خودرو در بورس | مراحل خرید خودرو در بورس کالا

خودرو در بورس | مراحل خرید خودرو در بورس کالا

دانشکده بورس در این مقاله آموزش رایگان بورس به بررسی مراحل خرید خودرو در بورس کالا میپردازد.

کلیه متقاضیان خرید خودرو می‌توانند از طریق بورس، خودروهای داخلی و خارجی را تهیه کنند. خرید خودرو در بورس شرایط و مراحلی دارد که شما باید آن‌ها را بدانید و مطابق با آن اقدامات لازم را انجام دهید. قیمت خودرو در بورس نسبت به بازار آزاد بسیار پایین بوده و شما طی شرکت در فروش آن می‌توانید انواع ماشین را برنده شوید. در حال حاضر همه افراد با رعایت شرایط ثبت‌نام خرید ماشین در بورس می‌توانند انواع خودروهای داخلی و خارجی را تهیه کنند که در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

بازار خرید ماشین در بورس به عنوان یکی از بازارهای داغ امروزه است که افراد زیادی تلاش می‌کنند از این طریق بهترین خودروهای داخلی و خارجی را به ارزان‌ترین قیمت تهیه کنند. خرید خودرو در بورس مراحل مختلفی دارد که باید قبل از ثبت‌نام با شرایط خرید هر کدام از آن‌ها آشنایی داشته باشید و بدانید که شرایط ثبت‌نام هرکدام از انواع خودرو در بورس کالا چیست. بعد از آن که شما واجد شرایط خرید ماشین در بورس هستید می‌توانید مراحل زیر را جهت ثبت سفارش ماشین انجام دهید.

 

  • ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام

در مرحله اول خرید ماشین در بورس باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و مراحل احراز هویت خود را انجام دهید تا بتوانید در کارگزاری‌های بورس نام‌نویسی کرده و در خرید و فروش ماشین شرکت کنید. برای ثبت‌نام و احراز هویت در سجام لازم است، وارد sejam.ir شوید و در آنجا مراحل مختلفی را انجام دهید تا کد رهگیری دریافت نمایید.

 

  • دریافت کد بورسی کالا

برای این که شما در طرح فروش خودرو بورس ثبت‌نام کنید باید کد بورسی کالا دریافت داشته باشید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید در فرایندهای خرید و فروش ماشین ثبت‌نام کنید. برای دریافت کد بورسی ابتدا کارگزاری خود را مشخص و بعد از آن در وب‌سایت آن ثبت‌نام کنید یا به صورت حضوری به این کارگزاری‌ها مراجعه نمایید.

 

  • ایجاد حساب وکالتی در بانک

در این مرحله از خرید خودرو در بورس باید یک حساب وکالتی در بانک ایجاد کنید تا پول‌های لازم برای خرید و فروش ماشین را به داخل آن واریز کنید. در واقع این حساب بانکی بین شما و کارگزاری بورس قرار گرفته و تمام پول‌های خرید و فروش ماشین شما در این حساب جابجا می‌شود.

شما برای خرید ماشین باید حساب وکالتی خود را در بانک‌هایی نظیر بانک تجارت، بانک سپه، بانک ملت، بانک گردشگری، بانک ملی، بانک سامان، بانک کشاورزی و غیره باز کنید. دقت کنید بعد از آن که حساب وکالتی خود را باز کردید، جهت انجام معامله خرید خودرو مبلغ پیش‌پرداخت شما در این حساب تا اعلام نتایج نهایی در آن بلوکه می‌شود. بعد از آن در صورتی که برنده نشدید، پول شما دوباره به این حساب بازمی‌گردد.

  • سفارش خرید ماشین در بورس کالا

در این مرحله شما تمام کارهای اولیه ثبت سفارش در بورس را انجام داده‌اید و حالا می‌توانید با ورود به کارگزاری خود جهت خرید ماشین در آن ثبت سفارش کنید. دقت کنید مهلت ثبت سفارش خرید ماشین از قبل توسط سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اعلام می‌شود که در آن زمان مشخص شده شما برای ثبت سفارش به کارگزاری خود کنید.

برای این که ثبت سفارش شما تکمیل شود باید مبلغی از قیمت اولیه خودرو را به حساب وکالتی واریز کنید. معمولا این مبلغ توسط شرکت خودروساز اعلام می‌شود. زمان ثبت‌نام ماشین نیز پیش از شروع عرضه آن آغاز شده و تا روز عرضه ادامه دارد؛ بنابراین تاریخ دقیق را می‌توان در سازمان بورس یا اطلاعیه‌های شرکت خودروساز مشاهده کرد.

  • شروع عرضه ماشین در بورس

بعد از آن که تاریخ عرضه خودرو در بورس شروع شد، شما باید منتظر نتیجه آن باشید. خرید و فروش ماشین در بورس مانند مزایده است و در آن فردی که بیشترین مبلغ را درخواست داده باشد، برنده نهایی است؛ اما در صورتی که میزان تقاضا از عرضه کم باشد در این صورت همه متقاضیان برنده هستند. حال اگر برای خرید خودرو در بورس رقابتی میان خریداران نباشد، در این صورت ماشین‌ها با همان قیمت پایه کارخانه تحویل داده می‌شوند.

  • واریز کل قیمت خرید خودرو توسط برندگان

کسانی که موفق به خرید ماشین در بورس شدند باید برای دریافت آن کل قیمت ماشین را واریز کنند. معمولا این افراد باید هزینه‌های جانبی ماشین (مانند عوارض شماره‌گذاری، خدمات پستی، بیمه شخص ثالث، صدور کارت و غیره) و هزینه مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت نمایند.

خودرو در بورس
  • تحویل خودرو از شرکت بورس کالا

برای تحویل خودرو از بورس باید حساب نهایی خود را در مهلت قانونی تسویه کرده و مستندات مربوط به واریز وجه و انتخاب نمایندگی را ارائه دهید. به کارگزاری خود در بورس اطلاع دهید که ماشین را دریافت می‌کنید و بعد از آن باید به نمایندگی ماشین مراجعه کنید و در آن جا با تکمیل فرم ثبت‌نام خودرو آن را تحویل بگیرید.

انواع ماشین در بورس کالا

در بورس کالا ماشین‌های مختلف تجاری و سواری عرضه می‌شوند که هر کدام از آن‌ها شرایط خاصی دارند و در زمان مشخصی در این سامانه عرضه می‌شوند. در حال حاضر در سازمان بورس کالای ایران تنها ماشین کامیون کشنده BAIC-X9 عرضه می‌شود که شما می‌توانید آن را با قیمت پایه بیش از نیم میلیارد تومان خریداری کنید. تنوع ماشین‌های عرضه شده در سایت بورس ایران بسیار زیاد هستند که آن‌ها را به دو دسته خودروهای تجاری و سواری تقسیم می‌کنند.

انواع خودروهای تجاری در بورس کالا

کامیون کشنده BAIC-X9

کامیونت کشنده FAW J6P- 460

کامیونت JAC کابین خوابدار ۹ تن بدون کاربری

کامیونت JAC کابین خوابدار ۸.۵ تن بدون کاربری

کامیونت JAC کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری

کی ام سی T8 مشکی

کاپرا ۲

 

انواع خودروهای سواری در بورس کالا

دنا پلاس

پژو ۲۰۷ اتوماتیک

شاهین

پژو ۲۰۷ دستی

پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای

تارا دستی

تارا اتوماتیک

کی ام سی T8

فیدلیتی ۵ نفره

فیدلیتی ۷ نفره

هایما S5

هایما S7

ریسپکت

دیگنیتی پرایم

لاماری ایما

جک S5

FMC T5

دیگنیتی پرستیژ

هایما S8

  

قیمت خودرو در بورس کالا

هر کدام از ماشین‌ها در بورس با قیمت پایه مختلفی عرضه می‌شوند که با قیمت آن‌ها در بازار آزاد تفاوت زیادی دارند؛ بنابراین خرید ماشین در بورس مزایا زیادی دارد. با توجه به این که قیمت پایه ماشین در هر عرضه در بازار بورس به صورت جدید تعیین می‌شود؛ اما در ادامه به آخرین قیمت پایه آن‌ها در آخرین عرضه در سایت بورس اشاره می‌کنیم.

نام ماشین در بورس

قیمت پایه ماشین در بورس (تومان)

کامیون کشنده BAIC-X9

۰۰۰/۰۰۰/۳۸۶/۵

کامیونت کشنده FAW J6P- 460

۰۰۰/۰۰۰/۷۷۸/۴

کامیونت JAC کابین خوابدار ۹ تن بدون کاربری

۰۰۰/۰۰۰/۷۵۴/۱

کامیونت JAC کابین خوابدار ۸.۵ تن بدون کاربری

۰۰۰/۰۰۰/۷۱۶/۱

کامیونت JAC کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری

۰۰۰/۰۰۰/۶۸۰/۱

کی ام سی T8 مشکی

۰۰۰/۰۰۰/۴۴۹/۱

کاپرا ۲

۰۰۰/۷۰۰/۸۶۲

دنا پلاس

۰۰۰/۷۷۰/۴۳۳

پژو ۲۰۷ دستی

۰۰۰/۰۰۰/۵۷۲

تارا اتوماتیک

۰۰۰/۶۹۱/۵۷۶

فیدلیتی ۷ نفره

۰۰۰/۰۰۰/۶۵۳/۱

ریسپکت

۰۰۰/۰۰۰/۲۳۵/۱

جک S5

۰۰۰/۰۰۰/۹۸۴

هایما S8

۰۰۰/۰۰۰/۵۵۶/۱

پژو ۲۰۷ اتوماتیک

۰۰۰/۰۰۰/۴۹۰

پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای

۰۰۰/۵۷۰/۵۷۵

کی ام سی T8

۰۰۰/۰۰۰/۹۶۷

هایما S5

۰۰۰/۰۰۰/۸۱۱

دیگنیتی پرایم

۰۰۰/۵۰۰/۴۴۵/۱

FMC T5

۰۰۰/۶۶۰/۳۰۶/۱

شاهین

۰۰۰/۸۵۱/۳۴۴

تارا دستی

۰۰۰/۰۰۰/۵۳۳

فیدلیتی ۵ نفره

۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰/۱

هایما S7

۰۰۰/۱۰۰/۱۵۸/۱

لاماری ایما

۰۰۰/۰۰۰/۸۷۸/۱

دیگنیتی پرستیژ

۰۰۰/۷۰۰/۵۵۶/۱

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

نحوه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا

در برخی مواقع مشاهده شده است که کاربران بعد از ثبت درخواست خودرو در بورس کالا می‌خواهند از آن انصراف دهند و با کمترین خسارت از این سامانه خارج شوند. در صورتی که شما در موعد عرضه کالا درخواست خرید ماشین داده باشید، در این صورت نمی‌توانید پول‌هایی که در حساب وکالتی خود قفل کردید را برداشت کنید و باید تا مشخص شدن نتیجه نهایی منتظر بمانید.

اما وقتی شما در عرضه ماشین برنده شدید، حداکثر به مدت ۳ روز مهلت دارید تا قیمت خودرو در بورس را تسویه کنید. در صورتی که شما روز سوم تا ساعت ۱۵ موفق به تسویه‌حساب قیمت خرید خودرو نشدید، باید جریمه پرداخت کنید. مبلغ جریمه نیز به ازای هر روز دیرکرد ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله است.

حال اگر شما بعد از ۶ روز (۳ روز تسویه و ۳ روز جریمه) موفق به پرداخت کل قیمت ماشین نشدید، باید ۵.۵ درصد ارزش کل معامله (۵ درصد برای هزینه فسخ و ۰.۵ درصد برای کارمزد) به عنوان جریمه انصراف از خرید ماشین در بورس پرداخت کنید.

مزایا خرید خودرو در بورس کالا

با توجه به این که فرایند خرید و فروش ماشین در بورس کمی پیچیده و نیاز به کارهای مختلفی دارد؛ اما با این حال خرید ماشین در این سامانه مزایایی دارد و می‌تواند ارزش این همه تلاش را داشته باشد. در ادامه به این مزایا خرید خودرو در بورس اشاره می‌کنیم:

  • قیمت خرید ارزان ماشین
  • حذف دلالان ماشین
  • کنترل قیمت خودرو در بازار داخلی
  • رصد قیمت واقعی ماشین هنگام معامله آن
  • خرید ماشین بدون قرعه‌کشی

نتیجه‌گیری خودرو در بورس و مراحل خرید خودرو در بورس کالا

 

افرادی که قصد دارند ماشین‌های داخلی و خارجی را با بهترین قیمت خریداری کنند باید به بورس کالا(cdn2.ime.co.ir) مراجعه کنند. در این سازمان امکان خرید ماشین با ارزان‌ترین قیمت وجود دارد. شما برای خرید خودرو در بورس باید در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کنید. بعد از آن لازم است با دریافت کد بورسی در یکی از کارگزاری‌های بورس کشور ثبت‌نام نمایید. یک حساب وکالتی ایجاد کنید و در تاریخ مشخص شده از جانب شرکت‌های خودروساز کشور یا سازمان بورس کشور در عرضه خودروها ثبت‌نام کنید. برای خرید ماشین لازم است مبلغی را در حساب وکالتی واریز کرده و تا مشخص شدن نتایج قرعه‌کشی آن را قفل نمایید.

بعد از آن که شما در مزایده ماشین برنده شدید می‌توانید با پرداخت کل قیمت خودرو تا ۳ روز آن را از نمایندگی دریافت نمایید. در حال حاضر ماشین‌های زیادی در بورس کالا عرضه می‌شوند که قیمت هر کدام از آن‌ها در آخرین عرضه را بیان کردیم. حال اگر هر گونه نظری در مورد این مقاله دارید می‌توانید برای پاسخگویی بیشتر آن را در انتها کامنت کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید