8 نکته که قبل از شروع فعالیت در بورس باید بدانید

اگر برای افزایش سرمایه‌ی خود و در امان ماندن از تورم قصد شروع فعالیت در بورس را دارید، باید نکاتی را به خوبی بدانید. اگر شما بتوانید مسیری درست را طی کنید، می‌توانید سود قابل توجهی به‌دست آورید. اما عکس این موضوع نیز امکان‌پذیر است. به‌این ترتیب ناآگاهی و عدم مطالعه و توجه به دستورالعمل‌ها، می‌تواند شما را به دردسر بیندازد.

به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم برخی مباحث حیاتی و تاثیرگذار را با شما در میان بگذاریم.

اهمیت آشنایی با بورس پیش از شروع فعالیت در آن

اولین موضوعی که باید از آن‌ آگاه باشید، لزوم کسب دانش و مهارت در سرمایه‌گذاری و آشنایی با شیوه‌ی کار بورس است. آگاهی از این مباحث نیازمند صرف وقت و انرژی کافی‌ است. منابع مختلفی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها نسبت به افزایش دانش خود در این حوزه اقدام کنید. با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید نکات ارزشمندی را بیاموزید.

هم‌چنین در صورت تمایل می‌توانید از دوره‌های آموزشی هم‌چون دوره تحلیل تکنیکال جامع کاربردی استفاده کنید. دوره‌هایی نظیر دوره‌ی تابلوخوانی نیز می‌توانند در زمینه‌ی بورس به شما کمک زیادی کنند.

علاوه بر تمام این‌ها نکاتی وجود دارند که در برداشتن گام‌های دقیق و درست به‌عنوان یک تازه‌کار به شما کمک خواهند کرد. در ادامه این نکات را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

نکات طلایی که قبل از شروع فعالیت در بورس باید بدانید
شاید شما هم از طریق اخبار، تبلیغات، دعوت دوستان و … به سمت بورس جذب شده باشید. پیش از آن‌که فکر کنید می‌توانید به‌راحتی و تنها با سرمایه‌گذاری در بورس ثروتمند شوید، یک نفس عمیق بکشید و سطرهای زیر را به دقت بخوانید:

نکته‌ی اول: بورس یک ماشین پولسازی نیست

اگر شنیده‌اید که افراد بسیاری توانسته‌اند به کمک بورس سود بسیاری کسب کنند، بهتر است به‌دنبال روش کارشان بروید. بدانید که این افراد بدون تلاش و بررسی و تحلیل به این نتیجه نرسیده‌اند. پس توقع نداشته باشید با هر استراتژی و روشی تنها با خرید چند سهم وضع مالی‌تان دگرگون شود.

نکته‌ی دوم: اصولی عمل کنید و بیاموزید

در بازار بورس و حتی گاهی پیش از شروع فعالیت در بورس، باید جوانب آن را به‌خوبی بشناسید. این‌که چه‌چیزهایی بر این مارکت تاثیر می‌گذارند را درک کنید. برخی از چیزهایی که باید بدانید عبارتند از:

تعاریف و اصطلاحات مربوط به بورس
روش‌های تحلیل و انتخاب سهام و سبدگردانی و تشخیص نقاط ورود و خروج از هر سهم
شناخت انواع سفارش‌ها و شیوه‌های خرید و فروش سهم
شناخت روند بازار، روابط بازار و اقتصاد، تولید ناخالص، کسری مالی، مالیات و … .

انواع استراتژی خرید و فروش سهم در بورس

نکته‌ی سوم: سرمایه‌ی مازاد خود را وارد بورس کنید

نکته‌ی مهم دیگری که باید پیش از شروع فعالیت در بورس بدانید، حد معقول سرمایه‌گذاری ا‌ست. متاسفانه یکی از اشتباهات تازه‌کاران بورس مرتکب می‌شوند، وارد کردن تمام سرمایه‌شان به بازار است. این درست است که از جنبه‌هایی بورس اوراق بهادار پتانسیل رشدی ذاتی دارد، اما فراموش نکنید که هر سرمایه‌گذاری ریسک‌های خاص خود را به‌همراه دارد. انواع ریسک‌ها از جمله ریسک سیستماتیک، ریسک‌های مالی و … می‌توانند سرمایه‌ی شما را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهند.

پس فراموش نکنید با توجه به وضعیت مالی و درآمد خود میزانی از سرمایه‌تان را که امکان ریسک در آن وجود دارد وارد بازار کنید. هیچ‌گاه از نیازهای ضروری خود هم‌چون رهن خانه و … برای ورود به بازار استفاده نکنید. همچنین برای شروع فعالیت در بورس وام نگیرید.

اصول مهم برای شروع فعالیت در بورس

نکته‌ی چهارم: دیگران را دنبال نکنید

هیچ‌گاه به شایعات و جو روانی اجتماع در برخورد با سهام و خرید و فروش آن‌ها توجه نکنید. انتخاب سهم را بر پایه‌ی بررسی و تحقیق انجام دهید. از افراد بی‌تجربه کمک نخواهید. بسیاری از افراد تنها شنیده‌هایشان را منتقل می‌کنند. بحث‌های درون آرایشگاه، تاکسی، جمع‌های خانوادگی و … جایی برای بررسی سهام نیست.

نکته‌ی پنجم: سبدگردانی را فراموش نکنید

هیچ‌گاه تمام سرمایه‌ی خود را بر روی یک سهم قرار ندهید. یک سبد تک سهمی پرریسک‌ترین سبد ممکن است. سعی کنید با توجه به میزان بودجه‌ی خود تعداد سهم‌های بیشتری را انتخاب کنید. سهم‌های با سود کم اما کم‌ریسک‌تر را بیشتر بخرید و بخشی از سبدتان را به سهم‌های ریسکی اما دارای پتانسیل رشد بالا اختصاص دهید.

نکته‌ی ششم: زمان‌بندی بسیار مهم است

حال که قرار به شروع فعالیت در بورس شده است، سعی کنید در پیش‌بینی مدت زمان سرمایه‌گذاری‌هایتان دقت بیشتری داشته باشید. شاید شما بتوانید سهم‌های مستعد رشد را کشف کنید. اما مدت زمانی که طول می‌کشد تا به این سود برسید، می‌تواند متغیر باشد. از این رو بسیار مهم است که در ابتدا صبر کافی داشته باشید و در وهله‌ی دوم امکان چشم‌پوشی از بخشی از سرمایه‌تان برای مدتی فراهم باشد.

نکته‌ی هفتم: احساساتی سرمایه‌گذاری نکنید

تصور ما این است که تصمیم شما برای شروع فعالیت در بورس، تصمیمی احساسی نیست. بسیاری از افراد مبتدی به دلیل شنیده‌هایشان راهی سرزمین ناشناخته‌ی بورس شده‌اند. آن‌ها در ادامه نیز به‌شکلی احساساتی خرید و فروش می‌کنند. برای مثال وقتی همه به‌سمت سهمی هجوم می‌برند، آن‌ها نیز اقدام به خرید می‌کنند. هم‌چنین پیش می‌آید که افراد در بازارهای نزولی سهام خود را به دلیل ترس با ضرر بفروشند. با چنین رفتاری شاید سودهای مقطعی عایدتان شود. اما در نهایت بازنده‌ی میدان خواهید بود.

مطالعه بیشتر برای شروع فعالیت در بورس

نکته‌ی هشتم: واقع‌بین باشید

این‌که امیدوار باشید، نکته‌ای بسیار مثبت است. اما اهدافی که دنبال می‌کنید بیش از خوش‌بینی، باید به واقع‌بینی گره بخورند. اگر دیده‌اید که برخی از سهم‌ها سود بالایی را نصیب سهام‌داران کرده‌اند، این اتفاق به‌طور حتم قرار نیست برای شما نیز رخ بدهد. این موضوع حتمی که نیست که اگر سهمی 100 درصد سود داده است، پس از ورود شما باز به همین میزان رشد کند.

به‌دنبال سهم‌های با ارزشی بروید که هنوز قیمت چندانی ندارند. در مقابل توقع خود را در حد معقولی نگه دارید. گاهی دست نکشیدن از یک سهم در سود خوب، می‌تواند به سقوط و از دست رفتن سودتان ختم شود.

آیا آماده شروع فعالیت در بورس هستید؟

در بالا به تعدادی از نکات مهمی اشاره کردیم که پیش از شروع فعالیت در بورس باید بدانید. اما این‌ها تمام چیزهایی نیست که باید از آن‌ها مطلع باشید. در پایان نگاهی به چند نکته‌ی طلایی خواهیم داشت. دانستن این نکات قبل از ورود به بورس خالی از لطف نیست.

  • هیچ‌گاه برای کوتاه‌مدت روی بورس و سود آن حساب باز نکنید.
  • درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر صندوق‌های EFT اطلاعات کسب کنید.
  • انتخاب کارگزاری مناسب اهمیت بالایی دارد. (در این خصوص تحقیق کنید.)
  • با شرکت در دوره‌های آموزشی خود را از نظر فنی آماده‌ی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال بازار کنید.
 
امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید