سهام سودآور بورس کدام اند؟ سهم های دلاری یا ریالی

سهام سودآور بورس کدام اند؟ سهم های دلاری یا ریالی

همانطور که می‌دانید بازار بورس به طور عمده محل خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف است. همه سهامداران و معامله‌گران در بورس به دنبال یافتن سهامی هستند که می‌تواند سود مناسبی نصیب آنان کند.
بعضی افراد مایلند تنها برای مدت کوتاهی یک سهم را در اختیار داشته باشند و بعد آن را بفروشند. در مقابل، برخی دیگر به دنبال سهامی هستند که برای مدت طولانی از رشد و بازدهی آن سود کسب کنند، هر کسی یک استراتژی برای معاملات خود دارد که کوتاه مدت معامله کند یا بلند مدت با آموزش بورس میتوانید استراتژی درستی برای معاملات خود داشته باشید.
برای یافتن سهام سود آور در بازار بورس، معیارهای مختلف و متفاوتی وجود دارد که توسط سهامداران و تحلیلگران مورد استفاده و بررسی قرار می‌گیرد؛ یکی از این عوامل، دلاری یا ریالی بودن سهم مورد نظر است.
در این مطلب، به طور خلاصه به عوامل مختلف موثر بر سودآوری و راه‌های شناخت سهام سود آور اشاره می‌کنیم. سپس به معرفی و بررسی سهم های دلاری و ریالی می‌پردازیم و سودآوری این سهم‌ها را در بورس ایران توضیح خواهیم داد.

عوامل بنیادی سودآوری سهم

 

عوامل بنیادی سودآوری سهم

در واقع دلایل اصلی سودآوری سهام شرکت‌ها در بلندمدت، تنها محدود به عوامل بنیادی می‌شود. صورت‌های مالی شرکت‌ها که وضعیت و سلامت مالی شرکت‌ها را نشان می‌دهند، ما را از سودآور بودن یا نبودن سهم آگاه می‌کنند.
البته عوامل بنیادی تنها محدود به مسائل درون شرکت نمی‌شوند؛ در تحلیل بنیادی سهام، عوامل مربوط به صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند، مسائل قانونی و مقررات کشور و به طور کلی اقتصاد کل کشور و جهان، می‌توانند در سودآوری شرکت‌ها نقش داشته باشند.
با بررسی نسبت‌های مهم مالی شرکت مورد نظر، مانند نسبت قیمت به درآمد یا P/E، سود به ازای هر سهم یا EPS و سود نقدی هر سهم DPS، می‌توان شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. با بررسی صورت‌های مالی مانند ترازنامه و صورت سود و زیان، می‌توان اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت مالی شرکت کسب کرد و تحلیل کامل‌تری ارائه داد.
بر اساس این اطلاعات می‌توان شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد و سهام سود آور را از میان سهام مختلف شناسایی نمود.
در این مورد توجه کنید که برای مقایسه اطلاعات مالی شرکت‌ها باید به عوامل مختلفی توجه کرد. تنها نمی‌توان بر اساس یک نسبت مالی درباره وضعیت یک شرکت تصمیم‌گیری کرد و آن را با دیگر شرکت‌ها مقایسه نمود. نکته دیگری که باید توسط معامله‌گران و تحلیلگران بازار سهام مورد توجه قرار گیرد این است که برای مقایسه نسبت‌های مالی شرکت‌ها با یکدیگر، معمولا لازم است که شرکت‌های مورد نظر در صنعت یکسانی فعالیت کنند. علت این است که ساختار هزینه، درآمد و فعالیت‌های شرکت‌های صنایع مختلف، تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارد و در بسیاری موارد، مقایسه نسبت‌های مالی آنان با یکدیگر را بی‌معنی می‌کند.

عوامل تشخیص سهام سودآور

دیگر عوامل تشخیص سهام سودآور

عوامل بنیادی، دلیل اصلی سودآوری شرکت‌های بورسی محسوب می‌شوند. با این حال، برای شناسایی سهام سود آور می‌توان از ابزارهای دیگری هم استفاده کرد. تحلیل تکنیکال، سنتیمنت و تابلوخوانی، از جمله ابزارهای تشخیص سهام سود آور در بازار بورس هستند.
در تحلیل تکنیکال تلاش می‌شود که بر اساس تاریخچه رفتار قیمت سهم، رفتار آینده آن را پیش‌بینی کرد. در این روش از ابزارهایی مانند سطوح حمایت و مقاومت، الگوهای قیمتی و اندیکاتورهای مختلف، برای پیش‌بینی جهت و مقدار حرکت قیمت استفاده می‌شود.
تحلیل سنتیمنت یا احساسات بازار، از عوامل روانشناسی بازار کمک می‌گیرد تا رفتار معامله‌گران را تحلیل و پیش‌بینی نماید.
تابلوخوانی هم از روش‌های تحلیلی بورس ایران است که در آن تلاش می‌شود با استفاده از اطلاعات موجود در تابلوی نماد هر سهم، درکی از وضعیت عملکرد آن سهم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به دست آورده شود. میزان خرید و فروش، نوسانات قیمتی و میزان عرضه و تقاضای حقیقی و حقوقی، از جمله اطلاعاتی هستند که در تابلوخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
حال که کمی به عوامل بنیادی،‌ تکنیکال، سنتیمنت و تابلوخوانی در شناسایی سهام سود آور پرداختیم، به سراغ سهم های دلاری و ریالی می‌رویم و اهمیت آن‌ها را در سودآوری سهم بررسی می‌کنیم.

تحلیل بنیادی، تکنیکال، سنتیمنت و تابلوخوانی، مهم‌ترین روش‌های تحلیل و شناسایی سهام سود آور در بازار بورس هستند.

سهم دلاری و ریالی چیست؟

 

سهم دلاری و ریالی چیست؟

سهام دلاری و ریالی دو نوع از سهم‌های بازار بورس هستند که مورد توجه بسیاری از معامله‌گران قرار می‌گیرند. افرادی که مدتی است در بازار بورس فعالیت می‌کنند، پس از مدتی به این اصطلاحات برمی‌خورند. سهم دلاری و ریالی چیست؟ کدام سهام ها سود آورتر هستند؟ سهام های دلاری یا ریالی؟
در ادامه به همه این موارد خواهیم پرداخت. ابتدا از مفهوم سهم دلاری و ریالی شروع می‌کنیم.

سهام دلاری چیست؟

 

سهام دلاری چیست؟

منظور از سهم دلاری، سهم‌هایی هستند که درآمدشان به دلار حساب می‌شود. سهم‌های دلاری، شرکت‌های صادرات‌محور هستند که بیشتر درآمدشان را از صادرات و در نتیجه به دلار به دست می‌آورند.
این شرکت‌ها بیشتر هزینه‌هایشان به صورت ریالی صرف می‌شود و در مقابل، درآمدهایشان دلاری است. بنابراین در صورتی که نرخ دلار در برابر ریال افزایش یابد، درآمد این شرکت‌ها هم افزایش یافته و در نتیجه ارزش سهام آن‌ها بالاتر می‌رود.
گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی در بورس، مهم‌ترین گروه سهم‌های دلاری محسوب می‌شوند؛ زیرا بخش مهمی از صادرات کشور به این صنایع اختصاص دارد.

 

سهام ریالی

سهام ریالی چیست؟

معمولا وضعیت سهام ریالی، خلاف سهام دلاری در نظر گرفته می‌شود. سهام ریالی متعلق به شرکت‌هایی هستند که بخش قابل توجهی از هزینه‌هایشان به دلار انجام می‌شود اما فروش محصولات آن‌ها در ایران و به ریال انجام می‌گیرد.
اگر قیمت دلار افزایش یابد، این شرکت‌ها مجبور به صرف هزینه‌های بیشتری برای ادامه تولید خود هستند. در عین حال، این شرکت‌ها امکان افزایش قیمت متناسب با رشد قیمت دلار را ندارند. قسمتی از این موضوع به دلیل دخالت‌های دستوری دولت در قیمت‌گذاری محصولات این صنایع است.
بخش دیگری از آن هم به این موضوع برمی‌گردد که این شرکت‌ها با افزایش قیمت، قسمتی از سهم بازار و تقاضای محصولات خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین بیشتر از حد مشخصی نمی‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
با همه این‌ها می‌توان اینطور نتیجه گرفت که با افزایش قیمت دلار، هزینه‌های این شرکت‌ها بیشتر می‌شود و درآمدهای آن‌ها نمی‌تواند به همین نسبت افزایش یابد. در نتیجه، سودآوری آن‌ها کمتر شده و ارزش سهام این شرکت‌‌ها کاهش می‌یابد.
بنابراین سهم‌هایی که بخش عمده‌ای از محصولات یا خدمات خود را در داخل کشور و به ریال می‌فروشند، سهم های ریالی محسوب می‌شوند.
مهم‌ترین صنایعی که سهم های ریالی در آن‌ها فعالیت می‌کنند، بخش سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، بیمه و بازنشستگی، خودرو و سیمان هستند. شرکت‌های غذایی، دارویی، دامپروری و زراعتی هم از جمله صنایعی محسوب می‌شوند که سهم های ریالی در آن فعالیت می‌کنند.

 

سهام دلاری سودآورتر هستند یا سهام ریالی

 

سهام دلاری سودآورتر هستند یا سهام ریالی؟

نمی‌توان به این سوال پاسخ مطلق و همیشه درستی داد. فارغ از این که عملکرد هر شرکت را باید جدا از دلاری یا ریالی بودن آن بررسی کرد و سپس درباره آن تصمیم گرفت، خود این بخش‌ها هم برتری ذاتی و همیشگی نسبت به دیگری ندارند. بنابراین برای شناسایی سهام سود آور، باید هر سهم را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد و شرایط آن را تحلیل کرد.
وقتی قیمت دلار در حال افزایش باشد، مشخصا احتمال رشد و افزایش قیمت سهام دلاری بیشتر از سهام ریالی خواهد بود. در واقع به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده در سهام ریالی و افزایش هزینه‌های این شرکت‌ها، احتمال کاهش قیمت آن‌ها هم وجود دارد.
بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گرفت که بهتر است در شرایط رشد قیمت دلار، وزن سهام دلاری را در پرتفوی سهام خود افزایش دهیم.
در مقابل، در شرایطی که قیمت ارز ثابت است یا قیمت دلار برای مدتی کاهش می‌یابد، سهم های ریالی پتانسیل رشد بیشتری دارند.

در زمان افزایش قیمت دلار، سهم های دلاری پتانسیل رشد بالاتری دارند؛ بنابراین می‌توان با افزایش وزن سهم های دلاری در پرتفوی سرمایه‌گذاری، سود بیشتری کسب کرد.

البته باید به این نکته مهم توجه کنید که نکات گفته شده در شرایط مختلف می‌توانند به صورت متفاوتی ظاهر شوند. سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دارای ریسک است و بنابراین همیشه باید به سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع کافی بدهیم. بنابراین صرفا بر اساس مسائل گفته‌شده، در شرایط افزایش قیمت دلار تمام پرتفوی خود را با سهم‌های دلاری پر نکنید و در شرایط ثبات قیمت ارز هم تنها دارنده سهام ریالی نباشید. در این صورت ریسک سرمایه‌گذاری شما افزایش خواهد یافت و امکان افت سود یا حتی تحمل زیان توسط شما بیشتر می‌شود.
همچنین باید در نظر داشته باشید که رشد شاخص بورس با تورم رابطه مستقیم دارد. با افزایش تورم، سهام دلاری و ریالی، هر دو افزایش قیمت را تجربه می‌کنند؛ با این حال معمولا رشد قیمت سهام دلاری بیشتر خواهد بود.

معرفی سهم های دلاری

سهام دلاری مختلف و متنوعی در بازار بورس ایران وجود دارد که با بررسی وضعیت مالی و سودآوری آن‌ها می‌توان یک یا چند مورد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. با این حال، در ادامه به چند مورد از مطرح‌ترین سهام دلاری در بازار بورس می‌پردازیم و آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
پتروشیمی جم با نماد «جم»، آلومینیوم ایران با نماد «فایرا»، فولاد خوزستان با نماد «فخوز»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پتروشیمی خارک با نماد «شخارک»، پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، شرکت ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، ملی صنایع مس با نماد «فملی» و فولاد کاوه جنوب کیش با نماد «کاوه»، از جمله سهام دلاری در بازار بورس محسوب می‌شوند که می‌توانید برای سرمایه‌گذاری آن‌ها را در نظر داشته باشید.

معرفی سهم های ریالی

مانند بخش قبل، در این قسمت چند مورد از مهم‌ترین سهم های ریالی بازار بورس هم به شما معرفی خواهد شد.
همانطور که گفته شد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و بیمه‌ها، از مهم‌ترین سهم‌های ریالی محسوب می‌شوند. بنابراین بیشتر سهم‌های مهم ریالی که در اینجا معرفی می‌شوند، از این دسته‌اند.
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، بانک پاسارگاد با نماد «وپاسار»، بانک تجارت با نماد «وتجارت»، ارتباطات سیار با نماد «همراه»، سنگ آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» و شرکت ایران خودرو با نماد «خودرو»، از مهم‌ترین سهم های ریالی محسوب می‌شوند.

سهام دلاری؛ سرمایه گذاری غیر مستقیم در دلار

از آنجا که بیشتر درآمد سهم های دلاری به دلار به دست می‌آید، سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را می‌توان نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم در دلار در نظر گرفت.
بازار ارز به‌تنهایی می‌تواند همراه با ریسک‌های فراوانی باشد؛ ممکن است در کوتاه‌مدت قیمت ارز ثابت باشد یا حتی افت کند، امکان دارد که موقع خریداری ارز مورد سوء استفاده قرار بگیرید و برای مثال دلار تقلبی بخرید یا موارد دیگر.
در مقابل، با سرمایه‌گذاری روی سهام سود آور دلاری می‌توانید در عین بهره بردن از افزایش قیمت دلار در برابر ریال و حفظ سرمایه‌تان، از فعالیت اقتصادی شرکت مورد نظر هم سود کسب کنید.

با سرمایه گذاری در سهم های دلاری، می‌توانید به طور غیرمستقیم روی دلار هم سرمایه‌گذاری کنید و همزمان از افزایش قیمت ارز و سود اقتصادی شرکت مورد نظر کسب سود نمایید.

برای مثال صندوق طلا مورد مناسبی برای سرمایه‌گذاری همزمان در قیمت طلای جهانی و نرخ دلار در برابر ریال است و در عین حال، ریسک و خطرات خرید فیزیکی طلا را هم از بین می‌برد.
سهام دلاری هم به همین شکل، سرمایه گذاری همزمان در قیمت دلار و عملکرد اقتصادی شرکت مورد نظر است و می‌تواند ریسک‌های خرید فیزیکی ارز را از بین ببرد.
با این وجود، همچنان مواردی وجود دارد که برای خرید سهام دلاری باید به آن‌ها توجه کنید:
تاخیر زمانی رشد قیمت سهم های دلاری
تحلیل وضعیت خود سهم
نیاز به بررسی وضعیت خود بازار
در ادامه هر یک از موارد بالا را توضیح می‌دهیم.
تاخیر زمانی رشد قیمت سهم های دلاری
مسئله اول این است که با وجود تاثیرپذیری مستقیم قیمت سهام دلاری از نرخ دلار، این تاثیرپذیری معمولا با یک تاخیر زمانی همراه است. یعنی به محض افزایش قیمت دلار نمی‌توان انتظار رشد و افزایش قیمت سهام دلاری را داشت.
ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا تاثیر افزایش قیمت دلار در وضعیت سهام دلاری بورس دیده شود. این که این مدت زمان چقدر طول بکشد، خود به عوامل گوناگونی بستگی دارد و نمی‌توان بازه مشخص و دقیقی برای آن در نظر گرفت.
تحلیل وضعیت خود سهم
همانطور که گفته شد، سرمایه گذاری روی سهام دلاری، سرمایه گذاری همزمان روی عملکرد یک بنگاه اقتصادی و نرخ دلار است. با این که چنین کاری می‌تواند ریسک سرمایه گذاری تنها روی دلار را کاهش دهد، اگر با دقت انجام نگیرد، می‌توان تبعات نامطلوب‌تری داشته باشد.
در هر حال شما در حال سرمایه گذاری روی شرکت هستید که ممکن است عملکرد موفق یا ناموفقی داشته باشد. بنابراین صرف دلاری بودن سهم نباید باعث گرایش شما به سمت آن شود. برای خرید یک سهم دلاری، لازم است که ابتدا وضعیت مالی و عملکرد شرکت را به‌خوبی بررسی کنید و اگر آن را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری دیدید، وارد معامله شوید.
در این صورت پتانسیل کسب سود بالایی برای شما وجود خواهد داشت.
نیاز به بررسی وضعیت خود بازار
با وجود اثرگذاری تمامی عواملی که گفته شد، در نهایت عرضه و تقاضا در بازار هستند که وضعیت قیمت یک سهم را تعیین می‌کنند. اگر قیمت دلار در حال افزایش باشد و شرکت دلاری خاصی را پیدا کنیم که وضعیت مالی و عملکرد مطلوبی دارد، باز هم نمی‌توانیم از رشد قیمت آن اطمینان داشته باشیم.
بازار بورس به عنوان یکی از بازارهای مالی، نوسانات دوره‌ای مختلفی را تجربه می‌کند. ممکن است در یک بازه زمانی استقبال از سرمایه گذاری و معامله در بازار بورس افزایش چشمگیری یابد و در مقابل، در زمان دیگری، شاخص بورس با افت قابل توجهی مواجه شود.
در صورتی که در زمان افت بورس در یک سهم دلاری سرمایه گذاری کنیم، ممکن است رشد ارزش واقعی آن سهم با افت بورس جبران شود و در نتیجه، در بازه زمانی مشخصی نتوانیم از آن سهم سود کسب کنیم. حتی ممکن است در این شرایط متحمل زیان شویم.
در این شرایط لازم است که وضعیت خود بازار بورس و انتظارات معامله‌گران را هم در نظر داشته باشیم تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیریم.
با همه این‌ها، نکته مهمی که توجه سرمایه گذاران را به خود جلب می‌کند این است که بازدهی بازار بورس در بلندمدت، از سایر بازارهای موازی از جمله بازار ارز بیشتر بوده است. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت سرمایه گذاری در سهام سود آور دلاری در بورس، می‌تواند تصمیم بهتری در مقایسه با خرید دلار به صورت مستقیم باشد. با این حال، در کوتاه‌مدت ممکن است این مسئله تغییر کند.

سوالات متداول

سهام ریالی سودآورتر هستند یا سهام دلاری؟

نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی داد اما معمولا در شرایطی که قیمت دلار در حال افزایش است، سهام دلاری پتانسیل رشد بیشتری دارند و در شرایط ثبات قیمت ارز، سهام ریالی پتانسیل رشد بالاتری دارند.
منظور از سهام دلاری و ریالی چیست؟
سهام دلاری متعلق به شرکت‌های صادرات‌محوری هستند که بیشتر درآمدشان به صورت ارزی حاصل می‌شود و سهم‌های ریالی متعلق به شرکت‌هایی‌اند که محصولات یا خدماتشان داخل کشور به فروش می‌رسد و بنابراین درآمدشان به ریال است.

 

بازدهی سهام دلاری بالاتر است یا دلار؟

در بلندمدت بازدهی بازار بورس از تمامی بازارهای موازی از جمله بازار ارز بیشتر است اما در کوتاه‌مدت نمی‌توان از این موضوع اطمینان داشت و ممکن است بورس برای دوره‌ای ضعیف‌تر از سایر بازارها عمل نماید.

 

جمع‌بندی

افراد مختلفی برای پیدا کردن سهام سود آور در بورس، به دلاری یا ریالی بودن آن سهم توجه می‌کنند. گاهی گفته می‌شود که سهام دلاری انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری در بورس است و گاهی هم سهام ریالی برای خرید توصیه می‌شوند. با این حال، برای انتخاب سهام سود آور بورس، لازم است که شرایط موجود را به‌دقت بررسی کنیم. همچنین لازم است که درباره خود شرکت‌ها به‌خوبی تحقیق کنیم و صرفا به دلاری یا ریالی بودن آن برای سرمایه گذاری اکتفا نکنیم.
در این صورت می‌توان بهترین گزینه‌ها را از بین تمامی سهام موجود برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد و از آن‌ها سود مطلوبی کسب نمود.

نظر شما در این مورد چیست؟ سرمایه گذاری در سهام دلاری را ترجیح می‌دهید یا سهام ریالی؟ در بخش نظرات بنویسید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید