استراتژی معاملاتی در روز های منفی بازار

استراتژی معاملاتی در روز های منفی بازار

در این مقاله آموزش رایگان بورس تیم یورس کالج به بررسی استراتژی معاملاتی در روز های منفی بازار می پردازد.

بهترین روش کسب سود در روز های منفی بازار

بازار همیشه رو به رشد نیست و گاهی سهم‌های مختلف بازار، افت یا حتی ریزش قیمت را تجربه می‌کنند. در چنین مواقعی، سرمایه‌گذاران وحشت‌زده می‌شوند و دست به تصمیمات و اقدامات هیجانی می‌زنند. سرمایه‌گذارانی که در چنین شرایطی بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و درست‌ترین و بهترین تصمیم را بگیرند، می‌توانند فاصله زیادی از باقی سرمایه‌گذاران بگیرند و به موفقیت‌های استثنایی برسند.

در این مطلب، بهترین اقدامات و بهترین روش‌های کسب سود در روزهای منفی بازار را بررسی می‌کنیم.

بازار دوطرفه چیست؟

بازار دوطرفه بازاری است که در آن هم از صعود و هم از نزول قیمت یک دارایی می‌توان سود کسب کرد. بازار سهام ایران، یک بازار دوطرفه نیست. بنابراین در آن تنها از افزایش قیمت یک سهم می‌توانید به سود برسید. در چنین بازاری، امکان انجام فروش استقراضی یا معاملات short وجود ندارد.

در نظر گرفتن این نکته برای تعیین استراتژی درست در زمان افت و ریزش بازار ضروری است. منظور این است که اصلا نباید به دنبال بهترین روش های کسب سود در روزهای منفی بازار بود. تنها می‌توان زیان این دوره را به حداقل رساند.

با این حال، همیشه امکان کسب سود از بازارهای دیگر در مواقع ضروری یا استفاده از بعضی ابزارهای خاص بازار سهام در روزهای منفی بازار برای شما وجود دارد.

در ادامه، درباره این نکات توضیح خواهیم داد.

روز های منفی بورس

روزهای منفی بازار، بخشی از چرخه هستند

یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار باتجربه به‌خوبی می‌داند که افت یا ریزش بازار هم بخشی از چرخه تغییرات بازار محسوب می‌شود و خواه‌ناخواه باید آن را پذیرفت. بنابراین برای چنین شرایطی آماده می‌شود و حتی استراتژی‌های درست و مناسب خود را می‌چیند.

با چنین رویکردی، سرمایه‌گذاران می‌توانند به دام رفتارهای هیجانی نیفتند و از چنین تصمیمات و اقداماتی پیشگیری نمایند.

برای مثال، سرمایه‌گذاری که رویکرد و استراتژی خود را به طور دقیق تعیین کرده باشد، می‌داند که در صورت افت یا ریزش بازار، می‌خواهد در قیمت‌های پایین اقدام به خرید بیشتر کند، می‌خواهد هر چه زودتر از بازار خارج شود و زیان خود را به حداقل برساند، قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی را دارد یا بسیاری از گزینه‌های دیگر.

استراتژی معاملاتی در روز های منفی بازار

1- سرمایه خود را بین بازارها جابجا کنید

در بعضی مواقع، روندهای اقتصادی باعث می‌شوند که افراد دست از سرمایه‌گذاری روی بازارهای مالی و به طور کلی موقعیت‌های پرریسک بردارند و به سراغ خرید کالاهای بادوام، نگهداری پول نقد یا انتخاب‌های دیگر بروند.

در چنین مواقعی، یک سرمایه‌گذار بلندمدت ممکن است ترجیح دهد همچنان در بازار بماند تا بعدا که بازار به روند صعودی‌اش برمی‌گردد، بتواند سود بیشتری از بازار به دست آورد.

در مقابل، بسیاری از سرمایه‌گذاران در این موقع، اقدام به فروش دارایی خود در بازار نزولی می‌کنند و در بازارهای دیگری که شرایط خوبی دارند دارایی می‌خرند.

برای مثال ممکن است بازار بورس در شرایط افت باشد یا صعود چندانی را تجربه نکند و در عین حال، بازار خودرو وضعیت بسیار مساعدی داشته باشد. در این شرایط می‌توان به طور موقت به سمت بازار جدید برای سرمایه‌گذاری رفت.

روز های منفی بورس

2- معاملات آتی و اختیار معامله

با این که در بازار عادی سهام، امکان کسب سود از روند نزولی بازار وجود ندارد، این امکان برای ابزار مشتقه تعریف شده است. بنابراین، یکی از بهترین روش های کسب سود در روزهای منفی بازار، استفاده از معاملات آتی و قراردادهای اختیار معامله است.

با استفاده از معاملات آتی یا فیوچرز و اختیار معامله یا آپشن، می‌توانید از روند نزولی بازار هم کسب سود کنید. معاملات ابزار مشتقه معمولا ریسک بیشتری از بازار عادی سهام دارد و بنابراین به تخصص و تجربه بیشتری نیاز دارد.

با این حال، می‌توانید به سراغ یادگیری و کسب تجربه در این بازارها بروید تا بتوانید در تمام شرایط از بازار بورس سود کسب کنید و محدودیت‌های خود را به حداقل برسانید.

برای شروع معاملات آتی یا اختیار، ابتدا باید کد معاملاتی آتی یا اختیار را دریافت کنید و سپس شروع به معامله نمایید. توجه کنید که پیش از معامله با سرمایه زیاد، تجربه و دانش کافی را در این بازار به دست آورده باشید.

3- میانگین کم کنید

میانگین کم کردن یکی از معروف‌ترین اصطلاحات معامله‌گری است. فرض کنید که سهمی را در قیمت 100 تومان خریداری کرده‌اید و پس از مدتی، قیمت آن کاهش یافته و به 90 تومان رسیده است. در این شرایط می‌توانید سهم خود را با 10 تومان ضرر بفروشید و از بازار خارج شوید.

اما همچنان یک گزینه دیگر هم برای شما وجود دارد: می‌توانید در این قیمت سهام بیشتری خریداری کنید تا میانگین قیمت خرید سهام شما کاهش یابد. در این صورت، با میزان کمتری از افزایش قیمت سهم، وارد سود خواهید شد.

منظور این است که در این حالت، پیش از آن که قیمت سهم به بالای 100 تومان برسد، وارد سود خواهید شد.

بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر را دارند و همچنین اطمینان دارند که سهم مورد نظرشان از قیمت فعلی بیشتر ارزش دارد، در زمان کاهش قیمت سهم، تعداد بیشتری از آن را خریداری می‌کنند و با این کار، اصطلاحا میانگین کم می‌کنند.

این یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای کسب سود در بازار نزولی محسوب می‌شود.

4- همه سهم‌ها به یک میزان افت نمی‌کنند

همانطور که در روزهای مثبت بازار، بعضی سهم‌ها بیشتر از بقیه رشد می‌کنند، در روزهای منفی بازار هم بعضی از سهام، کمتر از بقیه دچار افت و ریزش می‌شوند. چنین سهامی که معمولا از ارزش بنیادی بالایی برخوردارند، گاهی در روزهای منفی بازار بهتر و راحت‌تر شناسایی می‌شوند.

این سهام می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. وقتی برخی از سهام شما با شتاب بالا دچار ریزش می‌شوند، می‌توانید سبد سهام خود را اصلاح کنید و پول خود را به خرید سهامی اختصاص دهید که از نظر بنیادی، گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. با این سهام در روزهای منفی هم کمتر ضرر می‌کنید و بعد که بازار روند صعودی خود را شروع کند، سریع‌تر می‌توانید زیان‌های خود را جبران کنید و بعد هم قادر خواهید بود که به سود بیشتری دست یابید.

5- صندوق‌های درآمد ثابت را فراموش نکنید

سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، یکی دیگر از بهترین روش های کسب سود در روزهای منفی بازار محسوب می‌شود. صندوق‌های درآمد ثابت ریسک بسیار ناچیزی دارند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها، از بسیاری جهات شبیه به سپرده‌گذاری در بانک است، با این تفاوت که بازدهی آن‌ها بیشتر از سپرده بانکی است.

وقتی بازارهای مختلف در حال افت و ریزش‌اند، سرمایه شما در آن‌ها دچار زیان خواهد شد. همچنین اگر صرفا پول خود را به صورت نقد نگه دارید، ارزش آن به دلیل تورم بالایی که در کشور وجود دارد، دچار افت بسیار زیادی خواهد شد.

در چنین شرایطی، با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانید به معقول‌ترین، مطمئن‌ترین و آسان‌ترین بازدهی دست یابید.

توجه داشته باشید که لزومی ندارد در هر یک از این حالت‌ها، تمام سرمایه شما به عمل گفته‌شده اختصاص یابد.

برای مثال، می‌توانید بخشی از سرمایه خود را صرف میانگین کم کردن در بازار سهام کنید، بخشی از آن را به خرید واحدهای صندوق طلا اختصاص دهید و بخشی را هم برای کاهش ریسک و زیان و کسب بازدهی مطمئن، در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید.

نتیجه گیری استراتژی معاملاتی در روز های منفی بازار

وقتی روند بازار برمی‌گردد، دچار وحشت نشوید. یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و باتجربه، از قبل به چنین موقعیتی فکر می‌کند و در صورت بروز این موقعیت، با بررسی موقعیت‌های مختلف و با حفظ آرامش، سرمایه خود را به بهترین انتخاب موجود اختصاص می‌دهد.

بهترین استراتژی معاملاتی در روزهای منفی بازار، معاملات آتی، اختیار معامله، میانگین کم کردن در بازار عادی سهام، اصلاح سبد سهام و انتخاب سهام با ارزش بالا و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت هستند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای دریافت دوره ؛ اطلاعات خود را وارد کنید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید