تایم فریم چیست؟ بهترین تایم فریم برای نوسان گیری کدام است

بهترین تایم فریم (بازه زمانی) برای نوسان گیری

بهترین تایم فریم یا بازه زمانی برای نوسان گیری کدام است

همه معامله‌گران بازار بورس با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود از رشد واقعی بلندمدت شرکت‌ها وارد معامله نمی‌شوند. در واقع تعداد قابل توجهی از معامله‌گران تنها با این هدف وارد معامله می‌شوند که از حرکت قیمت کمی سود کسب کنند و سپس از آن معامله خارج شوند.

این نوع معامله هم می‌تواند انتخاب درستی برای بسیاری از افراد باشد و آن‌ها را در بازار بورس به موفقیت برساند. هر معامله‌گری یک افق زمانی را مورد نظر دارد که طبق آن وارد معاملات می‌شود و دارایی‌های مختلف را تحلیل و بررسی می‌‌کند. برای سبک‌های مختلف معامله‌گری، تایم فریم های متفاوتی می‌توانند استفاده شوند که معامله‌گر باید تصمیم بگیرد از کدام‌یک از آن‌ها استفاده کند.

در این مطلب به بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در بازار می‌پردازیم و درباره آن توضیح می‌دهیم.

نوسان گیری چیست؟

برای صحبت درباره این که بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در بازارهای مالی کدام است، ابتدا باید مفهوم نوسان‌گیری را بهتر درک کنیم.

نوسان گیری، تلاش برای کسب سود از طریق روند قیمتی سهم با ریسک زیاد است. با توجه به ماهیت این تعریف، می‌توان بعضی ویژگی‌های نوسان گیری را تشخیص داد.

برای مثال، نوسان‌گیران معمولا از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای تشخیص روندهای قیمتی مورد نظر خود و سطوح مناسب برای معامله استفاده می‌کنند. همچنین معامله بر اساس جو بازار و استفاده از تابلوخوانی هم در این روش شایع است.

نکته دیگری که درباره نوسان‌گیری می‌توان درک کرد این است که این روش به طور کلی معطوف به کوتاه‌‌مدت است. در بلندمدت طبق وضعیت عملکرد و سودآوری شرکت‌ها ارزش و قیمت سهام آن‌ها مشخص می‌شود و بنابراین فعالان بازار سهام بر اساس صورت‌های مالی و دیگر داده‌های تحلیل بنیادی اقدام به سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های مختلف می کنند.

تایم فریم چیست؟

منظور از تایم فریم، بازه زمانی خاصی است که داده‌ها و اطلاعات قیمتی دارایی مورد نظر طبق آن نمایش داده می‌شوند. برای مثال می‌توان از تایم فریم‌های یک‌ساله، شش‌ماهه، یک‌ماهه، هفتگی، روزانه، 4 ساعته، 1 ساعته، 15 دقیقه و 1 دقیقه استفاده کرد.

تایم فریم چیست

روی بازه‌های زمانی کوتاه‌مدتی مانند بازه زمانی یک‌ساعته و چهار ساعته می‌توان جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از رفتار قیمتی سهم را مشاهده و بررسی کرد. در مقابل اگر از تایم فریم‌های بلندمدتی مانند تایم فریم هفتگی یا یک‌ماهه استفاده کنیم، به روندهای کلی و بلندمدت سهم دید دقیق‌تری خواهیم داشت.

بنابراین به صورت کلی می‌توان گفت همه تایم‌فریم‌ها در بازار لازم هستند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود کارکرد آن‌ها با هم یکسان نیست و باید تایم فریم مناسب را با توجه به شرایط و عوامل مختلف، ترجیحات و سبک معامله انتخاب کرد.

 

بهترین تایم فریم برای انجام نوسان گیری

همانطور که گفته شد، نوسان گیری و سفته‌بازی اصولا در کوتاه‌مدت انجام می‌شود. در این روش هدف معامله‌گر سرمایه‌گذاری روی روند رشد بلندمدت یک سهام یا سایر دارایی‌ها نیست، بلکه سعی بر این است که از نوسانات کوتاه‌مدت قیمتی استفاده شود و پس از کسب سود یا حتی تحمل زیان، از معامله خارج شد.

بدیهی است که طبق این اطلاعات، بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، تایم فریم های کوتاه مدت هستند. در این تایم فریم‌ها، جزئیات قیمتی بیشتر و دقیق‌تری نمایش داده می‌شود که طبق آن‌ها می‌توان فرصت‌های کوتاه‌مدت کسب سود را شناسایی کرد.

بنابراین بازه زمانی مناسب برای نوسان گیری را می‌توان بازه‌های روزانه و پایین‌تر در نظر گرفت. حال برای این که بین این تایم فریم‌ها بتوانیم گزینه مناسب را انتخاب کنیم، باید به موارد مختلفی توجه داشته باشیم:

 

استفاده از چند تایم فریم

استفاده از چند تایم فریم

اولین نکته این است که هیچ لزومی ندارد خودتان را صرفا به یک تایم فریم خاص محدود کنید و از آن خارج نشوید. اگر تازه‌کار هستید، می‌توانید ابتدا تمرکز خود را بر بازه زمانی خاصی بگذارید اما در مجموع بهتر است از تحلیل مولتی تایم فریم استفاده کنید.

در این نوع تحلیل، به طور همزمان از داده‌های نمودارهای بازه‌های زمانی متفاوتی استفاده می‌شود. علت این مسئله این است که از این طریق می‌توان هم روندهای کلی‌تر و اصلی‌تر را شناسایی کرد و هم روی تایم فریم های کوچک‌تر، فرصت‌های کسب سود از یک معامله را در زمان مناسب تشخیص داد و از آن استفاده کرد.

برای مثال معامله‌گران ممکن است از داده‌های تحلیل هفتگی استفاده کنند تا روند کلی قیمت سهم را شناسایی کنند. سپس حرکت سهم را در بازه کوچک‌تری مانند بازه روزانه دنبال می‌کنند تا سطوح مناسبی برای معامله پیدا کنند.

در نهایت معامله‌گر روی بازه کوچک‌تری مانند بازه 4 ساعته یا 1 ساعته، منتظر دریافت نشانه مناسبی برای ورود به معامله می‌ماند. مثلا اگر معامله‌گر سطح مناسبی را برای صعود قیمت سهم شناسایی کرده باشد، معمولا تنها با رسیدن قیمت به آن سطح وارد معامله نمی‌شود. علت این است که ممکن است خطای معاملات او به این شیوه افزایش یابد و میزان موفقیت او در بازار کمتر شود.

بنابراین معامله‌گر منتظر نشانه‌های تایید روند در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌ماند. وقتی نشانه‌های صعود قیمت دیده شد، طبق تحلیل خود عمل می‌کند و وارد معامله می‌شود.

وقتی تحلیل به این صورت انجام می‌شود، دقت بالاتری دارد و بیشتر می‌توان به آن اتکا کرد.

انواع تایم فریم

در صورت استفاده از تحلیل مولتی تایم فریم، می‌توانید به تحلیل‌ها و تصمیمات دقیق‌تری برسید و موفقیت خود را در معاملات‌تان افزایش دهید.

نسبی بودن تایم فریم

به طور کلی می‌توان گفت مسئله تایم فریم در معامله تا حد زیادی نسبی است. یعنی با توجه به سبک معامله، شخصیت معامله‌گر و سایر عوامل تاثیرگذار، ممکن است تایم فریمی که برای یک نفر بلندمدت محسوب می‌شود، برای شخص دیگری کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود.

این مسئله به ترجیحات خود شما در معامله هم بستگی دارد. معمولا معامله‌گری که قصد کسب سود از کوچک‌ترین نوسانات قیمت در دقیقه را دارد، حتی بازه زمانی روزانه را هم بلندمدت در نظر می‌گیرد.

بنابراین بسته به هدف شما می‌توان تعیین کرد که بازه زمانی مناسب برای نوسان گیری کدام است.


استراتژی

استراتژی معامله‌گر می‌تواند بهترین تایم فریم برای انجام تحلیل و معاملات او را مشخص کند. وقتی کسی قصد نوسان‌گیری داشته باشد، تا همینجا مشخص است که باید انتخاب‌های خود را به تایم فریم‌های یک روزه و کمتر محدود کند.

در ادامه، بر اساس استراتژی شما مشخص می‌شود که قصد دارید از حرکات قیمتی سهم در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه کسب سود کنید یا نوسان‌گیری روزانه را ترجیح می‌دهید.


نحوه سرمایه گذاری

میزان سرمایه افراد با هم یکسان نیست. همچنین مدتی که افراد می‌توانند پول خود را روی یک دارایی سرمایه‌گذاری کنند یکسان نیست. ممکن است شخصی بخواهد پول خود را برای یک افق زمانی چند ساله سرمایه‌گذاری کند و شخص دیگری صرفا بخواهد طی چند روز آینده با مقدار پول مشخصی به کسب سود در بازار بپردازد.

شرایط این افراد با هم یکسان نیست و بنابراین بهترین تایم فریم برای تحلیل و فعالیت آن‌ها با هم تفاوت زیادی خواهد داشت.


ویژگی‌های شخصیتی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری است. اصولا ریسک موجود در فعالیت‌های سوداگرانه و نوسان‌گیری بیشتر از ریسک سرمایه‌گذاری است. بر این اساس، اگر کسی ریسک‌پذیری بالایی داشته باشد و بخواهد به نوسان‌گیری در بازار بورس بپردازد، تایم فریم های 4 ساعته، 1 ساعته و حتی کوچک‌تر را برای خود مناسب می‌یابد.

ویژگی‌های شخصیتی دیگری هم در این مسئله دخیل‌اند. برای مثال به طور کلی معامله در تایم فریم‌های خیلی پایین مانند 5 دقیقه و 1 دقیقه، بسیار فرسایشی و اذیت‌کننده دانسته می‌شود. برای موفقیت در این تایم فریم‌ها، معامله‌گر باید توانایی عصبی و ویژگی‌های شخصیتی سازگار با این نوع معامله را داشته باشد.

خیلی از معامله‌گران مایل نیستند که به این صورت به معامله‌گری بپردازند. برای آن‌ها بازه‌های بلندمدت‌تر مناسب‌تر خواهد بود. یعنی حتی اگر قصد نوسان‌گیری دارید ولی در عین حال ویژگی‌های شخصیتی شما به نوع دوم نزدیک‌تر است، بهترین تایم فریم برای شما، تایم فریم های روزانه، 4 ساعته و 1 ساعته خواهد بود.

همچنین عواملی مانند نحوه کنترل احساسات، عجول یا صبور بودن و سایر ویژگی‌های شخصیتی هم می‌تواند روی نحوه انتخاب بهترین تایم فریم تاثیر بگذارد.


بازه زمانی کوتاه مدت در بورس ایران

با این که بازه‌های زمانی کوتاه‌مدتی مانند بازه زمانی 5 دقیقه و 1 دقیقه جزو تایم فریم‌های پرکاربرد بعضی بازارهای مالی محسوب می‌شوند و در نوسان‌گیری استفاده زیادی دارند، لزوما در همه بازارها انتخاب مناسبی نیستند.

حجم و عمق معاملات در بازار بورس ایران قابل مقایسه با بازار بزرگی مانند بازار فارکس نیست. حتی بورس نیویورک هم بسیار بزرگ‌تر از بورس ایران است. با توجه به شرایط بورس ایران، استفاده از تایم فریم‌های بسیار کوتاه‌مدت مانند 5 دقیقه و 1 دقیقه، می‌تواند انتخاب اشتباه و نه‌چندان مناسبی باشد.

داده‌ها در تایم فریم‌های بسیار کوتاه و کوچک باید بسیار دقیق و قابل اعتماد باشند و حجم بسیار زیادی از معاملات در جریان باشد تا بتوان بر اساس آن در بازه‌های زمانی کوچک معامله کرد. از آنجا که بورس ایران از چنین شرایطی برخوردار نیست، بهتر است که در این بازار روی تایم فریم های بزرگ‌تری مانند تایم فریم روزانه یا 4 ساعته تحلیل و معامله کنید.


انواع تایم فریم

به طور کلی داده‌های قیمتی را می‌توان در بازه‌های زمانی مختلفی مشاهده کرد. هر یک از این دسته‌‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند برای گروهی از معامله‌گران کارآمد و برای گروهی دیگر بدون استفاده باشند.

تایم فریم‌ها را می‌توان بر اساس مدت زمان به سه دسته کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. در ادامه به این موارد می‌پردازیم و درباره هر یک توضیح می‌دهیم.


بازه زمانی کوتاه مدت

همانطور که از اسم این نوع تایم فریم برمی‌آید، در آن بازه زمانی نسبتا کوتاه‌تری نمایش داده می‌شود. بنابراین در عین حال که کل بازه کوچک‌تر می‌شود، اطلاعات و جزئیات بیشتری از همان بازه زمانی به دست ما می‌رسد. برای مثال دو نموداری را تصور کنید که در یکی از آن‌‌ها، هر داده مربوط به یک روز و در دومی، هر داده مربوط به 5 دقیقه است. در نمودار دوم می‌توان جزئیات بیشتری از حرکت قیمت را مشاهده کرد.

تفاوت بین انواع نمودار درست مانند بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی در تصویر است. وقتی از تایم فریم‌های بزرگ‌تر به کوچک‌تر حرکت می‌کنیم، قسمتی از کل تصویر را از دست می‌دهیم اما قسمت بزرگ‌شده را با جزئیات بیشتر و البته نوسانات بیشتری مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل هم ریسک فعالیت در این تایم فریم‌ها بالاتر است.

معمولا بازه‌های زمانی کوچک‌تر، بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در نظر گرفته می‌شوند. تایم فریم های 15 دقیقه و کوچک‌تر را می‌توان در این دسته در نظر گرفت.


بازه زمانی میان مدت

در این دسته، تایم فریم‌های 30 دقیقه، 1 ساعته و 4 ساعته قرار می‌گیرند. بازه‌های زمانی میان مدت می‌توانند ویژگی هر دو نوع دیگر را تا حدی در خود داشته باشند. در این تایم فریم‌ها می‌توانید تصویر بهتری از روندهای کلی قیمت داشته باشید و در عین حال، در مقایسه با تایم فریم بلندمدت، به جزئیات بیشتری دسترسی داشته باشید.

به کمک این تایم فریم ها می‌توانید خلا میان دو نوع دیگر را پر کنید و به تحلیل دقیق‌تر و جزئی‌تری از بازار برسید.

می‌توان گفت این بازه‌های زمانی، بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در بازار بورس ایران محسوب می‌شوند.


بازه زمانی بلندمدت

بازه‌های زمانی روزانه تا ماهانه در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع تایم فریم‌ها صرفا جهت‌های کلی حرکت را تعیین می‌کنند و چهارچوب کلی تحلیل را برایمان ترسیم می‌کنند. البته اگر صرفا قصد استفاده از تحلیل بنیادی را داشته باشیم و نگاه سرمایه گذاری بلندمدت را دنبال کنیم، این نوع تایم فریم می‌تواند کاربرد بیشتری یابد.




نوسان گیری در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی عمق و حجم معاملات بیشتری در مقایسه با بورس ایران در جریان است. همچنین داده‌های بیشتر و دقیق‌تری به طور مرتب منتشر می‌شوند. در بازارهای جهانی، مخصوصا فارکس، امکان نوسان گیری به شیوه‌های مختلف و در بازه‌های زمانی بیشتری وجود دارد.

به همین علت، برای تشخیص بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در بازار فارکس، ابتدا لازم است با این روش‌های معامله بیشتر آشنا شویم:



معاملات سوئینگ

معاملات سوئینگ (Swing Trading) روشی از معامله‌گری است که در آن سعی می‌شود در بازه زمانی چند روز تا چند هفته، سودهای کوتاه‌مدت تا میان‌مدت کسب گردد. معامله‌گران سوئینگ بیشتر بر اساس ابزارهای تحلیل تکنیکال فرصت‌های معاملاتی را شناسایی و پیدا می‌کنند.


معاملات روزانه

در معاملات روزانه (Day Trading) خرید و فروش دارایی مورد نظر درون یک روز یا حتی چند ثانیه صورت می‌گیرد. معاملات روزانه بیشتر در بازار سهام و فارکس رایج هستند. برای مثال در اسکلپ (Scalping) که یکی از استراتژی‌های معامله روزانه است، خرید و فروش دارایی و کسب سود در زمان بسیار کوتاهی، مثلا در حد چند ثانیه تا یک دقیقه، انجام می‌شود.

چنین استراتژی و روشی، نیاز به بازاری بسیار عمیق و دقیق دارد که فضای آن در بازار فارکس مهیاست. استفاده از این استراتژی در بازار بورس ایران توصیه نمی‌شود.

در واقع باید توجه کرد که شما موظف به پرداخت درصدی از ارزش معامله خود به عنوان کارمزد و مالیات هستید. بنابراین لازم است که سود شما بیشتر از چند درصد باشد تا بتوانید با سود از معامله خارج شوید. معمولا این میزان نوسان در چنین بازه زمانی کوچکی رخ نمی‌دهد و بنابراین استفاده از این استراتژی‌ها در بازار بورس ایران نمی‌تواند انتخاب کارآمدی باشد.



سخن آخر

برای انتخاب بهترین تایم فریم برای انجام معاملات و نوسان گیری، لازم است که به عوامل مختلفی توجه کنیم. به طور کلی تایم فریم‌های کوتاه‌مدت انتخاب مناسبی برای نوسان‌گیری هستند اما تایم فریم‌های 1 ساعته و 4 ساعته انتخاب مطمئن‌تر و مناسب‌تری برای نوسان‌گیری در بازار بورس ایران هستند.

در نهایت توصیه می‌کنیم که تمام فعالیت خود را در بازار، تنها به یک تایم فریم محدود نکنید. از تحلیل مولتی تایم فریم یا چند زمانی استفاده کنید تا دقت معاملات شما افزایش یابد و بتوانید به موفقیت بیشتری برسید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید