مجمع سهم های بورسی (تیر ۱۴۰۲)

به بررسی کلی  روند بازار و اتفاقاتی که در این هفته کاری افتاد می پردازیم. در هفته گذشته اتفاق خاصی برای بازارها نیفتاد و چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی با قیمتی که در هفته های گذشته معامله می شدند این هفته هم ادامه دادند. شاخص کل در کل روزهای هفته با محدوده 2 میلیون و 160 و دومیلیون و 170 هزار واحد معامله شد. دلار با محدوده 48 هزار تا 49 هزار تومن قرار گرفت و سکه هم با قیمت 28 تا 29 تومن در تمامی بازارها معامله شد. اما در بازار خودرو باید بدانید که افت بیشتری را نسبت به قبل تجربه کرد و قیمت خودرو به نواحی مناسب برای خرید رسید. مهم ترین اتفاقی که در هفته گذشته رخ داد موضوع مجامع است که بی تاثیر در رکورد بازار نیست به عبارتی اکثر نمادها بسته هستند یا قرار هست که بسته شوند یا اکثر سهامداران منتظراند که چه اتفاقی برای شرکت ها بعد از مجمع رخ خواهد داد. در این هفته مجامعی برگزار شد که مهم ترین آنها مجمع بانک صادرات، ملت و شرکت های خگستر و هرمز و کاوه برگزار شد و سایر شرکت ها مجامع خودشون رو برگزار کردند.

موضوعی که مطرح است که با چه شرکت هایی در مجمع شرکت کنیم؟ در قدم اول باید بدونید که مجمعی مثل شرکت هایی مثل بانک صادرات و بانک ملت مجمع تشکیل دادند و بعد از تصویب صورت های مالی طبق انتظار هیچ سود نقدی پرداخت نکردند.در نتیجه هیچ سودی برای سهامداران به ارمغان نداشت. اما شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو یا همان خگستر مجمع تشکیل داد که در ادامه 39 ریال  ای پی اس تقسیم کرد و 4 ریال دی پی اس تقسیم کرده است. شرکتی که ارزش آن در بازار قیمت 4800 ریال است 4 ریال دی پی اس تقسیم کرده است یعنی 0.008 قیمت سهام. به عبارتی سهامدار 0.008 سرمایه گذاری  ای انجام داده است را به عنوان د پی اس دریافت کرده است که عملا با صفر برابری می کند که در طی مجمع صحبت هایی بر بیشتر تقسیم کردن دی پی اس مطرح بود . ولی در طرف مقابل شرکت هرمز در مجمع خود 1120 ریال ای پی اس تصویب کرد و 650 ریال دی پی اس تقسیم کرد. قیمت اصلی خود سهام 9140 ریال می باشد یعنی شرکت هرمز به عنوان یکی از شرکت های خوب صنعت فولادی 0.07 قیمت سهام خود را به عنوان دی پی اس تقسیم کرده است طبیعتا 100 برابر خگستر تقسیم سود داشته است و سرمایه گذاری روی این نماد منطقی تر است.و یک اتفاق خوب برای سهامدارانمی باشد.

شرکت کاوه در هفته گذشته در مجمع خود 1056 ریال به عنوان ای پی اس تصویب کرده و 690 ریال به عنوان دی پی اس تقسیم کرده است.قیمت اصلی سهام 11400 ریال است که شرکت کاوه هم 0.06 قیمت سهام خود را به عنوان دی پی اس تقسیم کرده است.

نکته ای وجود دارد این است که شما به عنوان یک سهامدار به این موارد خیلی باید توجه کنید ” این دیدگاه که این شرایط شرکت در بلند مدت درست خواهد شد و شما باید شرایط را به درستی و منطقی تحلیل کنید و با سهامی به مجمع بروید یا سهامی رو نگهداری کنید که ارزش نگهداری برای شما داشته باشد و زمان شما را بیهوده تلف نکند مثلا بانک صادرات ، ملت، خگستر و سایر شرکت های زیان ده که شرایط فاندامنتال و بنیادی خوبی ندارند عملا به مجمع رفتن آنها هیچ حسنی ندارد ولی از طرف شرکت های دیگری که در بالا ذکر شد، مجمع رفتن با آنها مناسب بوده است.

سهام ارزنده و تحلیل فاندامنتال در ایم شرایط بسیار به شما کمک خواهد کرد که مسیر سرمایه گذاری خود را به بهترین شکل ادامه دهید.

در هفته آینده مجامع مهمی برگزار خواهد شد از جمله مارون ف شغدیر، کروی ، کچاد ،کگل و فرابورس از بهترین شرکت هایی هستند که مجامع خودشون رو بگزار خواهند کرد.

طبق تجربه بدست آمده 10 سال گذشته بهترین شرکت ها در تقسیم سود دی پی اس صنعت پتروشیمی ها هستند برای مثال در هفته آینده از شغدیر می توانید انتظار داشته باشید که دی پی اس خیلی خوبی را تقسیم خواهد کرد.

به عنوان جمع بندی می توان بایان کرد که هر شخص سرمایه گذار باید توجه و تمرکز خود را بر نمادهای ارزنده متمرکز کند و با آگاهی و اطمینان بیشتری در مجامع شرکت کند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید