روش های دریافت سود نقدی سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس

روش های دریافت سود نقدی شرکت ها در بورس و فرابورس

بخش جذاب هر سرمایه‌گذاری دریافت سود آن است. اگر پول خود را در شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید به‌طور سالیانه برای دریافت سود نقدی آن اقدام کنید. در واقع شرکت‌های مختلف بر اساس سال مالی خود، سود سهامی که مورد معامله قرار گرفته است را به سهامداران پرداخت می‌کنند. در این مقاله درمورد روش‌های دریافت سود نقدی و زمان آن توضیحاتی خواهیم داد.

سود نقدی چیست؟

سود نقدی که با عناوین سود مجمعی، DPS یا سود تقسیمی نیز شناخته می‌شود به سودی گفته می‌شود که شرکت‌ها سالانه آن را به سهامداران خود پرداخت می‌کنند. البته ممکن است بعضی شرکت‌ها در زمان‌هایی تصمیم بگیرند سود سهامداران را به شکل سود انباشته در بطن شرکت نگهداری کنند. در این صورت با عدم دریافت سود نقدی توسط سهامداران، شرکت پشتوانه‌ی مالی خود را برای توسعه و جلوگیری از رکود تقویت می‌کند. با تمام این تفاسیر یک سر دیگر ماجرا عدم سود دهی شرکت در سال است. سرمایه‌گذاری در بورس همواره با ریسک همراه بوده و باید آمادگی این را داشته باشید که در یک سال شرکت نه‌تنها سود نکند، چه بسا دچار زیان هم بشود. همواره برای شناخت شرکت های بورسی وقت بگذارید تا بهتر بتوانید تصمیم گیری نمایید.

سود نقدی شرکت ها با چه روش‌هایی پرداخت می‌شود؟

به‌طور کلی سه روش برای دریافت سود نقدی وجود دارد که در این قسمت به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

دریافت سود نقدی از طریق حساب بانکی سهامدار

در روش اول که فرایندی مستقیم بین شرکت و سهامدار است، سود نقدی به حساب بانکی سهامدار واریز می‌شود. او باید اطلاعات هویتی و بانکی خود را از طریق پست، سایت شرکت، فکس یا ایمیل برای شرکت بورسی ارسال کند. در بعضی مواقع شرکت‌ها برای پرداخت پول به انواع حساب‌های بانکی محدودیت‌هایی دارند. به این معنا که سود نقدی را تنها به حساب بانکی که خودشان تعیین کرده باشند واریز می‌کنند. بنابراین اگر در بانک مربوطه افتتاح حساب نکرده باشید باید برای انجام این کار اقدام کنید.

 

دریافت سود نقدی از طریق بانک‌ها

در روش دوم، برخی از شرکت‌ها برای واریز سود نقدی با یک بانک خاص قرارداد می‌بندند. در این صورت فرد سهامدار برای دریافت سود خود باید با در دست داشتن مدارکی همچون کارت ملی به همراه کپی و کد معاملاتی به بانک مذکور مراجعه کند. شرکت‌ها طی اطلاعیه‌ای سهامداران را از رجوع به بانک موردنظر آگاه می‌کنند. همچنین باید یادآور شویم که کد معاملاتی همان رمزی است که با افتتاح حساب در کارگزاری در اختیار شما قرار می‌گیرد. این کد به‌طور معمول شامل سه حرف فارسی و چند عدد است.

 

دریافت سود نقدی مجمع با استفاده از سامانه سجام

سامانه‌ی سجام، سامانه‌ای منظم و یکپارچه مخصوص سهامداران و سرمایه‌گذاران است. سهامداران با استفاده از این روش دیگر نیازی به حضور در بانک‌ها ندارند و با ثبت نام در این سامانه و معرفی شماره حساب، به‌طور سالانه سود نقدی برایشان واریز می‌شود. استفاده از این روش مدت زیادی نیست که مرسوم شده است و بعضی از شرکت‌ها همچنان جهت پرداخت سود نقدی به سهامداران از دو روش قبلی استفاده می‌کنند. اما درصد رضایت مشتریان از شرکت‌هایی که با استفاده از سامانه سجام مراحل پرداخت را انجام می‌دهند بیشتر است. نخستین بار این روش با سهام شگویا مورد استفاده قرار گرفت.

 

چگونه میزان سود نقدی شرکت ها را ببینیم؟

برای مشاهده اطلاعات مربوط به سود نقدی طی یک سال می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

1. به سایت codal.ir بروید.

2. منوی جستجوی اطلاعیه را انتخاب کنید.

مشاهده اطلاعات مربوط به سود نقدی
3. در قسمت نماد، نماد بورسی شرکت را ثبت کنید. در صورتی که هنوز از نماد شرکت آگاهی ندارید می‌توانید آن را از سایت tsetmc.com بیابید.
کدال مشاهده سود سهام

4. گزینه نوع اطلاعیه را روی «زمانبندی پرداخت سود» تنظیم کنید.

آموزش دریافت سود نقدی سهام

5. در قسمت پایینی فرم، فیلد جستجوی اطلاعیه‌ها را انتخاب کنید.

سود نقدی شرکت ها

6. در صورت ارسال اطلاعیه توسط شرکت می‌توانید با کلیک روی آیکن‌ها آن را به‌صورت فایل pdf یا عکس دریافت کنید.

7. به‌طور معمول در اطلاعیه‌ها، نحوه دریافت سود نقدی مشخص شده است.

روش مشاهده میزان سود نقدی شرکت‌ ها

برای اطلاع از میزان سود نقدی شرکت‌ های مختلف می‌توانید با مراجعه به سامانه کدال، جستجوی نماد موردنظر و دریافت گزارشی تحت عنوان «خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه» اقدام کنید.

زمان پرداخت سود شرکت‌ها

بر اساس قانون تجارت،‌ با تصویب تقسیم سود در مجمع عمومی سالیانه شرکت مکلف است تا حداکثر هشت ماه بعد، سود نقدی را به سهامداران خود پرداخت کند. البته نحوه پرداخت سود سهام در همه‌ی شرکت‌ها به طور نقدی نیست. برخی اوقات تهاتر و تسویه به شکل غیرنقدی، تحویل کالاهای تولیدی توسط شرکت یا واریز بخشی از سود به محل سود انباشته شرکت صورت می‌گیرد.

اینکه در این بازه‌ی 8 ماهه چه زمان سود پرداخت شود بستگی به تصمیمات و سیاست‌های شرکت‌ها دارد. برخی همچون مخابرات و همراه اول در روزهای نخست پس از تشکیل مجمع اقدام به تقسیم سود نقدی می‌کنند. بعضی دیگر این کار را به روزهای آخر موکول می‌کنند و متاسفانه برخی از شرکت‌ها حتی پس از پایان مهلت قانونی همچنان برای پرداخت اقدام نمی‌کنند. البته طبق قانون تجارت سهامداران این شرکت‌ها می‌توانند به‌طور قانونی از حق خود دفاع کنند و مراتب اعتراضات خود را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کنند. لازم به توضیح است که در این صورت اقدامی جهت توقیف و مصادره اموال شخصی صاحبان شرکت صورت نمی‌گیرد اما سخت‌گیری‌های لازم روی تجهیزات و ماشین‌آلات آنان اعمال می‌شود.

سود سهام به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

سود سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی به هر شخصی که در زمان تشکیل مجمع، سهامدار شرکت باشد تعلق می‌گیرد. بر این اساس فرقی ندارد شما سهام را از سال قبل خریداری کرده باشید یا یک روز قبل از برگزاری مجمع. به بیان دیگر برای دریافت سود نقدی سالانه، لزوماً نباید یک سال سهامدار آن شرکت باشید. اما به‌طور معمول پس از پرداخت سود، قیمت سهم به میزان سود پرداختی افت می‌کند.

جمع‌بندی

سود نقدی سهام سالانه به سه طریق بین سهامداران تقسیم می‌شود. آن‌ها یا باید شماره حساب خود را از طریق پست، ایمیل، سایت و فکس برای شرکت ارسال کنند یا به‌طور حضوری با در دست داشتن مدارک هویتی و کد معاملاتی به شعب بانک‌های طرف قرارداد شرکت مراجعه کنند. در روش سوم نیز سهامداران می‌توانند برای دریافت سود نقدی از طریق سامانه سجام اقدام کنند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید