معرفی صنایع برتر و سودآور بورس و بهترین صنایع بورس در سال1402

معرفی بهترین صنایع بورس در سال1402

صنایع برتر و سودآور بورس کدام است؟ معرفی بهترین صنایع در سال 1402

صنایع برتر و سودآور بورس کدام است؟ معرفی بهترین صنایع در سال 1402
شرکت‌های مختلفی در بورس ایران فعالیت می‌کنند که زمینه فعالیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و هر یک درون صنعت خاصی قرار می‌گیرند. بازدهی و شرایط فعالیت هر یک از این صنایع بسته به وضعیت اقتصاد کشور و عوامل گوناگون، با هم متفاوت است.
به همین علت، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بورس به دنبال صنایع برتر و سودآور بورس هستند تا با سرمایه‌گذاری در آن صنایع بتوانند بازدهی بیشتری کسب کنند. افرادی که در بورس فعالیت می کنند یا به دنبال آموزش بورس هستند میتوانند با آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی سهام برتر در هر صنعت را شناسایی کنند و در بهترین موقعیت اقدام به خرید سهام برتر کنند،  در این مطلب به معرفی صنایع برتر و سودآور بورس می‌پردازیم و درباره مهم‌ترین صنایع بازار بورس توضیح می‌دهیم.

صنایع فعال در بورس ایران

همانطور که گفته شد، صنایع مختلفی در بازار بورس ایران فعال‌اند. از مهم‌ترین صنایع در بازار بورس، می‌توان به سرمایه‌گذاری‌ها، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، صنعت فلزات اساسی آهن و فولاد، بانک‌ها و موسسات اعتباری، کانی‌های فلزی، فلزات گرانبهای غیرآهن، مخابرات، خودرو و ساخت قطعات، صنعت سیمان، آهک و گچ و… اشاره کرد.

به جز این موارد، تعداد قابل توجهی صنعت دیگر هم در بورس فعالیت می‌کنند که با مراجعه به سایت بورس اوراق بهادار تهران می‌توانید فهرست کامل آن را مشاهده کنید. در این فهرست می‌توانید فهرست شرکت‌های فعال در هر صنعت را هم به طور کامل مشاهده نمایید.

 

10 صنعت با بیشترین ارزش بازاری در بورس و فرابورس

طبق گزارش اکوایران، تا دی ماه سال 1401، بیشترین ارزش بازاری در بورس و فرابورس ایران به‌ترتیب متعلق به صنایع زیر بوده است:

  • محصولات شیمیایی
  • فلزات اساسی
  • استخراج کانه‌های فلزی
  • فرآورده‌های نفتی
  • شرکت‌های چندرشته‌ای
  • سرمایه‌گذاری‌ها
  • بانک‌ها
  • خودرو
  • محصولات دارویی
  • بیمه

10 صنعت بزرگ بازار سرمایه که فهرست آن‌ها در قسمت قبل آورده شد، حدود 83.4 درصد کل ارزش صنایع بازار را در بر می‌گیرند.

 

صنایع دارای بالاترین بازده سالانه

در ادامه فهرست صنایعی که بالاترین بازده سالانه را داشته‌اند آورده می‌شود. این فهرست اطلاعات مربوط به یک سال منتهی به تاریخ نگارش این مطلب (8 مرداد ماه 1402) را نشان می‌دهد. با مراجعه به سایت فیپیران می‌توانید اطلاعات به‌روز را دریافت کنید.

در این بخش می‌توانید به اطلاعات مربوط به شاخص‌های مختلف بازار بورس دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید بازده هفتگی، ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و سالانه را مشاهده نمایید.

صنایع برتر و سودآور بورس (صنایع دارای بیشتری بازدهی سالانه) به شرح زیر هستند:

  • سایر معادن با بازده سالانه 280.12 درصد
  • انبوه‌سازی با بازده سالانه 136.52 درصد
  • منسوجات با بازده سالانه 135.73 درصد
  • لاستیک با بازده سالانه 131.22 درصد
  • سیمان با بازده سالانه 126.96 درصد
  • محصولات چرمی با بازده سالانه 119.25 درصد
  • محصولات فلزی با بازده سالانه 114.26 درصد
  • انتشار و چاپ با بازده سالانه 107.94 درصد
  • حمل و نقل با بازده سالانه 101.59 درصد
  • مواد دارویی با بازده سالانه 95.86 درصد

 

عوامل موثر بر صنایع بورسی

رشد و بازدهی صنایع مختلف بورسی، تحت تاثیر عوامل گوناگونی است. با بررسی این عوامل می‌توان صنایع برتر و سودآور بورس را در هر زمان شناسایی کرد و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نمود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر وضعیت صنایع بورسی را معرفی می‌کنیم و به طور خلاصه درباره هر یک توضیح می‌دهیم.

 

 

میزان رقابت در صنعت

اگر شرکت‌های درون یک صنعت رقابت بالایی با هم داشته باشند و سطح انحصار در آن صنعت پایین باشد، شرکت‌ها از آزادی عمل کمی برای تعیین قیمت محصولات خود برخوردارند. در این صورت، شرکت‌ها توانایی چندانی برای بالاتر بردن قیمت محصولات خود و کسب سود بیشتر نخواهند داشت.

در مقابل اگر صنعتی انحصاری باشد یا درجه بالایی از انحصار در آن وجود داشته باشد، شرکت‌ها می‌توانند بدون این که تقاضای محصولات خود را از دست بدهند، قیمت‌های خود را بالاتر ببرند. در این صورت درآمد و در نتیجه سود آن‌‌ها افزایش خواهد یافت.

 

میزان سرمایه گذاری در صنعت

وقتی میزان سرمایه گذاری در یک صنعت بیشتر باشد، می‌توان انتظار رشد بالاتری از آن صنعت در آینده داشت. در مقابل صنایعی که سرمایه گذاری کمی در آن‌ها جریان دارد، وضعیت ثبات را تجربه می‌کنند یا حتی ممکن است دچار افول شوند و به‌مرور از بازار حذف شوند.

در صورت بالا بودن میزان سرمایه گذاری در یک صنعت، سودآوری آن صنعت هم افزایش می‌یابد.

 

نحوه قیمت گذاری روی محصولات صنعت

در بسیاری از صنایع، دولت دخالت بسیار زیادی می‌کند و در قیمت گذاری محصولات صنایع به صورت مستقیم و به طرز سفت‌وسختی وارد می‌شود. بسیاری از صنایع و سهم‌های ریالی که بازار فروش آن‌ها در داخل کشور است با چنین مشکلی روبرو هستند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع دارویی اشاره کرد.

در مقابل اگر میزان دخالت دولت در صنعتی کم یا ناچیز باشد، آن صنعت شرایط بهتری برای رشد و سودآوری خواهد داشت.

 

دلاری یا ریالی بودن سهام درون یک صنعت

سهام دلاری به سهامی گفته می‌شود که صادرات‌محور هستند و درآمد خود را به صورت ارزی دریافت می‌کنند. در مقابل، سهام ریالی به سهامی گفته می‌شود که بازار فروش محصولات یا خدمات آن‌ها در داخل کشور است و درآمد خود را به ریال دریافت می‌کنند.

صنایع دلاری در صورت افزایش نرخ ارز می‌توانند سودآوری و رشد بالاتری را تجربه کنند. بنابراین در شرایط مختلف حاکم بر کشور، باید میزان و نحوه اثرپذیری شرکت‌ها و صنایع مختلف از یک مسئله خاص را بررسی کرد.

 

معرفی صنایع برتر و سودآور بورس در 1402

در قسمت‌های قبلی برترین صنایع بورسی را از نظر اندازه بازار و میزان بازدهی سالانه بررسی کردیم. در این قسمت با توجه به تحلیل‌های کارشناسان بازار بورس، به معرفی صنایع برتر و سودآور بورس در سال 1402 می‌پردازیم.

با توجه به روند افزایشی دلار در سال 1402، رشد نقدینگی و تورم، به نظر می‌رسد که خرید سهام شرکت‌های صادرات‌محور گزینه مطلوب و مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سال 1402 باشد. صنایع صادرات‌محور یا سهام دلاری، پتانسیل رشد بالایی در چنین وضعیتی دارند و در صورت ادامه رشد بورس در برابر سایر بازارهای موازی، سرمایه گذاری در این فرصت‌ها می‌تواند بازدهی بالایی را نصیب سهامداران نماید.

بر این اساس، کارشناسان عنوان می‌کنند که صنایع پتروشیمی و پالایشگاه، معادن و فلزات، بازده بالایی را در سال 1402 تجربه خواهند کرد.

متخصصان بازار سرمایه معتقدند علاوه بر صنایع صادرات‌محور، صنایع دارایی‌محور و صنایعی که قیمت‌گذاری دستوری دولت در آن‌ها کمتر دیده می‌شود، از پتانسیل رشد مناسبی در سال 1402 برخوردارند و می‌توان آن‌‌ها را به عنوان گزینه‌های جدی سرمایه گذاری در نظر گرفت.

 

جمع‌بندی

در این مطلب توضیح مختصری درباره صنایع فعال در بورس ایران دادیم و سپس به معرفی بهترین و سودآورترین صنایع از نظر ارزش بازار و میزان بازدهی بازدهی سالانه پرداختیم.

سپس نظر کارشناسان و متخصصان حوزه بازار سرمایه را درباره بهترین و پیشروترین صنایع در سال 1402 بررسی کردیم. طبق دیدگاه این متخصصان، با وضعیت رشد نقدینگی و تورم در سال 1402 و روند رو به افزایش دلار، صنایع صادرات‌محور گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در میان صنایع و شرکت‌های مختلف بورسی خواهند بود.

البته باید در این مورد احتیاط زیادی کرد. سهم مورد نظر را از جنبه‌های مختلف بررسی و تحلیل کنید و تنها به صرف دلاری و صادرات‌محور بودن یک سهم، اقدام به خرید آن نکنید. همچنین وضعیت کلی بازار سرمایه را در نظر داشته باشید تا بتوانید در زمان مناسب وارد موقعیت سرمایه‌گذاری شوید و بازدهی مطلوبی کسب کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید