متاورس چیست؟ با دنیای جدید دیجیتال آشنا شوید

متاورس چیست؟ با دنیای جدید دیجیتال آشنا شوید

متاورس چیست؟ مدتی است که متاورس بر سر زبان‌ها افتاده و همه از آن صحبت می‌کنند. شاید اگر همین الان به صورت اتفاقی پیج‌های مرتبط با رمزارز و فناوری‌های جدید را باز کنید با مطلبی در این باره روبرو شوید. اما فهمیدن این‌که متاورس چیست و دقیقاً چه تغییری در زندگی ما ایجاد خواهد کرد، چندان راحت نیست. در واقع مثل این است که در دهه 60 (وقتی تلویزیون رنگی یک فناوری جدید محسوب می‌شد) بخواهیم از اینترنت و تحولی که در سبک زندگی و کار انسان‌ها در آینده ایجاد می‌کند صحبت کنیم. با این حال سعی می‌کنیم تا جای ممکن تصویری که از این جهان جدید ارائه می‌کنیم شبیه به چیزی باشد که قرار است باشد!

متاورس چیست؟ آیا الان هم وجود دارد؟

متاورس (metaverse) از دو واژه meta به معنی فراتر و universe به معنای جهان ساخته شده. پس متاورس به معنی جهانی ورای جهان حقیقی موجود است. جالب است بدانید که متاورس به هیچ وجه ایده جدیدی نیست. توصیف متاورس به عنوان دنیایی مجازی که می‌توان در قالب آواتار در آن به گشت‌وگذار و خرید و بازی و تفریح پرداخت، نخستین‌بار در سال 1992 در رمان Snow Crash آورده شد. حتی بعد از آن نسخه‌هایی هرچند کوچک از این دنیای مجازی ساخته شد مثل بازی Second Life که در سال 2003 منتشر شد.

در دنیای متاورس، کاربران از نمودهای مجازی یا آواتار برای تجسم شکل مجازی خود استفاده می‌کنند و از این طریق با دیگر کاربران ارتباط برقرار می‌کنند. در این دنیای مجازی برای خرید هر چیزی می‌توانید از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی با دوستان و خانواده به گشت‌وگذار در مناظر زیبای آن بپردازید و لذت ببرید.

اما در پاسخ به این سؤال که متاورس هم‌اکنون نیز وجود دارد یا نه نمی‌توان با صراحت جواب داد. در واقع پاسخ این سؤال هم بله است و هم خیر. هم‌اکنون نیز محیط‌هایی مجازی شبیه متاورس وجود دارد مثل بازی‌های فورتنایت و Sandbox که البته به طور کامل ویژگی‌های متاورس را ندارند. شاید بتوان آن‌ها را بخشی کوچک از دنیای بزرگ متاورس در آینده دانست.

سندباکس نمونه کوچک متاورس

شرکت‌های پیش‌گام در متاورس

شرکت‌های بزرگی هم‌اکنون در حال کار بر روی پروژه متاورس هستند که البته هر کدام هم تصویر خاص خودشان را از این جهان دارند.

متا (فیسبوک سابق)

متاورس (فیسبوک سابق)

همین اواخر بود که زاکربرگ بنیان‌گذار و مالک غول فناوری جهان، فیسبوک، به طور رسمی اعلام کرد که نام شرکت خود را از فیسبوک به متا تغییر داده. این تغییر نام در راستای تغییر اولویت‌های این شرکت است که از این به بعد به جای فیسبوک تمام توان و تلاش خود را در جهت ساخت و توسعه متاورس متمرکز خواهد کرد. طبق گفته‌های زاکربرگ برای تجربه متاورس فیسبوک باید حداقل 5 تا 10 سال منتظر بمانیم.

Epic Games

این شرکت که سازنده یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بتل‌رویال جهان ینی فورتنایت است اعلام کرده که 1 میلیارد دلار جهت توسعه متاورس سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اما تصویری که اپیک گیمز از metaverse دارد با تصویری که فیسبوک ارائه داده کمی متفاوت است. در نسخه‌ای که اپیک گیمز می‌خواهد ارائه دهد دیگر خبری از تبلیغات زیاد و حوصله سربر نخواهد بود.

مایکروسافت

مگر می‌شود حوزه‌ای جدید در فناوری به وجود بیاید و مایکروسافت وارد آن نشود؟ غول فناوری جهان خبر داده که در سال 2022 پلتفرم Mesh خود را راه‌اندازی خواهد کرد. این پلتفرم به اعضای گروه امکان می‌دهد که به صورت هولوگرافیک و با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی ارتباط برقرار کنند. نوع این ارتباط از راه دور به گونه‌ای خواهد بود که گویی همکارتان در کنار شما حضور فیزیکی دارد.

البته بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این ایده عملی نخواهد شد. به نظر آنها فناوری هولوگرام هنوز به آن مرحله‌ای که مایکروسافت در تیزرهای تبلیغاتی خود نشان می‌دهد نرسیده و حتی در آینده‌ای نزدیک هم دستیابی به چنین فناوری‌ای دور از انتظار است.

کاربردهای متاورس

شاید برخی تصور کنند بیشترین کاربرد متاورس در حوزه گیمینگ و بازی‌های آنلاین است. باید گفت گیمینگ یکی از هزاران کاربرد این دنیای بزرگ و وسیع دیجیتال است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که متاورس در آینده نقشی کلیدی در آنها ایفا خواهد کرد می‌پردازیم.

فروشگاه‌های مجازی

فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی را فراموش کنید. در آینده بیشتر فروشگاه‌های کوچک و بزرگ برای خرید قطعه‌ای زمین در متاورس و احداث فروشگاه مجازی خود احتمالاً مبالغی بسیار بیشتر از زمین واقعی خواهند پرداخت. خریداران به جای مشاهده تصاویر و ویدئوهای محصولات در فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی، خود به صورت مجازی وارد فروشگاه می‌شوند و محصول موردنظر را از نزدیک می‌بینند و حتی می‌توانند لباس موردعلاقه خود را بپوشند و امتحان کنند!

دفتر کار مجازی

دفتر مجازی

در دوران پاندمی کرونا بسیاری از مشاغل و شرکت‌ها از برنامه‌هایی مثل زوم، اسکایپ و مایکروسافت تیمز برای دورکاری و برگزاری جلسات کاری استفاده می‌کنند. متاورس این تجربه را در سطحی بالاتر و واقعی‌تر ارائه می‌کند. کارمندان با کمک تجهیزات VR و AR وارد دفتر کار مجازی خود می‌شوند و گویی به صورت حضوری در شرکت حضور دارند.

جهانگردی مجازی

قدم‌زدن روی دیوار چین، لمس ماسه‌های داغ کویر، طواف کعبه، فیل‌سواری در هند و … همگی تجربیات بی‌نظیری هستند که البته برای اینکه بتوان از نزدیک به این تجربیات دست یافت باید جیبی پرپول داشت. در متاورس می‌توانید به صورت رایگان و در کسری از ثانیه به بازدید از نقاط گردشگری جهان بپردازید و احساسی بسیار نزدیک به واقعیت را تجربه کنید.

آموزش مجازی

کرونا از بسیاری جهات زندگی ما را تغییر داد از جمله آموزش. دانش‌آموزان بسیاری از کشورهای جهان هنوز هم به صورت مجازی و از طریق سیستم‌های آموزشی آنلاین آموزش داده می‌شوند. متاورس می‌تواند بسیاری از مشکلات سیستم‌های آموزش آنلاین فعلی را حل کند و تجربه‌ای بسیار واقعی از حضور در کلاس مجازی را فراهم کند.

سخن پایانی

 

با اینکه متاورس واقعی هنوز راه‌اندازی نشده اما می‌توانیم جنبه‌هایی از آن را همین الان هم مشاهده کنیم. برنامه‌های آموزشی مختلفی که از VR استفاده می‌کنند و بازی‌هایی مثل سندباکس و decentraland نمونه‌هایی کوچک از متاورس‌اند. مطالبی که در این مقاله ارائه شد تنها بخشی از ساعت‌ها فیلم و دوره‌های آموزشی است که ما در دانشکده بورس برای شما عزیزان تدارک دیده‌ایم. با مراجعه به وب‌سایت دانشکده بورس می‌توانید علاوه بر متاورس و فرصت‌های کسب درآمد از آن، در مورد رمزارزها، NFT و تمام آنچه برای کسب درآمد در این حوزه‌ها نیاز دارید آموزش ببینید.

 
امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید