حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است؟

حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است؟

دانشکده بورس در این مطلب آموزش رایگان بورس به بررسی حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است میپردازد.

شما برای ورود به بازارهای مالی بورس باید مبلغی را به عنوان سرمایه اولیه در این بازار قرار دهید. برخی از معامله گران فکر می‌کنند حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس زیاد است و آن‌ها باید مبلغ زیادی را پرداخت کنند. در حالی که برای ورود به این بازار و شروع معامله در آن مبلغ بسیار پایینی را در نظر گرفته‌اند. حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام دارایی با هم متفاوت است. برای همین اگر شما قصد ورود به هر کدام از بازارهای مالی را داشته باشید باید با حداقل سرمایه آن برای ورود آشنا شوید و مطابق با آن معاملات خود را شروع کنید.

حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس و بازارهای مالی

هر کدام از شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف ارزش شرکت خود را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند که به هر کدام آن‌ها سهم می‌گویند. هر کدام از این سهام ارزش یکسانی دارند که شما برای خرید آن‌ها باید مبلغ لازم را پرداخت کنید. این رقم می‌تواند برای سهام شرکت‌های مختلف با هم متفاوت باشد که شما قبل از خرید و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها باید در مورد این موضوع اطلاعاتی را کسب کنید.

شما در خرید تعداد سهام یک شرکت محدودیت ندارید؛ اما طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم حدود ۱۰۰ هزار تومان و در سهم‌های دیگر به جز عرضه‌های اولیه ۵۰۰ هزار تومان است.

دقت کنید ارزش هر کدام از شرکت‌های مختلف برای فروش دارایی خود با هم متفاوت است؛ اما حداقل سرمایه لازم برای آن‌ها ۵۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین هر چه میزان سرمایه اولیه شما برای ورود به بورس کمتر باشد، مالکیت کمتری روی دارایی آن‌ها خواهید داشت و سود شما نیز از تغییرات قیمت کمتر خواهد بود.

به عنوان مثال فردی که با ۵۰۰ هزار تومان تنها یک سهم از شرکتی را خریده است با فردی که با ۱۰۰ هزار تومان دو سهم از همان شرکت را تصاحب شده سود و زیان کمتری را از نوسانات ارزش سهام آن به دست خواهد آورد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز برای سرمایه‌گذاران خود امیدنامه‌ای را می‌نویسند که در آن حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس را بیان کرده است. این حداقل سرمایه لازم می‌تواند در ازای خرید یک سهم یا ۱۰ سهم باشد که باید برای ورود به این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری امیدنامه آن را مطالعه کنید. البته به یاد داشته باشید که در برخی از آن‌ها این رقم ممکن است کمتر یا بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان باشد.

 

حداقل سرمایه لازم برای ورود به بازار عرضه اولیه

قانون حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس برای عرضه‌های اولیه صدق نمی‌کند و این بازار قوانین خاص خود را دارد. معمولا در روزی که عرضه اولیه سهامی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، در آن تمام عرضه‌ها به تعداد سفارش‌های ثبت شده تقسیم می‌شوند و بعد از آن شما می‌توانید متوجه شوید که برای هر کد معاملاتی چند تا عرضه اولیه اختصاص می‌گیرد. در نهایت قیمت هر کدام از عرضه‌های اولیه را به تعداد سهام ضرب کرده و حداقل سرمایه لازم برای ورود به عرضه اولیه مشخص می‌شود.

حداقل سرمایه لازم برای ورود به شرکت سبدگردان

شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌هایی متشکل از افراد حرفه‌ای و متخصصین بازار سرمایه هستند که با در اختیار گرفتن سرمایه دیگران در بازارهای مختلف آن‌ها را سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان خود حداقل سرمایه لازم را برای ورود به بورس در نظر می‌گیرند و آن را در مراحل ثبت‌نام خود در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند تا آن‌ها این رقم را واریز نمایند. به طوری که در برخی مواقع مشاهده شده است حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس در این شرکت‌های سبدگردانی ۵۰۰ میلیون تومان است.

حداقل سرمایه برای ورود به بورس

بهترین مبلغ ورود به بازارهای مالی بورس

بهترین رقم ورود به بازارهای مالی یکی از سوالات رایج در میان علاقه‌مندان به این بازارها است. بهترین رقم ورود به بازار بورس با توجه به معیارهای مختلفی متفاوت است. اگر شما تجربه کافی در بازارهای مالی ندارید و می‌خواهید به صورت مستقیم وارد بورس شوید، بهتر است مبلغی اندکی را برای آن در نظر بگیرید. در واقع ورود مستقیم به بازار بورس بدون داشتن تجربه کافی اصلا توصیه نمی‌شود و شما دیر یا زود از بازار خارج خواهید شد.

برای همین لازم است اگر قصد ورود مستقیم به بازار با سرمایه زیاد را داشته باشید، حتما دانش خود را افزایش دهید یا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس حساب باز کنید. این صندوق‌ها با در اختیار گرفتن دارایی شما در سهام مختلف سرمایه‌گذاری کرده و برای شما سود می‌دهند؛ بنابراین اگر هدف سرمایه‌گذاری شما در صندوق‌های بورس باشد می‌توانید با هر مبلغی وارد این نوع بازارها شوید.

نکات مهم قبل از ورود به بازارهای مالی بورس

شما برای این که بتوانید در بازار بورس موفق شوید و به درآمدهای زیادی برسید، قبل از ورود به این بازار علاوه بر در نظر گرفتن حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • قبل از ورود به بازار بورس، دانش و تجربه کافی در مورد آن کسب کنید و مهارت‌هایی مانند تابلوخوانی، فیلترنویسی، روانشناسی بازار، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی یاد بگیرید. دقت کنید شما بدون داشتن مهارت‌های مذکور نمی‌توانید وارد این بازار شوید و در عملکرد خوبی از خود نشان دهید.
  •  اگر مهارت کافی در بازارهای بورس ندارید، بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان به صورت غیرمستقیم وارد این بازار شوید. حال اگر دوست دارید به صورت مستقیم در این عرصه فعالیت کنید، حتما دانش و تجربه خود را افزایش دهید.
  •  میزان سرمایه اولیه شما مقدار سود و زیان آن را تعیین می‌کند. به طوری که کارشناسان بازار رقم بین ۱ الی ۳ میلیون تومان را برای سرمایه‌گذاران مبتدی در نظر گرفته است. حال اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید، حتما قبل از ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری در مورد میزان حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس تصمیم بگیرید. همچنین سرمایه‌ای را وارد بورس کنید که تا ۵ سال آینده به آن نیاز ندارید.
  • به سیگنال‌ها و هیجانات کاذب بازار دقت نکنید و با داشتن استراتژی معاملاتی شخصی وارد بازار شوید. معمولا برای داشتن یک استراتژی معاملاتی شخصی نیاز به چندین سال تجربه دارید.
  • از تجربه افراد متخصص در این حوزه استفاده کنید و دائم دانش و مهارت خود را در بازار بورس افزایش دهید. دقت کنید که دانش شما باید دائم بروزسانی شود و تجارب جدیدی را کسب کنید.

آیا امکان کسب سود در بورس با سرمایه کم وجود دارد؟

برخی از معامله‌گران تازه‌کار از خود سوال می‌کنند که آیا با حداقل سرمایه‌ای که وارد بازار می‌کنند می‌توانند به سود و درآمد خوبی برسند یا این که باید سرمایه زیادی را وارد بازار کنند. در این خصوص باید بیان کرد شما با هر میزان سرمایه‌ای که وارد بورس می‌کنید می‌توانید از آن سود و زیان ببینید. برای همین میزان سود شما به میزان سرمایه اولیه شما بستگی دارد؛ زیرا سود و زیان‌ها به صورت درصدی و مطابق با سرمایه شما تعیین می‌شوند؛ بنابراین ذهنیت این که هر کسی با سرمایه زیاد سود بیشتری خواهد داشت، یک حرف کاملا اشتباه است؛ زیرا درصد و سود و زیان یک معامله برای همه یکسان است؛ اما میزان سرمایه اولیه این رقم را برای معامله‌گران متفاوت می‌کند.

شما برای این که بتوانید در معاملات خود سود کنید، باید دانش و تجربه کافی در زمینه بازارهای بورسی داشته باشید و مهارت‌های حرفه‌ای در این زمینه بیاموزید تا با انباشت سرمایه در مدت زمان طولانی بتوانید مبالغ زیادی را جمع‌آوری کرده و از آن جهت معامله در بازار استفاده کنید. این کار می‌تواند سود و درآمد خوبی برای شما داشته باشد. در واقع یک مهارت خوب در بازارهای بورس به شما کمک می‌کند تا بدون داشتن سرمایه اولیه زیاد به تدریج به درآمد کافی برسید

حداقل سرمایه بورس

مزیت‌های سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه ورود به بازار بورس

سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه برای ورود به بورس مزیت‌هایی دارد و می‌تواند برای افرادی که با در نظر گرفتن این معیار وارد بازار شدند، مفید باشد. در ادامه به چند مورد از مزایا ورود به بازار با حداقل سرمایه اشاره می‌کنیم:

  • فراهم کردن ۵۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس برای همه افراد راحت است و هر کسی می‌تواند آن را فراهم کند.
  • قدرت نقدشوندگی بازار بورس بسیار بالا است و شما می‌توانید خیلی راحت سهام خود را نقد کنید. در واقع شما تنها زمانی نمی‌توانید سهام خود را بفروشید که نماد شرکتی سهام شما، بسته شده باشد.
  • واریز حداقل سرمایه لازم برای ورود به بازار بورس باعث بهبود و توسعه اقتصادی شرکت‌ها می‌شود و می‌تواند به رشد اقتصاد کشور کمک کند.
  • این سرمایه‌ها هر چند که اندک باشند می‌توانند در نهایت منجر به تجهیز کردن منابع مالی شرکت‌ها شوند.
  • حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس به شما این فرصت را می‌دهد که سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشید.

نتیجه‌گیری حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است

هر فردی برای ورود به بازارهای مالی باید حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس(tsetmc) را داشته باشد که رقم آن طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار کشور برای هر سهم حداقل ۵۰۰ تومان و برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار تومان است. در این میان ممکن است صندوق‌های سرمایه‌گذاری با موافقت اعضای خود رقم دیگری را برای آن در نظر بگیرند و آن را به مبالغ کمتر یا بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان تغییر دهند؛ اما مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل سرمایه ورود به بازار بورس برای تمام سهام یکسان است.

با توجه به سرمایه اولیه‌ای که وارد بازار می‌کنید، مطابق با آن به صورت درصدی به سود و زیان خواهید رسید؛ بنابراین اگر تعداد سهام شما در شرکتی زیاد باشد، به سود بیشتری نخواهید رسید. بلکه تعداد سهام شما رقم سودتان را تغییر می‌دهد. در حال حاضر اگر شما تجربه کافی در زمینه بازارهای مالی ندارید بهتر است در ابتدا سرمایه کمی را وارد بازار کنید یا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری حساب باز کنید؛ اما اگر دانش و مهارت خود را افزایش دهید می‌توانید با سرمایه اولیه زیاد وارد این بازار شده و به درآمد بالایی برسید

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید