بهترین سبک معاملاتی + بهترین استراتژی معاملاتی فارکس

بهترین سبک معاملاتی و بهترین استراتژی

بهترین سبک معاملاتی توسط داشنکده بورس در این مقاله آموزش رایگان بورس بررسی میشود.

کسی که به‌تازگی وارد فضای بازارهای مالی از جمله بورس شده است، بین روش‌ها و سبک‌های مختلف معاملاتی سرگردان می‌شود. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کدام یک از این همه سبک معاملاتی بیشتر با شرایط شما سازگاری دارد؟ آیا برایتان سوال شده است که کدام سبک معاملاتی می‌تواند بیشترین سود را در بازار بورس برای شما ایجاد کند؟ به بیان ساده، آیا از خودتان پرسیده‌اید که بهترین سبک معاملاتی در بورس کدام است؟

این سوال پاسخ کوتاه و سرراستی ندارد. اگر تنها یک سبک معاملاتی مشخص وجود داشت که بتوانیم آن را با اطمینان از بقیه بهتر بدانیم، طبیعتا همه معامله‌گران از همان سبک معامله استفاده می‌کردند و حتی دلیلی برای وجود سبک‌های دیگر معامله نبود. با این حال، می‌توان از بین این همه گزینه و تنوع، دید دقیق‌تر و واضح‌تری به هر یک پیدا کرد، طبق شرایط شخصی بعضی گزینه‌ها را حذف کرد و در نهایت با آگاهی بیشتر، بین گزینه‌های باقی‌مانده بهترین را انتخاب کرد.

در این مطلب، سعی می‌کنیم شما در رسیدن به پاسخ این پرسش همراهی کنیم.

انواع سبک های معاملاتی چیست

برای این که بهترین سبک معاملاتی در بورس را پیدا کنیم، ابتدا لازم است دسته‌های کلی سبک‌های معاملاتی در بازارهای مالی را به‌خوبی بشناسیم.

در بازارهای مالی، چند دسته اصلی از سبک‌های معامله وجود دارد. البته ممکن است تعداد زیادی از دیگر سبک‌های معاملاتی را هم بتوان به این فهرست اضافه کرد، اما تفاوت‌های آن‌ها اندک است و می‌توان در یک دسته قرارشان داد.

هر یک از این انواع سبک‌های معاملاتی، با شخصیت و شرایط خاصی از معامله‌گران سازگاری دارند. برای مثال، بعضی از سبک‌ها برای افراد ریسک‌پذیر مناسب است و بعضی روش‌ها می‌تواند به نیازهای افراد ریسک‌گریز بهتر پاسخ دهد.

بعضی روش‌های برای افرادی که زمان آزاد زیادی در اختیار دارند مناسب است و بعضی روش‌ها، می‌تواند توسط کسانی که مشغول به کار دیگری هستند هم مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین، برای یافتن بهترین سبک معاملاتی در بورس، می‌توان این روش‌ها را با شرایط و ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی مطابقت داد؛ هر روشی که بیشترین سازگاری را با شرایط ما داشته باشد، می‌تواند برای ما بهترین باشد.

درباره هر یک از این سبک‌های معامله، می‌توان ساعت‌ها توضیح داد و به بررسی آن‌ها پرداخت. با این حال، ما در این مطلب به معرفی اجمالی و ارائه خلاصه‌ای قابل قبول از هر یک از این سبک‌های مهم و اصلی معامله اکتفا می‌کنیم. در صورتی که به هر یک از این سبک‌های معاملاتی علاقه بیشتری داشتید، می‌توانید درباره آن‌ها بیشتر بخوانید و درباره جزئیات فنی آن‌ها آگاه‌تر شوید.

بهترین سبک معاملاتی چیست :

معامله روزانه (Day Trading)

اولین روش معامله که در این مطلب بررسی می‌کنیم، معامله روزانه است.

معامله روزانه یا day trading، نوع سریعی از سرمایه‌گذاری است که در آن، افراد دارایی مورد نظر را می‌خرند و آن را طی همان روز دوباره می‌فروشند. هدف معامله‌گر از این سبک معامله این است که از نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت سهام، اختیار معامله، آتی، ارز و دیگر دارایی‌ها، سود کسب کند.

تحلیل های استفاده شده توسط معاله گران روزانه

معمولا، معامله‌گران روزانه انواع تحلیل و استراتژی را با هم ترکیب می‌کنند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تحلیل تکنیکال:

این روش تحلیل، روی قیمت‌های گذشته و الگوهای معاملاتی تمرکز می‌کند تا به کمک آن‌ها، روندهای آینده را پیش‌بینی نماید.

  • استراتژی مومنتوم:

روی روندها و برگشت روند در کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری می‌کند تا سود و بازدهی سریع به دست آورد.

معامله‌گران روزانه، برخلاف معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بلندمدت، درگیر ارزش ذاتی و بنیادی دارایی مورد نظرشان نمی‌شوند؛ بلکه تنها روی این تمرکز می‌کنند که بتوانند سود فوری از نوسانات بازار به دست آورند.

مزیت معامله روزانه چیست ؟

مزیت و جذابیت معامله روزانه برای معامله‌گران، پتانسیل این روش برای کسب سودهای سریع است. با این حال، این مزیت با ریسک‌های جدی همراه است و بنابراین لازم است که معامله‌گر در این روش، بازار را به‌خوبی بشناسد.

البته جدا بر ریسک زیادی که به دلیل ماهیت کوتاه‌مدت این سبک معاملاتی مطرح می‌شود، در این روش ریسک بلندمدت بازارها کاهش می‌یابد. برخی ریسک‌ها هستند که در بلندمدت ممکن است قیمت و وضعیت یک دارایی را در بازارهای مالی دچار تغییر کنند. سبک‌های معاملاتی کوتاه‌مدت، به طور ذاتی، کمتر درگیر این نوع ریسک‌ها می‌شوند.

معامله روزانه در تمامی بازارهای مطرح مالی از جمله بازار سهام، فارکس، ارز دیجیتال و… کاربرد دارد و توسط معامله‌گران بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معامله روزانه به دلیل پتانسیل کسب سود بالا در زمان کم، توسط بسیاری از معامله‌گران، بهترین سبک معاملاتی در بورس دانسته می‌شود. برای استفاده از این روش، لازم است که معامله‌گر در زمان معاملات بازار، در دسترس بوده و آماده واکنش به تغییرات بازار باشد. در غیر این صورت، امکان استفاده از فرصت‌های مطلوب یا جلوگیری از زیان‌های بازار وجود نخواهد داشت.

بنابراین می‌توان به طور کلی ادعا کرد که معامله روزانه، برای معامله‌گران ریسک‌پذیر، با اطلاعات و تجربه قابل توجه و دارای زمان کافی در روز برای اختصاص دادن به معاملات مناسب است.

معامله روزانه (Day Trading)

نکته معاملات روزانه:

در روش معاملات روزانه، تمام موقعیت‌های معاملاتی فرد، حداکثر تا پایان همان روز و جلسه معاملاتی بسته می‌شود.

معامله پوزیشن چیست ؟ (Position Trading)

معامله‌گران پوزیشن یا پوزیشن‌تریدرها، اقدام به خرید یک دارایی با افق بلندمدت می‌کنند. آن‌ها انتظار دارند که طی این دوره زمانی، ارزش دارایی مورد نظرشان افزایش یابد. این نوع معامله‌گران کمتر درگیر نوسانات کوتاه‌مدت بازار، مانند نوسان قیمت و اخبار روز می‌شوند؛ مگر این که آن نوسانات، نگاه و موضع بلندمدت معامله‌گر نسبت به موقعیت معاملاتی را تغییر دهند.

می‌توان معامله پوزیشن یا پوزیشن تریدینگ را در برابر معامله روزانه یا دی تریدینگ قرار داد. پوزیشن‌تریدرها به صورت فعال (active) معامله نمی‌کنند و معمولا در طول یک سال، به کمتر از 10 معامله وارد می‌شوند.

پوزیشن‌تریدرها، طبق تعریف، روند معاملات را دنبال می‌کنند. ریشه اصلی اعتقاد معامله‌گران این سبک معاملاتی این است که وقتی یک روند آغاز می‌شود، احتمال زیادی دارد که برای مدتی ادامه یابد.

بین معامله پوزیشن و سرمایه‌گذاران buy-and-hold که اقدام به خرید و نگهداری یک موقعیت سرمایه‌گذاری می‌کنند، تفاوت وجود دارد. گروه دوم، در گروه سرمایه‌گذاران غیرفعال (passive) طبقه‌بندی می‌شوند و معمولا موقعیت معاملاتی خود را در مقایسه با معامله‌گران پوزیشن، برای مدت بیشتری باز نگه می‌دارند.

سرمایه‌گذاران، سبدی از دارایی‌ها را با هدفی بلندمدت مانند استفاده در دوره بازنشستگی ایجاد می‌کنند. در مقابل، معامله‌گران پوزیشن وقتی یک روند را تشخیص می‌دهند، بر اساس آن وارد موقعیت خرید می‌شوند و منتظر می‌مانند تا قیمت آن به اوج برسد تا دوباره آن را بفروشند.

روش تحلیل معاملات پوزیشن 

معمولا در معاملات پوزیشن، از اصول تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به طور همزمان استفاده می‌شود. برای یافتن موقعیت مناسب و دارای پتانسیل رشد، استفاده از روش تحلیل بنیادی می‌تواند بسیار مفید باشد. برای مثال، در بازار بورس که موضوع اصلی این مطلب است، با استفاده از صورت‌ها و گزارش‌ های مالی شرکت‌ها می‌ توان شرکت‌هایی را که پتانسیل رشد بالاتر دارند، پیدا کرد و سهام آن‌ها را خرید.

در عین حال از تحلیل تکنیکال هم در این سبک معامله استفاده می‌شود. دلیل این امر این است که همانطور که گفته شد، معامله‌گر در این سبک معاملاتی به روند می‌پردازد و بنابراین لازم است که با استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال، روندهای موجود در بازار را دنبال کند یا به بررسی روندهای گذشته بپردازد.

همچنین، با استفاده از اصول تحلیل تکنیکال می‌توان نقاط مناسب برای ورود به بازار و خروج از آن را بهتر پیدا کرد.

حال به یک سوال مهم بپردازیم: آیا می‌توان گفت معامله پوزیشن یا پوزیشن تریدینگ، بهترین سبک معاملاتی در بورس است؟

مزایا و معایب معاملات پوزیشن

در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایبی که در معاملات پوزیشن دیده می‌شود می‌پردازیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که این روش برای شما مناسب است یا خیر.

مزایا:
  • ریسک کمتر:

به طور کلی می‌توان گفت معامله پوزیشن برای افرادی که ریسک‌ پذیری پایین‌تری دارند، انتخاب مناسب‌تری است. این روش، شباهت کمتری به سفته‌ بازی دارد و به سرمایه‌گذاری نزدیک‌تر است. در این روش، امکان کسب بازدهی بالا در زمان بسیار کم وجود ندارد؛ بنابراین ریسک نوسانات کوتاه‌مدت بازار، چندان در این روش مطرح نیست.

  • عدم اختصاص زمان قابل توجهی در روز:

در عین حال، این روش برای معامله‌گرانی که نمی‌توانند هر روز ساعات مشخصی را به فعالیت در بورس اختصاص دهند، مناسب‌تر است. در این روش، لزومی ندارد که در ساعات فعالیت بورس، هر لحظه در حال نظارت بر وضعیت بازار باشید و موقعیت‌های معاملاتی خود را رصد کنید.

  • استرس کمتر:

در معاملات پوزیشن، معامله‌گر درگیر هر یک از نوسانات کوچک و لحظه‌ای بازار نمی‌شود. ممکن است تمام ذهن و توجه معامله‌گر درگیر نوسانات کوتاه‌مدت بازار شود و استرس بالا، کیفیت زندگی او را تا حد زیادی کاهش دهد. در معاملات پوزیشن، معامله‌گر به چنین نوساناتی، تا حد زیادی بی‌توجه است و بنابراین استرس کمتری را تجربه می‌کند.

معایب:
  • نیاز به سرمایه بالا:

همانطور که گفته شد، افق زمانی این سبک معاملاتی، بلندمدت است. برای این که سود کسب‌شده در بلندمدت بتواند از ارزش و اهمیتی برخوردار باشد که بتوان برای آن زمان و انرژی صرف کرد، لازم است که از سرمایه اولیه قابل قبولی برخوردار باشیم. اگر کسی بخواهد صرفا با پس‌اندازهای خُرد یا سرمایه کم به معامله پوزیشن بپردازد، بازدهی چشمگیری کسب نخواهد کرد و مدت‌ها طول می‌کشد تا به ثروت اندکی برسد.

  • نیاز به صبر زیاد:

در این روش، مدتی طول می‌کشد تا بازدهی مورد نظر به دست آید و روند بلندمدت به نقطه‌ای که دلخواه معامله‌گر است برسد. در این مدت، معامله‌گر باید بتواند روی احساسات و تمایلات خود مسلط باشد و تا رسیدن به سود، صبور باشد. معامله‌گری که بخواهد هر لحظه وضعیت بازار را بررسی کند و تغییرات آن را دنبال نماید، چندان با این سبک معامله سازگار نیست.

با همه این‌ها، می‌توان گفت برای کسانی که با چنین شرایطی سازگاری بیشتری دارند، این روش، بهترین سبک معاملاتی در بورس محسوب می‌شود.

معاملات پوزیشن

نکته معاملات پوزیشن :

معامله پوزیشن، از نزدیک‌ترین روش‌ها به سرمایه‌گذاری متعارف است. این روش برخلاف بسیاری از سبک‌های معاملاتی، معمولا دارای افق زمانی بلندمدت است.

معامله سویینگ (Swing Trading)

معاملات سویینگ یا سویینگ تریدینگ، سبکی از معامله است که افراد سعی می‌کنند با آن،بازدهی کوتاه‌مدت تا میان‌مدت از یک سهم یا دیگر دارایی‌های مالی به دست آورند. افق زمانی این سبک از معامله، معمولا از چند روز تا چندین هفته است. مهم‌ترین ابزار معامله‌گران سویینگ برای یافتن موقعیت‌های مطلوب معامله، تحلیل تکنیکال است.

تحلیل تکنیکال در معامله سویینگ 

برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در روش سویینگ، بسیار از روش‌ها و تکنیک‌های تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود که در ادامه به طور خلاصه توضیح داده خواهد شد.

  • تحلیل نمودار

یکی از مهم‌ترین این موارد، تحلیل نمودار به منظور پیش‌بینی حرکات و نوسانات آینده قیمت است. الگوهای نموداری مانند الگوی سر و شانه، الگوی سقف و کف دوقلو، مثلث و پرچم، از مواردی هستند که می‌توانند سیگنال فرصت‌های معامله سویینگ را به معامله‌گر بدهند.

  • اندیکاتور

از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال که در معاملات سویینگ به کار برده می‌شوند، اندیکاتورها هستند. مهم‌ترین اندیکاتورهایی که در معاملات سویینگ کاربرد دارند، میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی یا RSI، اسیلاتور استوکاستیک و MACD هستند.

  • سطوح مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت، نقش مهمی در تشخیص موقعیت‌های معامله سویینگ بازی می‌کنند. معامله‌گران سویینگ، اغلب به عنوان تاییدی برای معامله بالقوه مورد نظر خود، به دنبال برخورد قیمت با سطوح حمایت یا شکستن سطوح مقاومت هستند.

مزایا و معایب معامله سویینگ

در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایب استفاده از روش معامله سویینگ می‌پردازیم.

مزایا:
  • معامله سویینگ در مقایسه با سبکی مثل معامله روزانه، به زمان کمتری احتیاج دارد.
  • این روش، با کسب بخش بزرگی از نوسانات قیمت در بازار، پتانسیل کسب سود کوتاه‌مدت را به حداکثر می‌رساند.
  • معامله‌گران سویینگ می‌توانند تنها به تحلیل تکنیکال اکتفا کنند و این مسئله، فرآیند معامله‌گری را برای آنان آسان‌تر می‌کند.
معایب:
  • بازگشت‌های ناگهانی در جهت حرکت بازار، می‌تواند باعث تحمل زیان قابل توجهی شود.
  • اغلب معامله‌گران سویینگ، روندهای بلندمدت را به نفع روندها و حرکات کوتاه‌مدت بازار از دست می‌دهند.

اسکالپ (Scalping)

اسکالپ سبکی از معامله است که در آن از تغییرات کوچک قیمت کسب سود می‌شود. در این روش، معامله‌گران در مدت کم، معاملات زیادی انجام می‌دهند تا از مجموع سودهای کوچک مربوط به هر معامله، به سود مطلوبی دست یابند.

اسکالپرها باید استراتژی خروج دقیق و سخت‌گیرانه‌ای داشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت، با وقوع تنها یک ضرر بزرگ، سودهای کوچک بسیاری را که به دست آورده‌اند، به‌راحتی از دست می‌دهند.

اسکالپ در کجا قابل اجرا است ؟

برای اجرای موفقیت‌آمیز سبک و استراتژی معاملاتی اسکالپ، به ابزار و پیش‌زمینه‌هایی نیاز است که در بازار بورس ایران چندان یافت نمی‌شود.

به طور کلی این سبک معمولا در بازارهایی با حجم و عمق بالا به کار برده می‌شود. همچنین، باید امکان انجام معاملاتی با کارمزد و مالیات بسیار پایین برای معامله‌گر مهیا باشد که بتواند با سودهای بسیار کم از هر معامله، از آن خارج شود.

با توجه به کارمزد، مالیات و محدودیت روزانه دامنه نوسان در بورس تهران، باید میزان سود هر معامله به چند درصد برسد تا تازه به نقطه سربه‌سر برسیم. بنابراین سودهای بسیار کوچک اسکالپ، استراتژی مناسبی برای کسب سود از این بازار به نظر نمی‌رسند.

نکته مهم دیگری که برای استفاده از این روش وجود دارد، سرعت بسیار بالاست. در صورت نبود این عنصر مهم در معامله و نبود زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به چنین بازاری، اجرای این روش با مشکلات و اختلالات زیادی مواجه می‌شود.

بهترین سبک های تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، مهم‌ترین روش‌های تحلیل و معامله در بازارهای مالی محسوب می‌شوند. بنابراین، هر یک از این دو روش تحلیل، دنیای گسترده‌ای هستند که هزاران سبک و روش معامله از آن‌ها قابل استخراج است.

با توجه به محبوبیت بسیار بالای تحلیل تکنیکال و نیاز بسیار کمتر آن به دانش سرمایه‌گذاری و اطلاعات اقتصادی، در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین سبک‌های معاملاتی بر اساس تحلیل تکنیکال را به صورت خلاصه به شما معرفی می‌کنیم.

پرایس اکشن ال بروکس

همانطور که از اسم آن مشخص است، در پرایس اکشن، حرکات و نوسانات قیمت را بررسی می‌کنیم تا با توجه به آن، درباره جهت و وضعیت معامله تصمیم بگیریم. یکی از مهم‌ترین سبک‌های معاملاتی که بر اساس پرایس اکشن شکل گرفته است، پرایس اکشن ال بروکس است.

در این سبک معاملاتی، توضیحات اصلی بر اساس نمودار تایم‌فریم 5 دقیقه‌ای است اما در کنار آن، از چارت‌های روزانه و هفتگی هم استفاده می‌شود.

مزایا پرایس اکشن ال بروکس

از مهم‌ترین مزایای پرایس اکشن ال بروکس این است که برای استفاده از آن، به نرم‌افزارها یا اندیکاتورهای پیچیده مختلف نیازی نخواهید داشت. با تشخیص روند کندل‌ها و تعیین صحیح نقاط ورود و خروج، می‌توانید از این سبک معاملاتی استفاده کنید و سود مطلوب خود را کسب نمایید.

اسمارت مانی

روش پول هوشمند یا اسمارت مانی از دیگر روش‌های محبوب معامله در بازارهای مالی از جمله بورس است. بعضی از افراد این روش را بهترین سبک معاملاتی در بورس می‌دانند. علت این است که در این روش، معامله‌گر سعی می‌کند ریشه‌های بنیادی تصمیمات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بزرگ را ببیند و آن‌ها را روی نمودار قیمت تشخیص دهد.

منظور از پول هوشمند، پولی است که توسط سازمان‌ها و موسسات بزرگ مالی هدایت می‌شود. این موارد می‌توانند شامل بانک‌های مرکزی، بانک‌های بزرگ تجاری و دیگر بازیگران بزرگ بازار باشند. حال در ارتباط با بازار بورس که بانک‌های مرکزی یا برخی دیگر از موارد گفته‌شده در آن فعالیت ندارند، می‌توان پول هوشمند را پولی دانست که توسط افراد خبره بازار و موسسات مالی، سبدگردانی، صندوق‌ها و به طور کلی حقوقی‌های بازار هدایت می‌شود.

با استفاده از داده‌های دنیای واقعی و ترکیب آن‌ها با تحلیل تکنیکال، می‌توان روندهایی را که توسط پول‌های هوشمند شکل می‌گیرند به‌خوبی و به‌موقع شناسایی کرد و با استفاده از آن‌ها، به سود مطلوبی رسید.

پرایس اکشن RTM

آخرین سبک معاملاتی که در این بخش درباره آن توضیح می‌دهیم، پرایس اکشن آر تی ام است. RTM مخفف عبارت «Read the Market» و به معنای خواندن و پیش‌بینی بازار است. این سبک معامله، روی عرضه و تقاضای بازار تمرکز دارد و سعی می‌کند نقاطی را پیدا کند که در آن‌ها ورود به بازار یا خروج از آن با حجم بالا اتفاق می‌افتد.

این سبک معاملاتی مزایای مختلفی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به امکان استفاده از این سبک در بازارهای مالی مختلف، ریسک به ریوارد مناسب و انعطاف بالا برای انتخاب موقعیت‌های معامله اشاره کرد.

با این حال، این سبک معایبی هم دارد. از مهم‌ترین معایب این سبک که البته به طور کلی در تمامی روش‌های مبتنی بر تحلیل تکنیکال به طور قابل توجهی دیده می‌شود، این است که تفسیر معامله‌گر در نحوه برداشت او از موقعیت‌ها بسیار موثر است. یعنی ممکن است از یک نمودار مشخص، دو معامله متفاوت به دو برداشت و نگاه کاملا متفاوت برسند و بنابراین خلاف هم عمل کنند.

بهترین سبک‌ های تحلیل تکنیکال

نکته سبک‌های معاملاتی پرایس اکشن

سبک‌های معاملاتی پرایس اکشن، بر اساس ابزار تحلیل تکنیکال شکل گرفته‌اند و با بررسی روند تغییرات و نوسانات قیمت، آینده آن را پیش‌بینی می‌کنند.

نحوه انتخاب بهترین سبک معاملاتی

احتمالا تا اینجا مطمئن شدید که بین این همه سبک متنوع معاملاتی، نمی‌توان تنها به یک مورد، عنوان بهترین را داد. هر سبک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و می‌تواند برای برخی اشخاص مناسب و برای برخی دیگر نامناسب باشد.

سبک‌های معاملاتی را بر اساس معیارهای گوناگونی می‌توان با شخصیت فرد معامله‌گر مطابقت داد.

مهم ترین معیار های شخصیتی معامله گر

در ادامه، سه مورد از مهم‌ترین معیارهایی را که می‌توانید برای این کار در نظر بگیرید، به شما توضیح می‌دهیم.

1. آرام و صبور هستید یا بی‌قرار و پرتحرک؟

ویژگی شخصیتی شما و همچنین برنامه‌ریزی شما برای آینده، افق زمانی سرمایه‌گذاری و معاملات شما را تعیین می‌کنند. اگر شخصیتی آرام و صبور دارید و قصد دارید با افق زمانی بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید، سبک‌های معاملاتی از قبیل پوزیشن تریدینگ برای شما مناسب‌ترند.

در مقابل، اگر شخصیتی پرتحرک دارید و مدام می‌خواهید موقعیت معاملاتی خود را بررسی کنید تا ببینید چقدر سود کرده‌اید، اگر قصد دارید در زمان کمتر به سود برسید و نمی‌توانید برای مدت طولانی صبر کنید، روش‌هایی مانند معاملات روزانه یا معاملات سویینگ برای شما گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

2. ریسک پذیر هستید یا ریسک گریز؟

همیشه یکی از مهم‌ترین معیارهای شخصیتی در تعیین تصمیمات سرمایه‌گذاری یا فرصت‌های مربوط به معامله در بازارهای مالی، میزان ریسک‌پذیری شخص است. افراد ریسک‌پذیر می‌توانند سراغ گزینه‌های خطرناک‌تر و در عوض با پتانسیل سودآوری بالاتر بروند و در مقابل، افراد ریسک‌گریز به سراغ گزینه‌های کم‌خطرتر و مطمئن‌تر اما در عوض با پتانسیل سودآوری کمتر می‌روند.

3. میزان دانش، تجربه و مهارت شما چقدر است؟

نکته مهم دیگری که در انتخاب بهترین سبک معاملاتی در بورس باید در نظر گرفته شود، میزان دانش و تجربه فرد است. البته اگر هم در حال حاضر دانش و تجربه چندانی ندارید، مانعی برای انتخاب یک سبک معاملاتی نیست؛ چون می‌توانید در آینده این دانش و تجربه را به دست آورید.

چیزی که در اصل مهم است، این است که تا چه میزان از وقت و انرژی خود را می‌توانید برای کسب دانش و تجربه در بازارهای مالی صرف کنید. بعضی از روش‌ها و سبک‌های معاملاتی به دانش و تجربه بالاتری نیاز دارند و در عوض، برخی دیگر را می‌توان با صرف وقت نه چندان زیاد فرا گرفت.

نتیجه گیری بهترین سبک معاملاتی و بهترین استراتژی معاملاتی فارکس

سبک‌های مختلف معامله، تعیین‌کننده موفقیت شما در بازارهای مالی نیستند. بهترین سبک معاملاتی در بورس، همان سبکی است که با ویژگی‌های شخصی شما سازگار باشد و بتوانید با آن احساس راحتی کنید. در ادامه، لازم است که استراتژی دقیق‌تری برای خود بچینید و با ارزیابی مداوم سبک و استراتژی معاملاتی خود، ایرادهای آن را به‌مرور برطرف کنید تا به نتایج بهتر و بهتری برسید.

با استمرار در بهبود شیوه معاملات خود می‌توانید موفقیت‌های بیشتری در بازار بورس به دست آورید. بنابراین، صرف انتخاب یک سبک معاملاتی خاص، ضامن موفقیت شما در این بازار نخواهد بود.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید