چطور NFT بسازیم؟ آموزش 0 تا 100 ساخت NFT

ان‌اف‌تی پدیده فرهنگی نوینی است که از سال 2021 تا کنون به تیتر اول بسیاری از سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مرتبط با ارز مجازی و حتی غیرمرتبط تبدیل شده. در این میان ورود سلبریتی‌ها و افراد مشهور به این عرصه هم باعث شهرت و محبوبیت دوچندان NFT شده. هربار که خبر فروش چند میلیون دلاری یک اثر هنری دیجیتال در قالب NFT به گوشمان می‌خورد ناخودآگاه به این فکر می‌افتیم که آیا ما هم می‌توانیم یک NFT بسازیم و با فروش آن یک‌شبه میلیاردر شویم؟ در تئوری بله اما در واقعیت موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌ها است.

اگر هنوز نمیدانید که nft چیست پیشنهاد میکنم به مقاله NFT چیست؟ 10 مورد از گران‌ قیمت‌ترین NFT های جهان یه سری بزنید .

در این مقاله به آموزش 0 تا 100 ساخت nft و مباحث پیرامون آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1- بعد از این که وارد سایت اوپن‌سی شدید با صحنه‌ای مشابه تصویر زیر روبرو می‌شوید. برای شروع ساخت NFT روی دکمه Create کلیک کنید.

چرا یک نفر حاضر می‌شود چند میلیون دلار برای خرید یک تصویر یا گیف پرداخت کند؟

این که چرا یک نفر حاضر می‌شود برای خرید یک فایل NFT میلیون‌ها دلار بپردازد برای بسیاری از ما غیرقابل هضم و باورنکردنی است. پیش از این، پرداخت چنین مبالغ هنگفتی برای یک اثر هنری را تنها در حراجی‌های بزرگی مثل کریستی دیده بودیم. البته در این حراجی‌ها یک اثر ملموس مانند تابلوی نقاشی خریدوفروش می‌شود نه یک اثر دیجیتال مثل فایل گیف و ویدئو.

اما با وجود تفاوت آثار هنری دیجیتال و فیزیکی، می‌توان گفت اهداف خریداران از خرید هر دوی آنها مشابه هم است: کسب اعتبار و پرستیژ یا فروش اثر به قیمتی بالاتر در آینده. در واقع خریداران به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول مولتی‌میلیاردرهایی هستند که جذب ارزش هنری اثر می‌شوند و از این که مالک آن باشند به خود می‌بالند و دسته دوم سرمایه‌گذارانی هستند که تنها به امید کسب سود و فروش اثر به قیمت بالاتر آن را می‌خرند. بیشتر افرادی که چند میلیون دلار بابت خرید یک اثر NFT هزینه می‌کنند در دسته دوم قرار می‌گیرند.

آموزش ساخت NFT

آموزش ساخت NFT می‌تواند به دو موضوع متفاوت اشاره داشته باشد: آموزش ساخت اثر دیجیتال و آموزش تبدیل این اثر به NFT. در ادامه درباره هر دوی اینها بیشتر صحبت می‌کنیم.

چرا یک نفر حاضر می‌شود چند میلیون دلار برای خرید یک تصویر یا گیف پرداخت کند؟

شاید ذهن شما بیش از همه درگیر این موضوع باشد که چه اثری و با چه سطح از ارزش هنری باید بسازیم که خریداران را مجاب کند برای خرید آن مبلغ خوبی بپردازند. خب پاسخ این سؤال را بهتر است این‌گونه بدهیم: در حال حاضر خود اثر برای خریداران چندان اهمیتی ندارد بلکه خالق آن اثر دیجیتال است که باعث می‌شود یک سرمایه‌گذار حاضر باشد حتی تا چندین میلیون دلار برای خرید آن بپردازد. برای مثال همین الان اگر هر یک از افراد مشهوری مثل ایلان ماسک، بیل گیتس، باراک اوباما، سلنا گومز، کیم کارداشیان و … برنامه paint ویندوز را باز کنند و فقط چند خط کج‌وکوله بکشند به احتمال بسیار فراوان، هستند کسانی که هزاران دلار بابت آن بپردازند. البته این به آن معنا نیست که ارزش هنری یک اثر هیچ تأثیری در قیمت فروش آن نداشته باشد. زیبایی، جذابیت، نوین‌بودن و صد البته شهرت خالق اثر عوامل مؤثر بر ارزش یک اثر هستند. اگر هنرمند یا فرد مشهوری هستید فروش آثارتان بسیار راحت‌تر خواهد بود. افرادی که به دنبال برنامه ساخت NFT هستند باید بدانند که از هر ابزاری مثل فتوشاپ، ایلستریتور، کورل و حتی برنامه نقاشی ویندوز می‌توانند برای خلق اثر دیجیتال خود استفاده کنند. چیزی که مهم است بحث بازاریابی و فروش اثر است و البته خاص‌بودن اثر. البته همیشه هم لازم نیست با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک یک اثر دیجیتال را خلق کنیم، هر فایلی را می‌توان به NFT تبدیل کرد مثل یک تصویر ساده که با دوربین گوشی گرفته‌اید.

نحوه تبدیل اثر دیجیتال به NFT

گام بعدی در بحث آموزش ساخت NFT مربوط می‌شود به نحوه تبدیل اثر دیجیتال به NFT. در واقع بدون تبدیل اثر دیجیتال به NFT امکان فروش و کسب درآمد از آن را نخواهید داشت. برای تبدیل یک اثر به NFT، پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد مثل OpenSea، Rarible، Foundation و Niftygateway. در میان این‌ها OpenSea به دلیل سادگی و محبوبیت بالاتر بین کاربران، گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. در حال حاضر این وب‌سایت ایران را تحریم کرده، پس برای ورود به آن به یک فیلترشکن نیاز خواهید داشت. در ادامه به مراحل مختلف تبدیل یک اثر دیجیتال به NFT در وب‌سایت OpenSea می‌پردازیم.

آموزش ساخت NFT در وب‌سایت OpenSea

make nft step 1 2- بعد از کلیک روی Create، پلتفرم از شما می‌خواهد که کیف پول دیجیتال خود را به وب‌سایت متصل کنید. در این مرحله چون کیف پول ما متامسک است روی آن کلیک می‌کنیم و مراحل اتصال آن به وب‌سایت را انجام می‌دهیم. connect to wallet بعد از اتمام فرایند اتصال کیف پول دیجیتال به وب‌سایت، صفحه‌ای مشابه تصویر زیر باز می‌شود. در ادامه با برخی از گزینه‌های موجود در این صفحه که از اهمیت بالایی برخوردار هستند آشنا می‌شویم. create new item box بخش آپلود فایل: با کلیک روی این ناحیه یا کشیدن فایل موردنظر به درون این ناحیه فایل دیجیتال شما در سایت بارگذاری می‌شود. Name: نامی که می‌خواهید اثر دیجیتال شما به این نام در وب‌سایت منتشر شود. External link: در این قسمت می‌توانید لینک وب‌سایت یا صفحه شبکه اجتماعی خود را وارد کنید تا کاربران برای توضیحات بیشتر روی آن کلیک کنند. Description: در این بخش می‌توانید توضیحاتی در مورد اثر دیجیتال خود به کاربران ارائه کنید. Properties: این بخش برای اضافه‌کردن ویژگی‌های خاصی است که در اثر دیجیتال شما وجود دارد. Levels: این بخش برای مشخص‌کردن ویژگی‌های عددی موجود در اثر دیجیتال شما به صورت نوار پیشرفت است. Stats: این بخش هم مشابه بخش قبلی است با این تفاوت که اطلاعات تنها به صورت عددی نمایش داده می‌شوند. Unlockable Content: با فعال کردن این گزینه، فایل دیجیتال تنها برای خریدار نمایش داده می‌شود. 4- بعد از این که اطلاعات را تکمیل کردید روی دکمه Create کلیک کنید. با این کار اثر دیجیتال شما آماده تبدیل به NTF است. 5- بعد از کلیک روی Create صفحه زیر باز می‌شود. در این بخش باید روی Listings و سپس Sell کلیک کنید. Sell nft 6- در این مرحله صفحه زیر باز می‌شود و از شما می‌خواهد که قیمت اثر خود را به اتر وارد کنید. در صورتی که بخواهید اثرتان را به صورت مزایده‌ای بفروشید باید روی Timed Auction کلیک کنید. در انتها برای این که اثر شما به NFT تبدیل شود و برای فروش روی سایت قرار بگیرد روی Complete listing کلیک کنید. Complete listing 7- در این مرحله پنجره‌ای باز می‌شود که حاوی اطلاعات پرداخت Gas fee یا کارمزد تراکنش است. با تأیید آن، کارمزد تراکنش از کیف پول شما کسر شده و اثر شما برای بازدید و خرید توسط کاربران در سایت منتشر می‌شود. 7- در این مرحله پنجره‌ای باز می‌شود که حاوی اطلاعات پرداخت Gas fee یا کارمزد تراکنش است. با تأیید آن، کارمزد تراکنش از کیف پول شما کسر شده و اثر شما برای بازدید و خرید توسط کاربران در سایت منتشر می‌شود.

سخن پایانی

ورود آگاهانه به دنیای NFT می‌تواند سود سرشاری را نصیب هنرمندان و سرمایه‌گذاران کند. با این حال نمی‌توان منکر آن شد که بخش زیادی از فضایی که بر بازار NFT حاکم است هیجانی و دور از منطق است. یکی از بهترین راه‌های افزایش مهارت‌های سرمایه‌گذاری و مسلط‌شدن بر بازار رمزارزها و NFT استفاده از دوره‌های آموزشی دانشکده بورس است که توسط اساتید برتر این حوزه تهیه و در اختیار کاربران علاقه‌مند قرار گرفته.
  • NFT چیست؟ 10 مورد از گران‌ قیمت‌ترین NFT های جهانNFT چیست؟ 10 مورد از گران‌ قیمت‌ترین NFT های جهان
امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید