شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست ؟

معامله‌گران در بازارهای مختلف مالی برای تحلیل بازار و اتخاذ تصمیمات خود جهت خرید، فروش یا نگه‌داری سهام یک شرکت خاص رویکردهای مختلفی را در پیش می‌گیرند. برای مثال عده‌ای تنها از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، عده‌ای به تحلیل فاندامنتال اعتقاد دارند و گروه سومی که از ترکیب این دو در معاملات خود بهره می‌برند. شاخص ترس و طمع یکی دیگر از ابزارهایی است که می‌تواند برای تحلیل بازار بسیار کاربردی باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد شاخص ترس و طمع بیت کوین و نحوه تحلیل بازار بر اساس آن صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

 

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟

شاخص ترس و طمع بیت کوین یکی از شاخص‌های مهم برای تحلیل بازار بیت‌کوین از منظر احساسات حاکم بر بازار است. از آنجایی که بسیاری از رمزارزها به نوعی دنباله‌روی بیت‌کوین هستند می‌توان گفت نتایج حاصل از تحلیل این شاخص می‌تواند برای دیگر ارزهای دیجیتال هم کاربردی باشد. شاخص ترس و طمع همان‌طور که از نامش پیدا است شاخصی است که میزان ترس یا طمع حاکم بر بازار را مشخص می‌کند.
ایده اصلی که در طراحی این شاخص به کار رفته این است که وقتی ترس شدید بر بازار حاکم باشد نمایانگر این است که قیمت بیت‌کوین بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی آن است. پایین‌تر بودن قیمت بیت‌کوین از ارزش ذاتی خود یعنی یک فرصت مناسب برای خرید. در نقطه مقابل هم وقتی بازار دچار طمع شدید باشد نشان‌دهنده این است که قیمت بیت‌کوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و بهتر است هرچه زودتر بیت‌کوین‌های خود را بفروشید و از بازار خارج شوید.

کاربرد شاخص ترس و طمع بیت کوین برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران

شاخص ترس و طمع بیت کوین یک شاخص کاربردی و در عین حال ساده است که به معامله‌گر امکان می‌دهد در یک نگاه وضعیت کلی و جو حاکم بر بازار و افکار عمومی سرمایه‌گذاران را درک کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کند. یعنی وقتی یک طمع شدید در بازار وجود دارد تمامی موجودی بیت‌کوین خود را بفروشد و وقتی ترس شدید در دل سرمایه‌گذاران پدید آمده می‌تواند بیت‌کوین را به قیمت بسیار مناسبی از آنها بخرد.

کاربرد شاخص ترس و طمع بیت کوین

وارن بافت که یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین سرمایه‌گذاران و تاجران آمریکایی است جمله معروفی دارد که می‌گوید وقتی بازار منفی است و همه از آینده ترس و واهمه دارند شما حریص شوید و تا می‌توانید بخرید. شاید خلاف جهت آب شنا‌کردن در بیشتر مواقع نتایج خوبی نداشته باشد اما اینجا درست همان جایی است که باید خلاف جهت آب شنا کنید.

نحوه تفسیر و استفاده از شاخص ترس و طمع

گفتیم که شاخص ترس و طمع بیت کوین برای درک احساسات سرمایه‌گذاران بازار استفاده می‌شود، اما چگونه؟ این شاخص با تحلیل و بررسی داده‌های بازار عددی را به عنوان خروجی نمایش می‌دهد. این عدد همیشه بین صفر تا صد قرار دارد که صفر نشان‌دهنده ترس شدید و 100 نمایانگر طمع شدید حاکم بر بازار است. پس هرچه عددی که این شاخص نشان می‌دهد به صفر نزدیک‌تر باشد می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین نسبت به آینده آن ناامید و نگران هستند و می‌خواهند هر چه زودتر بیت‌کوین‌های خود را فروخته و از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. وقتی هم که شاخص به عدد 100 نزدیک می‌شود بیانگر این است که جو عمومی بازار یک جو بسیار هیجان‌زده و امیدوار به آینده است و حاضر است برای خرید بیت‌کوین مبلغ خوبی بپردازد.

برای تفسیر شاخص ترس و طمع بیت کوین بهتر است که نمودار تاریخی این شاخص و همچنین بیت‌کوین را در کنار هم و به صورت هم‌زمان مطالعه کنید. مزیت این کار در این است که می‌توانید نحوه تأثیرپذیری متقابل قیمت بیت‌کوین و شاخص ترس و طمع را به صورت دقیق بررسی کنید و تصمیمی منطقی و عاقلانه بگیرید. سایت lookintobitcoin بهترین گزینه برای انجام این کار است. این سایت روزانه شاخص ترس و طمع بیت کوین را محاسبه و به‌روزرسانی می‌کند.

نحوه محاسبه شاخص ترس و طمع بیت کوین چگونه است؟
اطلاعات موردنیاز برای محاسبه شاخص ترس و طمع بیت کوین به صورت روزانه و از طریق منابع مختلف تأمین می‌شود. این منابع شامل موارد زیر هستند:

مقایسه میزان نوسان نمودار فعلی قیمت بیت‌کوین با نمودارهای 30 و 90 روز پیش. افزایش زیاد و نامتعارف نوسان می‌تواند نشانه‌ای ترس شدید در بازار باشد.
مقایسه مومنتوم و حجم معاملات فعلی با مومنتوم و حجم معاملات 30 و 90 روز قبل. افزایش شدید و قابل‌توجه در حجم سفارش‌های خرید نشانه‌ای از غالب‌شدن طمع شدید بر بازار است.
رصدکردن احساس عمومی و فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی و مقایسه آن با روزهایی که وضعیت عادی بر این شبکه‌ها حاکم است می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی برای محاسبه شاخص ترس و طمع بیت کوین فراهم کند.
سلطه بیت‌کوین نسبت به سایر رمزارزها.
بررسی و کاوش در بین عبارات جستجوشده مرتبط با بیت‌کوین در گوگل ترندز برای تشخیص دوره‌هایی که بیت‌کوین در کانون توجه کاربران بوده یا اینکه بالعکس محبوبیت آن کاهش یافته.
انتقادات نسبت به استفاده از شاخص ترس و طمع
با وجود اینکه شاخص ترس و طمع بیت کوین یکی از شاخص‌های بسیار کاربردی و قدرتمند برای تحلیل بازار است اما برخی چندان دیدگاه مثبتی نسبت به آن ندارند. به اعتقاد آنها نمی‌توان به این شاخص به دید یک ابزار جامع و کارآمد برای تحقیق و بررسی بازار نگاه کرد، بلکه شاخص ترس و طمع بیشتر نوعی زمان‌سنج است که تنها نقاط ورود و خروج را به صورت تقریبی مشخص می‌کند.
همچنین آن‌ها باور دارند که خرید و نگه‌داری، بهترین شیوه برای سرمایه‌گذاری است و استفاده از ابزارهایی مثل شاخص ترس و طمع می‌تواند این دیدگاه را با خطر جدی روبرو کند. به عبارتی دیگر این روش سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند که به جای صبر و نگه‌داری سبد سرمایه‌گذاری خود به طور مرتب از بازار خارج و دوباره وارد شوند. البته تجربه هم ثابت کرده که ورود و خروج متعدد از بازار در نهایت سود بسیار کمتری را نسبت به شکیبایی و ماندن در بازار نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

سخن پایانی
در این مقاله درباره شاخص ترس و طمع بیت کوین و کاربرد آن در سرمایه‌گذاری صحبت کردیم و گفتیم که این شاخص با نمایش عددی بین صفر تا صد میزان ترس یا طمع حاکم بر بازار را مشخص کرده و به سرمایه‌گذار کمک می‌کند که تصمیم مناسبی بگیرد. اما تسلط بر دنیای رمزارزها و شناخت کامل مبانی و مفاهیم آن بدون استفاده از منابع آموزشی باکیفیت و معتبر ممکن نیست. دوره‌های آموزشی دانشکده بورس که همگی توسط کارشناسان خبره و حرفه‌ای بازار سرمایه و رمزارزها تهیه شده می‌تواند بهترین انتخاب برای ورود آگاهانه به دنیای ارزهای دیجیتال باشد.

 

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید