مدیریت سهام عدالت به روشی جدید – اخبار یکشنبه 5 دی 1400

مدیریت سهام عدالت به روشی جدید

مدیریت سهام عدالت به روشی جدید

پیشنهاد روش غیرمستقیم برای مدیریت سهام عدالت

خبرنگار فارس در زمینه مدیریت سهام عدالت با روشی جدید، با رضا نوحی مدیر نظارت بر نهاده‌های مالی سازمان بورس مصاحبه کرد و این سؤال را پرسید که گرچه سهام عدالت به گفته اکثر کارشناسان از پرتفوی ارزنده تشکیل شده، اما سوال این است که چرا این سهام در بورس مرتب ریزش پیدا می‌کند و سهام عدالت از ارزش اسمی خود هم پایین‌تر آمده است.

نوحی گفت:‌ پیشنهاد می‌شود اداره سهام عدالت برای کسانی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، از طریق صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای انجام شود، به عبارتی دیگر سهام عدالت دست اشخاص است و مالکیت آن به دارنده سهام تعلق دارد، ولی فرد می‌تواند در صورت تمایل اجازه مدیریت کردن این سهام را در قالب یک قرارداد با سبدگردان‌ها امضاء کند.

وی گفت: با حفظ مالکیت سهام عدالت می‌توان مدیریت آن را در اختیار افراد حرفه‌ای قرار داد و این سهام به عنوان آورده غیرنقدی او برای صندوق‌ سبدگردانی استفاده می‌شود و می‌تواند مشاور سبدگردانی برای خود برگزیند و یک کد اختصاصی جداگانه برای او صادر می‌شود، به عبارت دیگر مالکیت آن دارایی با سرمایه‌گذار و دارنده سهام است و مالکیت به کسی منتقل نشده، اما مدیریت حرفه‌ای آن را به افراد حرفه‌ای می‌پردازد، چون ممکن است دارنده سهام یک کارگر باشد که نه اطلاعات کافی و نه وقت کافی در اختیار دارد و نه اینکه صرفه اقتصادی دارد که برای رقم‌های کوچک و خرد هزینه پردازش و مدیریت را بپردازد.بلکه می‌تواند از ابزارهای موجود سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه استفاده کند.

وی گفت:‌ باید همه جوانب در نظر گرفته شود، چون تعداد سرمایه‌گذاران در سهام عدالت زیاد است کل سهامداران عدالت بیش از 49 میلیون نفر هستند که 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، باید جوانب کار به صورت کامل دیده شود.

جزئیات تصمیم جدید سازمان بورس در مورد توقف نمادها

جزئیات تصمیم جدید سازمان بورس در مورد توقف نمادها

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با ارائه توضیحاتی در مورد روند توقف نمادها و یا وقفه در معاملات نمادها گفت: به طور میانگین مدت توقف نمادها یک روز بوده است.

سیدمهدی پارچینی در مورد دستورالعمل جدید سازمان بورس درباره نوسان نمادها گفت: تاکنون این گونه بوده که در صورت نوسان مثبت یا منفی 20 درصدی، نمادها دچار وقفه معاملاتی می‌شد که باید ناشر یا همان شرکت بورسی به فکر شفاف‌سازی می‌افتاد و یا اینکه معامله‌گران با بررسی داده‌های بنیادی، سهام شرکت را معامله می‌کردند، اما با بررسی انجام شده در 80 درصد موارد ناشر یا شرکت بورسی شفاف‌سازی نمی‌کرد و در 60 درصد نمادها هم میزان معاملات تغییر پیدا نمی‌کرد، بنابراین توقف به خاطر نوسان 20 درصد کمکی به افزایش نقدشوندگی و روان شدن معاملات نمی‌کرد، بنابراین این شرط حذف شد.

وی در توضیح بیشتر گفت: در حال حاضر اگر سهام یک شرکت 20 درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، هیچ اتفاقی در مورد آن نماد معاملاتی روی نمی‌دهد و باید سهامداران با بررسی روند شرکت به تصمیم‌گیری در مورد خرید آن بپردازند.

مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: اگر قیمت سهام در یک نماد ظرف 15 روز 50 درصد افزایش یابد، نماد این شرکت متوقف می‌شود.

به گفته پارچینی، در بند 2 مصوبه دستورالعمل سازمان بورس آمده است، اگر سهام یک شرکت 50 درصد نوسان مثبت یا منفی طی 15 روز داشته باشد، طبق دستورالعمل قبلی باید متوقف می‌شد و ناشر اقدام به برگزاری کنفرانس خبری و پاسخ به سؤال‌های سهامداران و کارشناسان می‌کرد، اما در حالت افت سهم، مبنای محاسبه چون کاهشی بود، بنابراین هیچ‌وقت طی 15 روز به رقم منفی 50 درصد افت نمی‌رسید و این یک بحث ریاضی است، بنابراین طبق دستورالعمل جدید قرار شد در روند کاهشی یک نماد اگر ظرف 15 روز 30 درصد افت کند یا 50 درصد افزایش یابد، باید ناشر کنفرانس خبری برگزار کند و شفاف‌سازی کند. به عبارت دیگر برگزاری کنفرانس خبری به شرط افزایش 50 درصدی سهام در 15 روز یا کاهش 30 روز ظرف 15 روز باید برگزار شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم نقدشوندگی سهام در بازار گفت: وقتی داده‌های تاریخی بررسی شود، دوره توقف نمادها در بورس به طور متوسط زیر یک روز بوده است. برخی موارد هست که ناشر یا همان شرکت بورسی ابهام دارد و این مشکل ناشر است که باید شفاف‌سازی کند تا نماد زودتر باز شود یا در مواردی که ناشر دیتای مورد نظر را نداده است، نماد معاملاتی تعلیق شده و اگر زودتر اطلاعات داده شود از تعلیق خارج می‌شود و این از اختیار سازمان بیرون است، بلکه باید داده‌های شرکت به طور مرتب ارائه شود.

بانک مرکزی به بانک‌ها اخطار داد

بانک مرکزی به بانک‌ها اخطار داد

نرخ سود سپرده ۱۰ تا ۱۸ درصدی را رعایت کنید.

مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌ها و موسسات اعتباری بر رعایت نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرد.

بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری را مسئول مستقیم اجرای دقیق این بخشنامه معرفی کرده و از آنها خواسته اقدامات اصلاحی لازم را به عمل آورند.

مجلس با کلیات طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه موافقت کرد

مجلس با کلیات طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه موافقت کرد

این طرح با ۱۷۶ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۵۶ نماینده حاضر تصویب شد که بر اساس آن لایحه بودجه، در مهلتی معین، ابتدا به کمیسیون تلفیق می رود و پس از تصویب کلیات لایحه بودجه در این کمیسیون، به صحن علنی خواهد رفت.

در صورت رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، این لایحه به دولت باز خواهد گشت.

رشد ۵۹ درصدی تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی

رشد ۵۹ درصدی تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی

در هشت ماه نخست امسال مبلغ ۱۷ هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۹.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دیوان محاسبات: کسری تراز بودجه ۱۴۰۱، ۳۵ درصد از امسال کمتر است

دیوان محاسبات: کسری تراز بودجه ۱۴۰۱، ۳۵ درصد از امسال کمتر است

صادرات نفت با رشد ۱۰۶ درصدی در لایحه مواجه است. منابع عمومی بودجه ۱۴۰۱ نسبت به عملکرد گذشته رشد ۹۱ درصدی دارد. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ درآمدهای مالیاتی ۷۹ درصد از کل درآمدهاست، امسال این نسبت ۷۱.۵ درصد بوده است. کل منابع و مصارف هدفمند‌کردن یارانه‌ها در سرجمع بودجه درج نشده است.

کامودیتی ها

رونق بازار فولاد صادراتی ایران همزمان با بهبود تقاضا در چین و جنوب شرق آسیا

در هفته گذشته جو مثبت فولاد آسیا و به خصوص چین باعث شد که حجم معاملات به طور نسبی افزایش پیدا کند. این در حالی بود که کمبود تقاضا سبب به تعویق افتادن اکثر محموله ها در هفته گذشته شده بود.

فخوز یک محموله 40 هزار تنی به قیمت 547 دلار فوب بندرعباس به فروش رسانده است. محموله های فولاد #کاوه نیز در بازه 540-545 به فروش رسیده است. این رقم برای فولاد زرند #میدکو 535 دلار  گزارش شده است. مقصد تمامی محموله های صادراتی مذکور به سمت شرق آسیا و چین بوده است. برخی منابع از فروش دو محموله به حجم های 20 و 30 هزارتنی به چین برای بازه دسامبر تا ژانویه  در بازه 600تا610 دلاری خبر میدهند.

منابع از تقاضای مناسب برای بیلت ایران به دلیل ارزان بودن تحت شرایط تحریمی نسبت به سایر مناطق خبر می دهند.

خبر خوبی دیگری که در روزهای اخیر برای بازار صادراتی می شنویم هزینه حمل هرتن صادرات از بندعباس تا شرق آسیا از 60 دلار ابتدای ماه گذشته به 48 تا 55 دلار در هفته اخیر رسیده است.

در ارتباط با پیش بینی شرایط پیش رو عمده منابع معتقدند که قیمت های فعلی برای محصول صادراتی ایران به کف قیمتی رسیده است. همچنین رونق بازار صادراتی هدف ایران ، قیمت گاز و محدودیت های زمستانی باعث شده است سطوح فعلی از حمایت کافی برخوردار باشد.

وضعیت متانول در بازارهای جهانی

قیمت متانول آسیا در هفته اخیر با 5 دلار کاهش، 315 دلار گزارش شده است.

به فروش نرسیدن محموله‌های ژانویه سبب می‌شود که بازار آسیا به زودی دچار مازاد عرضه شود که همین امر باعث نزولی شدن بازار خواهد شد. به همین دلیل طی هفته اخیر فروشندگان برای اکثر بازارها به جز چین قیمت‌های خود را کاهش دادند و با  در دسترس بودن زغال‌سنگ عرضه افزایش یافت.

در چین نیز عرضه‌ها افزایش یافت و فروشندگان در اواسط هفته شروع به کاهش قیمت‌ها کردند. همچنین شنیده شد که تعدادی از تولیدکنندگان الفین به دلیل کمبود تقاضای پایین‌دستی‌ها شروع به فروش موجودی متانول خود کردند.

نمادهای تاثیر پذیر: زاگرس – شخارک – شفن

چراغ اول گزارش های ماهانه شرکت های بزرگ را فولاد خوزستان با رکورد شکنی روشن کرد

ماهانه فخوز

گزارش ماهانه فخوز نشان میدهد که در آذر 1400 موفق به فروش 5,408 میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 27 درصدی داشته است و بالاترین رکورد فروش ماهانه این شرکت از لحاظ مبلغ محسوب می شود.

لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 3,673 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه  47 درصد بیشتر بوده است.

مجموع فروش شرکت در سال مالی 1400 مبلغ 33,059 میلیارد تومان بوده است.

همچنین گزارش ماهانه فخوز از نظر مقداری نشان میدهد که در آذر 1400 موفق به فروش 395,854 تن محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 30 درصدی داشته است.

 

فروش سنگین فملی در آذر

فملی در سال گذشته به طور متوسط 3,500 میلیارد فروش داشت. در فصل اول و دوم امسال فروش هر ماه به طور متوسط 4,500 و 7,100 میلیارد گزارش شد، در پاییز فروش های 5,500 ، 7,500 و 7,300 میلیاردی را دارد.

مقدار تولید کاتد و مفتول شرکت به صورت  متوسط در سال 99 در هر ماه 24 هزار تن است. در فصل اول و دوم تولید کاتد 25 و 23 هزار تن بود در سه ماه اخیر در حدود 24 هزار تن است.

مقدار فـروش کاتد و مفتول به طور متوسط در سال گذشته به طور متوسط 22,700 تن بوده است و سال 1400 فروش های سال جاری در شش ماهه به طور متوسط 23,500 تن بوده که در پاییز برابر 21، 28 و 28 هزار تن است.

متوسط نرخ کاتد در 6 ماهه 99، 97 هزار تومان بوده در نیمه دوم برابر 180 هزار تومان ثبت شد و در نیمه ابتدای سال جاری 220 هزار تومان گزارش شده است و مهر و آبان 220 و 240 هزار تومان است و آذر هم در حدود آبان است.

بازار رمز ارز ها

پالیگان برترین ارز دیجیتال از نظر سودآوری؛ ۸۲ درصد آدرس‌های حاوی بیت کوین در سود هستند

ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و پالیگان همچنان در صدر بهترین دارایی‌های دیجیتال از نظر سودآوری برای دارندگان در سال ۲۰۲۱ قرار دارند. در حال حاضر ۸۲ درصد از دارندگان بیت کوین، ۸۶ درصد از دارندگان اتریوم و ۹۸ درصد آدرس‌های دارنده توکن پالیگان در سود هستند. گفتنی است که ۹۷ درصد دارندگان توکن اکسی اینفینیتی نیز در سود هستند.

طبق این داده‌ها، ۵۹ درصد آدرس‌های حاوی شیبا اینو و ۵۸ درصد از آدرس‌های دارنده دوج کوین در محدوده سوددهی قرار دارند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید