نحوه کاهش ریسک در بورس| چگونه ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهیم

نحوه کاهش ریسک در بورس| چگونه ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهیم

دانشکده بورس در این مطلب آموزش رایگان بورس به بررسی نحوه کاهش ریسک در بورس میپردازد.

در بورس و تمام بازارهای مالی خطر ریسک وجود دارد و تمام معامله‌گران متناسب با تجربه و دانش خود با آن مواجه می‌شوند. در واقع ریسک در بورس یک خطر همیشگی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ اما شما با راهکارهایی می‌توانید خطر ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهید.

این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا معاملات خود را با در نظر گرفتن خطر ریسک آن‌ها ایجاد کنید و با مدیریت سرمایه بتوانید هیجانات خود را در بازار مدیریت کنید. با توجه به این که بازار مالی یکی از بازارهای هیجان‌انگیز جهان است، برای همین لازم است با بخش مدیریت ریسک بورس آشنا شوید.

آیا امکان کاهش ریسک بورس وجود دارد؟

 بورس به عنوان یکی از بازارهای مالی نوساناتی بازدهی زیادی دارد که به اختلاف بازده مورد انتظار معامله‌گر با بازده واقعی آن ریسک می‌گویند که شما برای کسب درآمد در این بازار باید آن را کاهش دهید؛ اما آیا راهکارهایی برای ریسک در بورس وجود دارد؟

در حال حاضر روش‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با آن‌ها ریسک در بازار بورس را کاهش دهید. این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا به عنوان یک سرمایه‌گذار دارایی خود را مدیریت کنید و پتانسیل‌های ضرر در بازار را بررسی کرده و آن را تحلیل نمایید. در نهایت با آگاهی و دانش کامل و با به کار بردن استراتژی‌های لازم به اهداف خود در بازار سرمایه‌گذاری برسید.

راهکارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

کارشناسان با مطالعه بازار، برای کاهش ریسک آن تکنیک‌هایی را پیدا کردند که استفاده از آن‌ها کمک می‌کند تا خیلی راحت و سریع دارایی خود را کنترل کرده و آن را از نوسانات و قیمت کاذب بازار ایمن نگه‌دارید. با توجه به این که آشنایی در مورد این راهکارها به شما کمک می‌کند تا بهتر در این بازار حضور داشته باشید، برای همین در ادامه به چند مورد از راهکارهای کنترل ریسک بورس اشاره می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در سهام مختلف

برای سرمایه‌گذاری خود از دارایی و سهام شرکت‌ها و صنایع مختلفی استفاده کنید. این کار می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری شما را کاهش دهد. مدیریت سرمایه‌گذاری در سهام مختلف به شما اجازه می‌دهد که با تغییر ارزش سهام یک دارایی کل ثروت خود را از دست ندهید. برای همین لازم است تنوع محصولات سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهید و سعی کنید از دارایی‌های مختلفی سهام بخرید.

مدیریت سبد سهام

یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش ریسک در بورس مدیریت تعداد سهام است. کسانی که تلاش می‌کنند ریسک دارایی‌های خود را کاهش دهند، معمولا تعداد زیادی از سهام شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس را در سبد سرمایه‌گذاری خود دارند. ولی سبد گردانان حرفه‌ای بورس از هر سهام ۳ الی ۷ سهم خریداری می‌کنند. به طوری که داشتن بیشتر از ۷ سهم از یک دارایی ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده و مدیریت سبد را سخت می‌کند.

تعیین حد سود و حد ضرر در معاملات

وقتی در بازارهای مالی خود یک معامله خرید یا فروش باز می‌کنید سعی کنید برای آن‌ها حد سود و حد ضرر تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا حد ضرر و سود شما از مقدار مشخصی فراتر نرود و ریسک معامله شما را کم کند. تعیین حد ضرر به شما کمک می‌کند تا در بازارهای ریزشی خسارت‌های زیادی را محتمل نشوید. تعیین حد سود نیز به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های خوب از معامله خارج شوید تا بازار سود خود را از شما نگیرد و از این طریق ریسک خود را در بازار مدیریت کنید.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورس

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری بورس یکی از راهکارهای کاهش ریسک در این بازار است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کنند که دارایی خود را مدیریت کنید. در واقع این نوع سرمایه‌گذاری‌ها برای افرادی که تخصص و دانش کافی در این زمینه ندارند، مناسب است.

افرادی که زمان کافی برای رصد در بازار بورس را ندارند می‌توانند دارایی خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار داده و مدیریت صندوق با دانش و تجربه خود در صنایع و شرکت‌های زیادی سرمایه‌گذاری کند و طبق قرارداد شما سودتان را بدهد. در واقع سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها یک روش کاملا امن و بدون ریسک با درآمد ثابت یا درصدی است.

نحوه کاهش ریسک در بورس

قابلیت‌های سبدگردانی 

سبدگردانی قابلیت‌هایی دارد که ریسک سرمایه‌گذاری را به پایین‌ترین حد خود می‌رساند؛ زیرا این سبدها توسط متخصصانی تکمیل می‌شوند که برای مدت زیادی روی بازارهای مالی فعالیت کرده‌اند. در واقع این افراد با توجه به ریسک‌پذیری شما سبد سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کنند تا با کمترین ریسک در بازار فعالیت کنید.

 

بررسی نقدینگی سهام

یکی از راهکارهای کاهش ریسک در بورس، بررسی نقدینگی و حجم معاملات نماد مورد نظر است که تاثیر زیادی در سرمایه‌گذاری با ریسک کم دارد. طبق همین موضوع اگر شما می‌خواهید دارایی با حجم معاملات کمی را بخرید، در موقع فروش به مشکل برخواهید خورد؛ بنابراین اگر می‌خواهید میزان سرمایه بالایی از یک نماد بورسی را خریداری کنید، حتما به میزان نقدشوندگی آن در هر شرایط دقت کنید که رقم آن باید بالا باشد و در خرید و فروش آن مشکلی به وجود نیاید.

 

انتخاب بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دنبال شرکت‌هایی بروید که سابقه طولانی در ارائه خدمات بورسی دارند و می‌توانند سرمایه شما را افزایش دهند؛ بنابراین انتخاب واسطه برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش ریسک سرمایه شما داشته باشد. حال اگر می‌خواهید خودتان وارد این بازار شوید، از میان نمادهای بورسی مختلف آن‌هایی را انتخاب کنید که عملکرد خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند.

 

استفاده از ابزارهای معاملاتی پیشرفته

با توجه به این که بازار بورس به عنوان یک بازار پررقابت در میان بازارهای مالی است. برای همین برای ورود به آن از ابزارهای معاملاتی پیشرفته استفاده می‌کنند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید و نتیجه بهتری را از معاملات خود بگیرید. ابزارهای معاملاتی پیشرفته به شما کمک می‌کنند تا روند قیمتی بازار را پیش‌بینی کرده تا بهترین دارایی‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کنند.

در این میان ابزارهایی هستند که با توجه به وضعیت کنونی بازار وضعیت سهام خاصی را در آینده پیش‌بینی می‌کنند و می‌توانند به عنوان یک راهنما مورد استفاده قرار بگیرند. دقت کنید نتایج این نوع ابزارها تنها به عنوان یک راهنما است و نمی‌تواند یک روش ۱۰۰ درصد برای سرمایه‌گذاری در بازار باشد.

پایبندی به قوانین بازارهای سرمایه‌گذاری

هر کدام از بازارهای مالی برای خود قوانین خاصی دارند که می‌توانند در کاهش ریسک و مدیریت سرمایه کمک کنند. شما قبل از ورود به این نوع بازارها باید با قوانین آن‌ها آشنایی داشته باشید و آن‌ها را در طول معاملات خود رعایت کنید. در این صورت احتمال ریسک و متضرر شدن شما کم خواهد بود.

 
راهکارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

نکات مهم برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

شما برای این که بتوانید میزان ریسک بورس خود را مدیریت کنید، باید نکاتی را در این خصوص رعایت نمایید و کارهای زیر را به هنگام سرمایه‌گذاری در این بازار انجام دهید.

 

میزان ریسک‌پذیری خود را تعیین کنید

قبل از این که روی نمادهای بورسی سرمایه‌گذاری کنید، باید دقت کنید که چه میزانی از ریسک در بازار را می‌توانید بپذیرید و برای ورود به بازار چقدر از سرمایه خود را بدون آسیب دیدن می‌توانید از دست بدهید. اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید می‌توانید روی اوراق یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید و آن‌ها را به عنوان بازار معاملاتی خود انتخاب کنید.

اگر فردی با ریسک‌پذیری کمی در معاملات بورس هستید می‌توانید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط سرمایه‌گذاری کنید. حال اگر می‌خواهید ریسک زیادی را بپذیرید بهتر است خودتان به عنوان یک معامله‌گر به خرید و فروش سهام بپردازید. در این حالت بهتر است از معاملاتی استفاده کنید که مدت زمان معامله آن‌ها کوتاه بوده و شما در مدت زمان کوتاهی معامله خود را به سرانجام برسانید.

 

میزان دانش و مهارت شما در بازار سرمایه چقدر است؟

یکی از نکات لازم برای کاهش ریسک سرمایه در بازارهای مالی میزان دانش و مهارت شما در این حوزه است. اگر شما دانش کافی در حوزه بازارهای مالی بورس ندارید، به هیچ وجه وارد آن نشوید. اگر میزان دانش شما کم باشد در این صورت سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدهید تا آن‌ها با توجه به قرارداد خود به شما مبلغ خاصی را به عنوان کارمزد ارائه دهند. البته باید در خصوص بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحقیق کنید؛ زیرا هر کدام از صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذاری نیستند.

 

روی سرمایه‌گذاری خود منطقی عمل کنید

برای رسیدن به دارایی و سرمایه کلان در بورس باید منطقی عمل کنید و بدانید که شما نمی‌توانید به راحتی در این بازار به سود کلانی برسید. به عنوان مثال اگر شما معامله‌گر فعال و حرفه‌ای نیستید و چند سال سابقه معامله‌گری در بورس را ندارید، بهتر است به دنبال کسب سرمایه از نوسانات بازار نباشید. بلکه وارد بازار معاملاتی با سرمایه کم شده و تجربه کسب کنید.

 

نتیجه گیری نحوه کاهش ریسک در بورس و چگونه ریسک سرمایه گذاری در بورس کاهش دهیم

 

سرمایه‌گذاری در بازار بورس ریسک‌پذیر است و شما برای تداوم در این بازار برای از دست دادن سرمایه خود ریسک کنید. در حال حاضر برای جلوگیری از این اقدامات راهکارهایی وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید ریسک معاملات خود را کاهش دهید. این راهکارها روش‌هایی هستند که توسط کارشناسان بیان شده است و به چند مورد آن‌ها در بالا اشاره کردیم.

انتخاب بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از ابزارهای پیشرفته معاملاتی، افزایش دانش و مهارت، تعیین حد سود و ضرر، قابلیت سبدگردانی، پایبندی به قوانین بورس، استفاده از دارایی متنوع و غیره از جمله آن‌ها هستند که می‌توانند در مدیریت و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شما موثر باشند. افرادی که تمایل دارند وارد این بازار شوند، ابتدا میزان ریسک‌پذیری خود را به همراه میزان دانش در نظر گرفته و با آگاهی کامل وارد این بازار شوند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید