استراتژی های معامله ارز دیجیتال برای تازه واردها

آشنایی با استراتژی های معامله ارز دیجیتال

این روزها بسیار این جمله را می‌شنویم که «سرمایه‌گذاری بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرسود است». با وجود این‌که بسیاری از ارزهای دیجیتال سال‌به‌سال فراز و نشیب‌های بی­شماری را تجربه می­کنند، همچنان بازار ارزهای دیجیتال در زمینه ­ی بازگشت سرمایه گوی سبقت را از تمامی بازارهای دیگر ربوده است. اما این بازار می‌تواند برای افراد تازه وارد کمی هراس‌انگیز باشد. چرا که شناختی از آن نداشته و با مسائل جاری در آن آشنا نیستند. برای آن‌که از این قافله عقب نمانید، ما در این‌جا چند مورد از استراتژی های معامله ارز دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم.

چطور وارد بازار ارزهای دیجیتال شویم؟

انتخاب استراتژی های معامله ارز دیجیتال می­ تواند کار دشواری باشد. به‌ویژه با وجود انبوهی از اندیکاتورها که گاهی بر خلاف یکدیگر حرکت کرده و تحلیل تکنیکال بازار را به فرایندی گیج‌کننده تبدیل می­ کنند.

پیش از شروع ترید ارزهای دیجیتال و ورود به دنیای پیچیده­ ی اندیکاتورها و تحلیل تکنیکال پیشرفته، آموختن تعدادی از پایه ­ای ترین استراتژی‌ های ترید ارز دیجیتال اقدامی هوشمندانه است.

در این‌جا ما سعی داریم تعدادی از ساده ­ترین استراتژی های معاملات ارز دیجیتال برای تازه کارها را با هدف کمک به شما ارائه کنیم. برای برداشتن اولین قدم­ ها و درک مفاهیمی همچون تمایل بازار، حجم معاملات، نوسان قیمت­ ها، اندیکاتورهای پایه و الگوهای نمودار در راستای تشخیص فرصت­ ها بهتر است ابتدا استراتژی‌ها را بشناسید.

قبل از اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال یک گام به عقب برگردید. ابتدا در مورد مقدار سرمایه ­ای که تمایل دارید با آن وارد بازار شوید کمی بیشتر فکر کنید. بازار ارزهای دیجیتال به‌طرز بی­رحمانه­ ای نوسان دارد. این ویژگی به‌همان اندازه که می­تواند سود سرشاری نصیبتان کند، ممکن است دارای­ هایتان را به باد دهد.

هولد؛ یکی از استراتژی های معامله ارز دیجیتال

این روش یکی از ساده­ ترین استراتژی های معامله ارز دیجیتال است. دلیل این سادگی نیاز بسیار کم شما به داشتن مهارت و دانش است. ارزهای دیجیتال در بلندمدت رشد قابل توجهی را تجربه کرده ­اند. این مسئله بسیاری را به خرید و نگهداری ارزهای ارزشمند نظیر بیت‌کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دارای مارکت‌کپ بالا علاقه‌مند کرده است.
استراتژی های ترید ارز دیجیتال

هولد؛ یکی از استراتژی های معامله ارز دیجیتال

بسیار ساده است. ارز دیجیتالی را که فکر می‌کنید پتانسیل خوب و آینده ­ای روشن دارد بخرید و برای چند ماه یا چند سال نگه دارید. برای مثال می­ توانید بیت‌کوین را از هر یک از صرافی­ های ارز دیجیتال خریداری کرده و پنج سال بعد قیمش را چک کنید!

بر خلاف دیگر استراتژی های معامله ارز دیجیتال، به هیچ وجه نیازی نیست به‌طور مرتب قیمت‌ها را چک کنید. بلکه حتی لازم است از بررسی مرتب قیمت­ ها بپرهیزید. چرا که ممکن است فریب اصلاحات مقطعی را خورده و داراییتان را پیش از موعد بفروشید. در عوض باید قیمت را در بازه ­های زمانی طولانی چک کرده و پس از فرارسیدن سود مورد انتظارتان آن‌ها را به فروش برسانید.

آیا هولد یکی از بهترین استراتژی های معامله ارز دیجیتال است؟

استراتژی نگهداری به‌طور قطع بهینه­ ترین استراتژی معامله ارز دیجیتال نیست. زیرا تضمینی برای رشد مستمر ارزهای دیجیتال وجود ندارد. از سوی دیگر از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال گاهی ریزش­ های شدیدی را در دوره ­های زمانی کوتاه تجربه می­ کنند، همیشه بهترین زمان برای ورود به بازار نیست. یکی از روش ­ها برای بهبود عملکرد استراتژی نگهداری، استفاده از روش خرید پله­ ای‌ است.

در روش پله‌ای شما مقدار مشخصی از سرمایه ­تان را در دوره‌های زمانی متناوب به خرید یک ارز خاص اختصاص می ­دهید. این کار باعث می‌شود خرید شما در قیمت بالا انجام نشده و در مجموع قیمت خریدتان متوسط باشد. این مسئله ریسک ضررتان را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

فرض کنید 1 بیتکوین را با قیمت 50 هزار دلار خریده­ اید. سپس بعد از چندین روز 1 بیت کوین دیگر با قیمت 46 هزار دلار می­خرید. اکنون قیمت متوسطی که به ازای هر بیتکوین پرداخت کرده اید 48 هزار دلار است.

ترید روزانه (Daily Trading)

یکی دیگر از استراتژی های معامله­ ارزهای دیجیتال معامله­ ی روزانه است. در این روش شما اقدام به خرید یک ارز و فروش آن در همان روز می‌کنید. گاهی حتی ممکن است شما در طول یک روز چند نوبت خرید و فروش انجام داده و از اختلاف قیمت‌ها سود کسب کنید.

با توجه به ماهیت نوسان‌گر ارزهای دیجیتال استفاده از این روش می­ تواند بسیار سودآور باشد. اما ترید روزانه نسبت به استراتژی نگهداری بسیار پرریسک‌تر است. یک تریدر ممکن است با خرید و فروش روزانه ­ی ارزی که در حال سقوط است بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست بدهد.

برای ترید روزانه به نکات زیر توجه کنید

اگر استراتژی ترید روزانه را به‌عنوان روش سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنید، بهتر است به نکاتی که در این‌جا بیان می‌کنیم توجه کنید.

هنگام معامله‌ی روزانه لازم است تنها بخشی از سرمایه‌ی خود را که توان از دست دادنش را دارید، معامله کنید.

همیشه حد ضرر را معین کنید.

تا زمانی که تعداد معاملاتی که از آن ­ها سربلند بیرون می­ آیید از تعداد شکست­ هایتان بیشتر باشد در سود خواهید بود. اما به شرط این‌که حدود ضررتان را به‌طور مستمر مشخص کرده باشید.

اندیکاتورهای زیادی وجود دارند که می­توانند در تشخیص نقاط ورود و خروج کمکتان کنند. از این اندیکاتورها نهایت استفاده را کرده و دقیق‌ترین قیمت‌ها را برای خرید و فروش انتخاب کنید.

از جمله مهم‌ترین اندیکاتورها عبارتند از: میانگین متحرک نمایی(EMA)، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتور همگرایی و واگرایی میانگین متحرک (MACD). اما به یاد داشته باشید که هیچ‌یک از این­ ها صددرصد موثر نیستند.

استراتژی های معاملات ارز دیجیتال

اسکالپینگ (Scalping Trading)

اسکالپینگ نیز از محبوب‌ترین استراتژی های معامله ارز دیجیتال در کوتاه‌مدت است. این روش حتی از ترید روزانه نیز سریع‌تر و پرریسک­تر است. در این روش، تنها باید بر روی کوین­ های با حجم بازار بالا معامله انجام گیرد.

اسکالپینگ به معامله­ گران اجازه می­ دهد تا از کوچکترین نوسانات بازار و در بازه­ های زمانی کوچک مثل یک، سه و پنج دقیقه ­ای بهره ببرند. این روش باز هم به دلیل ماهیت نوسان‌گر ارزهای دیجیتال در این بازار بسیار کاربردی­ تر از بازارهای دیگر است.

نکاتی برای استفاده از استراتژی اسکالپینگ

برای آسان­ تر شدن کارتان توصیه می‌کنیم در صرافی­ های بزرگ‌تر معامله کنید. صرافی‌هایی که تعداد معامله­ گران در آن‌ها بیشتر است. هم‌چنین بهتر است معاملاتتان را به 30 ارز برتر محدود کنید.

تحرکات کوچک قیمت نسبت به تحرکات بزرگ بیشتر اتفاق می­ افتند. به‌طوری‌که نوسان حدود نیم تا 1 درصد در هر دقیقه حتی در دوران ثبات بازار بسیار معمول است. در نتیجه بسیار محتمل است که سود قابل قبولی را حتی در زمان نزولی بودن بازار تجربه کنید. اما از آن جایی که در معاملات کوتاه‌مدت همیشه ممکن است یک ضرر قابل توجه تمام عواید قبلی­تان را خنثی کند، همواره در انتخاب حد ضرر مناسب دقت داشته باشید.

برای تشخیص نقاط ورود و خروج می­ توانید از اندیکاتورهای متنوعی استفاده کنید. یکی از بهترین اندیکاتورها برای تازه­کاران باندهای بولینگر هستند. اما در کنار آن می­توانید از اندیکاتورهای محدوده واقعی متوسط (ATR) و شاخص نوسان (VIX) نیز برای انتخاب معامله بهره ببرید.

هنگامی که باندهای بالا و پایین بولینگر بیشترین فاصله را از هم دارند بیشترین نوسان قیمت مشاهده می‌شود. همچنین زمانی‌که به‌هم نزدیک می­شوند کم­ترین نوسان قیمت اتفاق می­ افتد. برای به‌کارگرفتن استراتژی اسکالپینگ زمانی که باندها از هم فاصله دارند وارد بازار شوید.

نکته مهم

به یاد داشته باشید که با وجود انواع استراتژی های معامله ارز دیجیتال، همه معامله ­گران کم‌ و بیش ضرر می­ کنند. کلید موفقیت، پیروزی در معاملات بیشتر و عدم گرفتار شدن در اشتباهات رایجی‌ست که تازه­کارها مرتکب می‌شوند.

فراموش نکنید که برای ورود به هر بازاری آموزش و یادگیری مهارت‌های مختلف اولین قدم است. لذا برای آن‌که سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم در دوره تحلیل تکنیکال شرکت کنید. هم‌چنین مشاهده مینی دوره‌ی رایگان ارزهای دیجیتال می‌تواند برای شروع مفید باشد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید