واچ لیست یا دیده بان چیست؟

واچ لیست چیست

واچ لیست یا دیده بان، به دسته‌ای از سهم‌ها (یا دارایی‌های دیگر در بازارهای دیگر) گفته می‌شود که توسط سرمایه‌گذار یا معامله‌گر تحت نظر گرفته می‌شود. معامله‌گر این سهم‌ها را با دقت دنبال می‌کند تا اگر فرصت مناسب معامله در هر یک از آن‌ها پیش آمد، بتواند سریعا وارد معامله شده و از آن فرصت برای کسب سود استفاده کند.

واچ لیست جزء بسیار مهمی از معامله‌گری در بازار بورس و سایر بازارهای مالی محسوب می‌شود و بنابراین باید بدانیم که واچ لیست چیست و چگونه می‌توان از آن به‌خوبی استفاده کرد.

در این مطلب، واچ لیست یا دیده بان را به شما معرفی می‌کنیم و مهم‌ترین نکات مربوط به آن را توضیح می‌دهیم ، دانستن واچ لیست در آموزش بورس و سرمایه گذاری یک مزیت به حساب می آید.

چرا از واچ لیست استفاده می‌کنیم؟

همانطور که گفتیم، واچ لیست یا دیده بان، فهرستی از سهم‌های مختلف در بازار است که معامله‌گر آن‌ها را تحت نظر می‌گیرد و با دقت دنبال می‌کند. هدف او از این کار این است که بتواند با آگاهی بیشتری دست به معامله و سرمایه گذاری بزند.

واچ لیست می‌تواند به فعالیت معامله‌گر در بازار نظم بدهد؛ زیرا معامله‌گر به کمک واچ لیست می‌تواند توجه خود را معطوف سهام خاصی کند که آن‌ها را تحت نظر دارد. او اینگونه می‌تواند اخبار، اطلاعات و داده‌های منتشرشده درباره آن سهم‌ها را با دقت و سرعت بیشتری دنبال کند.

به طور کلی، این که چه سهم‌هایی در واچ لیست یک سرمایه گذار قرار بگیرند، به استراتژی و سبک معامله او بستگی دارد. اما به طور کلی، موقعیت‌های رایجی هستند که معامله‌گران مختلف در آن‌ها از واچ لیست استفاده می‌کنند:

  • قصد دارید نمودار قیمتی یک سهم را دنبال کنید تا ببینید آیا گزینه مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری است یا خیر. در این صورت، آن سهم را در واچ لیست خود وارد می‌کنید تا به‌راحتی بتوانید آن را تحت نظر داشته باشید.
  • وضعیت تکنیکال یا بنیادی یک سهم را از پیش بررسی کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که این سهم موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری است. با این حال، منتظر فرصت مناسبی هستید که وارد معامله شوید. این فرصت مناسب ممکن است بر اساس مشاهده یک الگوی خاص تکنیکال یا انتشار خبر یا داده خاصی باشد که از نظر بنیادی اهمیت دارد.
  • قصد خرید سهمی را دارید اما از نقدینگی لازم برای خرید آن بهره‌مند نیستید. در این صورت، آن سهم را در واچ لیست خود قرار می‌دهید تا در فرصت مناسبی که سرمایه مورد نظر در اختیارتان بود، سریعا آن را خریداری کنید.
  • وضعیت تعدادی از سهم‌ها، به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی تحلیل‌ها و تصمیمات شما اثر می‌گذارد؛ بنابراین آن‌ها را وارد واچ لیست خود می‌کنید. برای مثال ممکن است این سهم‌ها، چند سهم از صنعت مشابه سهمی که خریداری کرده‌اید باشند. همچنین ممکن است بخواهید چند مورد از بزرگ‌ترین سهم‌های بازار را در واچ لیست قرار دهید تا از وضعیت کلی بازار آگاه شوید.

چگونه از واچ لیست استفاده می‌شود؟

تا اینجا بررسی کردیم که واچ لیست چیست و چرا از آن استفاده می‌شود. حال ببینیم که به طور کلی چگونه باید از این ابزار مهم معامله و سرمایه گذاری بهره برد.

بهتر است در همین ابتدای کار این را بدانید: هیچ قانون ثابت و مشخصی برای استفاده از واچ لیست وجود ندارد. این که چه سهم‌هایی را وارد واچ لیست خود کنید، کاملا به استراتژی و سبک معامله و سرمایه گذاری شما بستگی دارد.

یک سرمایه گذار بلندمدت ممکن است تنها چند سهم را وارد واچ لیست خود کند تا رفتار آن‌ها را برای مدت طولانی تحت نظر داشته باشد. واچ لیست چنین کسی، ممکن است برای ماه‌ها تغییری نکند و ثابت بماند.

در مقابل، یک معامله‌گر روزانه ممکن است واچ لیستی شامل چند ده سهم داشته باشد که به طور همزمان دنبال می‌شوند تا از دل آن‌ها، بهترین فرصت‌های معامله شکار شوند.

به طور کلی، کسی نمی‌تواند بدون هیچ قاعده و استراتژی خاصی وارد بازار شود و به دنبال فرصت‌های مناسب معاملاتی بگردد. بازار پر از سهم‌های مختلف است که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و در صنعت خاصی فعالیت می‌کنند. همچنین اطلاعات متفاوتی از هر یک از این سهم‌ها موجود است که می‌توان مورد توجه قرار گیرد. صورت‌های مالی، نمودارهای قیمتی و تابلوی معاملات سهم، از جمله اطلاعاتی هستند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

بنابراین باید بدانید دقیقا طبق چه اصولی دست به معامله و سرمایه گذاری در یک سهم می‌زنید تا بتوانید در این حوزه فعالیت کنید.

واچ لیست، دقیقا کارِ محدود کردن فضای تصمیم‌گیری را انجام می‌دهد. واچ لیست، تعدادی از سهم‌ها را که طبق استراتژی معاملاتی ما فرصت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند، در مقابل ما قرار می‌دهد تا تنها روی آن‌ها تمرکز کنیم.

برای مثال، ممکن است معامله‌گری طبق نسبت P/E، تعدادی از سهم‌ها را در نظر بگیرد. این معامله‌گر ممکن است تصمیم بگیرد سهامی را که دارای نسبت P/E کمتر از 7 هستند دنبال کند. در این صورت، واچ لیست او هم از چنین سهم‌هایی تشکیل می‌شود. استراتژی دیگری ممکن است بر اساس ورود پول هوشمند باشد.

به طور کلی، با استفاده از مهارت فیلترنویسی در سایت tsetmc، می‌توانید طبق معیار یا معیارهای مورد نظرتان، سهام مناسب را پیدا کنید و آن‌ها را در واچ لیست خود قرار دهید.

ویژگی های یک واچ لیست خوب

با این وجود که قاعده‌ای اجباری و الزامی برای تشکیل یک واچ لیست وجود ندارد که همه، فارغ از استراتژی معاملاتی‌شان از آن پیروی کنند، همچنان معیارهایی برای قضاوت درباره واچ لیست وجود دارد. چگونه می‌توان یک واچ لیست خوب را تشخیص داد؟ در ادامه به مهم‌ترین این معیارها می‌پردازیم.

از نظر تعداد سهم متعادل باشد

فلسفه استفاده از واچ لیست، تشکیل فهرستی است که بهترین فرصت‌ها از میان موارد درون آن پیدا می‌شوند. حال اگر یک واچ لیست دارای سهم‌های بسیار اندکی باشد، چندان نمی‌تواند در دنبال کردن فرصت‌های موجود در بازار، به شما کمکی کند.

در مقابل، اگر این لیست بسیار طولانی باشد و سهم‌های زیادی درون آن قرار بگیرند، خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهد. اگر بخواهید روی همه سهم‌ها به طور همزمان نظارت داشته باشید، دیگر دلیلی برای ایجاد واچ لیست وجود ندارد.

انعطاف‌پذیر باشد

واچ لیست باید طبق استراتژی و قواعدی ایجاد شود که بتواند بسته به شرایط و وضعیت بازار، به‌روزرسانی شود. اگر واچ لیست به یک فهرست دائمی و ابدی از سهم‌ها تبدیل شود، انعطاف خود را از دست می‌دهد و سودی به شما نمی‌رساند.

در واقع این انعطاف‌پذیری می‌تواند در دو سطح بررسی شود: اول این که خود استراتژی شما در ایجاد واچ لیست باید تغییرپذیر باشد تا اگر کارایی خود را از دست داد، بتوانید به‌موقع آن را بر شرایط جدید بازار منطبق کنید. دوم این که خود آن استراتژی نباید تا حدی سخت‌گیرانه و جزئی باشد که امکان ورود سهم جدیدی در آن فراهم نباشد.

فراموش نکنید که هدف شما از تشکیل واچ لیست، رسیدن به لیست نهایی معاملات‌تان نیست؛ بلکه قرار است به فهرستی از فرصت‌های بالقوه دست یابید تا از میان آن‌ها، بهترین‌ها را انتخاب کنید.

متعصب نباشید

بعضی از معامله‌گران، تنها از روی احساسات و به دلیل علاقه شخصی به یک سهم، آن را در واچ لیست خود وارد می‌کنند. همچنین ممکن است سهمی را طبق معیارهای درستی وارد واچ لیست کنید اما پس از مدت طولانی که فرصت مناسبی از آن حاصل نشد، همچنان حاضر به حذف آن سهم از واچ لیست خود نباشید.

همه این نوع رفتارها ناشی از تعصب هستند و باید تا حد ممکن از آن‌ها بپرهیزید.

نقدشوندگی را فراموش نکنید

استراتژی شما در انتخاب سهم‌های واچ لیست‌تان هر چه که باشد، بعضی معیارها حتما باید در نظر گرفته شوند. نقدشوندگی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. اگر سهمی را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری می‌دانید، از نقدشونده بودن آن هم مطمئن شوید.

اگر از خرید سهمی سود خوبی به دست آورید اما نتوانید آن را به‌راحتی و بدون از دست دادن سودتان بفروشید، همه تلاش‌هایتان بی‌فایده خواهد بود.

از نکات مهم یادداشت‌برداری کنید

معمولا در سامانه‌های معاملات آنلاین مختلف، امکان نوشتن یادداشت درباره سهم‌ها وجود دارد. نتیجه بررسی‌های روزانه خود را در یادداشت‌هایتان وارد کنید تا بعدا بتوانید با مراجعه به آن‌ها، بهتر و دقیق‌تر تصمیم بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب بررسی کردیم که دیده بان یا واچ لیست چیست، چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد و چگونه می‌توان واچ لیست خوب و کارآمدی ایجاد کرد که در معاملات کمک‌مان کند. برای استفاده بهتر از واچ لیست‌ها، یادگیری فیلترنویسی می‌تواند بسیار مفید باشد و ایجاد واچ لیست را برایتان ساده‌تر کند. با استفاده از دیده بان و کسب تجربه بیشتر، به‌مرور می‌توانید ایرادات خود را اصلاح کنید و به استراتژی شخصی مناسب خودتان دست یابید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید