10 مورد از اشتباهات تازه کارها در بورس

10 مورد از اشتباهات تازه کارها در بورس

اشتباه کردن در فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس، به‌ویژه اگر تازه‌کار باشید، امری طبیعی‌ست، اما اجتناب از این اشتباهات نیز ممکن است. تنها کافی‌ست به‌نکات مهمی که در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری وجود دارند توجه کنید.

از طرفی دانستن این اشتباهات به شما کمک خواهد کرد در مواقع حساس گرفتار تصمیمات نادرست نشوید. در ادامه برخی از مهم‌ترین اشتباه‌های تازه کارها در بورس را مرور می‌کنیم.

اشتباه اول: سرمایه‌گذاری بدون آموزش

اولین و مهم‌ترین مورد در بین اشتباهات تازه کارها در بورس، شروع به سرمایه‌گذاری بدون یادگیری مفاهیم و مهارت‌های لازم است. بسیاری از افراد هنوز شناخت کافی از روش کار بورس ندارند. با این وجود اقدام به خرید سهم‌های مختلف کرده و انتظار موفقیت و کسب سود دارند.
از این رو بهتر است در قدم اول مطالعه و تحقیق کافی را در این زمینه داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید در دوره‌های آموزشی موجود در این حوزه هم‌چون دوره تحلیل تکنیکال، دوره تحلیل بنیادی، دوره تابلوخوانی و دوره فیلترنویسی شرکت کنید.

اشتباه دوم: انتظارات غیرمعقول

اخبار، تبلیغات، شایعات و حرف‌های دیگران باعث شده‌اند بسیاری از افراد توقعات غیرمعقولی از بورس داشته باشند. قرار نیست شما امروز سهمی را بخرید و هفته‌ی آینده با چندین برابر قیمت آن را بفروشید. با نگاهی دقیق‌تر به تاریخچه سهام شرکت‌ها، چارت‌ها و نمودارهای قیمت آن‌ها در طول سال‌های گذشته این موضوع را بیشتر درک خواهید کرد. البته این مورد یکی از اشتباه های رایج سرمایه گذاری در حوزه‌های دیگر نیز هست. در هر جایی که سرمایه‌گذاری می‌کنید پیش از هر چیز اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را به‌شکلی منطقی و واقع‌بینانه تنظیم کنید.

اشتباه سوم: اعتماد به افراد غیرمتخصص

این روزها بسیاری از افراد به خود اجازه می‌دهند در خصوص بورس و روند تغییر قیمت‌ها اظهار نظر کنند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی و جمع‌های مختلف به دیگران توصیه می‌کنند تا سهم‌هایی را خریده یا بفروشند. برای خرید هر سهم یا فروش آن ابتدا به اندازه‌ی کافی تحقیق کرده و شرایط را از نظر بنیادی و تکنیکال بررسی کنید.

اشتباه چهارم: عدم شناخت کافی از سهم‌ها

شما در بورس بر روی صنایع و شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنید. پس باید بدانید که سرمایه‌ی شما در کجا و صرف چه بازاری می‌شود. این در حالی‌ست که بیشتر تازه‌کارها تنها با نماد بورسی بسیاری از شرکت‌ها آشنا هستند و اصول شناخت شرکت های بورس را رعایت نمی کنند. شما باید آگاه باشید که چه حوزه‌ای را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید و آیا آن حوزه فرصت رشد کافی دارد یا در شرایط رکود قرار دارد.

اشتباه پنجم: داشتن سبد تک سهم

از دیگر اشتباهات تازه کارها در بورس می‌توان به عدم وجود تنوع در سهام‌شان اشاره کرد. گاهی افراد با دریافت سیگنال‌هایی خاص تمام سرمایه‌ی خود را در یک سهم متمرکز می‌کنند. این موضوع می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری شما را تا حد زیادی بالا ببرد. سعی کنید تعداد سهم‌های موجود در سبد خود را بالا ببرید. ایجاد توازن بین سهم‌های مطمئن و کم‌سودده و سهم‌های ریسکی و پربازده به شما اطمینان‌خاطر بیشتری خواهد داد.

اشتباهات تازه کارها در بورس و ازدست دادن سرمایه

اشتباه ششم: رفتار احساسی، یکی از پرتکرارترین اشتباهات تازه کارها در بورس

اگر تازه وارد بورس شده باشید، ممکن است از اظهار نظرات دیگران و روند ناگهانی تغییر قیمت‌ها به‌شدت تاثیر بپذیرید. تازه‌واردها اغلب با مشاهده‌ی سقوط قیمت یک ارز شروع به فروش آن کرده و با افزایش سهمی خاص به سمت آن هجوم می‌برند. از طرفی شایعات و جو روانی بازار گاهی افراد را وادار به رفتارهای عجیب و غریب می‌کند. هم‌چنین امیدهای واهی یا ناامیدی‌های زیادی در این حوزه مشاهده می‌شوند که توان تصمیم درست را از افراد می‌گیرند.

اشتباه هفتم: انجام معاملات کوتاه مدت

یکی از چیزهایی که باید به‌خوبی بدانید، نیاز به داشتن صبر در بازار سرمایه است. بسیاری از سهام موجود در بورس در بلندمدت سود قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران و سهام‌داران می‌کنند. اما بسیاری از ما به‌دنبال رسیدن به نتیجه در زمان کوتاه هستیم. این در طبیعت ماست و همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما بهتر است این احساس را در خود کنترل کنید. هم‌چنین اگر سرمایه‌ی خود را در مدت زمان کوتاهی در آینده نیاز خواهید داشت، بهتر است آن را وارد بورس نکنید. زیرا تضمینی وجود ندارد که هنگام خروج‌تان سهم مورد نظر در وضعیت خوبی باشد. اصلاح و کاهش قیمت‌ها در بازارهای سهام امری طبیعی‌ست. اما هم‌زمانی این اصلاح‌ها با زمان خروج شما می‌تواند شما را متحمل ضرر کند.

اشتباه هشتم: خرید سهم با وام

از دیگر اشتباهات تازه کارها در بورس خرید سهام با سرمایه‌های ضروری زندگی و وام است. این نکته را به‌خوبی به خاطر بسپارید: شما باید با سرمایه‌های مازاد خود سرمایه‌گذاری کنید. متاسفانه بسیاری از افراد با مشاهده‌ی سودهای دیگران در بورس، اقدام به دریافت وام و خرید سهم می‌کنند. توصیه می‌شود به‌هیچ عنوان چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. قرار نیست سرمایه‌گذاری برای شما با بدهی همراه باشد. این مسئله می‌تواند بار منفی بسیار زیادی را به شما تحمیل کند. از طرفی استرس شدید می‌تواند باعث شود تصمیمات نامعقول و غیرمنطقی بگیرید. شما می‌توانید به‌تدریج همان مبلغی را که به‌عنوان قسط وام قرار است پرداخت کنید، ماه به ماه وارد بورس کرده و سهم بخرید.

اصرار به نگه داشتن سهم‌های در حال سقوط

اشتباه نهم: اصرار به نگه داشتن سهم‌های در حال سقوط

وقتی سهمی شروع به ریزش می‌کند، بهتر است بررسی دقیق‌تری بر روی آن داشته باشید. کاهش قیمت‌ها گاهی به دلایل منطقی رخ می‌دهند و امکان تغییر روند در آن‌ها مشاهده می‌شود. اما در موارد معدودی شما نیاز مبرم به‌فروش یک سهم خواهید داشت. در این موارد خارج کردن سرمایه از سهام مورد نظر و انتقال به‌روی سهمی پربازده یا حفظ نقدینگی تصمیمی درست‌تر است.

اشتباه دهم: نداشتن استراتژی یکی دیگر از 10 اشتباه تازه کارها در بورس

برای آن‌که سرمایه‌گذاری موفقی در بورس داشته باشید، بهتر است با استراتژی‌های مختلف معامله آشنا باشید. به‌کار نبستن استراتژی‌های مناسب در خرید و فروش سهم می‌تواند شما را دچار سردرگمی کند. از طرفی با داشتن چند استراتژی درست خواهید توانست برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و موفق‌تر عمل کنید.
آیا همه تازه کارها در بورس محکوم به شکست هستند؟
فراموش نکنید که با یادگیری مهارت‌های مورد نیاز در بورس و گذراندن دوره‌های آموزشی، درصد خطا و اشتباهتان کاهش خواهد یافت. پس اگر تازه‌کار هستید قرار نیست اشتباهات تازه کارها در بورس برای شما نیز اتفاق بیفتند. بلکه با آغازی درست و اصولی می‌توانید نتایج شگفت‌انگیزی کسب کنید. البته فراموش نکنید که اشتباهات رایج در بورس محدود به تازه‌کارها نمی‌شوند. استفاده از تجربیات دیگران و درس گرفتن از اشتباهاتشان در تمام عرصه‌ها مسئله‌ای مفید و مهم است. اگر شما هم اشتباهاتی در این حوزه داشته‌اید می‌توانید در بخش نظرات آن را با خوانندگان در میان بگذارید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام و روز بخیر
    هیچ وقت سهمتون رو در دقایق اولیه بازار در کف قیمتی برای فروش نگذارید حتی اگر چندماه باشه که در صف فروش قفل شده باشه ، من این اشتباه رو در مورد لازما کردم و درست بعد از بیست دقیقه در همون روز صف خرید شد و تا چند روز هم صف خرید موند. من با وجود اینکه کلی روی سهم صبر کردم ولی با عجله کردن سود خودم رو از دست دادم.

    • سلام
      ممنون که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. بله درسته، عجله کردن و احساساتی رفتار کردن یکی از اشتباهات رایج در سرمایه گذاران کم تجربه هست.

  • سلام .
    متاسفانه من هر ده اشتباه رو تجربه کردم .شایدم بیشتر .
    فکر کنم بیشتر اصرار بر نگه داشتن سهم در حال ریزش و سیگنال هایی که به صورت مجازی داده میشد .بیشتر به من ضربه زدند .
    من حتی کنترل این را هم نداشتم حداقل یک نقدینگی کوچک در کارگزاری خود داشته باشم .و مدام در حال خرید و فروش سهم بودم .یعنی نصف وقت روزانه من با یک معاملات به هم ریخته و بدون استراتژی هدر میرفت .

    الان در حال حاضر در حال بررسی نتایج ضعیف خود هستم ،
    حتما یک روزی تمام این اشتباهات را جبران خواهم کرد .
    دوره های شما فعلا که در فصل های اول هم هستم خیلی کاربردی و موثر بوده .
    تابلو خوانی که فصل های اولیه بورسی در آن هستند .
    چهار بار مطالعه کردم .وهر بار مطالب مفید تر واقع شده اند .
    ممنون از زحمات دانشکده بورس .
    واقعا خسته نباشید .

    • سلام
      خیلی ممنون که تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید. حتما با کسب دانش و تجربه می توانید ضررهای گذشته را جبران کرده و سود خوبی کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید