اصطلاحات بازار فارکس

اصطلاحات بازار فارکس

بورس کالج در این مقاله آموزش رایگان فارکس به بررسی اصطلاحات بازار فارکس میپردازد.

بازار فارکس، بزرگترین، پرحجم‌ترین و محبوب‌ترین بازار مالی موجود در جهان است. این بازار دارایی‌های زیادی (مانند جفت‌ارزها، کامودیتی، نفت و گاز، ارز دیجیتال، کالا و …) را به خود می‌بیند و کاربران نیز با استفاده از این دارایی‌ها، معاملات مختلف و ارزشمندی را انجام می‌دهند. در این خصوص یک موضوع بسیار مهم پیش می‌آید و آن هم اطلاعات و اصطلاحاتی است که در این بازار وجود دارد.

در واقع یک تریدر برای اینکه بتواند در این بازار موفق شده و معاملات خود را با کسب سود ببند، نیاز دارد به اصطلاحات و ابزارهای این بازار مسلط باشد. فراموش نکنید که بازار فارکس به دلیل حجم بالای نقدینگی و معامله‌گرانی که دارد، بسیار خطرناک بوده و یک بازار پر ریسک به حساب می‌آید. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما با اطلاعات و دانش کامل در این خصوص وارد آن شوید تا بدون پشیمانی و با کسب سود از آن خارج شوید.

در این مقاله تصمیم داریم درباره اصطلاحات موجود و رایج در بازار فارکس صحبت کنیم. در تهیه این اصطلاحات سعی شده موردی از قلم نیافتد و تمام موارد به صورت کامل توضیح داده شوند. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این خصوص هستید یا تصمیم دارید وارد بازار فارکس شوید اما از اصطلاحات آن اطلاعاتی را ندارید یا حتی اگر یک معامله‌گر هستید ولی تصمیم دارید اطلاعات خود را در ارتباط با بازار فارکس افزایش دهید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه دانشکده بورس باشید تا به این اطلاعات ارزشمند و مفید، دست پیدا کنید.

اصطلاحات اولیه بازار فارکس

در بازار فارکس اصطلاحات به چند دسته تقسیم می‌شوند. نخستین دسته، مربوط به آن دسته از مفاهیمی است که دانستن آن‌ها اجباری بوده و تریدر برای اینکه بتواند در این بازار حضور داشته و معامله انجام دهد، نیاز است که آن‌ها را فرا بگیرد. لازم به ذکر است که این مفاهیم برای آن دسته از افرادی که تجربه زیادی از حضور در این بازار دارند، تکراری و ساده است اما همین مفاهیم می‌تواند گام و سکوی پرتاب قدرتمندی برای یک شخص تازه‌کار باشد. بنابراین این مفاهیم را با دقت مطالعه نمایید و آن‌ها را به ذهن بسپارید. همچنین می‌توانید این مطالب را یادداشت کرده تا در هنگام نیاز با مراجعه به آن‌ها، اطلاعات کاملی را دریافت کنید.

۱- جفت ارز (Currency Pairs)

اصلی‌ترین مفهومی که در بازار فارکس استفاده می‌شود، جفت ارز  است. جفت ارز نوعی دارایی بوده که از دو ارز مختلف و دو کشور گوناگون تشکیل شده است. ارز فیات کشور‌های مختلف به صورت جفتی در بازار فارکس معامله شده و تریدرها می‌توانند از آن‌ها در جهت افزایشی یا کاهشی استفاده کنند. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین جفت‌ ارزها که بسیار معروف بوده، EUR/USD بوده که مخفف یورو به دلار است. در خصوص این دسته از معاملات، بدین صورت انجام می‌شود که با خرید این جفت ارز، در واقع دارید با فروش دلار، آن را به یورو تبدیل می‌کنید و بالعکس.

۱-۱ جفت ارز اصلی

خود مفهوم جفت ارز به ۳ دسته‌ی جفت ارز اصلی، فرعی و غیر معمول تقسیم بندی می‌شود. جفت ارز اصلی شامل آن دسته از دارایی‌های می‌شود که دلار آمریکا، بخشی از آن‌هاست. علت حضور دلار آمریکا در این بخش، این است که این واحد پولی در حال حاضر بزرگترین ارز فیات موجود در جهان بوده و بیشترین مقدار حجم معاملات را به خود اختصاص داده است. از این رو به تمام جفت ارزهایی که یک بخش آن‌ها دلار آمریکا و بخشی دیگر را یک کشور معتبر و قوی تشکیل می‌دهند، جفت ارز اصلی می‌گویند. برخی از مهم‌ترین این جفت ارزها شامل موارد زیر است:

  • یورو به دلار EUR/USD
  • پوند به دلار GBP/USD
  • دلار به ین USD/JPY
  • دلار به فرانک USD/CHF

۱-۲ جفت ارز فرعی

دسته‌ی دوم از انواع جفت ارز‌ها، شامل جفت ارزهای فرعی هستند. در جفت ارزهای موجود این بخش، اثری از دلار آمریکا مشاهده نمی‌شود. از این رو ارزهای دیگری که با یکدیگر ترکیب شده و در قالب یک دارایی برای معامله ایجاد می‌شوند، در این بخش قرار می‌گیرند. نام دیگر جفت ارزهای فرعی، کراس است که شامل یورو، پوند، ین، دلار استرالیا، دلار نیوزلند و فرانک سوئیس می‌شوند. برخی از مهم‌ترین جفت ارزهای فرعی یا کراس شامل موارد زیر هستند:

  • یورو به پوند EUR/GBP
  • یورو به ین EUR/JPY
  • پوند به فرانک GBP/CHF
  • دلار استرالیا به دلار نیوزلند AUD/NZD

۱-۳ جفت ارز غیر معمول

آخرین دسته از انواع جفت ارزهای موجود در بازار فارکس، مربوط به جفت ارزهای غیر معمول یا اگزوتیک هستند. این جفت ارزها از یک ارز معتبر و اصلی مانند دلار، پوند، یورو و … در یک سمت و از یک ارز کشور نوظهور شامل پزو مکزیک، دلار هنگ کنگ،  رند آفریقای جنوبی و … در سمت دیگری تشکیل شده‌اند. معمولا این جفت ارزها به اقتصاد کشور نوظهور بسیار مربوط بوده و به همین علت، از حجم کمتر و ریسک بیشتری برخوردارند. برخی از مهم‌ترین جفت ارزهای غیر معمول یا اگزوتیک به شرح زیر است:

  • دلار آمریکا به رند آفریقای جنوبی USD/ZAR
  • پوند به پزو مکزیک GBP/MXN

۲- اصطلاحات مربوط به معامله (Buy, Sell, Close, Open)

۴ مفهومی که ارتباط مفهومی زیادی داشته و اغلب در هنگام خرید و فروش و به صورت کلی معامله استفاده‌ی زیادی از آن‌ها می‌شود، Buy, Sell, Close و Open هستند. اصطلاح Buy به معنای خرید بوده و هنگامی که تریدر پیش‌بینی کند روند بازار و دارایی به سمت و سوی افزایشی است، اقدام به Buy یا خرید دارایی می‌کند. در طرف مقابل این مفهوم، اصطلاح Sell وجود دارد که به معنای فروش دارایی است. هنگامی که معامله‌گر با بررسی بازار متوجه می‌شود که دارایی مورد نظر روندی نزولی دارد، اقدام به گرفتن معامله فروش یا Sell کرده و در صورتی که روند حرکتی دارایی به سمت و سوی نزولی‌شدن باشد، معامله‌گر وارد سود می‌شود.

در کنار این دو مفهوم، دو اصطلاح Close و Open وجود دارد. Close به معنای بستن و به اتمام رساندن یک معامله و Open به معنای باز کردن یک موقعیت معامله‌گری است.

۳- بروکر، صرافی و کارگزاری (Brooker)

اگر در بازارهای مالی فعالیت داشته‌اید، حتما با مفاهیم بروکر، صرافی و کارگزاری آشنایی دارید. مجموعه‌های مالی موجود در زمینه بازارهای مالی مانند فارکس، ارز دیجیتال، بازار بورس ایران و … تحت عناوین بروکر، صرافی و کارگزاری فعالیت می‌کنند. در واقعی این مجموعه‌ها به عنوان یک پل و رابط بین سرمایه‌گذار/معامله‌گر و بازارهای مالی هستند و باعث می‌شوند این افراد وارد این بازارهای مالی شوند. بنابراین برای اینکه بتوانید در این بازارها علی‌الخصوص بازار فارکس فعالیت داشته باشید، باید وارد یکی از مجموعه‌ها شده و فرآیند عضویت خود را تکمیل نمایید.

۴- روند و خط روند (Trend & Trend Line)

روند، یکی از اصلی‌ترین مفاهیم موجود در تحلیل تکنیکال و بازارهای مالی است. این اصطلاح به معنای حرکت یا جهت دارایی/بازار بوده و به کمک آن می‌توان متوجه شد که بازار یا دارایی به سمت بالا و افزایشی حرکت می‌کند یا حرکت آن به سمت پایین و نزولی است. در بازارهای مالی مانند بازار فارکس، ۳ روند تعریف می‌شود:

  • روند صعودی که در آن قیمت و ارزش دارایی دائما در حال افزایش بوده و شکل نمودار رو به بالا است.
  • روند ثابت که در آن قیمت نوسان پیدا کرده و حرکت خاص صعودی یا نزولی در آن مشاهده نمی‌شود.
  • روند نزولی که در آن قیمت و ارزش دارایی دائما در حال کاهش بوده و شکل نمودار رو به پایین است.

خط روند، مفهوم دیگری است که با کمک تحلیل‌گر شکل می‌گیرد. در واقع تحلیل‌گر برای اینکه بتواند حرکت بازار را بهتر متوجه شود و سمت و سوی آن را پیدا کند، اقدام به وصل کردن قله‌ها و دره‌های قیمتی به یکدیگر می‌کند. اگر چندین قله و دره افزایشی باشند، روند حرکتی صعودی و رو به بالاست. همچنین اگر چندین قله و دره کاهشی باشند، روند حرکتی نزولی و رو به پایین است.

اصطلاحات معامله گری بازار فارکس

۵- پیپ و پیپت (Pip & Pipet)

در این بخش، مهم‌ترین اصطلاحات معامله‌گری فارکس را مشاهده می‌کنید. پیپ و پیپت، از جمله مهم‌ترین اصطلاحاتی هستند که در بازار فارکس وجود دارند. در بازار فارکس جفت‌ ارزها با استفاده از پیپ نوسان پیدا می‌کنند. در واقع در این بازار برای عنوان کردن افزایش یا کاهش ارزش دارایی‌ها از پیپ استفاده می‌شود. پیپ به چهارمین رقم بعد از اعشار ارزش یک دارایی گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر جفت ارز EUR/USD دارای ارزش ۱.۵۸۹۳ باشد، عدد ۳ به عنوان پیپ شناخته می‌شود. در صورتی که این دارایی نوسان پیدا کرده و مقدار آن به ۱.۵۸۹۹ برسد، می‌گوییم این جفت ارز ۶ پیپ افزایش پیدا کرده است.

نکته‌ی مهمی که در این خصوص باید بدانید، این است که پیپ در معاملاتی که یک طرف آن ین ژاپن است، دو رقم پس از اعشار خوانده می‌شود. به عنوان مثال اگر در یک جفت ارز که یک طرف آن ین ژاپن است، ارزش دارایی معادل ۵۶.۹۷ باشد، عدد ۷ به عنوان پیپ شناخته شده و در صورتی که ارزش دارایی به ۵۶.۹۱ برسد، می‌گوییم ارزش این دارایی ۶ پیپ کاهش پیدا کرده است.

اصطلاحات معامله‌گری بازار فارکس

پیپت، مفهوم کوچکتری از پیپ بوده که یک رقم پس از پیپ را شامل می‌شود. در واقع در جفت ارزهای غیر ین ژاپن، پیپت پنجمین رقم پس از اعشار و در جفت ارزهایی که ین ژاپن در آن‌ها حضور دارد، سومین رقم پس از اعشار است. لازم به ذکر است که اغلب تریدرهایی که نوسانات روزانه می‌گیرند از این مفهوم استفاده می‌کنند. بنابراین در صورتی که به تازگی وارد بازار فارکس شده‌اید، بهتر است از همان مفهوم پیپ برای معاملات خود استفاده کنید.

۶- سوآپ (Swap)

یکی از مفاهیم رایج در بروکرهای فارکس که تریدرها به آن برخورد می‌کنند، سوآپ است. سوآپ از جمله کارمزدهایی است که در بازار فارکس وجود داشته و به صورت مستقیم به نرخ بهره در بانک کشورهای مختلف بستگی دارد. در واقع تفاوت نرخ بهره موجود در کشورهای مختلف باعث ایجاد این مفهوم شده است. مقدار سوآپ معمولا زیاد نیست و معامله‌گران می‌توانند با پرداخت این هزینه، معامله‌ی خود را همچنان باز نگه دارند.

جالب است بدانید در بروکرهای فارکس حسابی تحت عنوان اسلامی وجود داشته که مختص کاربران مسلمان است. در دین اسلام بهره حرام است و مشکلات خاص خود را دارد. از این رو معامله‌گران مسلمان می‌توانند از این حساب استفاده کنند تا دچار مشکلات شرعی نشوند.

۷- لات (Lot)

مفهوم دیگری که هم سطح پیپ بوده و برای حجم معامله از آن استفاده می‌شود، لات نام دارد. هر لات در بازار فارکس معادل ۱۰۰ هزار واحد از یک دارایی است. به عبارتی اگر شما در حال خرید یک دارایی (به عنوان مثال EUR/USD) هستید، در واقع در حال تبادل ۱۰۰ هزار واحد و خرید آن دارایی هستید.

از آنجایی که ۱۰۰ هزار واحد حجم بسیار زیادی بوده و ممکن است افراد زیادی قادر به معامله با این حجم نباشند، واحدهای کوچکتری نیز برای مبادلات در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال از ۰.۰۱ لات به عنوان یک حجم مناسب برای معامله یاد می‌شود.

۸- اهرم (Leverage)

یکی از مفاهیم کلیدی و مهمی که در بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهرم یا لوریج است. اهرم یک ابزار فوق‌العاده کاربری و البته خطرناک در بازار فارکس بوده که تریدر به کمک آن می‌تواند با سرمایه‌ی چند برابری وارد بازار و معامله فارکس شود. به عنوان مثال فرض کنید در حال حاضر دارای ۱۰۰ دلار هستید. شاید این مبلغ برای حضور در بازار فارکس کم باشد و چندان باب میل تریدر نباشد. از این رو او سعی می‌کند با استفاده از اهرم، با سرمایه‌ی بیشتری وارد بازار شود.

در این صورت اگر تریدر اهرم ۱۰ را انتخاب کند، این موضوع بدین معنی است که تریدر تصمیم دارد با ۱۰ برابر سرمایه‌ی خود وارد معامله شود. در این حالت بروکر سرمایه‌ی او را ده برابر کرده و حالا او با ۱۰۰۰ دلار وارد بازار می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که متناسب با میزان اهرم دریافتی، سود و زیان شما نیز به همین مقدار افزایش می‌یابد. در واقع هنگام استفاده از اهرم ۱۰، جهش یک درصدی دارایی منتهی به نوسان ۱۰ درصدی دارایی و سرمایه شخص می‌شود. بنابراین هر چه میزان اهرم افزایش پیدا کند، ریسک ورود به معامله نیز به همان مقدار افزایش خواهد یافت.

همانطور که مشاهده می‌کنید اهرم به عنوان یک شمشیر دولبه است که در صورت استفاده مناسب از آن باعث افزایش سرمایه تریدر و در صورت عدم استفاده درست، باعث ضرر و زیان فراوان به او می‌شود. بنابراین حتما در هنگام استفاده از اهرم، به دقت شرایط معامله را بررسی و با مدیریت سرمایه وارد معامله و بازار شوید.

۹- قیمت خرید / قیمت فروش (Ask Price & Bid Price)

دو مفهوم مهم دیگر که تداعی‌کننده قیمت‌های خرید و فروش هستند، به ترتیب Ask Price و Bid Price نام دارند. معمولا قیمت خرید در جفت ارز فارکس کمی بالاتر از مبلغ موجود در نظر گرفته می‌شود و این موضوع برای قیمت فروش نیز مبلغی کمتر است. این اختلاف ناشی از اسپرد معاملاتی است و مستقیما به میزان حجم معاملاتی دارایی بستگی دارد. هر چه حجم معاملاتی دارایی مورد نظر بیشتر باشد، میزان اسپرد کمتر خواهد بود و این موضوع بیانگر این است که تفاوت قیمتی بین خرید و فروش نیز کمتر است.

۱۰- اسپرد (Spread)

همانطور که در بخش قبل نیز بیان شد، اسپرد در واقع نقش کارمزد در بازار فارکس را ایفا می‌کند. اختلاف قیمتی بین بالاترین مبلغ خرید و کمترین مبلغ فروش تحت عنوان اسپرد خود را نشان می‌دهد. هر جفت ارز با توجه به میزان مبالغ خرید و فروش، دارای اسپرد‌های متفاوتی هستند.

۱۱- سفارش و قیمت سفارش (Order & Order Price)

اردر یا سفارش، همانطور که از اسمش پیداست، بیانگر معامله‌ای است که تریدر اقدام به قرار دادن آن در بازار فارکس می‌کند. البته لازم به ذکر است که اردر یک مرحله قبل از سفارش بوده و پس از انجام شدن اردر، می‌گوییم موقعیت معامله‌گری ایجاد شده است. اردر پرایس نیز همان قیمت سفارش است که بیانگر آن قیمتی است که اردر تبدیل به موقعیت معامله می‌شود. ممکن است این قیمت سفارش بر اساس نوسانات بازار یا هیجانات موجود در آن دائما دستخوش تغییرات شود.

۱۲- پوزیشن و حجم معاملاتی (Trading Position & Volume)

پوزیشن یا موقعیت معامله‌گری، در واقع همان سفارش معامله است که بیانگر این است تریدر دارای یک موقعیت باز معامله‌گری بوده و باید آن را مدیریت کند. حجم معاملاتی نیز میزانی از دارایی است که تریدر اقدام به انتخاب آن کرده است. حجم رکن بسیار مهم در معاملات بوده و می‌تواند در زمان‌های مهم و حیاتی، نقش حساسی را در کسب سود یا زیان توسط تریدر بازی کند.

۱۳- اصطلاحات خرید/فروش

۱۳-۱- مفهوم Buy Stop

یکی از مفاهیم و دستورات موجود در بازار فارکس که برای معاملات از آن استفاده می‌شود، Buy Stop نام دارد. این مفهوم بدین معناست که در قیمتی مشخص و به سمت بالا، اردر یا موقعیت معامله‌گری قرار می‌دهید. به عنوان مثال فرض کنید قیمت در حال افزایش بوده و ممکن است سقف قیمت را بشکند. حال شما با استفاده از گزینه Buy Stop در محدوده‌ی بالای مقاومت یک اردر می‌گذارید تا در صورت افزایش ارزش دارایی، بتوانید وارد معامله شده و سود خود را از بازار کسب کنید.

۱۳-۲- مفهوم Sell Stop

در طرف مقابل Buy Stop، مفهومی به نام Sell Stop قرار دارد. اگر با تحلیل و پیش‌بینی متوجه شده‌اید که روند ارزش و قیمت یک دارایی در حال افت و کاهش است، می‌توانید با استفاده از این اصطلاح، یک سفارش فروش در قیمت مورد نظر قرار دهید تا در صورت شکست منطقه حمایتی و کاهش قیمت دارایی، در قیمت مورد نظر معامله‌ی شما فعال شود و سود خود را از بازار کسب کنید.

۱۳-۳- مفهوم Buy Limit

مفهوم متقابل Buy Stop تحت عنوان Buy Limit وجود دارد. با استفاده از این آپشن قیمتی، می‌توانید دستور ورود به معامله را در شرایطی صادر کنید که قیمت مورد نظر شما کمتر از قیمت فعلی است. در واقع پیش‌بینی می‌کنید که قیمت از ارزش کنونی کاهش یافته و به میزان معینی می‌رسد. حال در این قیمت سفارش خود را قرار می‌دهید تا در صورت رسیدن به قیمت پیش‌بینی شده، موقعیت معامله‌گری برای شما ایجاد شود.

۱۳-۴- مفهوم Sell Limit

مفهوم مقابل Sell Stop نیز تحت عنوان Sell Limit قرار دارد. اگر با بررسی‌های خود متوجه شده‌اید که روند صعودی به زودی به اتمام رسیده و روندی نزولی در بازار ایجاد می‌شود، می‌توانید با این اصطلاح از آن استفاده کرده و وارد سودآوری شوید. البته در نظر بگیرید که از این مفهوم و اصطلاح تنها در حالتی می‌توانید استفاده کنید که روند صعودی به انتهای خود رسیده باشد.

۱۴- استاپ لاس (Stop Loss)

یکی از مفاهیم بسیار مهم، ارزشمند و ضروری برای تریدرها، استاپ لاس است. هر معامله‌گری برای اینکه بتواند در بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار فارکس به سودآوری برسد، باید مفهوم استاپ لاس را بداند و از آن در معاملات خود به خوبی بهره‌مند شود. استاپ لاس به طور ساده نوعی ابزار است که از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری می‌کند. علم تکنیکال هرچقدر که کامل باشد باز هم پیش‌بینی کننده بوده و ممکن است دارای خطا و اشتباه باشد. از این رو همواره به تریدرهای موجود در بازار عنوان می‌شود مدیریت سرمایه را جدی گرفته و با استفاده از آن معامله‌ی خود را کنترل کنند.

استاپ لاس نوعی ابزار است که به تریدر کمک می‌کند تا از وارد شدن ضرر و زیان‌های بیشتر جلوگیری شود. به عنوان مثال فرض کنید پیش‌بینی کرده‌اید قیمت یک دارایی در نقطه X برعکس شده و به سمت بالا حرکت کند. حال ممکن است قیمت طبق پیش‌بینی شما حرکت کرده و وارد سود شوید. یا برعکس پیش‌بینی شما عمل کرده و وارد ضرر و زیان شوید.

اگر مورد دوم رخ دهد، در صورتی که از استاپ لاس استفاده کرده باشید، نباید آنقدر استرس بگیرید؛زیرا با استفاده از استاپ لاس می‌توانید ضرر خود را کنترل کنید. به عنوان مثال اگر پیش‌بینی کرده‌اید که قیمت در نقطه X برمی‌گردد و این مهم محقق نشده، باید نقطه‌ای عقب‌تر از آن را برای خروج اضطراری در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر استاپ لاس خود را بر روی نقطه X-1 تنظیم کنید، در صورتی که قیمت پس از رسیدن به نقطه X مسیر حرکتی خود را تغییر نداده و موقعیت معامله‌گری شما وارد ضرر و زیان شد، در صورتی که حرکت ادامه‌دار باشد و به نقطه X-1 برسد، معامله با زیان محاسبه شده بسته می‌شود تا به معامله‌گر، ضرر و زیان بیشتری تحمیل نشود.

معمولا معامله‌گران از ابزارهای مختلفی مانند اندیکاتورها، فیبوناچی، حمایت و مقاومت، میانگین متحرک و … برای تعیین استاپ لاس استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم حتما از این ابزار برای معاملات خود استفاده کنید تا جلوی ضرر و زیان‌های هنگفت و زیاد گرفته شود.

۱۵- برداشت سود (Take Profit)

تیک پروفیت یا برداشت سود، دیگر اصطلاح رایج در بازار معاملاتی است که در طرف مقابل استاپ لاس قرار دارد. در واقع همانطور که با استفاده از استاپ لاس جلوی ضرر و زیان گرفته می‌شود، با استفاده از تیک پروفیت می‌توانید جلوی طمع را گرفته و در نقطه‌ی مناسب از معامله با سود خارج شوید. به عنوان مثال فرض کنید پیش‌بینی کردید و در قیمت X وارد معامله شدید. حال استاپ لاس خود را بر روی X-1 تنظیم می‌کنید. پس از آن به سراغ تیک پروفیت رفته و آن را نیز با بررسی‌های خود، روی X+1 تنظیم می‌کنید.

در صورتی که روند معامله مطابق با پیش‌بینی‌های شما طی شود، در نقطه‌ی X+1 از معامله با سود خارج می‌شوید. این موضوع در برداشت سود بدون طمع بسیار کمک کرده و باعث می‌شود تریدر دچار حرص و طمع نشده و بتواند با سود مناسب از بازار خارج شود. تیک پروفیت نیز مانند استاپ لاس با استفاده از پارامترهایی مانند ابزارهای تکنیکالی، اندیکاتورها، حمایت و مقاومت‌ها، خط روند و … مشخص می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از شروع معامله، استاپ لاس و تیک پروفیت را انتخاب کنید تا یک معامله ارزشمند و روی نظم را تجربه کنید.

۱۶- بالانس و اکوئیتی (Balance & Equity)

دو مفهوم که در یک رنج بوده و یادگیری آن‌ها می‌تواند به مدیریت بهتر حساب‌های معاملاتی ختم شود، بالانس و اکوئیتی است. هنگامی که تریدر یک حسابی را در بروکر ایجاد می‌کند، برای انجام معامله مبلغی را درون حساب خود واریز می‌کند. این مبلغ واریز ابتدایی (به عنوان مثال ۱۰۰ دلار) تحت عنوان بالانس بوده و با انجام هر معامله‌ای که به سود یا زیان منتهی شود، دستخوش تغییراتی خواهد شد. در واقع هر مقدار سودی که کسب کنید، باعث افزایش بالانس حساب و در صورت تحمیل ضرر، موجب کاهش بالانس حساب می‌شود.

در طرف دیگر، اکوئیتی وجود دارد که به دارایی لحظه‌ای کاربر در بروکر اشاره دارد. این موضوع بدین معناست که در صورت نداشتن موقعیت معامله‌گری باز، اکوئیتی برابر با بالانس است. در صورتی که موقعیت معامله‌گری فعالی داشته باشید، موجود حساب لحظه‌ای شما تحت عنوان اکوئیتی و موجودی ثابت شما بالان لقب می‌گیرد.

۱۷- مارجین (Margin)

یکی دیگر مفاهیم و اصطلاحات مهم موجود در بازار فارکس، مارجین است. این مفهوم به مقدار دارایی کاربر اطلاق می‌شود که برای انجام معامله بلوکه شده است. هر معامله‌ای که در بازار فارکس باز می‌شود، مستلزم هزینه‌هایی است. بروکر به صورت خودکار این هزینه‌ها را در قالب مارجین ذخیره می‌کند تا کاربر نتواند تا آخرین مقدار دارایی خود را در معامله هزینه کند و پولی برای پرداخت این هزینه‌ها نداشته باشد.

در واقع مارجین مقدار دارایی مورد نیاز برای هزینه‌های معامله است که کاربر به آن دسترسی نداشته و نمی‌تواند آن را استفاده کند. این مبلغ به صورت خودکار توسط بروکر تعیین شده و قفل می‌شود.

۱۸- مارجین کال (Margin Call)

از دیگر مفاهیم متداول بازار فارکس که تریدر باید به آن دقت زیادی کند، مارجین کال است. مارجین کال در واقع اخطاری از جانب بروکر به تریدر است و حاکی از آن دارد که طی معامله یا معاملات باز موجود، مانده دارایی کاربر به قدری کم شده است که مانده‌ی آن پوشش هزینه‌های معامله را نمی‌دهد. از این رو کاربر برای رفع این اخطار، می‌تواند دو حرکت فعال را انجام دهد. در وهله اول او می‌تواند با استفاده از افزایش وجه حساب خود، این اخطار را برطرف کند. از طرفی دیگر می‌تواند معامله یا معاملات باز خود را بسته تا پول لازم به حساب او تزریق شود.

لازم به ذکر است که در صورت بی‌اعتنایی کردن به پیام مارجین کال، بروکر به صورت خودکار معامله کاربر را می‌بندد تا وجه لازم برای کسر هزینه‌ها را در حساب تریدر ایجاد کند. فرض کنید در یک معامله ۱۰ دلاری هستید. هزینه این معامله ۲ دلار بوده و در حال حاضر در حساب کاربری شما ۱ دلار وجود دارد. بروکر به شما اخطار می‌دهد که دارایی موجود کمتر از مقدار مورد نیاز بوده و برای اینکار می‌توانید مبلغی را به بروکر اضافه کرده یا معامله خود را ببندید. در صورتی که هیچکدام از کارهای فوق را انجام ندهید، بروکر به صورت خودکار معاملات شما را خواهد بست.

۱۹- تایم فریم (Time Frame)

تایم فریم، از جمله مهم‌ترین ابزاری است که یک معامله‌گر برای ورود به دنیای معامله‌گری، باید از آن مطلع شود. تریدرها علاقه‌ی زیادی به این ابزار داشته و به کرات از آن در معاملات مختلف استفاده می‌کنند. تایم فریم همانطور که از نامش پیداست، به بازه زمانی اطلاق می‌شود و منظور این است که نمودار حاوی قیمت دارایی، در چه بازه‌ی زمانی نشان داده شود. به عنوان مثال اگر تصمیم دارید هر کندل یا الگوی موجود در بازار و نمودار حاوی تغییرات یک روزه دارایی باشد، باید تایم فریم را روی روزانه یا دیلی (Daily) تنظیم کنید. همچنین اگر تصمیم دارید هر کندل نمایانگر بازه زمانی یک ساعته باشد، باید تایم فریم را روی یک ساعته (1H) تنظیم کنید.

اصطلاحات فارکس

بسته به سبک معاملاتی و اهداف معامله‌گر، این مقدار متفاوت بوده و شامل موارد زیادی می‌شود. ستاپ معاملاتی یا سبک و سیاق معاملاتی نیز بسیار مهم بوده و می‌تواند اثربخشی خاصی روی انتخاب تایم فریم داشته باشد. معمولا توصیه می‌شود در بازه بلند مدت مانند یک روزه، کلیت تحلیل‌گری انجام شود، در بازه زمانی متوسط مثلا یک ساعته، ترسیمات دقیق‌تر و کامل صورت بگیرد و سرانجام در بازه زمانی ۵ دقیقه‌ای، نمودار بررسی و نقطه ورود مشخص گردد. با این حال هر تریدر مختار است تایم فریم مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و به وسیله‌ی آن معاملات خود را کنترل کند.

۲۰- کندل استیک (Candle Stick)

کندل استیک، نوعی از انواع نمودارهای موجود در تحلیل‌گری بوده که بسیار محبوب است و اغلب تریدرها از آن برای مشاهده نمودار قیمتی استفاده می‌کنند. این نوع از نمودار قیمتی توسط ژاپنی‌ها طراحی و پیاده شد. هر کندل استیک، بیانگر ۴ جزء مهم در قیمت است. بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت، قیمت باز شدن و قیمت بسته‌شدن، از جمله اطلاعاتی است که با استفاده از کندل می‌توان متوجه‌ی آن‌ها شد.

۲۱- منطقه‌ حمایتی و مقاومتی (Support & Resistance Zone)

دو مفهوم بسیار مهم در علم تکنیکال که بسیاری از ساز و کار و اصول تحلیل‌گری روی آن استوار است، منطقه حمایتی و مقاومتی است. شناسایی این مناطق کمک بسیار زیادی به تحلیل‌گر کرده تا نقاط ایده‌آل را شناسایی و برای ورود به معامله از آن‌ها استفاده کند.

منطقه حمایتی همانطور که از نام آن پیداست، به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که در آن بیشترین احتمال برای بازگشت قیمت وجود دارد. به عنوان مثال فرض کنید منطقه X به دلیل پیشینه‌ی تاریخی، اندیکاتورهای قدرتمند، حجم بالا و … به عنوان منطقه‌ی حمایتی نام‌گذاری شده است. حال با استفاده از پیش‌بینی این منطقه، تحلیل‌گر در نقطه‌ی مناسب، اردر ورود به معامله‌ی خود را قرار داده تا با استفاده از آن، در موقعیت معامله‌گری ارزشمندی قرار گرفته و سود خود را از بازار دریافت کند.

در طرف مقابل منطقه حمایتی، منطقه مقاومتی را داریم. این منطقه عکس منطقه حمایتی عمل کرده و در محدوده‌ای واقع شده است که بیشترین احتمال برای شروع روند نزولی دارایی وجود دارد. تحلیل‌گر با بررسی دقیق این منطقه، تصمیم می‌گیرد اردر فروش خود را در این بخش قرار دهد تا با استفاده از آن بتواند در یک معامله فروش، وارد سود شود.

اصطلاحات ترید

۲۲- ریسک به ریوارد (Risk / Reward)

یکی از مفاهیمی که در هنگام انجام تحلیل یا آموزش به آن برخورد می‌کنید، مفهوم ریسک به ریوارد است. این اصطلاح در هنگام تعیین شرایط موجود در یک معامله از نظر سود یا زیان تعریف شده و از تقسیم حد سود بر حد ضرر ایجاد می‌شود. در واقع اگر خاطرتان باشد، در بخش‌های قبل‌تر عنوان کردیم حتما در هنگام انجام معامله، حد سود و حد ضرر را برای معامله‌ی خود اعمال کنید. حال اگر میزان حد سود خود را بر حد ضرر تقسیم کنید، این اصطلاح شکل می‌گیرد. در علم تکنیکال توصیه می‌شود در صورتی که ریوارد به ریسک شما کمتر از یک باشد، وارد معامله نشوید.

اجازه دهید موضوع بالا را در قالب یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید در قیمت ۱۰ قصد دارید وارد معامله شوید. حال حد سود خود را روی ۱۸ و حد ضرر را روی ۷ تنظیم کرده‌اید. با یک تقسیم ساده متوجه می‌شوید که ریوارد به ریسک معامله شما روی مقدار  قرار دارد و این موضوع بیانگر این است که مقدار ریوارد شما بیش از دو برابر ریسک انجام شده است. اگر حد سود خود را روی ۱۳ و حد ضرر را روی ۲ تنظیم می‌کردید، با مقدار  رو به رو می‌شدیم که یک عدد کمتر از یک بود و معامله صرفه اقتصادی نداشت.

۲۳- پولبک (Pullback)

دیگر مفهوم ارزشمند و مهمی که در علم تکنیکال به کرات از آن استفاده می‌شود، پولبک است. پولبک به معنای برگشت به منطقه‌ی شکسته‌شده است. اجازه دهید این اصطلاح را با ذکر یک مثال به راحتی توضیح دهیم. فرض کنید قیمت در حال تست یک منطقه مقاومتی (X) است. حال با حجم مناسب، این منطقه شکسته شده و دارایی به قیمت X+1 می‌رسد. حال با استفاده از نیروی فروش و میزان بالای عرضه، قیمت دچار کاهش شده و به منطقه‌ی شکسته‌شده یعنی X باز می‌گردد. در این منطقه قیمت محدوده X را تست کرده و به دلیل حجم بالای تقاضا و خرید، مجددا قیمت وارد یک رالی و روند مثبت و صعودی شده و به قله‌های جدید قیمتی دست پیدا می‌کند.

همانطور که مشاهده کردید تست منطقه‌ی شکسته‌شده و بازگشت به آن در قالب مفهومی به نام پولبک ایجاد می‌شود. پولبک در تحلیل تکنیکال بسیار حائز اهمیت است و معمولا از آن به عنوان یک موقعیت معامله‌گری ایده‌آل و سودده یاد می‌شود.

۲۴- بازار خرسی و گاوی (Bear & Bull Market)

دو مفهوم دیگر که در بازارهای مالی و معاملاتی به کار می‌روند، بازار خرسی و گاوی هستند. بازار خرسی در واقع به بازاری اطلاق می‌شود که روندی نزولی داشته و دارایی‌های موجود در آن در حال کاهش قیمت هستند. در واقع وقتی میزان فروش در بازار بر میزان خرید پیشی گرفته باشد، می‌گوییم بازار خرسی شده است.

عکس حالت فوق برای بازار گاوی وجود دارد. هنگامی که تعداد دارایی‌های موجود در حال افزایش ارزش بیشتر از دارایی‌های در حال کاهش باشد و روند کلی بازار صعودی و رو به بالا باشد، می‌گوییم بازار گاوی بوده و انتظار داریم ارزش دارایی‌ها در این بازار افزایش پیدا کند.

۲۵- تارگت، لانگ و شورت (Target, Long & Short)

تارگت یا هدف معاملاتی، به مفهومی گفته می‌شود که در آن تحلیل‌گر تصمیم دارد با انجام معاملات، به آن مقصود برسد. در واقع تارگت به عنوان هدف قیمتی برای انجام معامله گفته می‌شود. فرض کنید در نقطه X وارد معامله می‌شوید. در این حالت پیش‌بینی کرده‌اید بازار روندی صعودی داشته و به نقطه X+2 می‌رسد. این منطقه به عنوان تارگت یا هدف معامله‌گر شناخته می‌شود.

لانگ و شورت، دو مفهوم موجود در بازارهای مالی بوده که بسیار ساده هستند. در صورتی که تصمیم داشته باشید وارد یک معامله صعودی شوید، باید از لانگ استفاده کنید. در واقع اگر پیش‌بینی می‌کنید قیمت آینده دارایی از قیمت کنونی آن بیشتر می‌شود، باید وارد معامله لانگ شوید. همچنین در صورتی که پیش‌بینی می‌کنید در آینده قیمت دارایی از قیمت کنونی آن کمتر می‌شود، باید وارد معامله شورت شوید.

۲۶- مدیریت ریسک و سرمایه (Risk & Capacity Management)

از جمله مفاهیم بنیادی و فاندامنتال بازار سرمایه علی‌الخصوص بازار فارکس، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه است. مدیریت ریسک به معنای کنترل ضرر و زیان‌ها و دقت ویژه در بازارهای مالی است. اهمیت قائل شدن برای این موضوع باعث می‌شود تریدر کمتر زیان ببیند و موقعیت‌های کسب سود بیشتری برای او فراهم شود.

در طرف مقابل، مدیریت سرمایه وجود دارد. این مفهوم بدین معناست که تریدر با استفاده از تجارب خود، علم و آگاهی، شرایط بازار، وضعیت ذهنی خود، روانشناسی معامله‌گری و … باید بررسی کند که چه مقدار از سرمایه‌ی خود را وارد معاملات کند. یک معامله به دلیل ارزش بالا و پیش‌بینی احتمالی درست، دارای مبلغ بیشتر و معامله‌ای دیگر به دلیل ریسک بالا، سرمایه‌ی کمتری را شامل می‌شود. مدیریت سرمایه و ریسک کمک بسیار زیادی به تریدر کرده تا بتواند به اهداف و تارگت‌های خود برسد و از بازار سود مناسبی کسب کند.

۲۷- اسکالپ و اسکالپر (Scalp & Scalper)

اسکالپ به معنای حضور کوتاه مدت است. در معاملات اسکالپ، اغلب معامله‌گر تلاش می‌کند در بازه زمانی کوتاه مدت، معامله‌ی خود را انجام داده و پس از آن از بازار خارج شود. به عنوان مثال او تصمیم می‌گیرد در تایم فریم ۳۰ ثانیه وارد بازار شده و پس از گذشت نیم ساعت، از معامله خارج شود.

اسکالپر نیز به تریدری اطلاق می‌شود که از معاملات اسکالپ استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که اسکالپر باید علم و دانش زیادی داشته باشد و بتواند تجارب زیادی در زمینه معامله‌گری کسب کند. این موقعیت به دلیل اینکه در بازه زمانی کوتاه مدت انجام شده و نوسانات زیادی را شامل می‌شود، بسیار پر ریسک بوده و باید مدیریت سرمایه و ریسک را در این دسته از معاملات به خوبی اعمال کرد.

۲۸- سشن معاملاتی (Session)

سشن معاملاتی، مفهومی است که در بازار فارکس وجود داشته و به زمان‌های بازگشایی بازار در قاره‌ها و کشورهای مختلف اشاره دارد. در فارکس شاهد ۴ سشن استرالیا، ژاپن، لندن و نیویورک هستیم که هر کدام از آن‌ها در ساعات مشخصی شروع به فعالیت و پایان کار می‌کنند. به عنوان مثال سشن توکیو ژاپن در ساعت ۲:۳۰ شب آغاز شده و در ساعت ۱۱:۳۰ صبح بسته می‌شود. همینطور سشن نیویورک آمریکا نیز در ساعت ۱۶:۳۰ عصر آغاز و در ساعت ۱:۳۰ بامداد بسته می‌شود.

با استفاده از این سشن‌ها می‌توانید ساعات معاملات پرحجم را بررسی کرده و در زمان مناسبی وارد معامله شوید تا بتوانید با حجم و تریدرهای مناسب، معامله‌ی خود را مدیریت کنید.

۲۹- بازار دو طرفه

بازار فارکس، یکی از بازارهای دو طرفه موجود در جهان است که تریدرها می‌توانند از هر دو طرف وارد معامله شده و سود خود را کسب کنند. به عبارتی اگر یک تریدر بتواند هم در جهت افزایش قیمت و هم در جهت کاهش قیمت وارد معامله شده و پیش‌بینی خود را انجام دهد، به آن بازار یک بازار دو طرفه گفته می‌شود. به عنوان مثال بازار بورس ایران یک بازار دو طرفه نیست؛ زیرا شما نمی‌توانید در هنگام کاهش قیمت سهام، سود کسب کنید. در طرف مقابل بازارهایی مانند بازار فارکس و ارز دیجیتال از مهم‌ترین بازارهای دو طرفه موجود در بین بازارهای مالی هستند.

۳۰- استراتژی معاملاتی

در بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار فارکس، یک معامله‌گر باید با برنامه و مدیریت وارد شود. در واقع اگر استراتژی و برنامه‌ی مدونی برای انجام معاملات در این بازارها نداشته باشید، با شکست رو به رو می‌شوید. استفاده بهینه از اندیکاتورها، استفاده مناسب از محدوده‌های مقاومتی و حمایتی، روانشناسی معاملاتی و بررسی میزان حجم دریافتی و … از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث می‌شوند ستاپ و  استراتژی معاملاتی تشکیل شود. توصیه می‌کنیم حتما این موارد را رعایت کنید تا بتوانید یک معامله پرسود و موفق را در بازار فارکس تجربه کنید.

جمع‌ بندی نهایی اصطلاحات بازار فارکس

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی مهم‌ترین اصطلاحات موجود در بازار فارکس پرداختیم. لازم به ذکر است که این مفاهیم مهم‌ترین اصطلاحات این بازار بوده و شامل تمام موارد نمی‌شود. زیرا در صورتی که تصمیم داشته باشیم تمام اصطلاحات بازار فارکس را توضیح دهیم، باید حداقل دو برابر این مطالب اطلاعات دیگر ارائه کنیم. البته که با مطالعه این مفاهیم، بالای ۸۰٪ از مطالب موجود در بازار فارکس را دریافت می‌کنید.

شما می‌توانید سایر مفاهیم و اصطلاحات موجود در بازارهای مالی را در مقالات آینده دانشکده بورس مطالعه کرده و خود را آماده‌ی حضور موفق در بازار فارکس کنید. در پایان این مقاله امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید و این مطالب برای شما مفید، ارزشمند و کامل بوده باشد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

دوره رایگان فارکس و ارز دیجیتال

برای ثبت نام دوره ؛ کلیک کنید👇

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید