راهکارهای موفقیت در سرمایه گذاری و بازار بورس

چطور در سرمایه گذاری و بازار بورس موفق شویم

چطور در سرمایه گذاری و بورس موفق شویم

بازار بورس برعکس سایر بازارهای مالی، مانند، سکه، مسکن، ارز، و… راه جذاب‌تری جهت کسب ثروت می‌باشد. مزیت دیگر این بازار امکان شروع با سرمایه کم می‌باشد. در این مقاله قصد داریم که به ارائه راهکارهای موفقیت در سرمایه‌گذاری در بازار بورس بپردازیم.

بازارهای مالی یکی از پرسودترین تجارت‌ها نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود، بازار بورس به علت اینکه یک بستر مناسب جهت رشد و تولید اقتصادی  است یک بازار سود ده جهت سرمایه‌گذاری می‌باشد که بخشی از نقدینگی موجود در اقتصاد را به خود جذب می‌کند.

دسترسی به سامانه آنلاین و امکان استفاده ساده،  بازار بورس را به یک فعالیت اقتصادی راحت تبدیل کرده است؛ اما سرمایه‌گذاری در هر بازاری قبل از کسب اطلاعات و دانش کافی مانند قایقرانی بدون جهت است.

راهکارهای تخصصی برای موفقیت در بورس

آشنایی با بورس

قدم اول برای ورود به هر حوزه تخصصی آموزش می‌باشد، بازار بورس نیز از این امر مستثنی نیست. اولین گام جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، آشنایی ابتدایی با بورس است. شرکت در دوره‌های آشنایی با بورس مفاهیم پایه‌ای را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

قدم‌گذاشتن بدون دانش با یک توقع غیرواقعی و بدون آگاهی به بازارهای مالی محکوم به شکست است، بعد از یادگیری مفاهیم پایه‌ای بازار بورس، گام بعدی، آموزش تابلوخوانی و سپس آشنایی و تسلط بر انواع تحلیل‌های موجود (تکنیکال، بنیادی) می‌باشد.

آشنایی با بورس

تحلیل بنیادی

یکی از مهم‌ترین تحلیل‌ها برای هر سرمایه‌گذار موفق تحلیل بنیادی می‌باشد، هدف از تحلیل بنیادی بررسی ارزش ذاتی و واقعی هر سهمی است. این تحلیل به فرد کمک می‌کند تا وضعیت سوددهی یک نماد را بررسی کند و انتخاب مطمئن و درستی برای خرید یک سهام داشته باشد. تسلط بر تحلیل بنیادی به فرد مهارت قدرت خرید یک پرتفوی قوی را می‌دهد که امکان موفقیت در تحلیل تکنیکال را نیز تضمین می‌کند.

تحلیل تکنیکال

بعد از تسلط بر تحلیل بنیادی سرمایه گذار باید زمان درست ورود و یا خروج  از یک نماد را تشخیص دهد که این امر به کمک تحلیل تکنیکال با بررسی نمودار قیمت نماد امکان پذیر است. در حقیقت تحلیل بنیادی و تکنیکال مهارت‌هایی مکمل هستند که به فرد کمک می‌کند تا در بازارهای مالی  به یک سرمایه گذار موفق تبدیل شود.

مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه

هر سرمایه گذار نیاز است که برای ورود به بازارهای مالی یک استراتژی مشخص داشته باشد مشخص‌کردن حد سود و زیان نیز از واجبات این امر است که به مدیریت سرمایه منجر می‌شود. پس‌انداز کردن در یک اقتصاد تورمی اصلاً کار آسانی نیست و هر سرمایه‌گذار برای تأمین مالی حساب معاملاتی زمان و تلاش زیادی را صرف می‌کند.

ابتدایی‌ترین نکته‌ای که هر سرمایه‌گذار باید رعایت کند این است که هیچ‌وقت نباید تمام سرمایه خود را وارد بازار کرد. سرمایه‌گذاری را با یک سرمایه کوچک که ازدست‌دادن آن تأثیر چندانی بر میزان دارایی‌هایی فرد ندارد باید آغاز شود. نباید تمامی سرمایه در همان ابتدا تبدیل به سهام شود؛ بلکه خریدها باید به صورت پله‌ای باشد تا در روزهای منفی بازار هم بتوان سود برد.

محافظت از سرمایه به معنی ضرر نکردن در بازار نیست؛ بلکه همه‌ی سرمایه‌گذاران تجربه ضرر را دارند و ضرر کردن در بازار بورس امری اجتناب‌ناپذیر است. محافظت از سرمایه مستلزم این امر است که از پذیرش ریسک‌های غیرضروری خودداری شود.

در هر معامله باید این نکته مهم را مدنظر داشت که اولویت با حفظ سرمایه و سپس از کسب سود است. هر سرمایه‌گذار باید از میزان ریسک‌پذیری خودآگاه باشد و بر تکنیک‌های مدیریت ریسک تسلط کافی داشته باشد.

داشتن یک برنامه معاملاتی مدون

برنامه معاملاتی مجموعه قوانینی است که هر فرد سرمایه‌گذار برای خود تعیین می‌کند در این قانون معیار ورود و خروج از یک سهم مشخص می‌شود. مدیریت ریسک و سرمایه بدون داشتن برنامه معاملاتی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 

همراهی با روند در بازار

یکی از راهکارهای موفقیت در سرمایه‌گذاری در بازار بورس این است که سرمایه‌گذار با روند دوست باشد. تشخیص صحیح روند از مهم‌ترین گام‌های هر معامله‌ای به‌حساب می‌آید. در بازارهای یک‌طرفه مانند بازار بورس ایران تشخیص روند از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر روند صعودی است خرید در موقعیت مناسب و فروش در زمان مناسب می‌تواند به سوددهی فرد بینجامد. در روندهای نزولی در بازارهای یک‌طرفه معمولاً سرمایه‌گذاران موفق نظاره‌گر بازار هستند و تا نشانه‌های برگشت روند مشاهده نشود دست به خرید نمی‌زنند.

آگاهی از اخبار بازار

آگاهی از اخبار بازار

هر سرمایه‌گذار باید به طور مستمر در جریان اخبار و اطلاعات بازار باشد. رخدادهای اقتصادی و جهانی بر بازار بورس بسیار تأثیرگذار است. قیمت تورم و ارز، و طلا نیز در قیمت برخی سهم‌ها به طور مستقیم تأثیرگذار است.

دریافت اطلاعات از پایگاه مناسب موجب موفقیت در معاملات و جلوگیری از ضررهای سنگین می‌شود. نکته حائز اهمیت در مورد اخبار این است که دریافت درست‌ترین خبر در زمان مناسب است که در سود یا ضرر فرد تأثیرگذار است.

بازار و اخبار بازار برای فرد سرمایه‌گذار مانند یک دانشگاه عمل می‌کند که هر روزه به او دانش جدیدی را آموزش می‌دهد. درک این نکته که حتی معامله‌گران حرفه‌ای نیز در بازار همواره در حال یادگیری هستند باید الگوی سرمایه‌گذاران جدیدالورود به بازار قرار بگیرد.

به روزرسانی آموزش های بنیادی و تکنیکال و اخبار روزانه باید جز عادت های همیشگی سرمایه گذار موفق به حساب می آید.

 

راهکارهای روان‌شناسی

تسلط بر رفتارشناسی بازار و شناخت سهامداران در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌تواند منجر به یک خرید یا فروش صحیح در لحظات حساس بازار شود. شناخت خطاهای ذهنی و  حفظ آرامش در لحظات حساس و شناخت اخبار مهم و تأثیرگذار بر بازار تا حدودی می‌تواند از راهکارهای موفقیت در سرمایه‌گذاری در بازار بورس باشد.

 

تسلط بر احساسات

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای موفقیت در سرمایه‌گذاری در بازار بورس کنترل آشفتگی‌های روحی و ذهنی و تسلط بر احساسات است. احساساتی مانند هیجان، ترس، طمع، استرس، می‌تواند بر معاملات تأثیر سود بگذارد. سرمایه‌گذاران موفق تسلط خوبی بر احساسات خود دارند و به‌راحتی می‌توانند هیجانات خودرو کنترل کنند. وقتی فرد تسلط کافی بر احساسات خود ندارد استراتژی به فراموشی سپرده می‌شود و ورود به معاملات اشتباه محتمل می‌شود. داشتن نگاه منطقی و انتظارات واقعی از بازار می‌تواند به کنترل احساس و هیجان کمک کند.

 

تمرکز

داشتن تمرکز کافی از لازمه هر بازار مالی است که با وجود حجم بالای داده‌های دردسترس  بازار بورس داشتن تمرکز موجب مدیریت صحیح دانش می‌شود. فرد سرمایه‌گذار با تمرکز بر یک گروه یا صنعت خاص می‌تواند اطلاعات کاملی کسب کند و بر آن گروه مسلط شده و در رقابت با سایر معامله‌گران موفق ظاهر شود.

 

تعیین هدف

هر سرمایه‌گذار با بودجه و هدف خاصی وارد بازار بورس می‌شود یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری موفق در بازار بورس تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است.  پیروی از اصول تأیید شده  سرمایه‌گذاران موفق در این مسیر می‌تواند موفقیت در سرمایه‌گذاری را تضمین نماید.

حق انتخاب در بازار سرمایه با معامله‌گر می‌باشد  که می‌تواند سهم‌های مختلفی را خرید نماید. اما دانستن این نکته که فرصت‌ها در بازار بورس بی‌انتهاست و همیشه فرصت کسب سود  وجود دارد. سرمایه‌گذار با داشتن انتظارات و اهداف منطقی از بازار بورس به شرطی که با بازار بیگانه نباشد می‌تواند سود خوبی کسب کند.

 

داشتن صبر

از راهکارهای موفقیت در سرمایه‌گذاری در بازار بورس داشتن حوصله و صبر زیاد است. پایبند بودن به تحلیل و صبوری از نکاتی که هر معامله‌گر موفقی آن را رعایت می‌کند. افراد مبتدی معمولاً با یک کندل منفی بدون درنظرگرفتن الگوهای بازگشتی از سهم خارج شده و یا با یک کندل مثبت یا یک خبر هیجانی اقدام به خرید یک سهم می‌کنند. داشتن صبر کمک می‌کند که سرمایه‌گذاران از رفتارهای هیجانی امتناع کنند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید