طلا می‌کنند. در واقع شاید تعداد افراد زیادی وجود داشته باشند که تنها برای معامله‌ در دارایی طلا، وارد بازار فارکس می‌شوند. در چنین حالتی این سوال پیش می‌آید که آیا برای خرید یا فروش طلا، نیاز به استراتژی است؟ در صورتی که نیاز به استراتژی است، بهترین آن کدام است و چگونه می‌توان از آن بهره برد؟

در پاسخ به این سوال، باید عنوان کرد که استراتژی در بازارهای مالی بسیار مهم بوده و حرف نخست را برای کسب موفقیت می‌زند. این موضوع برای طلا بسیار ویژه بوده و عدم بهره‌مندی از آن می‌تواند به شکست یک تریدر منتهی شود. قیمت طلا دستخوش تغییرات زیادی بوده و نوسانات آن با اخبارهای گوناگون کم و زیاد است. در این میان افراد زیادی تمایل دارند از این نوسانات استفاده کرده و سودهای جذابی را بدست آورند.

در بین استراتژی‌های موجود برای ترید در طلا، برخی دارای کیفیت بالایی بوده و می‌توان از آن‌ها برای کسب پیروزی و موفقیت استفاده کرد. در طرف مقابل تعدادی از این استراتژی نامناسب بوده و اغلب یک تریدر را به سمت و سوی یک تصمیم اشتباه هدایت می‌کند. از این رو مهم است که با پارامترها و شاخص‌هایی مناسب این استراتژی‌ها را ارزیابی کرده و بررسی کنید که کدامیک از آن‌ها می‌تواند برای شما ارزشمند باشد.

در این مقاله تصمیم داریم به صورت جامع و کامل، استراتژی‌های ارزنده برای طلا را بررسی کرده و مهم‌ترین آن‌ها را به شما مخاطبین گرامی دانشکده بورس، معرفی کنیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات مفید، دست یابید.

معامله طلا در فارکس
استراتژی‌های طلا باعث بهبود روند معامله و مدیریت بهتر آن می‌شوند.

چرا باید از استراتژی در معاملات طلا در بازار فارکس استفاده کنیم؟

قبل از اینکه وارد موضوع معرفی بهترین‌ استراتژی‌های معاملات طلا شویم، می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که چرا باید از این استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها در معاملات طلا استفاده کنیم؟ ماهیت استراتژی‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود است. این موضوع بیانگر این بوده که هر کدام از آن‌ها را نمی‌توان برای تمام دارایی‌ها استفاده کرد. ممکن است برخی از این استراتژی‌ها معطوف به نوسانات بوده و برخی دیگر نیز مناسب بازارهای ثابت و غیر نوسانی باشد. بنابراین هیچگاه از یک استراتژی ثابت برای تمام معاملات خود استفاده نکنید که نتیجه‌ای غیر از شکست کسب نخواهید کرد.

طلا در بازار فارکس در روزهایی که فعالیت می‌کند، ممکن است تا ۲۰۰ پیپ نیز نوسان داشته باشند. این موضوع بدین معنی است که این دارایی شامل نوسانات زیادی بوده؛ از این رو اغلب کارشناسان این حوزه به معامله‌گران تازه‌وارد توصیه می‌کنند که از ورود به بازار طلا جدا خودداری کنند تا متحمل شکست و کاهش سرمایه نشوند. اگر بخواهیم میزان نوسان طلا را با جفت ارزهایی که درون آن‌ها دلار یا یورو بوده مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تفاوت تا ۱۳۰ پیپ نیز می‌رسد. در واقع این دارایی‌ها ممکن است در روز تا ۷۰ پیپ نوسان کنند که ممکن است کمتر از ۵۰ درصد طلا باشد.

چنین موضوعی باعث می‌شود ریسک معامله طلا افزایش پیدا کرده و استراتژی‌های زیادی نیز برای آن تعریف شده باشد. حال که با جزئیات بیشتری از معاملات طلا آشنا شده‌اید، گام نخست را برداشته‌اید. در گام دوم نوبت آن می‌رسد که با برخی از ویژگی‌های مهم برای معاملات طلا آشنا شوید. داشتن این ویژگی‌ها برای استفاده از استراتژی‌های معاملات آن ضروری بوده؛ بنابراین سعی کنید آن‌ها را در خود پرورش داده یا در صورت داشتن آن‌ها، نسبت به تقویت اقدام آن‌ها، نمایید.

ویژگی‌ های تریدر طلا

  • سرعت عمل بالا

اولین ویژگی یک تریدر طلا، این است که دارای سرعت عمل بالایی بوده و برای ورود سریع به معامله آماده باشد. دلیل داشتن این ویژگی نیز بسیار آسان است؛ به دلیل نوسانات موجود در طلا، اغلب اوقات مهم است که به موقع و در نقطه‌ای ایده‌آل وارد معامله شویم تا بتوانیم سود مناسب و ارزشمندی را کسب نماییم.

این موضوع باعث می‌شود میزان ضرر در معاملات به قدر قابل توجهی کاهش پیدا کرده و تریدر بابت ضررهای متصور شده، ترس و نگرانی نداشته باشد. اگر تاکنون در طلا معامله‌ای کرده باشید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که ممکن است در حال حاضر طلا با یک جهش بزرگ چند درصدی به چندین پله بالاتر صعود کند اما چند ساعت بعد دوباره به پله‌ی قبلی خود بازگردد. این موضوع به خوبی بیانگر این است که در صورت عدم برخورداری از سرعت عمل و ورود سریع، به عنوان یک بازنده در معاملات طلا شناخته خواهید شد.

سعی کنید در معاملات دمو و آزمایشی طلا به خوبی این مهارت را در خود تقویت کرده و پس از برخورداری از آن، شانس خود را برای کسب موفقیت در معاملات واقعی (Real) امتحان کنید.

  • خروج به موقع

هر چقدر ورود خوبی به معامله طلا داشته باشید و این ورود به سرعت عمل و چابکی مناسبی همراه باشد، اگر در طرف مقابل خروجی به موقعی نداشته باشید، تمام سود بدست آمده از دست می‌رود. خروج از معامله نیز باید مانند ورود به معامله سریع و قدرتمند باشد. فرض کنید در یک قیمت عالی وارد معامله طلا شده‌اید. حال اگر پس از کسب سود ارزشمند و خروج در نقطه‌ای مناسب طمع کرده و از معامله خارج نشوید، ممکن است روی بد بازار به نمایش در بیاید و شما تمام یا بخش زیادی از سود خود را به بازار تقدیم کنید.

ویژگی‌ های تریدر طلا
طلا از مهم‌ترین دارایی‌های برای انجام معامله نزد تریدرهاست.

اغلب استراتژی‌های مربوط به طلا دارای تاکید زیادی بر روی خروج مناسب و به موقع از معامله بوده و برای آن‌ها تعیین یک حد سود مناسب بسیار حائز اهمیت است. از این رو توصیه می‌کنیم در کنار ورود مناسب، خروج به موقع از بازار و معامله را نیز حتما مدنظر داشته باشید.

۳. میزان ریوارد به ریسک مناسب

مقدار سود مورد نظر و ریسک مورد قبول برای کسب آن، از مهم‌ترین مواردی است که هر تریدری به دنبال بررسی و انتخاب آن است. طلا دارای نوسانات شدیدی بوده و از ریسک بالایی برخوردار است؛ از این رو محاسبه ریوارد به ریسک برای معامله‌گر طلا بسیار مهم بوده و می‌توانید کلید دستیابی به موفقیت در معاملات طلا باشد.

البته باید توجه کنید که منظور ما در این خصوص، دریافت یک ریوارد به ریسک بسیار بالا و عجیب و غریب نیست؛ به عنوان مثال یک ریوارد به ریسک ۴ یا ۵ در بازار فارکس بسیار جذاب بوده و می‌تواند سودآوری ارزشمندی را برای معامله‌گر به همراه داشته باشد. این موضوع در معاملات طلا قابل انتخاب بوده و می‌توانید چنین مقادیری را در این معاملات اتخاذ نمایید.

۴. اعمال حد ضرر (استاپ لاس | Stop Loss)

حد ضرر، از جمله مهم‌ترین ابزارهای یک تریدر برای کنترل و مدیریت معامله است. حد ضرر یا استاپ لاس نه تنها برای معاملات طلا، بلکه برای تمام دارایی‌های مالی موجود در بازارها کاربرد داشته و یک معامله‌گر حرفه‌ای از آن استفاده کرده تا بتواند به سود ارزشمندی در بازارهای مالی برسد.

حد ضرر هنگامی که جریان حرکتی بازار و دارایی برخلاف میل و پیش‌بینی شما باشد، باعث می‌شود با دریافت حداقل ضرر، از بازار خارج شده تا به سرمایه شما، آسیب چندانی وارد نشود. این موضوع برای معاملات طلا که دارای تحرکات فراوانی بوده و ممکن است در کمترین زمان ممکن، بیشترین نوسانات را داشته باشد، بسیار مهم و حیاتی است.

توصیه می‌کنیم حتما قبل از ورود به معامله، علاوه بر تعیین حد سود، حد ضرر معامله را نیز مشخص کرده و پس از آن دستور ورود به معامله را صادر نمایید. با این حرکت، می‌توانید استراتژی مناسب خود را پیاده و معامله‌ی خود را به بهترین شکل مدیریت نمایید.

۵. اعمال وین‌ریت بالا

وین‌ریت یا احتمال کسب موفقیت، از دیگر مواردی است که استفاده از آن در استراتژی‌های معاملات طلا در بازار فارکس،‌ می‌تواند ارزشمند و مفید باشد. مدیریت سرمایه یک رکن بسیار مهم در بازارهای مالی بوده که این موضوع مستقیما به مدیریت معامله‌ی بازشده برمی‌گردد. وین‌ریت بالا در معاملات طلا باعث می‌شود با خیالی آسوده معاملات را پیگیری کرده و نگرانی بابت کاهش سرمایه نداشته باشید.

دریافت وین‌ریت بالا مستلزم بکارگیری استراتژی مناسب و تاکتیک‌‌های قدرتمند برای کسب موفقیت است. استفاده همزمان از ریوارد به ریسک مناسب و وین‌ریت بالا، سبب می‌شود معامله‌گر استراتژی ارزشمندی را امتحان و از آن برای انجام معاملات خود بهره‌مند شود. بنابراین توصیه می‌کنیم این دو پارامتر مهم را با هم سنجیده و از آن برای کسب موفقیت در معاملات طلا استفاده نمایید.

بهترین استراتژی‌های معاملات طلا در بازار فارکس

بهترین استراتژی طلا در فارکس

حال به بخش اصلی این مقاله یعنی بررسی بهترین استراتژی‌های معاملات طلا در بازار فارکس(forex) رسیده‌ایم. پس از اینکه ویژگی‌های گفته‌شده در عناوین بالا را به دقت مطالعه و آن‌ها را در خود پرورش داده یا تقویت کرده‌اید، نوبت به مطالعه استراتژی‌ها و دریافت دستورالعمل آن‌ها است.

تنها دانستن و مطالعه این استراتژی‌ها باعث پیروی نمی‌شود؛ زیرا باید تریدر به این استراتژی‌ها تسلط کافی داشته و مهارت اجرای آن‌ها را در معاملات طلا یادگرفته باشد. بنابراین تست‌گرفتن از معامله و بررسی نتایج حاصل از آن باعث می‌شود متوجه شوید تا چه مقدار روی این استراتژی‌ها مسلط بوده و می‌توانید از آن‌ها برای کسب موفقیت در معاملات طلا، استفاده نمایید.

در ادامه، سعی می‌کنیم مهم‌ترین و ارزشمندترین استراتژی‌هایی که معامله‌گران بزرگ طلا در بازار فارکس با استفاده از آن‌ها اقدام به انجام معامله می‌کنند را معرفی و ساز و کار آن‌ها را برای شما مخاطبین گرامی دانشکده بورس، مشخص کنیم.

۱. استراتژی تغییر در ساختار روند

نخستین استراتژی برای معاملات طلا که معامله‌گران بسیاری نیز از آن برای کسب سود و حضور در معاملات طلا استفاده می‌کنند، استراتژی تغییر در ساختار روند است. همانطور که از اسم این استراتژی مشخص است، هنگامی یک معامله‌گر می‌تواند از آن استفاده کند که روند دارایی در حال تغییر از فاز مثبت به منفی یا منفی به مثبت باشد. البته تغییر فاز از مثبت و منفی به ثابت نیز در این استراتژی وجود دارد.

برای اینکه بتوانید از این استراتژی استفاده کنید، نیاز است به خوبی با مفهوم ساختار و روند آشنا بوده و بتوانید شکست یا تغییر روند را در نمودارهای مالی تشخیص دهید. هنگامی که بر روی نمودار مالی، روندی را ترسیم کرده و دارایی آن روند را می‌شکند، تغییر ساختار صورت گرفته و نمودار دارایی در حال معکوس‌شدن است.

سود حداکثری از بازار طلا 

برای اینکه بتوانید از هر استراتژی نهایت استفاده را برده و حداکثر سودآوری را کسب کنید، نیاز است ۴ پارامتر نقطه ورود، حد ضرر، حد سود و قدرت استراتژی (وین ریت و … ) را به دقت جای‌گذاری کنید. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

  • نقطه ورود در استراتژی تغییر در ساختار روند

در این استراتژی، معامله‌گران معمولا نقطه‌ی ورود را پس از شکسته‌شدن ساختار و در نقطه‌ای نزدیک به آن تنظیم می‌کنند. البته این موضوع به صورت مستقیم با تایم‌فریم معاملاتی در ارتباط بوده و بر اساس آن باید به دقت بررسی کرد. برخی دیگر از معامله‌گران نیز صبر می‌کنند تا پس از شکست روند، دارایی و قیمت به محل شکسته‌شده پولبک بزند. پس از پولبک و تایید شکست، معامله‌گران وارد معامله می‌شوند.

  • نقطه حد سود

برای تعیین حد سود از معامله‌ی جاری، می‌توانید آخرین موجی که روی پولبک اعمال شده است را در نظر بگیرید. البته در این حالت می‌توانید با استفاده از ابزار تریل‌استاپ نیز عمل کرده و پله‌پله سود خود را مدیریت نمایید.

  • نقطه حد ضرر

حد ضرر در انجام معاملات مربوط به شکست و تغییر روند معمولا کمی پایین‌تر از پولبک یا نقطه‌ی شکسته‌شده است. در این حالت معامله‌گران این اعتقاد را دارند که در صورت حضور قیمت در این نقطه، عملا شکست ایجاد شده فیک یا غیر واقعی بوده و نمی‌توان معامله‌‌ی مناسبی انجام داد. بنابراین حد ضرر کمی پایین‌تر از پولبک یا نقطه شکسته‌شده است.

  • قدرت استراتژی

یکی از نکات مهمی که قبل از انتخاب این استراتژی باید مدنظر قرار دهید، قدرت استراتژی یا احتمال کسب موفقیت در آن است. با بررسی‌های انجام‌شده، مشخص گردید در این استراتژی تایم‌فریم یک پارامتر کلیدی بوده و بسته به مقدار آن، می‌توان وین‌ریتی برای آن در نظر گرفت. به عنوان مثال قدرت این استراتژی در تایم‌فریم ۱۵ دقیقه‌ای بسیار بالا بوده و می‌توان درصد آن را در حدود ۷۵ در نظر گرفت.

استراتژی تغییر در ساختار روند

۲. استراتژی کندل استیک برگشتی در حمایت و مقاومت

دومین استراتژی ارزنده که برای معاملات طلا می‌توان از آن استفاده کرد، الگوی کندل استیک برگشتی در حمایت و مقاومت است. کندل استیک‌ها یا الگوهای شمعی از جمله جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای یک معامله‌گر برای تحلیل و بررسی نمودارهای مالی بوده و جزء استراتژی‌های موثر در  معاملات طلا است.

برای احاطه کامل به این استراتژی، نیاز است به صورت کامل و دقیق از کندل استیک‌ها یا الگوهای شمعی اطلاعات داشته باشید و بتوانید نقاط و محدوده‌های حمایتی و مقاومتی را به درستی تشخیص دهید. نحوه‌ی انجام کار با این استراتژی، بدین صورت است که در ابتدا تحلیل‌گر باید نمودار و چارت طلا را در تایم‌فریم‌های بلندمدت خود (مانند یک ساعته یا چهار ساعته) بررسی کند. در این تایم‌فریم معامله‌گر در ابتدا باید محدوده‌های حمایتی و مقاومتی قدرتمند را پیدا کرده و آن‌ها را ترسیم کند.

در ادامه باید تایم فریم را یک درجه کوتاه‌تر کرده (مانند ۳۰ دقیقه‌ای یا ۱۵ دقیقه‌ای) و در این تایم‌فریم به دنبال الگوهای شمعی برگشتی در محدوده‌های مقاومتی یا حمایتی باشد. در آخر نیز برای دریافت موقعیت معامله، باید در تایم فریم کوچک (مانند ۵ دقیقه‌ای یا ۱ دقیقه‌ای) نقطه‌ی مورد نظر برای ورود به معامله را پیدا کرده و در آن نقطه وارد معامله شود.

بررسی نقطه‌ی ورود این استراتژی

در این استراتژی، می‌توانید از دو ترفند برای ورود به معامله استفاده نمایید. در هر دو ترفند در ابتدا لازم است مناطق حمایتی (کف) و مقاومتی (سقف) محدوده را مشخص نمایید. پس از مشخص‌نمودن این محدوده:

۱) می‌توانید هنگام رسیدن دارایی به منطقه حمایتی از پوزیشن لانگ و هنگام رسیدن به منطقه مقاومتی از پوزیشن شورت استفاده نمایید. البته باید بررسی کنید که کندل قدرتمندی جهت شکست منطقه‌ی مورد نظر وجود نداشته باشد.

۲) می‌توانید منتظر بمانید که در این محدوده، کندل حمایتی و پولبک تشکیل شود. در این حالت احتمال موفقیت‌آمیز بودن معامله بیشتر می‌شود. البته باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که در چنین حالتی، ورود کمی با تاخیر است.

محدوده حد سود

حد سود در این استراتژی به تحلیل‌های معامله‌گر بستگی دارد. با این حال می‌توانید با استفاده از نسبت ریوارد به ریسک یک به یک برای این استراتژی حد سود تعریف کنید. همچنین حد سود انتهایی نیز می‌تواند محدوده‌ی مقابل یعنی برای پوزیشن لانگ، محدوده مقاومتی و برای پوزیشن شورت، محدوده حمایتی باشد.

محدوده حد ضرر

حد ضرر در این استراتژی کمی فاصله با نقطه ورود دارد. به عنوان مثال اگر تصمیم دارید در محدوده حمایتی X وارد معامله لانگ در طلا شوید، باید حد ضرر خود را کمی پایین‌تر از محدوده X قرار دهید. همچنین این موضوع حالت بالعکس نیز دارد و برای محدوده مقاومتی نیز صدق می‌کند.

بررسی قدرت و وین‌ریت استراتژی

با بررسی‌های انجام‌شده، مشخص گردید در صورتی که به خوبی محدوده‌ی مورد نظر شناسایی شود و قدرت روند مناسب باشد، وین‌ریت این استراتژی به ۸۰ درصد می‌رسد. البته معامله‌گر می‌تواند با استفاده از ابزارهای دیگر مانند اندیکاتورها، میزان موفقیت‌آمیز بودن این استراتژی را در موقعیت زمانی معامله متوجه شود. با این حال توصیه می‌کنیم حتما در هنگام معاملات طلا، مدیریت سرمایه را در نظر گرفته و حد سود و حد زیان را برای معامله تعریف کنید.

۳. استراتژی الگوی پرچم و شکست آن

الگوی پرچم، یک استراتژی جذاب برای معامله‌گران بوده که از آن در معاملات خود علی‌الخصوص معاملات طلا در بازار فارکس استفاده می‌کنند. الگوی پرچم نوعی شکل هندسی در نمودارهای مالی است که با بررسی آن می‌توان اطلاعات مهم و ارزشمندی را دریافت کرد.

همانطور که از نام این الگو مشخص است، یک شکل هندسی مشابه پرچم در نمودارهای مالی ایجاد می‌شود. در این حال یک بخش شامل پایه و بخشی دیگر شامل پرچم ایجاد شده که می‌تواند یک دستور فوق‌العاده برای ورود به معامله باشد. با بررسی‌های انجام شده، مشخص گردید که در معاملات طلا، به طور مکرر این الگو ظاهر می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که با ساز و کار آن آشنا شویم و بتوانیم از آن برای کسب سود در معاملات خود، بهره ببریم.

بررسی نقطه ورود استراتژی الگوی پرچم

نقطه ورود در این استراتژی به عوامل مختلف و در نهایت به نظر معامله‌گر بستگی دارد. اگر معامله‌گر طلا به صورت نوسان‌گیر حضور داشته باشد، او می‌تواند در کف الگوی پرچم اقدام به خرید و در سقف اقدام به فروش نماید. حال اگر این معامله‌گر رویکردی فراتر داشته باشد، می‌تواند در کف این الگو اقدام به خرید کرده تا مدت‌‌ها آن را داشته باشد.

همچنین اگر رویکرد محتاطانه نیز در دستور کار معامله‌گر باشد، او منتظر می‌ماند تا الگوی پرچم از سقف یا کف شکسته شده و پس از مشاهده پولبک، وارد معامله شود. بنابراین روش‌های مختلفی برای ورود به معامله طلا با استفاده از استراتژی پرچم وجود دارد که معامله‌گر متناسب با شرایط و سبک معاملاتی خود، می‌تواند از بین آن‌ها انتخاب مناسب را انجام دهد.

محدوده حد سود

همانطور که نقاط مختلفی برای ورود به الگوی پرچم در معاملات طلا وجود دارد، محدوده تعیین‌شوند برای کسب سود نیز در حالات مختلف وجود دارد. رایج‌ترین نوع حد سود در الگوی پرچم، هنگامی است که قیمت از سقف شکسته شده و در حال پولبک به منطقه‌ی شکسته‌شده است. در این حالت می‌توان به اندازه پایه‌ی پرچم حد سود را در نظر گرفت.

نکته‌ی مهمی که در رابطه با این الگو وجود دارد، این است که قدرت عملی آن بالا بوده و در صورتی که با شکست الگو نیز همراه شود، می‌تواند به صورت انفجاری حرکت کند. حال این موضوع اگر با حجم بالای معاملات و اخبار اقتصادی ارزشمند همراه شود، نوید یک سود جذاب و هیجان‌انگیز را به معامله‌گر می‌دهد.

محدوده حد ضرر

معامله‌گران برای انجام معامله در طلا با استفاده از الگوی پرچم، معمولا حد ضرر را کمی پایین‌تر از محدوده ورود قرار می‌دهند. همانطور که پیشتر نیز عنوان شد به دلیل نوسانات بالایی که در طلا وجود دارد، اغلب معامله‌گران سعی می‌کنند دست به عصا حرکت کرده و در این رابطه، تلاش می‌کنند حد سود و حد ضرر را به شکلی مناسب و کامل در معاملات خود تعریف کنند. از این رو نباید انتظار حد ضرر زیادی را داشته باشیم. بنابراین ورود در بهترین نقطه و کف نمودار انجام شده و حد ضرر کمی پایین‌تر از آن قرار دارد.

نکته‌ی مهمی که در معاملات طلا نباید از آن غافل شوید، اسپرد معاملاتی است. سعی کنید حد ضرر و حد سود خود را به نحوی تنظیم کنید که اسپرد معاملات باعث فعال شدن آن‌ها در مسیر معاملاتی نشود.

بررسی قدرت استراتژی و وین‌ریت آن

باتوجه به نکات مطرح‌شده در عناوین بالا، وین‌ریت و احتمال کسب موفقیت در این استراتژی در معاملات طلا، در حدود ۶۵ درصد است. در این زمینه نیز می‌توان از اندیکاتورهایی برای حصول اطمینان بیشتر استفاده کرد. معمولا در معاملات توصیه می‌شود چند پارامتر مهم را در کنار هم قرار دهید تا بتوانید اطمینان زیادی از کسب موفقیت در معاملات دریافت کنید. با تمام این تفاسیر، الگوی پرچم از جذاب‌ترین و ارزشمندترین الگوهای معاملاتی در بازار فارکس و طلا است.

استراتژی الگوی پرچم و شکست آن
نمونه‌ای از کاربرد ابزار فیبوناچی برای تقسیم‌بندی و مشخص‌نمودن مناطق مهم.

۴. فیبوناچی؛ یک ابزار قدرتمند معاملاتی

تمام معامله‌گران و تحلیل‌گران حاضر در بازارهای مالی علی‌الخصوص تریدرهای بازار فارکس، به قدرتمند بودن ابزار فیبوناچی واقف هستند. در واقع فیبوناچی به عنوان یک وسیله فوق‌العاده کاربری برای معامله‌گران کاربرد داشته و آن‌ها از پتانسیل این ابزار برای بهره‌مندی حداکثری استفاده می‌کنند.

موج‌های قیمتی ایجاد شده در نمودار قیمتی بیانگر این است که می‌توان از فیبوناچی برای بررسی بیشتر و امکان ورود به معامله، بهره برد. برای اینکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید، باید تایم‌فریم معاملاتی خود را برای اجرای هرچه بهتر روی ۴ ساعته تنظیم کنید. فیبوناچی از چندین بخش که هر کدام دارای درصدهای مختلفی است، تشکیل شده و این مناطق مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که امکان بازگشت قیمت در آن‌ها وجود دارد. البته ترسیم درست این ابزار بسیار مهم بوده و در صورت عدم ترسیم درست، تمام محاسبات با خطا روبه‌رو می‌شود.

بررسی نقطه ورود این استراتژی

برخلاف سایر استراتژی‌های مطرح‌شده، فیبوناچی از حساسیت کمتری برخوردار است. نقطه ورود در این استراتژی می‌تواند در هر کدام از بخش‌های این ابزار باشد. البته که اصلی‌ترین بخش در نقطه‌ی پایه و صفر این ابزار است. در صورتی که به صورت تریدر کوتاه‌مدت در بازار هستید، توصیه می‌کنیم در ابتدای بخش قوی این ابزار وارد معامله شده و در سقف آن از معامله خارج شوید.

به عنوان مثال منطقه ۶۱.۸ در فیبوناچی بسیار مهم و ارزشمند است. بسیاری از تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت طلا به این بخش رسیده و پس از آن وارد معامله می‌شوند.

بررسی حد سود

در این استراتژی نیز می‌توانید از طریق ریوارد به ریسک یک به یک میزان حد سود را تعیین کنید. البته محدوده‌های حمایتی و مقاومتی پیش‌رو نیز بسیار مهم بوده و می‌تواند بر اساس آن‌ها اقدام تعیین نقطه‌ی مورد نظر کرد. علاوه بر این می‌توانید از تریلینگ استاپ نیز استفاده کرده تا به صورت پله‌ای، حد سود خود را افزایش دهید. لازم به ذکر است که استفاده از این ترفند برای حرکات قاطع صعودی یا نزولی بسیار موثر است.

بررسی حد ضرر

همانطور که عنوان شد، فیبوناچی از مناطق و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. از این رو می‌توانید پس از ورود به معامله، حد ضرر خود را کمی پایین‌تر از محل ورود یا کمی پایین‌تر از بخش قبلی قرار دهید. به عنوان مثال اگر در محدوده ۶۱.۸ وارد معامله شده‌اید، می‌توانید حد ضرر خود را در کمی پایین‌تر از این محدوده و بالاتر از منطقه ۵۰ قرار دهید.

بررسی قدرت استراتژی فیبوناچی و وین‌ریت آن

فیبوناچی از ابزارهای جذاب و البته ارزشمند یک تریدر بوده و از آن در موارد زیادی می‌توان استفاده کرد. علاوه بر اینکه می‌توان از فیبوناچی به صورت مستقل بهره برد، می‌توان از آن برای تایید یک استراتژی دیگر نیز استفاده کرد. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که وین‌ریت یا احتمال کسب موفقیت در معاملات و استراتژی‌های فیبوناچی و طلا، در حدود ۸۰ درصد است. البته این موارد تنها حاصل بررسی‌های انجام‌شده بوده و در تمام موارد صحیح و درست نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم در کنار این ابزارها، از موارد دیگری برای تایید نیز استفاده نمایید

نکات مهم و تاثیرگذار در معاملات طلا در بازار فارکس

همانطور که مشاهده کردید در عنوان قبل، ۴ استراتژی ارزشمند و مفید که در معاملات طلا از آن‌ها استفاده می‌شود را بیان کردیم. در این زمینه حتما باید برخی از نکات را رعایت کنید تا معامله‌ای ارزشمند و همراه با سود را تجربه کنید.

  • در گام نخست حتما به تایم‌فریم معاملاتی در معاملات طلا دقت کنید.

همانطور که بارها در سراسر این مقاله عنوان شد، این دارایی شامل نوسانات زیادی بوده و هنگامی که از تایم‌فریم‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنید، این تحرکات بیشتر خود را نشان می‌دهند. از این رو اگر تصمیم دارید در کوتاه‌مدت اقدام به انجام معامله کنید، توصیه می‌کنیم از تایم‌فریم‌های کوچک‌تر استفاده کنید.

  • طلا به دلیل تحرکات بالا، بسیار حساس بوده؛

در نتیجه توصیه می‌کنیم حتما حد ضرر و حد سود خود را طوری تنظیم کنید که با استفاده از حرکت جهشی این دارایی، چنین مواردی فعال نشوند. اگر حد ضرر کوچکی برای معاملات خود قرار دهید، ممکن است با یک جهش قیمتی حد ضرر فعال شود؛‌ در حالی که پس از فعال‌شدن حد ضرر، حرکت قیمت به سمت منطقه‌ی مورد پیش‌بینی آغاز شود.

  • مدیریت سرمایه برای انجام هر معامله‌ای مهم و ضروری است.

این موضوع برای طلا نیز صدق کرده و از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. سعی کنید با مبلغی مناسب و مربتط با وین‌ریت و ریوارد به ریسک وارد معامله شوید تا نتیجه‌ای معقولانه و مناسب کسب کنید.

  • نحوه‌ی بکارگیری یک استراتژی در بازارهای مالی مخصوصا فارکس بسیار مهم و حیاتی است

تنها یادگیری و استفاده از استراتژی‌ها در معاملات ملاک نیست و نحوه‌ی استفاده و بهره‌مندی از آن حائز اهمیت زیادی است. از این رو سعی کنید تست و بک‌تست از معاملات خود تهیه کرد تا با ساز و کار کلی هر استراتژی در معاملات طلا، آشنا شوید.

  • تمرین و بررسی استراتژی‌ها

گام قدرتمندی برای تحقق اهداف یک معامله‌گر است. سعی کنید در شرایط مختلف، تاکتیک‌ها و ترفند‌های گوناگون خود را امتحان کرده تا بتوانید سطح اطمینان به انجام آن‌ها را در موارد مختلف مورد بررسی قرار دهید.

جمع بندی نهایی بهترین استراتژی طلا در فارکس و معامله طلا در فارکس

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به طور کامل و جامع به بررسی استراتژی معاملات طلا در بازار فارکس پرداختیم. طلا از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین دارایی‌های موجود در بازار فارکس است که تریدرهای زیادی بر روی آن معامله‌ی خود را تنظیم می‌کنند. برای اینکه بتوانید از این استراتژی‌ها نهایت استفاده را کرده و معامله‌ی خود را با استفاده از آن‌ها مدیریت کنید، نیاز است به خوبی به این استراتژی‌ها اشراف داشته و نحوه‌ی انجام کار با آن‌ها را آموزش ببینید. در آخر نیز امتحان، بررسی و تست این استراتژی‌ها در طلا می‌تواند بسیار ارزشمند و مفید باشد.

در پایان این مقاله امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید و اطلاعات ارزشمند و مفیدی را از آن کسب کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در دانشکده بورس را مطالعه و اطلاعات کاملی از بازارهای مالی کسب کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید