سهام دلاری چیست ؟  |  بهترین سهام دلاری بورس ایران 1403

سهام دلاری چیست ؟ | بهترین سهام دلاری بورس ایران 1403

سهام دلاری چیست و بهترین سهام دلاری بورس ایران کدامند در این مقاله آموزش رایگان بورس توسط دانشکده بورس بررسی میگردد. 

دلار و به طور کلی ارز، از مهم‌ترین دارایی‌هایی است که مردم سعی می‌کنند از طریق آن‌ها، ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنند. با این حال، خرید ارز نه کار آسانی محسوب می‌شود و نه خرید آن خارج از رویه معامله در صرافی، قانونی است.

در مقابل، خرید سهم‌های دلاری می‌تواند همان مزایای سرمایه‌گذاری روی ارز را به همراه بعضی نکات مثبت دیگر به همراه داشته باشد. بنابراین بسیاری از افراد از این موقعیت استفاده می‌کنند و پول خود را روی سهام دلاری بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اگر شما هم تصمیم به چنین کاری دارید، شناخت 10 سهام برتر دلاری بورس می‌تواند برایتان به‌شدت مفید باشد. با شناخت مهم‌ترین سهام دلاری، می‌توان آن‌ها را به‌خوبی زیر نظر گرفت و در موقعیت مناسب، با خرید و فروش آن‌ها به سود مطلوبی دست یافت.

در این مطلب، به معرفی 10 سهم برتر دلاری در بازار بورس تهران می‌پردازیم.

سهام دلاری چیست ؟

اگر مدتی در بازار بورس تهران فعالیت کرده باشید، حتما با عنوان سهام دلاری مواجه شده‌اید. عنوان سهام دلاری در برابر سهام ریالی مطرح می‌شود که منظور از آن در ادامه گفته خواهد شد.

سهام دلاری به سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که بخشی از فروش آن‌ها یا بیشتر آن از طریق صادرات انجام می‌شود و بنابراین درآمد آن‌ها به دلار است. همانطور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید، درآمد این شرکت‌ها با تغییر نرخ ارز دستخوش تغییر زیادی می‌شود و بنابراین، اگر قیمت دلار افزایش یابد، درآمد این شرکت‌ها هم بیشتر می‌شود و اگر این نرخ کاهش یابد، درآمد آن‌ها کاهش خواهد یافت.

با توجه به اثرپذیری بالای درآمدهای این شرکت‌ها و قیمت سهام آن‌ها از دلار، خرید سهام آن‌ها نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی دلار محسوب می‌شود.

به عبارتی، با خرید سهام شرکت‌های دلاری، به طور همزمان روی تولید و سودآوری شرکت و همچنین افزایش نرخ ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اید. بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ایران، در وضعیت حاضر که نرخ ارز نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند، ترجیح می‌دهند روی سهام دلاری سرمایه‌گذاری کنند تا از جهش قیمتی نرخ ارز عقب نمانند.

با همه این‌ها، بهتر است به عنوان سرمایه‌گذار، موقعیت بازار را بسنجید و در شرایطی که نرخ ارز در حال افزایش است، به سمت سهم‌های دلاری بروید. در مقابل، وقتی نرخ ارز ثابت است یا سهام ریالی پتانسیل بالایی برای رشد دارند، به سمت سهام ریالی بروید و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

بهترین سهام دلاری بورس ایران

بهترین سهام دلاری بورس ایران

 

10 سهام برتر دلاری در بازار بورس ایران چیست؟

معمولا سهام دلاری، متعلق به شرکت‌هایی است که در گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و گروه فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کنند.

10 سهام برتر دلاری در بازار بورس ایران، موارد زیر هستند:

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»

  • شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»

  • شرکت فولاد خوزستان با نماد «فخوز»

  • شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس»

  • شرکت پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»

  • شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با نماد «کچاد»

  • شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل»

  • شرکت سرمایه گذاری صدر تامین با نماد «تاصیکو»

  • شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»

  • پالایش نفت تهران با نماد «شتران»

بسیاری از سهم هایی که بالاتر گفته شد، جزو سهم‌های شاخص‌ساز محسوب می‌شوند و تاثیر زیادی روی روند رشد و نزول شاخص بازار بورس تهران دارند. بعضی دیگر از آن‌ها هم سهم‌های چندان بزرگی نیستند اما در مواقع خاص می‌توانند با نوسانات قابل توجه، سود زیادی را نصیب سهامداران و سرمایه‌گذاران نمایند.

سهام دلاری از ریالی بهتر است ؟

سهام دلاری از ریالی بهتر است ؟

لزوما همیشه نرخ دلار در حال افزایش نیست. با این که نرخ دلار همیشه در بلندمدت در حال افزایش است، در کوتاه‌مدت لزوما اینطور نیست. در کوتاه‌مدت ممکن است قیمت دلار در حال اصلاح باشد یا با توجه به کنترل‌های ارزی دولت، نرخ دلار برای مدتی ثابت باشد یا کاهش یابد.

در چنین موقعیتی، سرمایه‌گذاری در سهام ریالی می‌تواند برای مدتی تصمیم بهتری محسوب شود.

با این حال، به طور کلی می‌توان گفت، روی سهام ریالی محدودیت‌های بسیاری وضع می‌شود و از آنجا که هزینه‌های این شرکت‌ها به دلار و درآمد آن‌ها به ریال است، معمولا در وضعیت چندان مساعدی به سر نمی‌برند.

در بسیاری از مواقع، دولت برای این شرکت‌ها سقف قیمت تعیین می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این شرکت‌ها محصولات خود را به قیمت مورد نظرشان بفروشند.

همه این عوامل سبب می‌شوند که معمولا سهام دلاری انتخاب بهتری برای سرمایه‌گذاری محسوب شوند.

نتیجه گیری سهام دلاری چیست و بهترین سهام دلاری بورس ایران 1403

در این مطلب به معرفی مفهوم سهام دلاری پرداختیم و در ادامه، 10 سهام برتر دلاری را به شما معرفی کردیم. این سهام معمولا از برخی گروه‌های صنعتی خاص در بورس هستند که بسیاری از آن‌ها هم جزو سهم‌های شاخص‌ساز بازار بورس هستند. با سرمایه‌گذاری روی سهام دلاری بازار بورس می‌توان به طور غیرمستقیم روی افزایش نرخ ارز هم سرمایه‌گذاری کرد و از آن سود کسب نمود.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید