بهترین ابزار های تحلیل تکنیکال

بهترین ابزار های تحلیل تکنیکال
نمایش ویدیو درباره بهترین ابزار های تحلیل تکنیکال

بهترین ابزار تحلیل تکنیکال چیست؟

قطعا فیبوناچی

پرایس اکشن بهتر است یا تحلیل تکنیکال کلاسیک؟

بهتر است ابتدا تحلیل تکنیکال کلاسیک را آموزش ببنید و بعد پرایس اکشن را یاد بگیرید.

بهترین سایت تحلیل کدام است؟

برای بازارهای داخلی سایت ره آورد مناسب می باشد
و برای بازارهای بین المللی سایت tradingview

بهترین تایم فریم برای تحلیل کدام است؟

قطعا تایم فریم هفتگی و ماهانه

پرسودترین الگوی تکنیکال کدام است؟

الگوی مثلث متقارن که سودهای بالای 60-70 درصدی می دهد.

بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

در این مقاله قصد داریم به معرفی مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال بپردازیم.  تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) در واقع در بازارهای مالی به روشی که برای پیش‌بینی رفتار احتمالی سهام از طریق نمودار و آمارهای گذشته؛ مانند قیمت و تغییرات آن، و حجم معاملات و…. استفاده می‌شود تکنیکال می‌گویند. تحلیل تکنیکال در تمامی بازارها کاربرد دارد و تنها شرط آن این است که آن بازار بر اساس عرضه و تقاضا اداره شود.

تحلیل تکنیکال بیشتر برای افرادی مناسب است که تمایل دارند در کوتاه‌مدت در بازارهای مالی به سوددهی برسند. ابزارهای تحلیل تکنیکال به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که بتوانند با بررسی تغییرات قیمت و حجم در نمودار، روند قیمت را در آینده پیش‌بینی کرده و در بهترین نقطه به معامله وارد یا خارج شوند. لزومی ندارد که فرد به همه‌ی ابزارهای تکنیکال مسلط باشد یا از همگی آنها استفاده نمایند، بخشی از مهم‌ترین

ابزارهای تحلیل تکنیکال

از تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال، بازار بورس، بازار طلا، ارزهای خارجی (Forex) و سایر بازارها استفاده می‌شود.  تحلیلگران با کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال نقاط ورود و خروج از یک سهم را زودتر از سایر افراد تشخیص می‌دهند و روند احتمالی سهم را در آینده مورد پیش‌بینی قرار می‌دهند. هر  تکنیکالیست دارای استراتژی خاص خود است که بر پایه مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال بنا شده است  که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

سطوح مقاومت و حمایت داینامیک و استاتیک

در تحلیل مختلف و در نمودار قیمت گاهی نمودار میله‌ای شکلی وجود دارد که نشان‌دهنده حجم معاملات است. منظور از حجم معاملات تعداد سهامی است که در یک بازه زمانی بین خریداران و فروشندگان ردوبدل می‌شود. تحلیل حجم معاملات در کنار نمودار قیمت دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا نشان‌دهنده تداوم و یا تغییر روند قیمت است. به معامله بر مبنای حجم volum trading نیز می‌گویند.

حمایت

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال جایگاه ویژه‌ای دارد منظور از محدوده حمایتی قیمتی است که پیش‌بینی می‌شود سهم بعد از کاهش قیمت تغییر روند دهد و مجدد نمودار قیمت صعودی شود و تقاضا در محدود حمایتی شکل می‌گیرد. معمولاً در مواردی که سهم به کمتر از میزان ارزش واقعی خود رسیده و برای سرمایه‌گذاران جذابیت پیدا می‌کند این اتفاق رخ می‌دهد.

مقاومت

منظور از مقاومت نیز قیمتی است که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند سهم پس طی‌کردن قیمت صعودی تغییر روند داده و با افزایش عرضه مواجه شده و نمودار قیمت نزولی شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قیمت بازاری سهم از ارزش واقعی آن بسیار بیشتر شود و سهام‌داران در این قیمت تصمیم می‌گیرند که سود خود را ذخیره کرده و سهم خود را بفروش برسانند.

روند

به جهت کلی نمودار قیمت یک سهم یا شاخص روند گفته می‌شود که روند معمولاً می‌تواند هم به صورت صعودی هم نزولی باشد. برای تشخیص نزولی یا صعودی بودن از خط روند کمک گرفت. هنگامی که نقاط دره یا پایین یک نمودار را به هم متصل کنیم قیمت صعودی یک روند به دست می‌آید و برای ترسیم یک روند نزولی  از اتصال نقاط اوج یا سقف یک نمودار استفاده می‌شود.

روند صعودی و نزولی

کانال

روندها در تحلیل تکنیکال برای مشخص‌کردن محدوده‌های حمایتی یا مقاومتی نقش بسیار اساسی دارند. کانال قیمت (Channel) مانند روند یک دید دقیق‌تری از مسیر و پیش‌بینی نمودار قیمت به معامله‌گر می‌دهد. از طریق کانال‌ها یا روندها می‌توان به تشخیص الگوی بازار پرداخت و سود کسب کرد.


کانال‌های قیمتی

کانال‌های قیمتی شامل محدوده نوسان قیمت هستند که در درون یک کانال صعودی یا نزولی یا خنثی محدود شده‌اند و به معامله‌گر دید خوبی از معاملات می‌دهد که با استفاده از کانلیزه کردن قیمت بتواند نوسان‌گیری کند.

کانال قیمتی

نمودار قیمت:

یک نمودار را فرض کنید که بر روی محور افقی آن مقیاس زمان و بر روی محور عمودی آن مقیاس قیمت را در نظر گرفته‌ایم و قیمت‌های مختلف یک کالا را در برهه‌های مختلف زمانی  بر روی آن ترسیم می‌کنیم نمودار به‌دست‌آمده را نمودار قیمت می‌نامند. نمودار قیمت یکی از پایه‌ای‌ترین  مفاهیم تکنیکال است که در تحلیل‌ها به  سه شکل متفاوت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

در بخش قبل در تعریف نمودار قیمت ذکر شد که نمایش گرافیکی قیمت یک سهم یا کالا را در طول زمان نمودار قیمت می‌گویند، نمودار قیمت به سه صورت کلی در نرم‌افزارهای تکنیکال وجود دارد که معامله‌گران بسته به نیاز خود از یکی از آنها استفاده می‌کنند که شامل:

نمودار خطی قیمت

در نمودار خطی قیمت از ساده‌ترین شکل گرافیکی موجود برای نشان‌دادن نمودار قیمت استفاده می‌شود که در آن قیمت سهم یا کالا بر اساس قیمت پایانی یا قیمت بسته شدن با وصل این قیمت‌ها به یکدیگر به شکل خطی یا نموداری ساده نمودار قیمت به دست می‌آید.

نمودار خطی قیمت

نمودار میله‌ای قیمت

نمودار میله‌ای قیمت کمی از نمودار خطی قیمت پیچیده‌تر می‌باشد که در آن از چهار قیمت (قیمت بازگشایی، قیمت بسته‌شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت) استفاده می‌شود. این نمودار باتوجه‌به بازهای زمانی متفاوت دقیقه‌ای، ساعتی یا روزانه و هفتگی و ماهانه و سالانه به صورت میله‌ای قیمت را ترسیم می‌کند و به تحلیلگران امکان مشاهده نوسان قیمت در بازهای زمانی مختلف را می‌دهد.

نمودار میله ای قیمت

نمودار کندل‌استیک قیمت

در نمودار کندل‌استیک تمامی قیمت‌های باز و بسته‌شدن و بالاترین و پایین‌ترین قیمت در یک بازه زمانی خاص قابل‌مشاهده است با این تفاوت که نمودار قیمت به صورت استوانه‌هایی کنار هم یا کندل یا شمع به نمایش در می‌آید. بالاترین قیمت مانند فتیله شمع عمل می‌کند و بقیه قیمت‌ها تشکیل بدنه شمع قیمت‌های پایین‌تر نیز تشکیل سایه یا دم شمع را می‌دهد.

نمودار کندل‌استیک قیمت

الگوهای قیمتی

 

الگوی قیمتی مثلث

این الگوی قیمتی از الگوهای کلاسیک در تکنیکال محسوب می‌گردد که عمدتاً به صورت الگویی ادامه‌دهنده عمل می‌کند که در برخی موارد نیز الگویی بازگشتی محسوب می‌شود. الگوی قیمتی مثلث معمولاً از دو خط روند همگرا تشکیل شده که در یک نقطه به هم متصل می‌شود و تشکیل یک رأس از مثلث را می‌دهد. ای نوع الگو معمولاً بیانگر توقف مقطعی قیمت می‌باشد که پس از وقوع آن قیمت با طی‌کردن روند قبلی به حرکت خود ادامه می‌دهد.

الگوی قیمتی مثلث

الگوی قیمتی سر و شانه

این الگوی قیمتی یکی از الگوهای قیمتی در تکنیکال می‌باشد که جزو الگوهای بازگشتی  به‌حساب می‌آید. الگوی سر و شانه از سه‌نقطه قله قیمتی تشکیل شده که قله وسط معمولاً از دو قله دیگر بلندتر می‌باشد که به آن اصطلاحاً سر گفته می‌شود. ارتفاع دو قله دیگر معمولاً یکسان می‌باشد که به‌عنوان شانه چپ و راست در نظر گرفته می‌شود. به روندی که نقاط برخورد سر و شانه را به هم وصل می‌کند خط گردن می‌گویند. معمولاً در بیشتر موارد اگر شیب‌خط گردن کم باشد الگو از اعتبار بیشتر برخوردار است.

الگوی قیمتی سر و شانه

الگوی قیمتی پرچم

الگوی قیمتی پرچم از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال محسوب می‌گردد که جز الگوهای ادامه‌دهنده در بازارهای است. نمودار قیمت در الگوی پرچم بعد از ایجاد پرچم روند قبلی خود را طی می‌کند اگر روند نمودار صعودی باشد به روند صعودی خود ادامه داده و اگر نزولی باشد نیز مجدد روند نزولی خود را طی خواهد کرد. معمولاً الگوی قیمتی پرچم بعد از رشد یا اصلاح شدید قیمتی در یک سهام رخ می‌دهد.

الگوی قیمتی پرچم

الگوی فنجان و دسته

در تحلیل تکنیکال الگوی فنجان و دسته از جمله الگوهای بازگشتی و ادامه‌دهنده محسوب می‌شود. شکل ظاهری این الگو شبیه فنجان و دسته می‌باشد که الگوی U شکل یا کاپ نشان‌دهنده ریزش شدید قیمت است و دسته نیز در زیر سطح مقاومت تشکیل می‌شود.

الگوی فنجان و دسته

الگوی قیمتی چکش

این الگو از سری الگوهای نمودار شمعی محسوب می‌شود که زمانی که یک سهام به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای پایین‌تر از نقطه شروع معامله می‌شود اتفاق می‌افتد. معمولاً سایه پایین در این الگو دوبرابر اندازه بدنه است. نشان‌دهنده سطوح مقاومت و یا حمایت است. الگوی چکش جز الگوهای صعودی است.

الگوی قیمتی چکش

امواج الیوت

این روند قیمتی توسط فردی به نام رالف نلسون الیوت ابداع شد که این فرد امواج نشان‌دهنده تکرار الگوهای قدیمی در یک‌روند است و نشان می‌دهد که قیمت یک سهام یا دارایی به طور پیوسته یا به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند که به صورت موج شاخه می‌شود.در امواج الیوت باتوجه‌به اینکه الگوها تکراری هستند حرکت قیمت نیز قابل‌پیش‌بینی است.

امواج الیوت

واگرایی

واگرایی یکی از مفاهیم تحلیل تکنیکال است که نشان‌دهنده ضعف یک‌روند است و نوید شروع روند جدیدی را در نمودار قیمت به معامله‌گران می‌دهد. وقتی در یک نمودار صعودی واگرایی مشاهده شد به معنای احتمال ایجاد یک‌روند نزولی می‌باشد. واگرایی در زمانی رخ می‌دهد که نمودار قیمت و اندیکاتور در دو جهت مخالف حرکت کنند. این الگو جز موارد تشخیصی جهت برگشت روند سهام محسوب می‌شود.

واگرایی مثبت و منفی

پرایس‌اکشن

این اصطلاح در معرفی بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال بسیار کاربرد دارد که نشانه حرکت قیمت یک سهام است. تحلیلگران با استفاده از پرایس‌اکشن به بررسی تاریخچه قیمت می‌پردازند تا بتوانند سرنخ‌هایی برای جهت روند بازار به دست بیاوردند. مطالعه خطوط روند و کندل‌ها جزئیاتی مثل قیمت باز و  بسته شدن سهام و پایین‌ترین و بالاترین قیمت در یک بازه زمانی اصلی‌ترین اطلاعات هسته استراتژی پرایس‌اکشن محسوب می‌شود.

پیدا کردن نقاط مقاومت در نمودار با تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها

 

اندیکاتور میانگین متحرک

این اندیکاتور از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی روند قیمتی یک سهم و مشخص‌کردن سطوح حمایت‌ها و مقاومت‌های آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. تحلیلگران با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک به‌پیش بینی جهت حرکت سهام می‌پردازند؛ زیرا این اندیکاتور بر اساس قیمت‌های گذشته ایجاد شده و در گروه اندیکاتورهای دنباله‌رو روندی قرار می‌گیرد.

2-اندیکاتور MACD

این اندیکاتور مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence می‌باشد به معنای همگرایی و واگرایی میانگین متحرک است. از اندیکاتور MACD برای به‌دست‌آوردن قدرت یا جهت و یا شتاب یک‌روند قیمت استفاده می‌شود. اغلب موارد این اندیکاتور با استفاده از قیمت پایانی محاسبه می‌گردد و فرمول محاسبه آن نیز آسان است.

 

 

3- اندیکاتور RSI

این اندیکاتور برای روندهای بازگشتی جهت تأیید و یا تعیین نقاط و سطوح بازگشتی قیمت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور بین 0 تا 100 در نوسان می‌باشد و در گروه اسیلاتورها جای می‌گیرد. اندیکاتور RSI نشان‌دهنده قدرت خریداران و فروشندگان نسبت به هم می‌باشد که به‌عبارت‌دیگر نشان از قدرت بازار است  و نام دیگر آن شاخص قدرت نسبی نیز می‌باشد.

 

 

 

4– اندیکاتور استوکستیک

اندیکاتور استوکستیک

این اسیلاتور در حقیقت به اسم نوسان تصادفی نیز معروف است که یک شاخص مومنتوم از قیمت بسته‌شدن یک سهام در طیفی  با قیمت‌های مختلف در بازه زمانی مشخص را مقایسه می‌کند. معمولاً از این اندیکاتور نوسانی با استفاده از اعداد صفر تا صد برای تشخیص سیگنال  فروش بیش از حد و یا خرید بیش از حد یک سهام استفاده می‌شود.

 

 

 

5- ایچیموکو

ایچیموکو

ایچیموکو از اندیکاتورهای معروف و پرکاربرد در دنیای تحلیل تکنیکال است که هم خطوط روند و هم خطوط حمایت و مقاومت و جهت بازار را مشخص می‌کند. برای ورود یا خروج در نقاط مناسب از این اندیکاتور می‌توان استفاده کرد. برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که اندیکاتور ایچیموکو به‌اندازه کافی نیاز یک معامله گر را برطرف می‌کند و تسلط بر آن برای معامله کافی است.

 

 

 

6- فیبوناچی

فیبوناچی

نسبت فیبوناچی در حقیقت مجموعه‌ای از اعداد کلیدی و مهم می‌باشد که با تجزیه‌وتحلیل دونقطه افراطی در یک دنباله تولید می‌شود. به این اعداد کلیدی سطوح اصلاحی فیبوناچی می‌گویند. نسبت فیبوناچی توسط لئو نا درو فیبوناچی در سال 1170 میلادی اختراع شد. از سطوح اصلاحی فیبوناچی در بسیاری از محاسبات مهندسی و ریاضی استفاده می‌شود؛ اما در بازارهای مالی به شکل خطوط افقی استفاده می‌شود که سطوح مقاومت و حمایت یک سهم را نشان می‌دهد. از اندیکاتور فیبوناچی برای تشخیص ادامه روند قیمت  یا بازگشت آن استفاده می‌شود.

 

 

جمع‌بندی:

در این مطلب به معرفی بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال پرداختیم لازم به ذکر است که این ابزارها نمی‌تواند به‌خودی‌خود جادو کند. بلکه این قدرت تشخیص و تسلط فرد معامله گراست که  باعث می‌شود رفتار غالب بازار و الگوها را به‌خوبی تشخیص دهد. اگر یک فرد فناندامنتالیست هم هستید دانستن تکنیکال و شناخت ابزارهای آن می‌تواند به شناخت بهتر بازار و روان‌شناسی آن کمک کند. استمرار و یادگیری و تمرین این ابزارها و تحقیق و مطالعه باعث می‌شود که معامله گران به تکنیکالیست‌های خبره تبدیل شوند. برای تسلط به این علم بهتر است در ابتدا با آموزش رایگان تحلیل تکنیکال دانش خوبی از این مهارت بدست بیاورید و بعد از آن با آموزش های تخصصی و حرفه ای و با تمرین و تلاش به یک تحلیلگر موفق تبدیل شوید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید