کد بورسی چیست؟ آموزش دریافت کد بورسی سجام

کد بورسی چیست؟ آموزش دریافت کد بورسی سجام

دانشکده بورس در این مقاله  آموزش رایگان بورس به بررسی کد بورسی چیست و آموزش دریافت کد بورسی سجام میپردازد.

امروزه بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری و افزایش ارزش دارایی‌های خود هستند. در این زمینه، منابع مختلف سرمایه‌گذاری نیز وجود داشته و سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی شرایط موجود،‌ میزان بازدهی هر منبع، میزان سرمایه در اختیار و … اقدام به این عمل کنند. در واقع دنیای پر هیجان بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار بورس باعث شده است افراد زیادی به این بازار وارد شوند. از این رو نخستین فعالیتی که این افراد باید انجام دهند، دریافت کد بورسی و آموزش بورس  است. این مرحله‌ی نخست برای سرمایه‌گذاری بوده و با استفاده از آن می‌توانید مسیر حرفه‌ای ورود به بازار بورس را آغاز کنید.

دریافت کد بورسی خود دارای مراحلی است. بدین منظور تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به بررسی کامل و ارائه اطلاعات در خصوص کد بورسی بپردازیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا تصمیم دارید وارد بازار بورس شوید اما اطلاعات از آن نداشته و از جزئیات آن بی‌خبر هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه دانشکده بورس باشید تا به این اطلاعات ارزشمند، دست یابید.

کد بورسی چیست و چه کاربردی دارد؟

در گام نخست، باید ابتدا درباره کد بورسی بیشتر بدانیم. این کد که به کد معاملاتی نیز معروف است، نوعی کد برای شناسایی شخص معامله‌گر در هر بازار مالی بوده که مختص او است. در واقع کد معاملاتی مانند کد ملی خاص بوده و برای هر شخصی به صورت منحصر‌به‌فرد و یکتا ارائه می‌شود.

اگر تاکنون در بازارهای مالی دیگری حضور پیدا کرده‌اید، حتما متوجه شده‌اید که این بازارها (علی‌الخصوص رمز ارز و فارکس) برای انجام معامله نیاز به ثبت‌نام و البته احراز هویت دارند. دریافت کد معاملاتی در بازار بورس ایران در واقع نوعی احراز هویت است که باعث می‌شود شخص به صورت مستقیم و شخصا بتواند در این بازار فعالیت کرده و به درآمدزایی مشغول شود.

کد بورسی یک شناسه با ۸ رقم یا کاراکتر بوده که شامل سه حرف فارسی در ابتدا و ۵ عدد در ادامه‌ی آن است. ۳ حرف فارسی ابتدای این شناسه عموما از سه حرف نخست نام‌خانوادگی شخص گرفته شده اما اعداد کاملا تصادفی انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال اگر نام‌خانوادگی شخصی احمدی باشد، ممکن است شناسه‌ی وی، احم۹۸۷۶۵ باشد. لازم به ذکر است که برخی از کارگزاری ۳ حرف نخست را فارغ از نام‌خانوادگی نیز در نظر می‌گیرند.

نحوه‌ی دریافت کد بورسی به چه شکلی است؟

در ابتدا ماهیت کد بورسی و شکل و شمایل آن را شناختیم و دانستیم که برای حضور در بازار معاملاتی بورس، نیاز است این کد را تهیه کنیم؛ حال نوبت آن می‌رسد که با نحوه‌ی صدور و دریافت این کد آشا شویم. برای دریافت این کد باید مراحلی را که برای آن مقرر شده است، طی کنید. نکته‌ی مهم در این زمینه، این است که شما می‌توانید به راحتی این کد را از طریق شبکه اینترنت و به صورت آنلاین دریافت کنید. این موضوع سبب می‌شود علاوه بر کاهش هزینه‌ها، در زمان و وقت خود نیز صرفه‌جویی موثری نمایید. برای دریافت کد بورسی، باید ۳ مرحله را طی کنید:

ثبت‌نام در سامانه سجام

در اولین مرحله، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و اطلاعات شناسایی خود را وارد نمایید. بدین منظور وارد سامانه سجام که مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان است، وارد شوید. این سامانه تحت آدرس www.sejam.ir قابل ورود است. این سامانه اطلاعات کامل سهامداران را جمع‌آوری کرده و سوابق آن‌ها را به تفکیک ایجاد می‌کند.

آموزش دریافت کد بورسی سجام
در گام نخست باید در سامانه سجام اطلاعات خود را وارد نمایید.

پس از اینکه وارد سایت سجام شده‌اید، پیامی برای شما به نمایش در می‌آید. با مطالعه این پیام، روی گزینه‌ی «متوجه شدم» کلیک نمایید. در مرحله‌ی بعد، از شما درخواست می‌شود کد ملی به همراه شماره موبایل خود را در کادر مخصوص به خود وارد نمایید. توجه کنید که شماره موبایل خود را باید بدون صفر وارد نمایید. همچنین به این موضوع دقت کنید که شماره موبایل ثبت‌شده باید حتما به‌نام شما و کد ملی وارد شده باشد.

در ادامه کد تاییدی به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد. این کد را در بخش مخصوص وارد و کد کپچا را نیز بنویسید و سپس روی گزینه تایید، کلیک نمایید. در این مرحله باید هزینه‌ی مربوط به ثبت‌نام در سامانه را وارد نمایید. در حال حاضر این هزینه تنها ۱۰ هزار تومان است و می‌توانید آن را با استفاده از درگاه‌های بانکی و کارت عضو شتاب پرداخت کنید. مرحله‌ی بعدی، مربوط به ارائه اطلاعات شخصی است. این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا اطلاعات مشتری در سامانه درج شده و از آن به عنوان احراز هویت وی استفاده خواهد شد. در این بخش سعی کنید تمام موارد را تکمیل نمایید اما تنها پر کردن مواردی که ستاره دارند، اجباری است.

در گام بعدی، از شما اطلاعات ارتباطی درخواست می‌شود. به عنوان مثال باید مواردی نظیر استان، شهرستان، ایمیل، تلفن ثابت و … را وارد نمایید. پس از این مرحله، نوع بورس مورد نظر را مشخص نمایید. همچنین در این بخش مشخص می‌کند که آیا در گذشته دارای کد بورسی بودید یا خیر. پس از آن باید اطلاعات شغلی، اطلاعات مربوط به حساب بانکی و تایید تعهدات را تکمیل و ارسال نمایید. پس از اتمام مراحل فوق، ثبت‌نام اولیه در این سامانه به پایان رسیده و مشتری باید منتظر دریافت پیامک از جانب این سامانه مبنی بر تعیین مکان و زمان احراز هویت باشد.

احراز هویت

پس از اینکه مرحله‌ی ثبت‌نام با موفقیت به اتمام رسید، باید احراز هویت را انجام دهید. احراز هویت هم به صورت غیرحضوری و آنلاین امکان‌پذیر است و هم به صورت حضوری. برای اینکه بتوانید حضوری این مهم را انجام دهید، باید به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب دولت که در صفحه‌ی ثبت‌نام نیز به آن اشاره شده است مراجعه نمایید تا این مراحل تکمیل شود. اگر هم علاقه‌ای به مراجعه حضوری ندارید، می‌توانید این پروسه را به صورت آنلاین و با استفاده از راهنمای انجام آن طی کنید. توجه نمایید که انجام احراز هویت برای ورود به مراحل بعدی و دریافت کد بورسی اجباری است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در اسرع وقت آن را انجام دهید تا بتوانید وارد مرحله‌ی سوم شوید.

ثبت نام‌ در کارگزاری

پس از اینکه در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت خود را تکمیل کرده‌اید، باید در کارگزاری خود عضو شوید. در حال حاضر مجموعه‌های مختلف و متنوعی در این زمینه وجود داشته و هر کدام از آن‌ها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. خدمات ارائه‌شده توسط هر یک از این کارگزاری‌ها یکسان بوده و آن‌ها سعی دارند به عنوان یک مجموعه‌ی واسطه، ارتباط مشتریان با بازار بورس را برقرار کنند. در این مرحله می‌توانید کد آنلاین خود را از کارگزاری دریافت و با استفاده از رمز عبور، وارد سامانه معاملاتی شخصی خود در این مجموعه مالی شوید. دقت نمایید این که پنل مخصوص شماست و با استفاده از آن می‌توانید معاملات خود را مدیریت نمایید.

تبریک می‌گوییم؛ با انجام مراحل فوق، ثبت‌نام شما در کارگزاری و دریافت کد بورسی با موفقیت به اتمام رسیده و از هم‌اکنون می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر در بازار بورس حضور پیدا کرده و معاملات خود را پیگیری نمایید.

کد بورسی چیست
پس از تکمیل ثبت‌نام و احراز هویت، باید کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

شرایط عمومی برای دریافت کد بورسی چیست؟

برای دریافت کد بورسی، اشخاص به دو دسته‌ی حقیقی و حقوقی تقسیم‌بندی می‌شوند. اشخاص حقیقی شامل افراد عادی بوده که تمایل به حضور در بازار بورس دارند. در طرف مقابل اشخاص حقوقی به شرکت‌ها و مجموعه‌هایی اطلاق می‌شود که به سبب مرتبط‌بودن با بازار سرمایه یا علاقه به حضور در آن، تمایل به دریافت کد بورسی دارند. هر کدام از این اشخاص باید مدارک مشخصی را برای ثبت‌نام ارائه دهند.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • اصل شناسنامه به همراه کپی از تمام صفحات آن.
  • اصل کارت ملی به همراه کپی از تمام صفحات آن.
  • اطلاعات شخصی و ارتباطی مانند محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، شماره موبایل، تلفن ثابت و …
  • شماره حساب بانکی به همراه شماره شبا و سایر موارد مربوط به بانک.

 مدارک ثبت‌نام اشخاص حقوقی

  • آگهی کلیه تغییرات مربوط به شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی مربوط به تاسیس
  • تصویر اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره (لازم به ذکر است که کلیه این افراد باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.)
  • تکمیل فرم مربوط به تعهدنامه

برای اینکه بتوانید کد بورسی تهیه کرده و در بازار بورس فعالیت داشته باشید، نیاز است بالای ۱۸ سال سن داشته باشید. البته شرایطی برای افراد کمتر از ۱۸ سال سن نیز تدارک دیده شده است. این افراد با استفاده از ولی یا نماینده قانونی خود می‌توانند به صورت اینترنتی ثبت‌نام کرده و در سامانه سجام احراز هویت شوند. معمولا پروسه دریافت کد بورسی دو روز کاری زمان‌بر بوده و سرمایه‌گذار باید این مدت را منتظر بماند.

چگونه می‌توان کد بورسی را بررسی کرد؟

شاید بسیاری از افراد ندانند که کد بورسی دارند یا خیر. برخی از این افراد هم در گذشته وارد بازار بورس شده‌اند اما هم‌اکنون اطلاع ندارند که آیا کد بورسی دارند یا خیر. برای این افراد سامانه‌ای مخصوص تدارک دیده شده است که در آن می‌توانند با ارائه اطلاعات خود، متوجه شوند که آیا کد بورسی مخصوص به خود را دارند یا خیر. بدین منظور افراد می‌توانند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس www.ddn.csdiran.ir مراجعه کرده و کد ملی خود را وارد نمایند. سپس در این بخش مشخصات مربوط به شخص به نمایش درآمده و می‌توان متوجه شد که آیا کد بورسی برای شخص مورد نظر صدور شده است یا خیر.

جمع‌بندی نهایی کد بورسی چیست و آموزش دریافت کد بورسی سجام

 

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی ماهیت کد بورسی و نحوه‌ی دریافت آن پرداختیم. این کد مخصوص سرمایه‌گذارانی است که تمایل به حضور در بازار بورس دارند. این افراد باید این کد را دریافت کنند تا بتوانند معاملات خود را در بازار بورس مدیریت کنند. در واقع برای حضور در این بازار مالی، نیاز است مراحلی اعم از ثبت‌نام، احراز هویت، دریافت کد و … طی شود. توصیه می‌کنیم قبل از حضور در بازار بورس به دقت این مراحل را مطالعه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. همچنین اکیدا توصیه می‌کنیم بدون دانش کافی وارد این بازار نشوید؛ زیرا حضور بدون علم تحلیل‌گری باعث شکست و زیان در بازار بورس می‌شود.

در پایان این مقاله امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید و اطلاعات کافی، ارزشمند و کاملی را درباره کد بورسی دریافت کرده باشید. شما می‌توانید سایر مقالات موجود در دانشکده بورس را مطالعه و اطلاعات ارزشمند و مفیدی درباره بازارهای مالی و ابزارهای موجود در آن دریافت نمایید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید