تفاوت قیمت سهام با ارزش اسمی

تفاوت قیمت سهام با ارزش اسمی

دانشکده بورس در این مطلب آموزش رایگان بورس به بررسی تفاوت قیمت سهام با ارزش اسمی آن میپردازد.

اگر در بازار سرمایه ایران علی‌الخصوص بازار بورس اوراق بهادار حضور داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که در این بازار دو نوع ارزش از نظر قیمتی برای سهام وجود دارد. ارزش اسمی و ارزش بازار، نمایانگر دو مقدار متفاوت از یکدیگر بوده که هر کدام در موضوع متفاوت و خاصی کاربرد دارند.

داشتن اطلاعات کامل از یک بازار سرمایه کلید رسیدن به موفقیت در آن بخش است.

پیشنهاد ما به شما آموزش بورس به صورت تخصصی است.

انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و آشنایی با ارزش‌های مختلف و قیمت‌گذاری‌های گوناگون، باعث می‌شود با شناخت بهتری وارد بازار مالی شده و بتوانید موفقیت‌های زیادی را کسب کنید.

به دلیل افزایش اطلاعات در این خصوص، تصمیم گرفته‌ایم در خصوص ارزش اسمی و ارزش بازاری، یک مقاله کامل و جامع را در اختیار شما مخاطبین گرامی دانشکده بورس قرار دهیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار بورس دارید اما اطلاعات کاملی از آن و ارزش‌گذاری‌های مختلف آن ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات ارزشمند و مفید، دست پیدا کنید.

ارزش بازار سهام چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از انواع ارزش‌گذاری‌های موجود در بازار بورس ایران که بسیار حائز اهمیت است و معامله‌گران باید آن را به خوبی آنالیز کنند، ارزش بازار سهام است. در یک تعریف ساده، می‌توان اینطور عنوان کرد که ارزش بازار، نمایانگر میزان بزرگی یک شرکت در یک کشور و بازار سرمایه‌ی آن است. این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذار بیشتر ترغیب شود تا روی آن شرکت سرمایه‌گذاری کند. قیمت و ارزش بازار از جمله مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در هنگام سرمایه باید به خوبی روی آن بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

در تعریف علمی ارزش بازار (Market Capitalization) که به اختصار Market Cap گفته می‌شود، عنوان نموده است که به مجموع ارزش یک شرکت سهامی عام، ارزش بازار گفته می‌شود. این ارزش بازار از حاصل ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهامی که این شرکت منتشر کرده است بدست می‌آید. به عنوان مثال اگر تعداد سهام یک شرکت ۵۰ عدد و قیمت آن ۵۰۰۰ باشد، ارزش بازار آن معادل ۵۰ * ۵۰۰۰ = ۲۵۰۰۰۰ خواهد بود.

ارزش اسمی چیست و چه کاربردی دارد
با استفاده از ارزش بازار یک سهام، می‌توانید سهام مورد نظر را به آن قیمت خریداری یا به فروش برسانید.

برای اینکه بتوانید ارزش بازار یک شرکت را مشاهده کنید، کافیست در کارگزاری خود و بخش معاملات، نام نماد مورد نظر خود را جستجو و آن را انتخاب کنید تا قیمت پیش‌روی آن را بررسی کنید. البته شما می‌توانید این موضوع را از طریق سایت https://tsetmc.com نیز مشاهده کنید. بنابراین همانطور که از گفته‌ها متوجه شده‌اید، دو عامل مهم و تاثیرگذار در ارزش روز یک سهام و شرکت، تعداد سهام منتشره و قیمت روی آن است. همانطور که احتمالا می‌دانید هرچقدر یک شرکت سهام بیشتری منتشر کرده و قیمت آن نیز افزایش یابد، یک شرکت بزرگ و با ارزش بازار بالا در نظر گرفته می‌شود.

موضوع دیگری که در این خصوص قابل ذکر است، این بوده که هر چقدر مقدار تقاضا برای یک سهم و شرکت افزایش پیدا کند، ارزش بازار آن نیز بیشتر خواهد شد. در واقع این موضوع با یک بررسی اقتصاد گونه به راحتی قابل فهم است. هرچه تقاضای یک محصول/کالا/سهام بیشتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت یکی از عوامل تاثیرگذار روی ارزش بازار سهام آن شرکت بوده؛ بنابراین تقاضا افراد نیز به صورت موثر روی ارزش بازار آن شرکت تاثیر بسزایی دارد.

بررسی ارزش بازار سهام

مثال ارزش بازار سهام

در این بخش، تصمیم داریم مثالی از ارزش بازار سهام را عنوان کنیم. فرض کنید قیمت سهام X را در بازار بورس ایران بررسی می‌کنیم. قیمت روز این سهام معادل ۲۵۰۰ ریال است. حال با بررسی تعداد سهام منتشره این شرکت، به عدد ۲ میلیون سهم می‌رسیم. حال کافیست این دو مقدار را در یکدیگر ضرب کنیم تا میزان ارزش بازار این شرکت را بدست آوریم. ۲۰۰۰۰۰۰ * ۲۵۰۰ = ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ارزش بازار این شرکت است.

محاسبه ارزش بازار یکی از راهکارهایی است که افراد برای ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین تنوع‌بخشی سبد سهام خود استفاده می‌کنند. بنابراین ارزش بازار سهام یک مولفه بسیار مهم در سرمایه‌گذاری بوده و باید قبل از انجام هرگونه معامله‌ای،  آن را به دقت بررسی کرده و تصمیم درستی در قبال آن اتخاذ کرد. نکته‌ی مهمی که در این بخش باید بدانید، این است که در هنگام معامله قیمت بازار ملاک خرید و فروش است؛ در واقع قیمتی که با ضرب در تعداد سهام به عنوان ارزش بازار شناخته می‌شود، حکم قیمت نهایی برای معاملات بین خریداران و فروشنده را برعهده دارد.

ارزش اسمی سهام چیست و چه کاربردی دارد؟

دیگر قیمت‌گذاری خاصی که بر روی سهام گذاشته می‌شود و از جمله مهم‌ترین ارزش‌گذاری‌ها نیز تعیین می‌شود، ارزش اسمی است. ارزش اسمی هنگام انتشار اوراق سهام توسط شرکت صادر کننده بر روی آن نوشته می‌شود. طبق قانون تجارت و ماده ۲۹ آن، در بازار بورس ایران نباید هر سهم دارای ارزش اسمی بیشتر از ۱۰۰۰۰ ریال باشد. با بررسی‌های انجام شده مشخص گردید اغلب شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس ایران دارای مبلغ ارزش اسمی ۱۰۰۰ ریال هستند. اغلب شرکت‌ها برای محاسبات آسان‌تر از این عدد استفاده می‌کنند.

ارزش بازار سهام چیست و چه کاربردی دارد
به راحتی می‌توان ارزش بازار یک سهام را در سایت Tsetmc مشاهده کرد.

برای اینکه بتوانید از ارزش اسمی یک سهم آگاه شوید، کافیست برگه سهام شرکت را مشاهده نمایید تا متوجه این ارزش شوید. جالب است بدانید روی برگه سهام تعداد سهام منتشره و قیمت اسمی درج شده است. علاوه بر برگه سهام، در اساسنامه شرکت نیز این قیمت درج شده و سرمایه‌گذار از این بابت نیز می‌تواند آن را بررسی کند. قیمت اسمی به دلیل ثابت‌بودن، به خودی خود نمی‌تواند به عنوان عاملی برای شناسایی یک شرکت ارزشمند کاربرد داشته باشد. حال بررسی و مقایسه این قیمت با سایر ارزش‌گذاری‌ها مانند ارزش بازار، ارزش دفتری و … می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که ارزش اسمی یک شرکت چه کاربردی دارد و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در ادامه به ۳ ویژگی و کاربرد این ارزش اشاره شده است:

  • با ضرب تعداد سهام شرکت در مقدار ۱۰۰۰ ریال (ارزش اسمی سهام) می‌توان به میزان سرمایه یک شرکت دست یافت.
  • با تقسیم بر سرمایه شرکت بر ۱۰۰۰ ریال(ارزش اسمی)، می‌توان به تعداد سهام منتشره یک شرکت دست یافت.
  • از جمله راه‌های افزایش سرمایه شرکت‌ها، انتشار سهام جدید تحت عنوان حق تقدم است. این سهام به ارزش اسمی(۱۰۰۰ ریال) منتشر شده و این فرصت را به سهامداران قبلی شرکت می‌دهد تا با خرید آن، بتوانند سرمایه‌ی خود را افزایش و فرصت سرمایه‌گذاری بیشتری در شرکت مورد نظر را داشته باشند.

 تفاوت ارزش بازار و ارزش اسمی سهام 

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید، ارزش بازار و ارزش اسمی، دو مفهوم کاملا متفاوت و متمایز از یکدیگر بوده و هر کدام نمایانگر ارزشی از شرکت در بازار سهام هستند. ارزش بازار، یک مفهوم بسیار مهم و تاثیرگذار در بازار سرمایه لقب گرفته و می‌تواند آینده سرمایه‌گذاری یک شخص را تغییر دهد. در واقع تمام اطلاعات مهم نظیر ارزنده‌بودن، میزان عرضه و تقاضا، ریسک قابل تحمل و سایر موارد در این ارزش نهفته است. یک تحلیل‌گر به کمک ارزش بازار می‌تواند بررسی کند که آیا این سهام ارزش خرید دارد یا خیر.

ارزش اسمی به مبلغ پایه‌ای اطلاق می‌شود که برای بررسی میزان سرمایه و میزان سهام منتشره شرکت کاربرد دارد. همچنین برای اینکه سرمایه‌گذاران بتوانند از افزایش سرمایه شرکت برخوردار شوند، می‌توانند از این ارزش برای خرید حق تقدم و استفاده از آن، بهره ببرند.

نتیجه گیری تفاوت قیمت سهام با ارزش اسمی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی ارزش‌گذاری‌های مختلف سهام در بازار بورس و سرمایه ایران پرداختیم. ارزش بازار و ارزش اسمی دو مولفه مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها بوده و می‌تواند بسیار مهم و ارزشمند باشد. بنابراین یک سرمایه‌گذار باید قبل از هرگونه معامله‌ای، اقدام به بررسی ارزش بازار و ارزش اسمی یک سهام کند و با اطلاع از آن، سایر موارد و تحلیل‌های مورد نظر را انجام دهد.

در پایان این مقاله، امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید و اطلاعات ارزشمند و مناسبی را از آن دریافت کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات منتشر شده از دانشکده بورس را مطالعه و اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف مالی افزایش دهید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید