کارگزاری بورس چیست؟ نحوه انتخاب و مقایسه بهترین کارگزاری بورس ایران

کارگزاری بورس چیست

تقریبا همه افراد می‌دانند که برای شروع فعالیت در بازار بورس نیاز به ثبت‌نام در یکی از کارگزاران معتبر بورسی دارند. و یکی از قدم های اولیه آموزش بورس و سرمایه گذاری ثبت نام در یک کارگذاری مناسب است ، پس اگر قصد شروع فعالیت در بازار بورس را دارید، لازم است که بدانید کارگزار بورس چیست و چگونه می‌توان بهترین کارگزاری را انتخاب کرد.

با این حال، انتخاب کارگزار مناسب تنها برای کسانی که هنوز وارد بازار بورس نشده‌اند، دارای اهمیت نیست؛ حتی اگر مدتی از فعالیت شما در بازار بورس می‌گذرد، همچنان انتخاب بهترین کارگزاری از اهمیت بالایی برای موفقیت شما در بازار بورس برخوردار است. به‌راحتی می‌توانید با تحقیق بیشتر درباره کارگزاران بورسی، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید تا معاملات شما بهتر و راحت‌تر پیش برود.

در صورت انتخاب کارگزار بهتر، شرایط بهتری برای شما فراهم می‌شود و راه موفقیت شما در این بازار هموارتر خواهد شد. بنابراین اختصاص زمان و انرژی لازم برای شناسایی بهترین کارگزاری بورس و انتخاب آن، مسئله بسیار پراهمیتی به نظر می‌رسد.

در این مطلب ابتدا به شما توضیح می‌دهیم که کارگزاری بورس چیست و چه وظایفی دارد. سپس معیارهای انتخاب بهترین کارگزار بورس را به شما معرفی می‌کنیم تا به کمک آن‌ها بتوانید کارگزار سهام مناسب خودتان را پیدا و انتخاب کنید.

کارگزار بورس چیست؟

در بازار بورس، برخلاف بسیاری از بازارهای دیگر، امکان معامله مستقیم سهام بین خریداران و فروشندگان وجود ندارد. یعنی برای مثال شما نمی‌توانید خودتان شخصا کسی را پیدا کنید که سهام مورد نظر شما را در اختیار دارد و سپس سهام را از او بخرید و تحویل بگیرید.

با توجه به ذات پیچیده معاملات سهام، یافتن کسی که حاضر به معامله با شرایط مورد نظر شما باشد کار آسانی به نظر نمی‌رسد. برای مثال ممکن است بخواهید تعداد مشخصی سهام را با قیمت معین به کسی بفروشید. برای انجام این معامله باید میان تعداد بسیار زیادی از معامله‌گران، کسی را پیدا کنید که حاضر به خرید سهام شما در همان قیمت باشد.

با پیشرفته‌تر و گسترده‌تر شدن بازار بورس، انجام چنین کاری بدون حضور یک واسطه که انجام معاملات را تسهیل کند، امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار در بازار بورس، به کمک واسطه‌هایی به نام کارگزار بورس انجام می‌شود. کارگزار بورس یا کارگزار سهام، نهادهای مالی هستند که در بازار بورس نقش واسطه بین خریداران و فروشندگان را ایفا می‌کنند. کارگزاری های بورسی به تسهیل معاملات سهام، کالا، اوراق بهادار و اوراق مبتنی بر کالا می‌پردازند و در ازای فعالیت خود، از مشتریان کارمزد دریافت می‌کنند. آن‌ها نماینده قانونی مشتریان خود در بازار بورس هستند و از جانب آن‌ها به خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار در این بازار می‌پردازند.

کارگزاران برای فعالیت قانونی خود به دریافت مجوز رسمی تاسیس و فعالیت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار نیاز دارند. همچنین باید در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عضو شوند. بر اساس شرایط قانونی تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های کارگزاری، افرادی که در این شرکت‌ها مشغول فعالیت‌اند، افراد خبره و متخصص در مسائل مالی و سرمایه‌گذاری هستند.

 

کارگزاری چه وظایفی دارد؟

کارگزاری های بورسی به واسطه‌گری مالی و تسهیل معاملات بازار بورس می‌پردازند و وظایف مختلفی را برعهده دارند. البته لزوما همه کارگزاری‌ها در همه این حوزه‌ها فعالیت نمی‌کنند و در صورت تمایل به فعالیت در هر حوزه، لازم است که مجوز مربوط به آن را از سوی سازمان بورس دریافت نمایند.

در ادامه نقش و وظایف قانونی کارگزاران بورس را که با کسب مجوز از سازمان بورس انجام می‌گیرند مشاهده می‌کنید:

خدمات کارگزاری‌ها در بورس اوراق بهادار

  • معاملات اوراق بهادار
  • معاملات آتی سهام
  • مشاوره پذیرش شرکت‌ها در بورس
  • مشاوره عرضه شرکت‌ها در بورس

خدمات کارگزاری‌ها در بورس کالا

  • معاملات محصولات فلزی
  • معاملات محصولات نفت و پتروشیمی
  • معاملات محصولات کشاورزی
  • معاملات سیمان
  • معاملات آتی
  • مشاوره پذیرش

خدمات کارگزاری‌ها در بورس انرژی

  • معاملات برق، نفت و گاز
  • معاملات سایر حامل‌های انرژی
  • قراردادهای سلف موازی و استاندارد
  • قراردادهای آتی
  • قرارداد اختیار معامله

سایر مجوزهایی که معطوف به یک بورس نمی‌شود

  • معاملات برخط
  • سبدگردانی
  • مشاوره سرمایه گذاری
  • پردازش اطلاعات مالی
  • تعهد پذیره نویسی

همانطور که در فهرست بالا می‌بینید، کارگزاران بورسی طیف گسترده‌ای از وظایف را در بازارهای مختلف بورس برعهده دارند. در این تصویر، خدمات و مجوزهای فعالیت کارگزاری های بورسی را مشاهده می‌کنید:

 

کارگزاری‌ها چه خدماتی به مشتریان خود ارائه می‌دهند؟

با این که در قسمت قبل به وظایف و مجوزهای فعالیت کارگزاری‌ها در بازارهای مختلف بورس پرداخته شد، ممکن است همچنان برای معامله‌گران بازار بورس چندان واضح نباشد که در عمل، کارگزار سهام چه خدماتی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

فعالیت و خدمات کارگزاران بورسی محدود به حوزه معاملات عادی سهام نمی‌شود. همانطور که می‌بینید کارگزاری‌ها در بازارهای مشتقات، بورس انرژی و کالا هم فعالیت دارند. در ادامه مهم‌ترین خدماتی که کارگزاری‌ها به معامله‌گران بورسی ارائه می‌کنند را توضیح می‌دهیم.

 

انجام معاملات

اولین و واضح‌ترین وظیفه کارگزار بورس، انجام معاملات مربوط به سهام، حق تقدم سهام، اوراق بدهی، مشتقه و انجام انواع معاملات آتی و آپشن است. با استفاده از این خدمات کارگزاری‌ها، معامله‌گران می‌توانند انواع معاملات را در بازارهای مختلف بورس به‌راحتی انجام دهند. همانطور که گفته شد، برای هر یک از این بخش‌ها به کسب مجوز جداگانه‌ای از سازمان بورس و اوراق بهادار نیاز است.

 

 

مشاوره سرمایه گذاری

شرکت‌های کارگزاری محل فعالیت افراد خبره و متخصص در حوزه مالی و سرمایه گذاری است. صلاحیت‌های علمی و تجربی کارگزاری‌ها در زمان دریافت مجوز از سازمان بورس به طور کامل بررسی و سنجیده می‌شود و در صورت برخورداری آن‌ها از شرایط مشخص‌شده، امکان دریافت مجوز را خواهند داشت.

حال با توجه به این موارد، کارگزاران امکان ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری به مشتریان خود را هم دارند. بنابراین به عنوان معامله‌گر بازار سرمایه، با مراجعه به کارگزار بورس می‌توانید درباره نحوه خرید و فروش سهام، مدیریت دارایی و ریسک و نحوه سرمایه گذاری با توجه به نیازها و ترجیحات شخصی خود مشاوره دریافت کنید.

 

اعتبار معاملاتی

بعضی از شرکت های کارگزاری، به مشتریان خود اعتبار معاملاتی اعطا می‌کنند. بنابراین می‌توانید با استفاده از این اعتبارات، بیش از مبلغی که در اختیار دارید معامله کنید. در بسیاری از مواقع برای معامله‌گران موقعیتی پیش می‌آید که به دلیل محدودیت منابع مالی در دسترس، امکان استفاده از فرصت معامله خاصی را از دست می‌دهند.

در این مواقع، دریافت اعتبار از کارگزار بورس می‌تواند بسیار راهگشا و کمک‌کننده باشد. دریافت اعتبار از کارگزار سهام تا حد بسیار زیادی مانند دریافت وام بانکی عمل می‌کند. معامله‌گران می‌توانند بر اساس گردش معاملاتی خود از کارگزار اعتبار دریافت کنند و آن را در معاملات‌شان به کار گیرند.

معمولا بر اساس عوامل و معیارهایی که کارگزاری تعیین می‌کند، معامله‌گران می‌توانند در صورت دستیابی به سطح و امتیاز خاصی، از امکان دریافت اعتبار با شرایط بهتر بهره‌مند شوند.

 

دریافت تخفیف در کارمزد

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که کارگزاران قسمتی از مبلغ معامله مشتریان خود را به عنوان کارمزد خدمات خود از آن‌ها دریافت می‌کنند. میزان کارمزد دریافتی کارگزاران به صورت رسمی و قانونی توسط سازمان بورس تصویب و اعلام می‌شود. در این صورت، کارگزاران بورسی اجازه ندارند بیشتر از مبلغ مشخص‌شده بابت خدمات خود کارمزد دریافت نمایند.

با این حال، کارگزار بورس می‌تواند برای جذب مشتری یا ایجاد شرایط فعالیت مطلوب‌تر، تخفیفی روی کارمزدهای خود اعمال کند. در این صورت معامله‌گران می‌توانند با هزینه کمتری به معامله در بازار بورس بپردازند و در نتیجه، سود بیشتری از معاملات خود به دست آورند.

 

ارائه خدمات آموزشی

بسیاری از کارگزاران بورسی، به مشتریان خود خدمات آموزشی در حوزه بورس و سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند. این خدمات آموزشی می‌تواند به صورت مقالات آموزشی، دوره‌های آنلاین و حضوری باشد که معمولا موضوعاتی مانند تحلیل سهام و سایر دارایی‌های مالی، معامله‌گری، پوشش ریسک یا آشنایی با ابزار جدید سرمایه گذاری را پوشش می‌دهد.

این خدمات آموزشی می‌توانند به صورت ویدیو و پادکست هم ارائه شوند و فرآیند یادگیری را برای تازه‌واردان بورس تا حد زیادی آسان کنند.

کارگزاری های بورس، از انجام معاملات گرفته تا ارائه مشاوره و برگزاری دوره‌های آموزشی، خدمات مختلف و متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا فعالیت آن‌ها در بازار بورس را تسهیل نمایند.

 

 

نحوه انتخاب بهترین کارگزار بورس

معیارهای زیادی برای مقایسه کارگزاری‌های مختلف با هم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین کارگزار را برای خود انتخاب کنید تا در بهترین شرایط به معامله و فعالیت در بازار بورس بپردازید.

در ادامه این قسمت به مهم‌ترین این معیارها اشاره می‌کنیم و درباره هر یک توضیح می‌دهیم تا با استفاده از آن‌ها راحت‌تر بتوانید بین کارگزاران رسمی و قانونی بورس ایران، بهترین را انتخاب کنید.

در حال حاضر بیش از 100 کارگزاری در بازار بورس ایران فعالیت می‌کنند که معامله‌گران می‌توانند از بین آن‌ها مورد مناسب خود را انتخاب نمایند. در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانید به فهرست کامل و به‌روز این کارگزاران دسترسی داشته باشید و اطلاعات آن‌ها را مشاهده کنید. برای این منظور، ابتدا وارد سایت بالا شوید. با ورود به این لینک، به طور مستقیم به صفحه مربوط به نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار وارد می‌شوید.

در قسمت «نوع»، گزینه «کارگزاری» را انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید به فهرست تمامی کارگزاری‌های دارای مجوز از سوی سازمان بورس دسترسی داشته باشید و با کلیک روی جزئیات، اطلاعات مربوط به هر یک از آن‌ها را مشاهده نمایید.

حال معیارهای انتخاب بهترین کارگزاری از میان گزینه‌های موجود را با هم بررسی می‌کنیم:

 

1.    حوزه‌های ارائه خدمات کارگزاری

همانطور که گفته شد، کارگزاران مختلف می‌توانند خدمات مختلف و متنوعی به مشتریان خود ارائه کنند. با این حال، لازم است که برای ارائه هر یک از این خدمات، مجوز مربوط به آن از سازمان بورس دریافت شود. بنابراین همه کارگزاری‌ها در همه زمینه‌های گفته‌شده خدمات ارائه نمی‌کنند.

بنابراین وقتی قصد استفاده از خدمت خاصی را دارید، باید به این نکته توجه کنید که کارگزاری مورد نظر شما، آن خدمت را ارائه نماید. به طور کلی اگر کارگزاری مورد نظر شما در بخش‌های بیشتری خدمات ارائه کند، خیالتان از بابت این موضوع آسوده‌تر خواهد بود؛ زیرا به هر خدمتی که نیاز داشته باشید، می‌توانید آن را از کارگزار فعلی خود دریافت کنید.

مجوزهای کارگزاری‌های مختلف را می‌توانید در همان لینک بالا که توضیح داده شد مشاهده کنید.

 

2.    تعداد شعب و میزان دسترسی

کارگزاری‌ها در شهرهای مختلف شعبه ایجاد می‌کنند تا میزان دسترسی مشتریان به خدمات خود را افزایش دهند. بعضی کارگزاری‌ها در بیشتر شهرهای بزرگ کشور شعبه دارند و بنابراین دسترسی حضوری به خدمات آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. در مقابل، برخی کارگزاران بورس تنها در چند شهر معدود شعبه دارند و اگر شما در شهر دیگری زندگی کنید، امکان مراجعه حضوری آسان به شعب آن‌‌ها را نخواهید داشت.

البته در حال حاضر بسیاری از خدمات کارگزاران به‌راحتی در بستر فضای آنلاین ارائه می‌شود و افراد احساس نیاز چندانی به مراجعه به کارگزاری مورد نظر خود نمی‌کنند؛ با این حال ممکن است برای ارائه خدمت خاصی یا پرسیدن موضوعی از کارگزار خود، نیاز به مراجعه حضوری داشته باشید. در این حالت اهمیت این مسئله روشن می‌شود.

وقتی یک کارگزار سهام در شهرهای مختلف شعبه دارد، می‌توانید بسیاری از مسائل دیگر را هم از همین موضوع نتیجه بگیرید. برای مثال این موضوع می‌تواند میزان گستردگی، تجربه و کیفیت ارائه خدمات کارگزاری را به مشتریان نشان دهد.

 

3.    ارائه خدمات ویژه

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم که از جمله خدماتی که شرکت های کارگزاری به مشتریان خود ارائه می‌کنند، اعطای اعتبار معاملاتی، تخفیف کارمزد و ارائه آموزش‌های مربوط به حوزه مالی و سرمایه گذاری است. اما همانطور که گفته شد، این خدمات توسط همه کارگزاران بورس ارائه نمی‌شود. همچنین کیفیت ارائه آن‌ها بین تمامی آن‌‌ها یکسان نیست.

کارگزاری‌ها بر اساس گردش حساب معاملاتی مشتریان، به آن‌ها بسته‌های اعتباری مختلفی پیشنهاد می‌دهند و در برابر آن از مشتری تضمین دریافت می‌کنند. بنابراین اگر یک کارگزاری شرایط آسان‌تر و جذاب‌تری برای ارائه بسته‌های اعتباری در نظر بگیرد، این قطعا مزیت مهمی برای آن کارگزاری محسوب می‌شود و مشتریان را به سوی خود جذب می‌کند.

اگر کارگزاری تخفیفات جذاب‌تری به مشتریان خود ارائه کند یا شرایط سهل‌گیرانه‌تری برای دریافت تخفیف در کارمزد داشته باشد، بسیاری از معامله‌گرانی را که حجم و ارزش معاملات بالایی دارند، به سوی خود می‌آورد.

در انتها اگر کارگزاری بتواند دوره‌های آموزشی باکیفیت و کاملی در حوزه‌های مختلف تحلیل، معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار دهد، استقبال از آن افزایش چشمگیری خواهد یافت.

از دیگر خدماتی که توسط برخی کارگزاری‌ها ارائه می‌شود، تحلیل از وضعیت بازار بورس است. اگر کارگزاری تحلیل‌های باکیفیت و ارزشمندی از وضعیت بازار ارائه کند، مشتریان بسیاری را به سوی خود جذب خواهد کرد.

 

4.    سامانه معاملات آنلاین

با رشد استفاده از ابزارهای دیجیتال و فضای اینترنت، امروزه بسیاری از خدمات به طور کامل به صورت آنلاین ارائه می‌شوند. فعالیت در بازارهای مالی هم یکی از همین موارد است که امکان انجام آن در فضای آنلاین تا حد بسیار زیادی مهیا شده است.

بنابراین یکی از معیارهای بسیار مهم در انتخاب کارگزاری مناسب برای فعالیت این است که آن کارگزار خدمات آنلاین مناسب و مطلوبی داشته باشد. اگر کاربران نتوانند اعمال ساده‌ای مانند ثبت و ویرایش سفارشات، مشاهده گردش حساب، واریز و برداشت پول از حساب معاملاتی و مشاهده سبد سرمایه‌گذاری خود را در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری انجام دهند، قطعا عیب بسیار بزرگی برای آن کارگزاری محسوب می‌شود و افراد را به سمت استفاده از خدمات دیگر کارگزاری‌ها روانه می‌کند.

سرعت بالای سامانه معاملات آنلاین، کمتر بودن خطاها یا باگ‌های سیستم و راحتی کار با امکانات تعریف‌شده در سامانه معاملات، همگی از معیارهای بسیار مهم انتخاب کارگزاری هستند. در نهایت مهم‌ترین کاربرد کارگزاری برای بیشتر فعالان بازار، انجام شدن سریع و راحت معاملات است و اگر کارگزاری از پس این موضوع برنیاید، جذابیت چندانی برای انتخاب شدن توسط مشتریان نخواهد داشت.

 

5.    پشتیبانی

بروز خطا و مشکل در معاملات و فعالیت‌های افراد در بازار بورس امری ناگزیر است. هر قدر هم که یک سامانه معاملاتی پیشرفته، سریع و مطمئن باشد، باز هم امکان بروز مشکل در آن وجود دارد. بنابراین باید خدمات پشتیبانی باکیفیتی از سوی کارگزار بورس ارائه شود که در صورت بروز چنین اتفاقاتی، در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل برطرف شده و به سوال مشتریان پاسخ داده شود.

اگر چنین امکانی مهیا نباشد یا خدمات پشتیبانی کارگزاری کیفیت پایینی داشته باشد، ممکن است زیان قابل توجهی به مشتریان تحمیل شود یا قسمت مهمی از سود آن‌ها در معاملات از دست برود.

پایین‌ترین حد پشتیبانی مورد انتظار از یک کارگزاری، خدمات پشتیبانی تلفنی است اما برخی از کارگزاری‌ها امکان برقراری ارتباط از طریق چت آنلاین را هم برای کاربران خود فراهم می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به مشکل آن‌ها رسیدگی شود.

سرعت و کیفیت ارائه خدمات پشتیبانی توسط کارگزاری، از مهم‌ترین معیارهای انتخاب کارگزاری مناسب در میان گزینه‌های مختلف است.

 

6.    ارائه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای جذاب سرمایه‌گذاری هستند که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دارایی‌های مختلف را برای افراد فراهم می‌کنند. همه افراد این امکان را ندارند که وقت، هزینه و انرژی لازم را به یادگیری و سپس اجرای مراحل مربوط به سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری اختصاص دهند.

چنین افرادی می‌توانند از امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنند. به این منظور می‌توان مبلغ مورد نظر را در یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار داد. صندوق‌ها منابع مالی خرد افراد را جمع‌آوری کرده و آن را در حوزه خاصی که از قبل مشخص شده است سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای مثال صندوق‌های سهامی یا بورسی، قسمت زیادی از دارایی تحت اختیار خود را در خرید سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با استفاده از خدمات این صندوق‌‌ها می‌توان از دانش و تجربه افراد متخصص استفاده کرد و در عین حال، وقت، زمان و هزینه کمتری به سرمایه‌گذاری و معامله‌گری اختصاص داد.

بعضی از کارگزاری‌ها علاوه بر امکان استفاده از خدمات سبدگردانی، امکان استفاده از خدمات صندوق سرمایه‌گذاری را هم برای مشتریان خود فراهم می‌کنند. چنین امکانی می‌تواند مزیت بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران مختلف باشد.

 

رتبه‌بندی کارگزاران بورس

یکی دیگر از معیارهایی که می‌توانید برای انتخاب بهترین کارگزار بورس در نظر بگیرید، رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار است. این سازمان بر اساس معیارهایی مانند ارزش کل معاملات، بیشترین حجم معاملات آنلاین، تعداد کارکنان و… کارگزاران بورس را رتبه‌بندی می‌کند.

در این سیستم ارزشیابی، رتبه‌های الف، ب و ج به کارگزاران داده می‌شود که بر این اساس می‌توانید از سطح و کیفیت کارگزاری مورد نظرتان مطلع شوید.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که تعداد زیادی از کارگزاری‌های فعال در بورس ایران، دارای رتبه الف هستند. بنابراین تنها بر اساس این معیار نمی‌توانید بهترین کارگزار سهام را پیدا کنید. با این حال می‌توانید این نکته را به عنوان یکی از معیارهای مهم در نظر بگیرید.

در واقع از این معیار باید به صورت سلبی استفاده کنید. منظور از این حرف این است که اگر کارگزاری مورد نظر شما رتبه الف بود، به سراغ بقیه معیارها بروید تا ببینید در سایر معیارها چه وضعیتی دارد. اما اگر رتبه ب و ج بود، به‌راحتی می‌توانید نتیجه بگیرید که آن کارگزاری جزو بهترین کارگزاران بورس نیست و آن را کنار بگذارید.

از طریق این لینک می‌توانید رتبه‌بندی کارگزاران بورس توسط سازمان بورس و اوراق بهادار را مشاهده نمایید.

 

نحوه ثبت نام در کارگزاری

پس از این که طبق معیارهایی که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد کارگزاری مورد نظرتان را انتخاب کردید، باید در آن کارگزاری ثبت‌نام کنید.

برای این منظور، لازم است که ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشید. برای تکمیل ثبت‌نام در سامانه سجام می‌توانید تمام فرآیند آن را به صورت آنلاین طی کنید. حتی امکان احراز هویت به صورت آنلاین هم وجود دارد. وقتی ثبت‌نام شما در سامانه سجام با موفقیت انجام شد، می‌توانید به کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کنید تا فرآیند ثبت‌نام خود را تکمیل نمایید. با همراه داشتن مدارک شناسایی خود، در عرض چند دقیقه می‌توانید ثبت‌نام خود را انجام دهید. امکان طی این فرآیند به صورت آنلاین هم وجود دارد.

پس از انجام این کار، باید چند روز صبر کنید تا کد بورسی شما صادر شود و اطلاعات مربوط به نحوه ورود به سامانه معاملاتی در اختیارتان قرار گیرد. پس از آن، به‌راحتی می‌توانید انجام معاملات خود را شروع کرده و از خدمات کارگزاری مورد نظر خود استفاده نمایید.

 

سوالات متداول

کارگزار بورس چیست؟

کارگزار بورس یا کارگزار سهام، نهادهای مالی هستند که در بازار بورس نقش واسطه بین خریداران و فروشندگان را ایفا می‌کنند. کارگزاری های بورسی به تسهیل معاملات سهام، کالا، اوراق بهادار و اوراق مبتنی بر کالا می‌پردازند و در ازای فعالیت خود، از مشتریان کارمزد دریافت می‌کنند.

چه معیارهایی باید برای انتخاب کارگزار بورس در نظر گرفته شود؟

معیارهایی مانند حوزه‌های ارائه خدمات کارگزاری، تعداد شعب و میزان دسترسی، میزان و کیفیت ارائه خدمات ویژه‌ای مانند بسته‌های اعتباری و تخفیف کارمزد، سرعت و کیفیت سامانه معاملات برخط و پشتیبانی، مهم‌ترین معیارهایی هستند که باید در انتخاب بهترین کارگزاری بورس در نظر گرفته شوند.

چگونه می‌توان از خدمات یک کارگزاری استفاده کرد؟

پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد 10 رقمی، به کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کنید تا با تکمیل ثبت‌نام، کد بورسی خود را از آن کارگزاری دریافت کنید. سپس می‌توانید از خدمات کارگزاری منتخب خود استفاده کنید.

برای ثبت‌نام در کارگزاری ارائه چه مدارکی لازم است؟

کد 10 رقمی سجام، تصویر اسکن‌شده شناسنامه و کارت ملی، اطلاعات شناسنامه، اطلاعات شغلی، تحصیلی و حساب بانکی، مدارک و اطلاعاتی هستند که لازم است برای تکمیل ثبت‌نام آن‌ها را به همراه داشته باشید و ارائه کنید.

 

کلام آخر

انتخاب بهترین کارگزار بورس، وقت چندان زیادی از شما نخواهد گرفت اما با این حال، می‌تواند روند فعالیت و معاملات شما در بورس را دستخوش تغییرات زیادی کند. در صورت استفاده از خدمات یک کارگزاری نه چندان مطمئن و بی‌کیفیت، احتمال زیان دیدن شما در معاملات بیشتر می‌شود و ممکن است نتوانید در بورس به موفقیت برسید.

در مقابل اگر کارگزار بورسی مناسبی انتخاب کنید، مسیر موفقیت در این بازار برایتان هموارتر خواهد شد و رشد و پیشرفت سریع‌تری را تجربه خواهید کرد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید