معرفی صنعت پتروشیمی در بورس و بهترین سهم های این صنعت

معرفی صنعت پتروشیمی در بورس و بهترین سهم های این صنعت

صنعت پتروشیمی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع فعال در اقتصاد ایران است که چندین دهه است که در ایران فعالیت می‌کند. این صنعت در بازار بورس هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده است.

این مسئله ریشه در عوامل مختلفی دارد. ایران کشوری سرشار از منابع نفت و گاز است و به همین دلیل، صنایع پتروشیمی و نفتی، اهمیت به‌سزایی در اقتصاد ایران دارند. قسمت قابل توجهی از تولیدات صنعت پتروشیمی به کشورهای خارجی صادر می‌شود و بنابراین سهم‌های فعال در این صنعت، سهام دلاری محسوب می‌شوند. در این مطلب از  آموزش بورس این صنعت را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم و همچنین مهم‌ترین سهم‌هایی را که در این صنعت فعالیت می‌کنند، به شما معرفی خواهیم نمود.

صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی چیست؟

صنعت پتروشیمی، صنعت بسیار مهمی است که به تولید فرآورده‌های شیمیایی حاصل از نفت می‌پردازد. بسیاری از موادی که امروزه در زندگی ما کاربرد بسیار زیادی دارند، از تولیدات صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند. سوخت‌هایی مانند بنزین و مواد پلاستیکی، شوینده‌ها و رنگ‌ها، تنها چند نمونه از تولیدات صنایع پتروشیمی محسوب می‌شوند.

محصولات شیمیایی را می‌توان به دسته‌های پلیمرها، محصولات شیمیایی، آروماتیک‌ها، سوخت‌ها و مواد هیدروکربوری، کودها و سموم تقسیم کرد. مایعات گاز طبیعی، گاز مایع، گاز غنی، گاز طبیعی و نفت میعانی، خوراک واحدهای پتروشیمی محسوب می‌شوند.

صنعت پتروشیمی در بورس

صنایع مختلفی در اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند که از آن‌ها شرکت‌های مختلفی در بازار بورس تهران پذیرش شده‌اند و سهام آن‌ها در این بازار معامله می‌شود. از میان همه این صنایع مختلف، صنعت پتروشیمی از مهم‌ترین‌هاست.

همانطور که می‌دانید، کشور ما از غنی‌ترین منابع نفت و گاز برخوردار است و نفت یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد. با چنین شرایطی، قابل پیش‌بینی است که سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی و پتروشیمی در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به آن توجه زیادی می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که اقتصاد ایران در تلاش است که از خام‌فروشی و وابستگی شدید به نفت خام، به سمت تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند. بنابراین مشخص است که تولید محصولات پتروشیمی و شیمیایی حاصل از نفت می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

همچنین با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که علیه اقتصاد ایران اجرا می‌شود، اهمیت محصولات نفتی و پتروشیمی دوچندان می‌شود؛ زیرا منابع نفتی محدود است و با وجود همه تحریم‌های موجود، شرکت‌های صنعت پتروشیمی می‌توانند صادرات قابل توجهی داشته باشند و باعث ورود ارز به کشور شوند.

صنایع پتروشیمی در بورس

پس شرکت‌های صنعت پتروشیمی از جمله سهام دلاری در بورس ایران محسوب می‌شوند که می‌توانند در شرایط رشد نرخ ارز، گزینه‌های بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند. این شرکت‌ها بیشتر درآمد خود را به صورت ارز به دست می‌آورند؛ بنابراین وقتی نرخ دلار نسبت به ریال افزایش می‌یابد، با افزایش ارزش صادرات محصولات این شرکت‌ها، سودآوری آن‌ها بیشتر می‌شود و سهامداران از این سودآوری بهره‌مند خواهند شد.

از دیگر جذابیت‌های صنعت پتروشیمی در بورس ایران، میزان قابل توجه سود تقسیمی شرکت‌های فعال در این صنعت است. معمولا شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی، بخش زیادی از سود سالیانه خود را به صورت نقدی میان سهامداران تقسیم می‌کنند و بنابراین، سهامداران می‌توانند با خرید سهام ارزشمند فعال در این گروه صنعتی، از درآمد سالیانه جذابی بهره‌مند شوند.

گروه پتروشیمی بخش قابل توجهی از کل معاملات بورس را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین تاثیر سهام این گروه روی شاخص کل بورس، چشمگیر و قابل توجه است.

از دیگر دلایل اهمیت بالای صنعت پتروشیمی این است که محصولات تولیدی این صنعت به عنوان ماده اولیه در تولید بسیاری دیگر از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین همیشه تقاضای بالایی برای محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی وجود دارد. به همین دلیل است که در بورس ایران، سهام شرکت‌های گروه پتروشیمی از تقاضای بالایی برخوردار است.

شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی در دسته شرکت‌های نفتی قرار می‌گیرند؛ بنابراین نماد این شرکت‌ها در بورس با حروف «ش» و «پ» آغاز می‌شود.

بیشتر از 55 شرکت پتروشیمی در بازار بورس ایران فعالیت دارند که 28 شرکت از آن‌ها تولیدکننده محصولات پتروشیمی و 24 شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی هستند.

نمادهای شرکت‌های صنعت پتروشیمی در بورس

با توجه به اهمیت بالای صنعت پتروشیمی در اقتصاد ایران و بازار بورس تهران، باید شرکت‌های بورسی فعال در این حوزه را شناخت. بسیاری از این سهم‌ها در شرایط مختلف می‌توانند فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود باشند. در ادامه مهم‌ترین سهم‌های فعال در صنعت پتروشیمی را معرفی می‌کنیم. پس از معرفی این سهام، به معرفی بهترین سهام فعال در این صنعت می‌پردازیم و درباره آن‌ها توضیح مختصری خواهیم داد.

  • توکا رنگ فولاد سپاهان با نماد «شتوکا»
  • پتروشیمی ارومیه با نماد «شاروم»
  • تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر»
  • صنعتی دوده فام با نماد «شصدف»
  • کلر پارس با نماد «کلر»
  • تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی با نماد «شمواد»
  • شیمیایی رنگین با نماد «شرنگی»
  • صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم»
  • پتروشیمی داراب با نماد «داراب»
  • صنایع پتروشیمی دهدشت با نماد «دهدشت»
  • پتروشیمی ممسنی با نماد «ممسنی»
  • پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»
  • کود شیمیایی اوره لردگان با نماد «شلرد»
  • پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»
  • پلی اکریل ایران با نماد «شپلی»
  • صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با نماد «شکام»
  • پتروشیمی فارابی با نماد «شفارا»
  • پتروشیمی اصفهان با نماد «شصفها»
  • صنایع بهداشتی ساینا با نماد «ساینا»
  • پتروشیمی گلستان با نماد «شستان»
  • پتروشیمی امیرکبیر با نماد «شکبیر»
  • صنایع کشاورزی و کود زنجان با نماد «زنجان»
  • مجتمع پترو صنعت گامرون با نماد «شگامرن»
  • پتروشیمی آبادان با نماد «شپترو»
  • پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»
  • پتروشیمی جهرم با نماد «جهرم»
  • کف با نماد «شکف»
  • تولی پرس با نماد «شتولی»
  • شرکت پتروشیمی خارک با نماد «شخارک»
  • شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی با نماد «تاپیکو»
  • شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس»
  • شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد «شیران»
  • پتروشیمی کازرون با نماد «کازرو»
  • تولید سموم علف کش با نماد «شسم»
  • پتروشیمی فسا با نماد «فسا»
  • پتروشیمی مارون با نماد «مارون»
شرکت های پتروشیمی در بورس

می‌توان از میان تمامی این شرکت‌ها، نمادهای جم، بفجر، نوری، مبین، شخارک، جم پیلن، شاراک، پردیس، فارس و تاپیکو را مهم‌ترین سهم‌های صنعت پتروشیمی دانست. این سهم‌ها ارزش بالایی دارند و از نظر بنیادی سهم‌های پراهمیتی محسوب می‌شوند.

با این حال در هر زمان برای یافتن بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری، باید از روش‌های تحلیلی مناسب، به‌خصوص تحلیل بنیادی و تکنیکال استفاده کرد. با این کار می‌توانید تشخیص دهید که در زمان مورد نظر شما، کدام سهم در وضعیت مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری قرار دارد.

 

عوامل موثر بر قیمت سهم های فعال در گروه پتروشیمی

برای سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌هایی که در حوزه تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کنند، لازم است که با عوامل موثر بر تولید و سودآوری این شرکت‌ها آشنا شویم. در این صورت بهتر می‌توانیم درک کنیم که قیمت سهام این شرکت‌ها تحت تاثیر چه عواملی است و بر اساس آن‌ها بهتر می‌توانیم درباره سرمایه‌گذاری تصمیم بگیریم.

 

قیمت نفت

از آنجا که محصولات پتروشیمی و شیمیایی فرآورده‌های نفتی هستند، تغییر قیمت نفت می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی قیمت محصولات آن‌ها بگذارد. اگر قیمت جهانی نفت افزایش یابد، قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی هم افزایش خواهد یافت. باید توجه کرد که میزان تاثیر این عامل و نحوه اثرگذاری آن می‌تواند درباره شرکت‌های مختلف متفاوت باشد و نیاز به بررسی جداگانه داشته باشد.

 

نرخ و تامین خوراک

همانطور که گفته شد، نفت و گاز خوراک لازم برای فعالیت شرکت‌های صنعت پتروشیمی است. اگر نرخ خوراک برای این شرکت‌ها افزایش یابد، هزینه آن‌ها بالاتر رفته و سودآوری کاهش می‌یابد. در مقابل اگر نرخ خوراک پایین باشد، شرکت قادر است با صرف هزینه‌های کمتر، به سود بیشتری دست یابد.

همچنین اگر خوراک لازم برای فعالیت صنایع پتروشیمی به طور مناسبی برای آن‌ها تامین نشود و در اختیارشان قرار نگیرد، تولید آن‌ها دچار اختلال می‌شود و نمی‌تواند به طور عادی ادامه یابد. این مسئله در بسیاری از مواقع که کشور با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شود رخ می‌دهد.

 

تحریم

تحریم از دیگر عوامل مهم و موثر بر وضعیت تولید و سودآوری شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود. در صورت وضع و تصویب تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تر که فروش و صادرات محصولات تولیدی این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، واضح است که سودآوری این شرکت‌ها کاهش می‌یابد و ارزش سهام آن‌ها افت می‌کند.

 

نرخ ارز

نرخ ارز عامل مهم دیگری است که بر قیمت سهام این شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد. همانطور که گفته شد، شرکت‌های پتروشیمی از جمله سهم‌های دلاری در بازار بورس محسوب می‌شوند؛ زیرا قسمت قابل توجهی از فروش آن‌ها به صورت صادرات و به کشورهای خارجی انجام می‌گیرد.

مشخص است که با افزایش قیمت دلار در برابر ریال، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند محصولات خود را با قیمت بالاتری بفروشند و در نتیجه، سود بالاتری کسب کنند. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که در صورت افزایش قیمت ارز، قیمت سهام شرکت‌های دلاری، از جمله شرکت‌های صنعت پتروشیمی هم رشد کند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب به صنعت پتروشیمی پرداختیم و این صنعت را به طور خلاصه به شما معرفی کردیم. صنعت پتروشیمی از مهم‌ترین صنایع در اقتصاد و بازار بورس ایران است و همواره مورد توجه فعالان و سرمایه‌گذاران بازار بورس بوده است.

شرکت‌های مختلفی در این صنعت فعالیت می‌کنند که با بررسی و تحلیل وضعیت صورت‌های مالی و نمودارهای قیمت و حجم معاملات آن‌ها می‌توان بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در میان آن‌ها شناسایی کرد. با این حال در این مطلب چند مورد از سهام با ارزش صنعت پتروشیمی در بورس ایران را به شما معرفی کردیم که از میان آن‌ها می‌توان به نمادهای جم، بفجر، نوری، شاراک، فارس و تاپیکو اشاره کرد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید