شناخت شرکت های بورسی

یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین مراحل در تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها، شناخت شرکت های بورسی و کسب و کار آن ها است. به طوری که تحلیلگران بنیادی برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها می‌بایست از جزئی‌ترین اطلاعات و عوامل تأثیرگذار بر شرکت‌ها آگاه باشند تا به تسلط کافی از جزییات شرکت و ساختار کسب و کار آن دست یابند. آنگاه می‌توانند سهام شرکت را به کمک دانش تحلیل بنیادی، روش‌های تئوری و تهیه و تنظیم فایل اکسل سودآوری شرکت، ارزش‌گذاری کنند.

برخی از تحلیلگران بنیادی و فعالان با تجربه بازار سرمایه، شناخت شرکت های بورسی به طور دقیق را مهم‌ترین عامل برای شروع یک سرمایه‌گذاری موفق می‌دانند و بر این باور هستند که یک سرمایه‌گذار واقعی باید صفر تا صد شرکتی که می‌خواهد خریداری کند را بشناسد و کاملاً به جزییات کسب‌ و کار شرکت آگاه شود تا بتواند تمامی عوامل تأثیرگذار بر وضعیت سودآوری و ارزندگی حال و آینده شرکت شناسایی کند.

در ادامه سعی داریم روش‌هایی برای شناخت تخصصی و آشنایی با مدل کسب‌ و کار شرکت‌ها مطرح کنیم.

جمله وارن بافت در مورد شناخت شرکت های بورسی

منظور از شناخت شرکت های بورسی چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم شناخت شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق است در شناخت شرکت‌ها سعی می‌کنیم تا از تمام جزییات و عوامل تأثیرگذار بر رشد و موفقیت شرکت آگاه شویم، پارامترهای بسیار مهم و تأثیرگذاری نظیر، مواد اولیه مصرفی، محصولات اصلی، محصولات فرعی، بازار فروش شرکت، طرح‌های توسعه و برنامه‌های آتی شرکت و …

با شناخت دقیق شرکت‌ها می‌توانیم وضعیت حال و آینده شرکت را مورد بررسی قرار دهیم و از تأثیر اتفاقات و تغییرات سیاسی، اقتصادی و… بر شرکت آگاه شویم.

به عنوان مثال پس از بررسی و شناخت شرکت پتروشیمی زاگرس در میابیم که بیشتر از ۹۵ درصد محصول تولیدی شده این شرکت یعنی متانول به کشورهای چین و هند صادر می‌شود، لذا پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران متوجه می‌شویم که احتمالاً شرکت پتروشیمی زاگرس در صادرات محصول خود به مشکل برمی‌خورد و این تأثیر منفی در سودآوری این شرکت دارد و سبب می‌شود تا از ارزش ذاتی سهام شرکت زاگرس کاسته شود.

همچنین در همین شرکت پتروشیمی زاگرس متوجه می‌شویم که به دلیل صادرات محور بودن این شرکت، سودآوری شرکت مستقیماً با نرخ ارز در ارتباط است، پس در شرایطی که نرخ ارز در کشورمان رشد می‌کند سبب بالا رفتن سودآوری پتروشیمی زاگرس می‌گردد و این شرکت را به یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند، چرا که با بالا رفتن نرخ ارز و بالا رفتن سودآوری شرکت، ارزش ذاتی سهام شرکت نیز بالا می‌رود.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید شناخت دقیق شرکت‌ها می‌تواند دید ما را نسبت به وقایعی که در دنیای اقتصاد و صنعت رخ می‌دهد بسیار باز کند تا قادر به تحلیل و بررسی اتفاقاتی که در دنیای پیرامونمان رخ می‌دهد باشیم و بتوانیم تأثیر هر اتفاق را بر شرکت‌ها موردبررسی دقیق و تجزیه‌ و تحلیل قرار دهیم.

 

منابع شناخت شرکت های بورسی؟

امروزه با وجود فضای مجازی و رسانه‌های گوناگون اخبار و اطلاعات بسیار زیادی در مورد شرکت‌ها به گوش می‌رسد که نمی‌توان به همه آن‌ها اعتماد کرد، لذا برای شناخت شرکت‌ها و دریافت اخبار و گزارش‌های آن‌ها می‌بایست صرفاً منابع معتبر و مورد اطمینان را دنبال کنیم تا با اطمینان خاطر به شناخت و بررسی دقیق و جزءبه‌جزء شرکت‌ها بپردازیم، در ادامه منابع بسیار معتبر و کاربردی برای شناخت و بررسی عملکرد شرکت‌ها معرفی می‌شود.

  • کدال

سامانه کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران) با آدرس اینترنتی codal.ir معتبرترین و پرکاربردترین رسانه برای دریافت اطلاعیه‌ها، صورت‌های مالی، گزارش‌ها، شفاف‌سازی‌ها و… است که از طرف شرکت‌ها منتشر می‌شود. این سایت روزانه مورد بازدید بسیاری از فعالان بورس قرار می‌گیرد تا از وضعیت دقیق و واقعی شرکت‌ها مطلع شوند، در حقیقت ما زمانی از صحت اخبار و اطلاعیه‌ای مطمئن می‌شویم که در سایت کدال درج گردد، لذا سامانه کدال می‌تواند یکی از بهترین منابع جهت دریافت اطلاعات شرکت‌ها باشد.

سامانه کدال در بورس

 

  • گزارش تفسیری مدیریت

یکی از مهم‌ترین گزارشاتی که به‌صورت دوره‌ای از طرف شرکت‌ها همراه با صورت‌های مالی در سامانه کدال منتشر می‌گردد، گزارش تفسیری مدیریت است که در حقیقت گزارش و دیدگاه مدیریت شرکت از وضعیت حال و آینده شرکت است که برای اطلاع سهامداران و فعالان بازارسرمایه منتشر می‌کنند.

این گزارش حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی مانند ریسک‌ها و فرصت‌های پیش روی شرکت، بازار فروش شرکت، مشتریان اصلی، قوانین حاکم بر شرکت، وضعیت تولید و فروش، تغییر حاشیه سود و … است که آگاهی از این اطلاعات در تحلیل بنیادی بسیار حائز اهمیت است.

گزارش تفسیری مدیریت نسبت به سایر مطالب و محتوایی که در اینترنت منتشر می‌شود از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است به‌نحوی‌که بسیاری از تحلیلگران بنیادی در بورس، تحلیل و بررسی‌های خود را بر اساس گزارش تفسیری مدیریت منتشرشده در کدال بنا می‌کنند و در تحلیل‌هایشان بسیار از اطلاعات موجود در این گزارش استفاده می‌کنند.

 

  • سامانه تدان

سامانه تدان با آدرس اینترنتی tedan.ir یکی دیگر از سایت‌های معتبر در حوزه شناخت شرکت‌های بورسی است که زیر نظر کانون نهاده‌های سرمایه‌گذاری ایران است؛ در این سایت تنها تحلیلگران و کارشناسانی می‌توانند نظرت و تحلیل‌های خود را بیان کنند که مورد تائید یکی از نهاده‌ های مالی تائید شده توسط کانون نهاده‌های سرمایه‌گذاری ایران باشند، لذا مطالب و تحلیل‌هایی که در این سامانه منتشر می‌گردد نسبت به سایر سایت‌های متفرقه از اعتبار بالاتری برخوردار است و می‌تواند مرجع خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز در مورد شرکت‌ها باشد.

سامانه تدان در بورس

 

  • گوگل

یکی دیگر از راه‌های جمع‌آوری اطلاعات برای شناخت شرکت های بورسی، جستجو در مورد تحلیل بنیادی آن‌ها در گوگل است، به‌عنوان‌مثال برای به دست آوردن اطلاعات در مورد شرکت پتروشیمی زاگرس به‌راحتی می‌توانید در گوگل عبارت “تحلیل بنیادی پتروشیمی زاگرس” را جستجو کنید تا با نظرات و تحلیل‌های سایر تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه نیز آشنا شوید.

فقط در هنگام مطالعه تحلیل سایر افراد به دو نکته بسیار مهم باید توجه داشته باشید:

  • تاریخ انتشار محتوا

حتماً به زمان نگارش و انتشار مطلب که مطالعه می‌کنید توجه داشته باشید و از مطالعه مطالب قدیمی و کهنه که دیگر در مورد شرکت‌ها صدق نمی‌کند خودداری کنید.

  • تحت تأثیر نظرات و دیدگاه نویسنده قرار نگیرید

هنگامی که تحلیل و مطلبی از یک نویسنده دیگر را مطالعه می‌کنید توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان تحت تاثیر ذهنیت نویسنده مطلب قرار نگیرید و صرفاً از محتوا و مطالب خامی که جمع‌آوری‌شده استفاده کنید.

با استفاده از منابع و روش هایی که در این مطلب گفته شد میتوانید به طور جامع به شناخت شرکت های بورسی برسید و از آن در بررسی ها و تحلیل هایتان استفاده کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

8 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید