تورم در سال 1403 | تاثیر تورم در بازار بورس

تورم در سال 1403 | تاثیر تورم در بازار بورس

تورم در سال 1403 و تاثیر تورم در بازار بورس در این مقاله آموزش رایگان بورس توسط دانشکده بورس بررسی میشود

تورم چیست ؟

تورم، نرخ ارز و نرخ بهره، از مهم‌ترین عوامل شناخته‌شده مرتبط با میزان رشد یا افت شاخص بورس هستند. به همین دلیل است که معامله‌گران و فعالان حرفه‌ای بازار بورس، تغییرات این شاخص‌ها و متغیرها را به‌دقت دنبال می‌کنند.

بسیاری از افراد که به عنوان سرمایه‌گذار، در هر زمان، پول خود را در مناسب‌ترین بازارها و موقعیت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، سعی می‌کنند آینده بازار بورس را به طور کلی پیش‌بینی نمایند. به این معنا که اگر معتقد باشند بازار بورس در آینده نزدیک روند صعودی را در پیش می‌گیرد، سرمایه خود را وارد بازار بورس می‌کنند و اگر فکر کنند فعلا قرار نیست بازار بورس وضعیت چندان مناسبی داشته باشد یا حتی قرار است افت کند، سرمایه خود را از این بازار خارج می‌کنند و آن را در بازارهای موازی به کار می‌اندازند.

بنابراین، در این مطلب درباره تورم در سال 1403 و تاثیر آن در بازار بورس توضیح می‌دهیم تا بتوانید طبق آن تصمیم بگیرید که آیا این بازار می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری امسال شما باشد یا خیر.

تورم در سال 1403

در زمان نگارش این نوشته، یعنی اوایل تیرماه 1403، نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد ماه اعلام شده است و این نرخ، پس از چند ماه کاهشی بودن، افزایش دوباره را تجربه کرده است. اقتصاددانان به دلیل ناترازی اقتصاد کلان و کسری تراز تجاری غیرنفتی و تراز پرداخت‌ها و همچنین انتظارات تورمی بالا، شرایط سختی را از نظر وضعیت تورم برای امسال پیش‌بینی می‌کنند.

تاثیر انتخابات بر تورم

انتخابات ایالات متحده در آبان ماه و انتخابات نزدیک ایران در تیر ماه، عواملی هستند که تاثیر به‌سزایی روی انتظارات تورمی مردم می‌گذارند. در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، بازگشت تحریم‌های شدید و فشارهای اقتصادی آمریکا باعث افزایش انتظارات تورمی خواهد شد و نرخ تورم و ارز را افزایش خواهد داد.

نرخ تورم

نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه 1402، برابر با 32.3 درصد، در فروردین 1403، برابر با 30.9 درصد، در اردیبهشت 1403، برابر با 31 درصد و در خرداد 1403، برابر با 31.9 درصد بوده است.

تورم چیست

تاثیر تورم بر بازار بورس

تنها بر اساس عامل تورم نمی‌توان وضعیت بازارهای مختلف از جمله بورس را پیش‌بینی کرد. علاوه بر تورم، مهم است که بانک مرکزی چه نوع سیاستی را و تا چه میزان در پیش می‌گیرد. همچنین نرخ بهره واقعی و انتشار اوراق با بازدهی بالا، روی میزان ریسک‌پذیری تاثیر می‌گذارند.

در صورتی که نرخ بهره واقعی کم و در عین حال نرخ تورم بالایی داشته باشیم، اتفاقی که در سال 99 تجربه شد، اقبال افراد از بازارهای مالی مانند بورس بیشتر می‌شود. در مقابل، برای مثال در 1402، نرخ بهره واقعی به‌شدت افزایش یافت و نرخ تورم کاهش یافت. در عین حال، رشد نرخ ارز نسبتا ناچیز بود و همه این‌ها باعث شد بازار بورس رشد خاصی را تجربه نکند.

بنابراین لازم است که تمام این عوامل را با هم در نظر بگیریم.

در صورتی که دولت برای جبران کسری بودجه خود به سراغ فروش بیشتر اوراق برود، نرخ بهره بیش از این افزایش خواهد یافت و شرایط برای بازار سرمایه بدتر می‌شود. در مقابل، اگر موضوع از طریق بدهی دولت به بانک مرکزی دنبال شود، شاهد افزایش پایه پولی و در عین حال، کاهش نرخ بهره بین بانکی و بنابراین رشد قوی بورس خواهیم بود.

دو حالت گفته‌شده از احتمال پایین‌تری برای به وقوع پیوستن برخوردارند و گزینه محتمل‌تر این است که دولت کسری خود را با استفاده از منابع در اختیار بانک‌ها تامین کند. در این صورت، اگر بانک مرکزی سیاست انقباضی خود را با سخت‌گیری هر چه بیشتر دنبال کند و نرخ‌های بهره همچنان بالا بماند، بازارها همچنان در رکود باقی می‌مانند.

با این حال، شواهد حاکی از این است که امسال می‌تواند سال بهتری برای بورس باشد و به‌خصوص با بالاتر رفتن انتظارات تورمی و جهش قیمت ارز، احتمال بالایی برای رشد بورس در سال 1403 می‌رود.

جمع‌بندی تورم در سال 1403 و تاثیر تورم در بازار بورس

در این مطلب، چشم‌انداز تورم سال 1403 در 9 ماه باقی‌مانده را بررسی کردیم. به نظر می‌رسد که امسال به دلیل نیروهای مختلف اقتصاد کلان، انتظارات بالای تورمی و عوامل سیاسی، تورم بالاتری را تجربه کنیم و شاهد جهش نرخ ارز باشیم. در صورت سهل‌گیری بانک مرکزی در زمینه رشد نقدینگی و کاهش نرخ‌های بهره، امسال می‌تواند سال رشد بزرگ بورس پس از چندین سال ثبات نسبی باشد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید