صندوق طلا چیست و معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست و معرفی انواع صندوق طلا

در سال‌های اخیر که استقبال از بورس افزایش زیادی داشته است و افراد زیادی به سمت آموزش بورس و سرمایه گذاری در بورس کشیده شده اند، ابزارهای سرمایه‌گذاری نوین مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم علاقه‌مندان بیشتری پیدا کرده‌اند. از مهم‌ترین انواع این صندوق‌ها می‌توان به صندوق طلا اشاره کرد.

صندوق طلا نوعی از صندوق های سرمایه گذاری است که بیشتر دارایی خود را روی فلز طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. در این مطلب ابتدا توضیح مختصری درباره صندوق های سرمایه گذاری و همچنین سرمایه گذاری در طلا داده خواهد شد. سپس به صندوق طلا می‌پردازیم و پس از معرفی کامل آن، مزایا و معایب سرمایه گذاری در این نوع صندوق را شرح می‌دهیم و انواع صندوق طلا که در حال حاضر در ایران فعالیت دارند را به شما معرفی خواهیم نمود.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست

درباره صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری از ابزارهای جذاب سرمایه گذاری در دنیای امروز محسوب می‌شوند. صندوق‌ها سرمایه افراد بسیاری را تجمیع کرده و آن را در حوزه مشخصی سرمایه گذاری می‌کنند. معروف‌ترین انواع صندوق‌ها، صندوق های سرمایه گذاری سهامی، درآمد ثابت و مختلط هستند.

برای مثال در صندوق های سهامی، بیشتر دارایی صندوق صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی می‌شود و در صندوق درآمد ثابت، این دارایی‌ها صرف خرید اوراق با درآمد ثابت خواهند شد.

صندوق های سرمایه گذاری امکان سرمایه گذاری به شیوه غیرفعال (passive) را برای افراد فراهم می‌کند. منظور از این عبارت این است که شما به عنوان سرمایه گذار لازم نیست که خودتان درگیر فرایند سرمایه‌گذاری باشید و به خرید و فروش دارایی خاصی بپردازید.

تنها کافی است که با پول خود، واحدهای یک صندوق سرمایه گذاری را خریداری کنید. در آن صندوق، افراد متخصص در حوزه مالی، به جای شما تصمیم می‌گیرند که با دارایی صندوق در چه زمان کدام دارایی را بخرند و بفروشند تا ضمن حفظ میزان ریسک در سطح مطلوب، بیشترین سود را کسب کنند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها برای افرادی که زمان، انرژی و دانش کافی را برای سرمایه گذاری فعالانه در اختیار ندارند، گزینه بسیار کارآمدی است.

از دیگر جذابیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که در این صندوق‌ها، بسیاری از هزینه‌های سرمایه‌گذاری بین همه سرمایه‌گذاران سرشکن می‌شود و بنابراین، هزینه‌ها کاهش چشمگیری می‌یابند.

چرا در طلا سرمایه گذاری کنیم؟

چرا در طلا سرمایه گذاری کنم؟

فلز گرانبهای طلا، همیشه از گزینه‌های مهم سرمایه‌گذاری برای افراد مختلف در سراسر جهان بوده است. در ایران هم همواره گرایش شدیدی به خرید طلا برای سرمایه‌گذاری مبالغ خرد خانوارها وجود داشته است. اقتصاد ایران درگیر تورم بالای 50 درصد است و در چنین وضعیتی، همه افراد به فکر راهی هستند که با کمک آن بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند.

مشخص است که در یک اقتصاد تورمی، نگه داشتن پول به صورت نقدی، بدترین تصمیم خواهد بود. از این رو، افراد به گزینه‌های جایگزین مختلفی مانند خرید مسکن، خودرو، ارز، سرمایه‌گذاری در بورس و در نهایت خرید طلا و سکه فکر می‌کنند.

طلا به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران، تحت تاثیر قیمت جهانی طلا و نرخ ارز است. این مسئله باعث می‌شود که در نهایت، قیمت طلا بتواند همپای تورم افزایش یابد و حتی از آن جلو بزند.

البته در کوتاه‌مدت نمی‌توان از این موضوع مطمئن بود؛ در بازه زمانی کوتاه‌‌مدت امکان کاهش قیمت طلا و تحمل زیان هم وجود دارد اما در بلندمدت، قیمت آن افزایش می‌یابد و خود را به تورم می‌رساند.

صندوق طلا چیست

صندوق طلا چیست؟

حال که درباره صندوق های سرمایه گذاری توضیح دادیم و دلایلی برای سرمایه گذاری در فلز طلا برشمردیم، وقت آن است که به صندوق طلا بپردازیم.

صندوق طلا نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک کالایی است که بیشتر دارایی دریافتی از سرمایه‌گذاران و مشتریان خود را روی اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق های سرمایه گذاری در طلا، از نوع قابل معامله در بورس یا ETF‌ هستند.

صندوق طلا حداقل 70 درصد دارایی خود را در گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا و حداکثر 20 درصد آن را روی اوراق مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا سرمایه گذاری می‌کند. مبلغ باقی‌مانده دارایی این صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

حداقل 70 درصد دارایی تحت اختیار صندوق طلا، صرف سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا می‌شود.

در واقع صندوق امکان این را دارد که در شرایط مطلوب و صعود قیمت طلا، درصد بیشتری از دارایی خود را به خرید طلا اختصاص دهد و در شرایط نامطلوب، تا حد ممکن به سمت دارایی‌های با درآمد ثابت حرکت کند تا زیان ناشی از کاهش قیمت طلا را به حداقل برساند.

با خرید واحدهای صندوق طلا می‌توان بدون خرید فیزیکی طلای زینتی یا سکه طلا، از افزایش قیمت این فلز ارزشمند بهره‌مند شد.

مزایای صندوق طلا

سرمایه‌گذاران برای این که پول خود را در صندوق طلا سرمایه گذاری کنند، احتمالا می‌پرسند: چه مزایایی در سرمایه گذاری در صندوق طلا وجود دارد؟ چرا به سراغ گزینه‌های دیگر سرمایه‌گذاری نرویم؟ چرا پول خود را صرف خرید طلای فیزیکی نکنیم؟

در ادامه به مهم‌ترین مزایایی که سرمایه گذاری در صندوق طلا برای شما به همراه خواهد داشت اشاره می‌کنیم و درباره هر یک توضیح می‌دهیم.

1.     برطرف شدن مشکلات خرید فیزیکی طلا

همیشه در زمان خرید فیزیکی طلا نگرانی‌هایی برای خریداران وجود دارد. ترس از تقلبی بودن یا کلاهبرداری، یکی از مواردی است که در این مورد مطرح می‌شود. البته این مشکل در صورت انتخاب یک فروشنده معتبر و قابل اطمینان، تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود.

با این حال مشکل دیگری هم در خرید فیزیکی طلا وجود دارد که باعث نگرانی خریداران می‌شود. در صورت نگهداری طلا، احتمال گم شدن، آسیب دیدن یا به سرقت رفتن آن وجود دارد.

در صورت سرمایه گذاری در صندوق طلا، هیچ یک از این نگرانی‌ها را نخواهید داشت؛ زیرا شما واحدهای یک صندوق را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید و بنابراین نه خطر سرقت یا گم شدن طلا شما را تهدید می‌‌کند و نه امکان کلاهبرداری یا تقلبی بودن طلاهای خریداری‌شده وجود دارد.

2.     کاهش ریسک سرمایه گذاری

همانطور که گفته شد، پرتفوی یا سبد سرمایه گذاری صندوق‌ها توسط افراد متخصص در حوزه مالی و سرمایه گذاری مدیریت می‌شود. این درست است که در هر صورت شما در فلز طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید و بنابراین، متناسب با تغییر قیمت طلا در بازار، دارایی شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با این حال، تمام دارایی صندوق صرف خرید طلا نمی‌شود.

در صورت صعود قیمت طلا، سرمایه شما هم افزایشی تقریبا به همان نسبت را تجربه خواهد کرد. اما در صورت افت قیمت طلا در یک بازه کوتاه‌مدت، صندوق طلا تمام سعی خود را می‌کند که افت ارزش دارایی‌های خود را به حداقل برساند. این کار از طریق کاهش دارایی‌های طلای صندوق و تبدیل آن‌ها به اوراق با درآمد ثابت انجام می‌گیرد. صندوق اجازه دارد که میزان دارایی طلای خود را به 70 درصد کاهش دهد.

بنابراین با سرمایه گذاری در صندوق طلا، از دانش و تخصص افراد کاردان بهره‌مند می‌شوید و می‌توانید اطمینان بالاتری به نتیجه سرمایه گذاری خود در مقایسه با سرمایه گذاری فعالانه داشته باشید.

3.     نقدشوندگی بالا

به میزان سرعت و سهولت تبدیل یک دارایی به پول نقد، نقدشوندگی گفته می‌شود.

فرض کنید که با پول خود طلای فیزیکی خریده‌اید یا آن را در محل‌های دیگر مانند مسکن یا خودرو سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در صورت تمایل به تبدیل دارایی خود به پول نقد، مجبور به پرداخت هزینه مالی و زمانی خواهید بود.

برای مثال نقدشوندگی دارایی‌هایی مانند مسکن بسیار پایین است؛ زیرا باید بین چند هفته تا چند ماه صبر کنید تا بتوانید مسکن خود را به پول نقد تبدیل کنید. در این حین همچنین مجبور به پرداخت هزینه‌های مختلف برای گذراندن مراحل قانونی و اداری معامله خود خواهید بود.

وقتی پول خود را در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کرده باشید، به‌سرعت و به‌راحتی می‌توانید واحدهای صندوق خود را در بورس بفروشید و مبلغ آن را طی چند روز در حساب بانکی خود دریافت نمایید.

4.     سرمایه گذاری با مبلغ کم

برای سرمایه گذاری در فرصت‌های مختلف، به مبالغ مختلفی نیاز دارید. معمولا فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری که به ذهن مردم می‌رسد، از قبیل سرمایه‌گذاری در مسکن و خودرو که گفته شد، نیازمند صرف مبالغ هنگفت و قابل توجهی هستند.

حتی برای سرمایه‌گذاری در سکه طلا، نیاز به پرداخت چند ده میلیون تومان پول خواهید داشت. گزینه‌هایی مثل ربع سکه هم معمولا با حباب‌هایی بالایی همراه‌اند.

در عوض برای سرمایه گذاری در صندوق طلا، تنها به 500 هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. با چنین امکانی، همه افراد توانایی سرمایه گذاری در صندوق طلا را خواهند داشت. در واقع بسته به میزان سرمایه خود به‌راحتی می‌توانید در صندوق طلا سرمایه گذاری کنید و از افزایش قیمت طلا کسب سود نمایید.

نکته ارزشمند دیگر درباره سرمایه گذاری در صندوق این است که مبلغ سرمایه گذاری شما قابل تقسیم به مقادیر کوچک‌تر است. وقتی شما یک سکه طلا خریده باشید، اگر برای مثال تنها به 2 میلیون تومان پول نیاز داشته باشید، مجبور به فروش یک سکه خواهید بود.

در مقابل، در صورت سرمایه گذاری در صندوق طلا، می‌توانید دارایی خود را تنها به میزان مورد نیاز نقد کنید. این یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها در فرصت های سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

5.     کاهش کارمزد

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا، کاهش کارمزد معاملات طلاست. در معاملات فیزیکی طلا باید حدودا بین 1 تا 2 درصد کارمزد بپردازید اما در صندوق طلا، این میزان برابر با 0.15 درصد است.

همچنین اختلاف قیمت خرید و فروش صندوق طلا کمتر از اختلاف قیمت خرید و فروش سکه‌های طلای فیزیکی و شمش طلاست.

6.     سهولت در انجام معاملات

همانطور که گفته شد، صندوق های طلا به صورت ETF یا قابل معامله در بورس هستند؛ بنابراین برای خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها، نیازی به مراجعه حضوری یا انجام مراحل مختلف اداری نخواهید داشت. حتی مانند دیگر صندوق های سرمایه گذاری مشترک، نیاز به صدور و ابطال واحد برای خرید و فروش هم نخواهید داشت.

با استفاده از سامانه‌های معاملات آنلاین بورسی، از طریق کارگزاری‌های مختلف به‌سادگی می‌توانید به خرید و فروش واحدهای صندوق طلای مورد نظر خود بپردازید. بنابراین بدون صرف زمان، هزینه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مکان خاصی، می‌توانید به‌سادگی معاملات صندوق طلا را انجام دهید.

7.     امکان انجام معاملات دوطرفه

در معاملات عادی سهام و خرید و فروش دارایی‌های دیگری مانند مسکن و خودرو، معامله‌گران تنها امکان کسب سود از افزایش قیمت دارایی را خواهند داشت. برای مثال با خرید سهام، می‌توانید امیدوار باشید که قیمت آن افزایش پیدا کند و با فروش آن در قیمت بالاتر، سود کسب کنید.

در این حالت، اگر پیش‌بینی کاهش قیمت سهم را داشته باشید، راهی برای کسب سود از این موضوع را نخواهید داشت. تنها می‌توانید اگر در حال حاضر سهام دارید، آن را بفروشید تا متحمل ضرر نشوید.

در مقابل در معاملات صندوق طلا، امکان کسب سود از کاهش قیمت هم وجود دارد. این کار از طریق فروش استقراضی انجام می‌گیرد.

فرض کنید قیمت هر سکه طلا 10 میلیون تومان است. اگر شما پیش‌بینی کاهش قیمت هر سکه تا 9 میلیون تومان را داشته باشید، می‌توانید اقدام به فروش استقراضی نمایید. برای این کار، برای مثال می‌توانید 5 سکه با قیمت 10 میلیون تومان را به مدت 3 ماه از دوستانتان قرض بگیرید. این سکه‌ها را در قیمت 10 میلیون تومان می‌فروشید و پس از 3 ماه، قیمت آن به 9 میلیون تومان می‌رسد.

حال می‌توانید مجددا سکه‌ها را با قیمت 9 میلیون تومان بخرید و قرض‌تان را با دوستانتان تسویه کنید. در این صورت به ازای هر سکه 1 میلیون تومان سود کسب خواهید کرد. به این عمل فروش استقراضی گفته می‌شود.

در معاملات صندوق طلا، امکان کسب سود از طریق ورود به موقعیت‌های فروش استقراضی یا sell هم وجود دارد. با تعریف شدن قراردادهای مشتقه آتی و اختیار معامله چنین امکانی فراهم شده است. بنابراین اگر پیش‌بینی کاهش قیمت طلا را هم داشته باشید، باز هم می‌توانید از طریق معاملات صندوق طلا از آن کسب سود نمایید.

8.     امکان استفاده از ابزارهای مشتقه

صندوق های طلا اجازه دارند حداکثر 20 درصد دارایی تحت مدیریت خود را در ابزار مشتقه مبتنی بر طلا سرمایه گذاری کنند. این مسئله امکان پوشش ریسک نوسانات قیمت طلا را به آن‌ها می‌دهد. بنابراین با سرمایه گذاری روی این ابزار می‌توانید ریسک خود را تا حد زیادی مدیریت کنید و پوشش دهید.

سرمایه گذاری طلا

معایب صندوق طلا

با این که سرمایه گذاری در صندوق طلا از مزایای ارزشمند مختلفی برخوردار است، در مواردی نیاز به احتیاط دارد. در ادامه برخی معایب سرمایه گذاری در صندوق طلا را توضیح می‌دهیم.

1.     ریسک بالا در کوتاه مدت

با این وجود که قیمت طلا در نهایت خود را به تورم می‌رساند و حتی می‌تواند از آن جلو بزند، در کوتاه‌مدت ممکن است قیمت آن دچار افت شود. همانطور که گفته شد، صندوق های طلا توسط متخصصان حوزه سرمایه گذاری مدیریت می‌شوند و ابزارهای مختلفی مانند ابزار مشتقه برای مدیریت ریسک خود در اختیار دارند؛ با این حال، طلا ذاتا دارایی پرریسکی محسوب می‌شود و ممکن است در کوتاه‌مدت دچار افت ارزش شود.

بنابراین اگر در زمان نزدیکی به پول خود احتیاج پیدا خواهید کرد، باید ریسک بالای این سرمایه گذاری را در کوتاه‌مدت در نظر بگیرید.

2.     کمتر بودن بازدهی صندوق از بازده واقعی قیمت طلا

افراد مختلفی ممکن است مایل باشند که روی خود طلا سرمایه گذاری کنند تا از افزایش قیمت قابل توجه آن سود کسب کنند. با سرمایه گذاری در صندوق طلا، در واقع سرمایه شما متناسب با تغییرات قیمت فلز طلا تغییر می‌کند.

همانطور که می‌دانید همه دارایی صندوق صرف خرید طلا نمی‌شود؛ بنابراین تغییر قیمت واحدهای صندوق متناسب با تغییر قیمت طلاست، نه مطابق آن. نکته مهم دیگر این است که اداره و عملیات اجرایی صندوق هزینه‌هایی دارد و این هزینه‌ها از سودهایی که صندوق کسب می‌کند کسر می‌شوند.

بنابراین سرمایه گذاران قسمتی از سود خود را به دلیل هزینه‌های صندوق از دست می‌دهند.

این عوامل باعث می‌شوند که سود صندوق از بازدهی قیمت طلا کمتر باشد؛ با این حال همچنان تناسب بالایی با آن دارد و برای بسیاری از سرمایه گذاران، با توجه به مزایای گسترده‌ای که نام بردیم، انتخاب هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

3.     نیاز به بررسی و احتیاط

با این که با انتخاب صندوق طلا می‌توانید از بسیاری از جنبه‌های درگیرکننده خرید فیزیکی طلا یا بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر آسوده شوید، همچنان برای انتخاب بین صندوق‌های مختلف طلا نیاز به بررسی و احتیاط خواهید داشت.

در واقع پیش از هر چیز باید توجه کرد که صندوق های سرمایه گذاری یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شوند؛ بنابراین بین آن‌ها صندوقی را انتخاب کرد که عملکرد بهتر و اعتبار بیشتری دارد. در واقع وقتی اقدام به خرید فیزیکی سکه طلا می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که همه سکه‌ها با هم یکسان هستند و در زمینه قیمت، عملکرد و نقدشوندگی تفاوتی با هم ندارند.

این موضوع درباره صندوق های طلا متفاوت است. صندوق‌های مختلف عملکرد، نقدشوندگی و اعتبار یکسانی ندارند؛ بنابراین سرمایه گذاری در آن‌ها با هم تفاوت دارد. پس در انتخاب صندوق مناسب دقت کنید و پس از بررسی و تحقیق کافی تصمیم بگیرید.

صندوق های طلای فعال در ایران

از راه‌اندازی اولین ETF طلا حدود دو دهه می‌گذرد. با این حال در ایران، اولین صندوق‌های طلا در سال 96 شروع به فعالیت کردند. به‌مرور استقبال از صندوق طلا و به طور کلی‌تر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک افزایش یافت و بنابراین تعداد بیشتری از این صندوق‌ها در ایران راه‌اندازی شد و شروع به فعالیت کرد.

در حال حاضر، تا زمان نگارش این مطلب (ابتدای مرداد ماه 1402)، 11 صندوق طلا در ایران فعالیت می‌کنند.

در ادامه، طبق اطلاعات سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، فهرست این صندوق‌ها و آخرین آمار مربوط به آن‌ها آورده شده است:

  • صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان با نماد زر

    این صندوق در سال 96 شروع به فعالیت کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 7,600.33 میلیارد ریال است.

  • صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا

    این صندوق در سال 96 شروع به فعالیت کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 57.126.2 میلیارد ریال است.

  • صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای نهایت نگر با نماد ناب

    این صندوق در سال 1402 شروع به فعالیت کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 910 میلیارد ریال است.

  • صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد گوهر

    این صندوق در سال 96 شروع به فعالیت کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 12,999.55 میلیارد ریال است.

  • صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زرین آگاه با نماد مثقال

    فعالیت این صندوق از سال 1400 آغاز شد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 9,174.33 میلیارد ریال است.

  • صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر طلای صبا با نماد نفیس

    این صندوق از سال 1401 شروع به کار کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 1,421.83 میلیارد ریال است.

  • صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلای کهربا با نماد کهربا

    این صندوق از سال 1400 شروع به فعالیت کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 18,007.05 میلیارد ریال است.

  • صندوق طلای زرفام آشنا با نماد زرفام

    این صندوق از سال 1401 شروع به فعالیت نمود و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 3,511.7 میلیارد ریال است.

  • صندوق طلای آسمان آلتون با نماد آلتون

    این صندوق از سال 1402 فعالیت خود را آغاز کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 1,679.21 میلیارد ریال است.

  • صندوق طلای عیار مفید با نماد عیار

    این صندوق از سال 97 شروع به فعالیت کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 31,630.6 میلیارد ریال است.

  • صندوق طلای کیمیا زرین کاردان با نماد گنج

    این صندوق از سال 87 شروع به فعالیت کرد و کل ارزش خالص دارایی‌های آن برابر با 2,239.15 میلیارد ریال است.

نکته: توجه داشته باشید که این فهرست و آمار مربوط به ارزش دارایی‌های صندوق‌ها مربوط به زمان نگارش این مطلب است و طبیعتا در طی زمان تغییر خواهد کرد.

برای بررسی اطلاعات کامل‌تری از قبیل بازده یک ساله، قیمت، صدور، قیمت ابطال و… درباره این صندوق‌ها، به سایت fipiran.ir مراجعه کنید. در قسمت بالای سایت، گزینه‌ای با عنوان «صندوق‌ها» دیده می‌شود. با مراجعه به این قسمت، فهرست انواع صندوق‌ها نمایش داده می‌شود. با کلیک روی گزینه «در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی» می‌توانید به اطلاعات مربوط به صندوق‌های طلا دسترسی داشته باشید.

صندوق‌های مبتنی بر سپرده کالایی زعفران هم در همین بخش فهرست شده‌اند؛ بنابراین مراقب باشید آن‌ها را با صندوق‌های طلا اشتباه نگیرید.

در تصویر زیر، قسمت مربوط به اطلاعات صندوق‌های طلا را مشاهده می‌کنید که با کادر قرمز رنگ نشان داده شده است:

خرید طلا از بورس

در حال حاضر تنها روی دو مورد از صندوق‌هایی که گفته شد، قراردادهای مشتقه تعریف شده است. صندوق طلای لوتوس که از بیشترین ارزش خالص دارایی هم برخوردار است و با نماد طلا در بازار بورس معامله می‌شود، دارای قراردادهای آتی و اختیار معامله است.

همچنین روی صندوق کهربا هم قراردادهای اختیار معامله تعریف شده است.

 

گواهی سپرده شمش طلا

اخیرا صندوق‌های طلا در حال حرکت به سمت افزایش سهم گواهی سپرده شمش طلا در پرتفوی خود بوده‌اند. یعنی در واقع سهم گواهی‌های سپرده شمش طلا در برابر سکه طلا در حال افزایش است. معمولا شمش طلا دارای حباب کمتری در مقایسه با سکه طلاست و بنابراین، این روند احتمالا باعث کاهش نوسانات قیمتی می‌شود.

 

نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا

همانطور که گفته شد، صندوق های طلا به صورت ETF فعالیت می‌کنند؛ بنابراین این صندوق‌ها به‌راحتی در بورس قابل معامله هستند و با جستجوی نماد آن‌ها در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود، به‌سادگی می‌توانید اقدام به خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها نمایید.

برای معامله این صندوق‌ها تنها داشتن کد بورسی لازم است و بنابراین به کد معاملاتی دیگری نیاز نخواهید داشت. صندوق‌های طلا در بازار بورس، درست مانند یک سهم عادی معامله و خرید و فروش می‌شوند.

 

زمان معاملات صندوق طلا در بورس

از ساعت 12:30 تا 15:30، امکان انجام معاملات صندوق طلا و گواهی سکه طلا را خواهید داشت. از ساعت 12:30 تا 13:00، مربوط به مرحله پیش‌گشایش و سفارش‌گیری است و معاملات از ساعت 13 الی 15:30 آغاز می‌شوند.

کارمزد معاملات صندوق طلا هم مانند سایر دارایی‌ها در نظر گرفته می‌شود. جمع کارمزد پرداختی برای خرید و فروش صندوق طلا برابر با 0.0025 کل معامله خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که معاملات صندوق طلا در بورس دارای دامنه نوسان روزانه 10 درصدی است. بنابراین اگر قیمت طلا در یک روز، رشد یا افت بیشتر از 10 درصد را تجربه کند، برای مدت کوتاهی بین حرکت قیمت طلا و قیمت واحدهای صندوق طلا اختلاف ایجاد می‌شود. با این وجود، این اختلاف در بلندمدت ماندگار نیست و به‌سرعت برطرف خواهد شد.

 

عوامل موثر بر بازدهی صندوق های طلا

بازدهی صندوق سرمایه گذاری در طلا به قیمت فلز طلا و قیمت این فلز، به دو عامل قیمت دلار و قیمت اونس طلای جهانی بستگی دارد. بنابراین با خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری طلا، به طور غیرمستقیم در اونس طلای جهانی و ارز دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

با این کار، سرمایه خود را از افت ارزش در برابر تورم در بلندمدت حفظ می‌کنید و می‌توانید از تغییرات قیمتی این عوامل موثر بهره‌مند شوید.

 

 

سوالات متداول

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که حداقل 70 درصد دارایی‌های خود را در گواهی سپرده سکه و شمش طلا سرمایه گذاری می‌کند.

سرمایه گذاری در صندوق طلا چه مزایایی دارد؟

صندوق های طلا از مزایای مختلفی برخوردارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برطرف شدن مشکلات خرید فیزیکی طلا، نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک سرمایه گذاری و امکان سرمایه گذاری با مبالغ کم اشاره کرد.

چگونه می‌توان در صندوق طلا سرمایه گذاری کرد؟

صندوق‌های طلا به صورت ETF یا قابل معامله در بورس هستند. بنابراین با جستجوی نماد صندوق مورد نظرتان در سامانه معاملات آنلاین کارگزار بورسی مورد نظر، به‌راحتی می‌توانید تنها با کد بورسی خود معاملات صندوق طلا را انجام دهید.

آیا صندوق طلا هم محدودیت نوسان دارد؟

بله؛ معاملات صندوق طلا در بورس، مانند سهام شرکت‌ها دارای محدودیت نوسان است. با این حال، محدودیت نوسان صندوق طلا 10 درصدی است و بنابراین امکان تغییر قیمت و نوسان بیشتری در یک روز دارد.

چه عواملی بر قیمت صندوق طلا تاثیر می‌گذارند؟

دارایی‌های صندوق طلا در سکه‌ها و شمش‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌شود و قیمت طلا هم تحت تاثیر قیمت دلار و اونس جهانی طلاست. بنابراین با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، به طور غیرمستقیم روی قیمت دلار و اونس جهانی طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید.

آیا کسب سود از صندوق طلا تضمینی است؟

هیچ‌گونه تضمینی برای کسب سود از طریق سرمایه گذاری در صندوق طلا وجود ندارد. حتی ممکن است سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت ضرر کنند. با این حال، با توجه به تقاضای بالا برای خرید طلا و افزایش پیوسته قیمت این فلز در بلندمدت، می‌توانید تا حد زیادی از حفظ سرمایه خود در برابر تورم اطمینان داشته باشید.

 

 

کلام آخر

طلا از مهم‌ترین و محبوب‌ترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. به خصوص در کشور ما که تورم بالایی وجود دارد، افراد تلاش می‌کنند با تبدیل سرمایه خود به طلا، آن را از خطر افت ارزش حفظ کنند. با گسترش امکانات و ابزارهای سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری آسان‌تر و سریع‌تر روی تغییرات قیمتی طلا از طریق خرید واحدهای صندوق طلا فراهم شده است.

در سال‌های اخیر، میزان استقبال از این صندوق‌ها رو به افزایش بوده است. با توجه به مزایای مختلفی که صندوق های سرمایه گذاری در طلا در اختیار مشتریان و سرمایه‌گذاران خود قرار می‌دهند، انتخاب این گزینه سرمایه‌گذاری برای کسب بازدهی مناسب روی سرمایه، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در صندوق طلا جزو گزینه‌های پرریسک و متعاقبا پربازده محسوب می‌شود. افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند و مایلند بازدهی کمتر و مطمئن‌تری کسب کنند، می‌توانند به سراغ گزینه‌های جایگزینی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بروند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید