لذت سرمایه‌گذاری در بازار سهام

لذت سرمایه‌گذاری در بازار سهام

با توجه به پژوهش‌های انجام شده در دانشکده بورس، بیش از 80% از فعالان فعلی بازار سرمایه، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۹۸ شروع کرده‌اند. این در حقیقت به دلیل داغ شدن بازار سرمایه و سر زبان افتادن بورس در اواخر سال ۱۳۹۸ بود که بسیاری از افراد جامعه بدون در نظر گرفتن تجربه و مهارت‌های لازم برای موفقیت در این بازار، سرمایه‌گذاری در بورس را آغاز کردند. اما همانطور که می‌دانیم، این سرمایه‌گذاران نتایج مطلوبی به همراه نداشتند.

اگرچه در چند ماه اول، تجربه‌ی این افراد بسیار جذاب بود و با رشد بازار در سال ۱۳۹۸ و نیمه اول سال ۱۳۹۹ همراه شد، اما در روز ۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ناگهان همه چیز تغییر کرد و وضعیت عوض شد. از آن روز به بعد، حجم زیادی از سرمایه‌گذاران سرمایه‌ی خود را از بورس خارج کردند یا بهتر است بگوییم از بازار ترسیدند و فرار کردند. تنها تعداد محدودی از افراد هنوز در بورس فعالیت می‌کنند و امیدوارند روزهای بهتری در آینده داشته باشند. این امید تاکنون حدود ۳ سال طول کشیده است، اما هنوز به واقعیت نپیوسته است.

مهدی تقوی

در نیمه اول سال ۱۳۹۹، به عنوان تحلیلگر و کارشناس فعال در دو کارگزاری، یک شرکت و دو مرکز آموزش سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کردم. در آن زمان، در هر شعبه از کارگزاری یا دفتر پیشخوان دولت، مردم هر روز از ساعت ۵ صبح به ثبت در دفتر صف می بستن تا به سرعت سهام شرکت‌های معروف مانند ایران خودرو، سایپا، بانک ملت، بانک صادرات و … را بدون در نظر گرفتن تحلیل یا ارزیابی مناسب خریداری کنند.  و همگی هرچقدر که به شهریور سال ۱۳۹۹ نزدیک می‌شدند در حال آماده شدن بودند که با رویای حفظ سودهای خود قبل از سایر سرمایه‌گذاران در ماه شهریور سهام خود را نقد کنند.

اما همانند همیشه، این امیدها به طور واقعیت‌پذیرانه‌ای برآورده نشدند و بازار به طور کلی از هم پاشید و در اوایل مرداد ماه با یک ریزش سنگین روبرو شد. در اولین روزهای این ریزش، همه امیدوار بودند که این تنها یک اصلاح ساده باشد و بازار به سمت روند صعودی خود بازگردد. اکثریت این روند منفی بازار را رد کرده و این افت قیمت‌ها را به عنوان یک فرصت خرید می‌دانستند.

با توجه به اینکه سهامداران تا روزهای اخیر در صف خرید ایستاده بودند و اکنون ترسیده  و بهت زده  باید به صف فروش سهام خود را نگاه میکردند، با دیدن کانال‌های رسمی و غیررسمی سعی می‌کردند که امیدی را از سمت مسئولان دریافت کنند.

بعضی از شما در مقابل ریزش اولیه، هر زمانی که فرصت فروش و نقد کردن سهام داشتند، اقدام کردند. اما برخی دیگر امیدوار به آینده و برگشت بازار بودند و به سهامداری ادامه دادند. این افراد، با درگیری‌های سختی روبرو شدند و با امید به انتقام از روزهای سخت، تا امروز، یعنی ۷ شهریور ۱۴۰۲، هنوز در بازار مانده‌اند و امیدوار به کسب سود و موفقیت مالی هستند.

امروز می‌خواهیم به طور کلی مسیر واقعی برای رسیدن به سود و موفقیت مالی در بازار سهام را مرور کنیم و ببینیم کدام استراتژی در این شرایط بازار می‌تواند بهترین بازدهی را نسبت به سایر روش‌ها و مدل‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.

خبر خوب سرمایه گذاری در بازار

قبل از اینکه به بحث در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و معامله بپردازیم، می‌خواهم به شما تبریک بگویم. تبریک به خاطر استقامت و پایداری که تا کنون در شرایط دشوار بازار سهام نشان داده‌اید و توانسته‌اید به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهید. همچنین، خبر خوبی دارم که روزهای سخت و ناراحت کننده بازار به پایان رسیده است و اکنون شاهد آغاز یک دوره جدید در بازار سهام هستیم.

با تحلیل تکنیکال اعمال شده، ما با اطمینان بیان می‌کنیم که اگر قیمت سهم بالاتر از سقف قبلی در نمودار شکل بگیرد، این نشان‌دهنده شکست روند نزولی است. با نگاهی به نمودار شاخص کل بورس، می‌توان مشاهده کرد که سقف شاخص در سال ۹۹ به میزان ۲۲,۰۰۰ واحد بوده است و در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶,۲۰۰ واحد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که سقف جدید بالاتر از سقف قبلی شکل گرفته و روند نزولی به پایان رسیده است. اکنون می‌توانیم به یک روند صعودی جذاب و قله‌های بالاتر از قبلی امیدوار باشیم.

مروری بر آنچه گذشت بازار سرمایه

آنچه گذشت

بدون تردید، یکی از مهمترین ریسک‌هایی که در حال حاضر در بازار بورس وجود دارد، کاهش عمق بازار است. با نگاهی به ارزش معاملات در چند ماه گذشته، مشاهده می‌شود که ارزش معاملات کل بورس تهران در ماه‌های اخیر به طور متوسط کمتر از 5 هزار میلیارد تومان بوده است که این عدد بسیار کمتر از حجم معمولی بازار است.

این وضعیت، باعث شده تا بازار بیشتر از گذشته نسبت به اخبار و شایعات مرتبط با جامعه واکنش نشان دهد و تحت تأثیر این اخبار قرار بگیرد.

علاوه بر این، کاهش عمق بازار سبب می‌شود که نوسانات موجود در بازار واقعی را نتوان به طور صحیح تحلیل کرد و این موضوع بازدهی کوتاه مدت بازار را کاهش می‌دهد و به ضرر و زیان سرمایه‌گذاران در بازه‌های زمانی کوتاهتر از یک سال منجر می‌شود.

به طور خلاصه، با کاهش عمق بازار، نوسانات غیر واقعی در بازار افزایش می‌یابد که این وضعیت در کوتاه مدت به ضرر سهامداران است.

راحل و چالش های سرمایه گذاری

راه‌حل چیست؟

بدون شک، راه‌حل اولین و آسان‌ترین برای مواجهه با این وضعیت، تنظیم افق زمان سرمایه‌گذاری بیش از یک سال است. در این بازه زمانی، می‌توانید به دنبال سهام و دارایی‌هایی با ارزش بالا بگردید و سبد سرمایه‌گذاری خود را بر اساس ارزش و به صورت بلندمدت (بیش از یک سال) تنظیم کنید.

چطور از ارزش ذاتی یک دارایی خبردار شویم

بدون شک، پاسخ به این سؤال در حوزه تحلیل بنیادی قرار دارد. تحلیل بنیادی و تحلیلگران بنیادی اصولاً به ارزش داخلی دارایی‌ها می‌پردازند. قبل از خریداری نمادی، شما می‌توانید با استفاده از تحلیل بنیادی، ارزش ذاتی آن را محاسبه کنید و در صورتی که ارزش ذاتی آن بالا باشد، با اطمینان آن دارایی را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید.

تحلیل بنیادی چطور ارزش ذاتی دارایی‌ها را محاسبه می‌کند؟

محاسبه ارزش ذاتی سهام فرآیندی پیچیده است و به مهارت و زمان زیادی نیاز دارد. تحلیلگران بنیادی با بررسی و تحلیل صورت‌های مالی شرکت، پیش‌بینی عملکرد آینده و تحلیل جوانب مختلف، قادرند ارزش ذاتی شرکت را تخمین بزنند.

وارن بافت | دانشکده بورس

آیا تحلیل بنیادی می‌تواند زمان و قیمت دقیق را شناسنایی کرد ؟

بدون شک، تحلیل بنیادی به شما کمک می‌کند تا صنایع و شرکت‌های ارزشمند را شناسایی کنید. اما اگر به دنبال قیمت و زمان دقیق خرید و فروش هستید، باید به مرحله بعدی، یعنی تحلیل تکنیکال، بروید. تحلیل تکنیکال با بررسی نمودارهای دارایی‌ها به شما امکان می‌دهد بهترین زون قیمت برای معامله را شناسایی کنید.

در تحلیل تکنیکال چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

تحلیل تکنیکال یک ابزار قدرتمند است که امکانات گسترده‌ای برای تحلیل نمودارها در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به سطح مهارت و تخصص خود و همچنین در نظر گرفتن روانشناسی معامله‌گران، می‌توانید سبک تحلیل خاص خود را داشته باشید.

با این حال، نباید فراموش کنید که تحلیل تکنیکال در هر بازار، نیازمند رعایت اصول و قوانین خاص آن بازار است. به عنوان مثال، سبک تحلیل و معامله در بازار فارکس و در تایم فریم 30 دقیقه کاملاً متفاوت است با سبک تحلیل و معامله در بورس و در تایم فریم روزانه. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنم تحلیل تکنیکال را به صورت حرفه‌ای از یک استاد متخصص در بازار فعال یاد بگیرید، که خود در حوزه تحلیلگری فعالیت می‌کند و از مهارت‌های تحلیلگری خود در بازار بهره می‌برد و نتایج مثبتی را به دست می‌آورد.

تخفیف ویژه دوره تحلیل تکنیکال استاد سلیمانی

کد تخفیف ۳۰ درصدی: tech0267

غزاله سلیمانی

آیا روش‌های دیگری برای تحلیل بازار وجود دارد؟

بدون شک، در تحلیل بازار و پیش‌بینی روند سهم، روش‌های مختلفی وجود دارد، مانند تابلوخوانی، فیلترنویسی، علم بازار، علم آسترولوژی، تحلیل اقتصاد کلان، تحلیل اخبار و غیره. اما، همانطور که در ابتدا گفته شد، دو مهارت اصلی برای موفقیت در بازار، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال هستند. می‌توانید از سایر تکنیک‌ها به عنوان چاشنی در تحلیل و معاملات خود استفاده کنید، اما هرگز نباید آنها را به عنوان مبنای اصلی معاملات قرار دهید.

بنابراین، به عنوان مثال، یک تحلیلگر موفق، ابتدا با تحلیل بنیادی و شناسایی سهم‌ها و ارزشمندی‌ها شروع می‌کند، سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال و پیدا کردن زون قیمت بهینه، زمان مناسب برای انجام معامله را تعیین می‌کند. در نهایت، می‌تواند از تابلوخوانی و سایر روش‌های تحلیلی جانبی استفاده کند، اما همواره تحلیل تکنیکال بر روی نمودار اصلی متمرکز خواهد بود.

الان بهترین استراتژی تحلیل و معامله در بازار چیست ؟

به عنوان یک نکته مهم، باید دریابید که تحلیل و معامله دو مهارت کاملاً مجزا از یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، می‌توانید یک تحلیلگر برجسته باشید، اما نتوانید به طور اثربخش از تحلیل خود در معاملات خود استفاده کنید. بنابراین، بهتر است استراتژی تحلیل و استراتژی معامله را به صورت جداگانه در نظر بگیرید.

بهترین استراتژی تحلیل چیست

با توجه به تجربه و پژوهش‌های تیم ما در طول سه سال گذشته (از سال ۱۳۹۹ تا کنون)، استراتژی تحلیل تکنوفاند امنتال به نسبت سایر روش‌ها در بازار عملکرد بهتری داشته است. این استراتژی به ما کمک کرده است که در روندهای صعودی بازار با سود بیشتری نسبت به میانگین بازار داشته باشیم و در روندهای نزولی بازار ضرر کمتری نسبت به عموم مردم تجربه کنیم. در نتیجه، به شما نیز پیشنهاد می‌دهم اگر می‌خواهید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید و بازدهی آن را افزایش دهید، از استراتژی تحلیل تکنوفاند امنتال در بورس استفاده کنید.

استراتژی تحلیل تکنوفاند امنتال دارای مزایایی است که برجسته‌ترین آنها عبارتند از:

  1. عدم تأثیر اخبار و شایعات: با استفاده از این استراتژی، تحلیل و معاملات شما دیگر تحت تأثیر اخبار و شایعات بازار قرار نمی‌گیرند. این به این معناست که شما با قدم اولیه قوی، دیگر نگرانی درباره این موارد نخواهید داشت.
  1. افق زمان بلند مدت: یکی از مزایای این استراتژی این است که افق زمانی شما حداقل ۶ ماه است. این به این معناست که شما دیگر نگران نوسانات روزمره کوچک بازار نخواهید بود و عملکرد خود را هر ۶ ماه یکبار ارزیابی می‌کنید.
  1. کاهش استرس: با توجه به سرمایه‌گذاری ارزش‌محور و افق زمانی بلند مدت، استرس شما در این روش به حداقل می‌رسد و شما از مسیر سرمایه‌گذاریتان بهره‌برداری کامل را تجربه می‌کنید.

به منظور تسلط به این استراتژی حرفه‌ای، شما باید مهارت‌های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را به خوبی فرا بگیرید.


آیا راه ساده‌ای وجود دارد ؟

با توجه به مهارت‌های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال مسلط بودن یا استفاده از کارشناسان ما در این زمینه‌ها، می‌توانید از استراتژی تحلیل تکنوفاندامنتال در بورس بهره‌برداری کنید. اما باید به خاطر داشته باشید که کسب سود از بازارهای مالی مثل بورس، کاری ساده نیست و نمی‌توانید بدون صرف زمان و هزینه به موفقیت برسید.

اگر واقعاً قصد دارید به طور حرفه‌ای در بورس یا هر بازار مالی دیگری فعالیت کنید و سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید، باید زمان و انرژی لازم را صرف آموزش و بهبود خود بکنید. باید آموزش‌های مربوطه را دریافت کنید و به نسخه قوی‌تری از خودتان تبدیل شوید.

ما پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزش ” شکارچی سهام ” را در نظر بگیرید. این دوره به شما مفاهیم و تکنیک‌های مورد نیاز برای تحلیل سهام را آموزش می‌دهد. منابع این دوره شامل مطالب آموزشی و مستندات مرتبط است. همچنین، با استفاده از کد تخفیفی زیر ، می‌توانید با ۳۰ درصد تخفیف در این دوره ثبت نام کنید.

شکارچی سهام چیست؟

آموزش بورس و سرمایه گذاری با دوره شکارچی سهام | دانشکده بورس

شکارچی سهام یک دوره تحلیلی- آموزشی است که ماحصل بیشتر از 3 ماه تلاش بی وقفه تیم تحلیگران بنیادی- تکنیکال- و اقتصاد کلان مجموعه ما هست.

در این دوره تحلیل وضعیت بنیادی و نمودار صنایع و شرکت های پیشرو با شما به اشتراک گذاشته می شود تا بتوانید بادید شفاف و آگاهانه برای شش ماهه دوم سال 1402 اقدام به سرمایه گذاری کنید.

در دوره حضوری شکارچی سهام علاوه بر شناسایی صنایع و شرکت های پیشرو، به صورت اختصاصی به مدیریت سرمایه با توجه به ریسک پذیر شما کار می کنیم تادر پایان دوره بتوانید با توجه به ویژگی های شخصیتی خودتان ( از جمله سن، وضعیت تاهل، میزان سرمایه، میزان درآمد فعال، میزان درآمد غیر فعال، تعداد فرزندان، سن فرزندان و…) سبد سرمایه گذاری مطلوب خود را بچینید.

در دوره شکارچی سهام حضوری  شما یک جلسه مشاوره اختصاصی با اساتید به اررش 1000 دلار را به عنوان هدیه دریافت خواهید کرد، و این فرصت را دارید که در یک جلسه خصوصی 2 ساعته، بهینه ترین سبد سرمایه گذاری را به کمک اساتید، تنظیم کنید و دغدغه ای در شش ماه دوم 1402 نداشته باشید.

منافع دوره

  • حضور در اکوسیستم سرمایه گذاران ثروتمند
  • دسترسی و تعامل با اساتید
  • حفظ زمان ( شما با شرکت در این دوره دیگر زمان خود را برای آزمون و خطا نمی گذارید.. )
  • حفظ سرمایه ( دیگر ضرر و آزمون و خطا ندارید و سرمایه شما از دست نخواهد رفت )
  • سود بیشتر نسبت به حالت عادی خودتان ( بدون شک شما به کمک شکارچی سهام میتوانید سود بیشتری نسبت به افراد عادی بدست آورید )
  • سریع و راحت به سود میرسید
  • در منفی های بازار کمترین ضرر را خواهید داشت و در حالت نرمال بیشترین سود بازار از آن شماست
  • همیشه چند قدم از افراد معمولی در بازار جلوتر هستید

تخفیف ویژه دوره شکارچی سهام

برای استفاده از  این کد تخفیف ابتدا پیش ثبت نام در این دوره به مبلغ 5 میلون تومان داشته باشید؛ سپس کارشناسان ما با شما تماس میگیرند و تخفیف شما را لحاظ میکنند

دانشکده بورس - تقوی و سلیمانی
امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید