NFT چیست؟ 10 مورد از گران‌ قیمت‌ترین NFT های جهان

 

توکن های غیر قابل تعویض یا به اختصار، NFTها به سرعت در حال تسخیر بازار ارزهای دیجیتال‌اند. اگر اخبار مربوط به رمزارزها را دنبال کرده باشید این نام باید به گوشتان آشنا باشد. اما NFT چیست ؟ چرا این همه محبوب شده؟ رابطه آن با هنرهای دیجیتال چیست؟ با مطالعه این مقاله پاسخ این سؤالات و بسیاری از سؤالات دیگر خود را خواهید دانست. با ما همراه باشید.

NFT چیست ؟

NFT کوتاه‌شده عبارت Non-Fungible Token یا توکن غیر قابل تعویض است. منظور از توکن غیرقابل تعویض دارایی‌هایی است که امکان معاوضه آنها با دارایی‌های هم‌نوع و مشابه وجود ندارد، چون هر NFT دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را از سایر NFTها متمایز می‌کند.

شاید کمی گیج شده باشید چون به صورت هم‌زمان چند مفهوم تازه را در یک جمله کنار هم دیدید. برای روشن‌تر شدن موضوع ابتدا با مفهوم Fungible یا قابل تعویض آشنا می‌شویم.

دارایی‌های قابل تعویض دارایی‌هایی هستند که هر واحد از آنها دارای ارزشی برابر با واحدهای دیگر است. پول و رمزارزهایی مثل بیت‌کوین و اتر یکی از شناخته‌شده‌ترین دارایی‌های قابل تعویض هستند. دو اسکناس هزار تومانی هرچند از لحاظ ظاهری متفاوت باشند اما ارزش آنها یکسان است و هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما دارایی‌های غیرقابل تعویض (non-Fungible) همان‌طور که از اسمشان پیدا است به هیچ وجه قابل معاوضه با دارایی هم‌نوع خود نیستند.

بهترین مثال برای دارایی‌های غیرقابل تعویض، آثار هنری هنرمندان بزرگ است. هیچ‌گاه نمی‌توان دو تابلوی متفاوت نقاشی از دو هنرمند مختلف را با یکدیگر جابه‌جا کرد و گفت چون هر دوی این‌ها تابلوی نقاشی هستند پس ارزش یکسانی دارند. حتی اگر این دو تابلو از یک هنرمند باشند و از لحاظ ظاهری هم مشابه هم باشند باز ارزش یکسانی ندارند.

پس از این‌که با دارایی قابل تعویض و غیرقابل تعویض آشنا شدیم نوبت به بخش دیگر عبارت non-Fungible Token می‌رسد. توکن چیست؟ توکن به طور خلاصه یک دارایی دیجیتال بر بستر بلاکچین است که می‌تواند اشکال گوناگونی به خود بگیرد. برای مثال رمزارزها و آیتم‌های گوناگون درون بازی‌های بلاکچینی مثل اکسی اینفینیتی هر دو توکن هستند، با این تفاوت که اولی توکن قابل معاوضه و دومی توکن غیرقابل معاوضه است.

همچنین توکن‌ها نیازی به بلاکچین اختصاصی ندارند و می‌توانند روی بلاکچین‌های دیگر هم پیاده‌سازی شوند. در واقع تفاوت اصلی کوین با توکن همین است. هر کوینی توکن هم هست اما هر توکنی کوین نیست.

امیدواریم تا این جای کار به یک درک نسبی از NFT رسیده و پاسخ سؤال NFT چیست را گرفته باشید.

کاربردهای NFT

ان‌اف‌تی فناوری نوینی است که می‌تواند نقش بزرگی در زندگی دیجیتالی و واقعی ما ایفا کند. مواردی که در ادامه آمده تنها بخشی از چندین کاربرد شناخته‌شده برای NFT است. یعنی ممکن است در آینده زمینه‌های بیشتری نیز برای فعالیت NFT فراهم شود.

آثار هنری: در دنیای واقعی تشخیص اثر هنری اصل از تقلبی گاهی بسیار دشوار است. این که شما بدانید تابلویی که می‌خرید آیا واقعا اثر پیکاسو است یا تنها یک کپی بسیار ماهرانه از آن. NFT این مشکل را برای آثار دیجیتال حل کرده. در واقع هنگام خرید یک اثر هنری در قالب NFT شما قادر خواهید بود که به راحتی به اصل‌بودن آن پی ببرید چون تمامی اطلاعات اثر از جمله مشخصات صاحب اثر روی شبکه بلاکچین ثبت شده و به هیچ وجه قابل جعل نیست

بازی‌های کامپیوتری آنلاین: بدون شک Axie Infinity مشهورترین بازی آنلاینی است که از فناوری NFT حداکثر بهره را برده. در این بازی کاربران می‌توانند موجودات مختلف بازی را در قالب NFT بخرند و با به‌کارگیری آنها درون بازی کسب درآمد کنند. اکسی اینفینیتی تنها یک نمونه از بازی‌هایی است که از ان‌اف‌تی برای خریدوفروش آیتم‌های درون بازی استفاده می‌کنند. CryptoKitties، Gods Unchained و Sorare از جمله بازی‌های دیگری هستند که توانسته‌اند با استفاده از NFT به محبوبیت بالایی برسند.

بازی‌های کامپیوتری NFT
املاک و ساختمان: شاید تعجب کرده باشید اما NFT تنها محدود به دنیای دیجیتال نیست و می‌توان در دنیای واقعی هم از آن بهره برد. با ثبت دیجیتالی اسناد مالکیتی یک ملک یا زمین می‌توان از NFT برای خریدوفروش آن ملک استفاده کرد. تأمین سرمایه و وام: همین‌طور که گفتیم می‌توان از NFT برای ثبت و انتقال اسناد مالکیتی استفاده کرد. پس به راحتی می‌توان با استفاده از ان‌اف‌تی از این اسناد به عنوان وثیقه‌های معتبر برای دریافت وام از شبکه‌های مالی غیرمتمرکز که جایگزین مؤسسات مالی فیزیکی شده‌اند استفاده کرد. ثبت حق امتیاز هرگونه فایل دیجیتال: ماهیت NFT دیجیتالی است پس خیلی راحت می‌توان انواع فایل‌های دیجیتالی مثل تصویر، ویدئو، موسیقی، فایل‌های برنامه‌نویسی، فایل‌های متنی، نرم‌افزار، بازی و مواردی از این دست را به NFT تبدیل و با اهداف مختلف استفاده کرد. برخی از گران‌قیمت‌ترین فایل‌های دیجیتال فروخته‌شده در قالب NFT یکی از کاربردهای اصلی NFT امکان خریدوفروش آثار هنری دیجیتال است. خواه برای کسب سود باشد یا جمع‌آوری کلکسیون. در این بین عوامل بسیاری در تعیین قیمت یک NFT اثرگذار هستند. از جمله این که خالق اثر تا چه حد محبوب و شناخته‌شده است، اثر خلق‌شده تا چه اندازه‌ای منحصربه‌فرد است، خریدار چه حسی با اثر برقرار می‌کند، پتانسیل سرمایه‌گذاری روی اثر و این که آیا بازار طالب اثر است یا نه. البته عوامل دیگری هم مثل کاربردی‌بودن NFT و ملموس‌بودن آن تأثیر زیادی روی قیمت آن خواهد داشت. بسیاری از خریداران دوست دارند برای چیزی پول بدهند که کاربردی برای آنها داشته باشد یا بتوانند از آن در دنیای واقعی استفاده کنند. در ادامه برخی از گران‌ترین NFTهایی که تا به حال فروخته شده‌اند را با هم مرور می‌کنیم.

The Merge

The Merge خالق: Pak قیمت فروش: 91.8 میلیون دلار  

Everydays: The First 5,000 Days

Everydays: The First 5,000 Days خالق: Mike Winkelmann مشهور به Beeple قیمت فروش: 69 میلیون دلار
  1. Human One
Human One
خالق: Mike Winkelmann مشهور به Beeple قیمت فروش: 28.9 میلیون دلار
  1. CryptoPunk 7523
CryptoPunk 7523 خالق: Larva Labs قیمت فروش: 11.75 میلیون دلار
  1. CryptoPunk 4156
CryptoPunk 4156 خالق: Larva Labs قیمت فروش: 10.35 میلیون دلار
  1. CryptoPunk 7804
CryptoPunk 7804 خالق: Larva Labs قیمت فروش: 7.57 میلیون دلار
  1. CryptoPunk 3100
CryptoPunk 3100 خالق: Larva Labs قیمت فروش: 7.51 میلیون دلار
  1. Right-click and Save As guy
Right-click and Save As guy خالق: XCopy قیمت فروش: 7.09 میلیون دلار
  1. Ringers 109
Ringers 109 خالق: Art Block قیمت فروش: 6.93 میلیون دلار
  1. Crossroad
Crossroad خالق: Mike Winkelmann مشهور به Beeple قیمت فروش: 6.6 میلیون دلار

سخن پایانی

در این مقاله به طور مفصل درباره NFT، کاربردهای آن و مفاهیم مرتبط با آن صحبت کردیم. تفاوتی نمی‌کند که شما یک توسعه‌دهنده باتجربه شبکه‌های بلاکچین باشید یا یک سرمایه‌گذار یا علاقه‌مند به دنیای ارز دیجیتال که به دنبال کشف فرصت‌ها و امکانات وسیع در این جهان است. در هر سطح و مهارتی که باشید می‌توانید از دوره‌های آموزشی دانشکده بورس استفاده کنید و دانش خود را درباره مفاهیم گسترده ارز دیجیتال، بلاکچین و فناوری‌های مرتبط با آن افزایش دهید.
  • چطور NFT بسازیم؟ آموزش 0 تا 100 ساخت NFTچطور NFT بسازیم؟ آموزش 0 تا 100 ساخت NFT
امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید