سهام لیدر بورس چیست و چگونه لیدر های هر صنعت را پیدا کنیم؟

سهام لیدر بورس

سهام لیدر بورس یا همان سهام پیشرو، سهامی هستند که از نظر رشد، نسبت به سایر سهام برتری دارند. فعالان بازار به دنبال یافتن سهام لیدر بورس هستند تا هم با سرمایه گذاری در آن‌ها به سود چشمگیری دست یابند و هم به کمک این سهام، بتوانند وضعیت و جهت بازار یا یک صنعت خاص را پیش‌بینی کنند.

احتمالا شما هم می‌خواهید صنایع و سهام لیدر بورس را پیدا کنید تا اینگونه بتوانید به موفقیت‌های بیشتری در بازار برسید.

در این مطلب درباره سهام لیدر بورس و نحوه یافتن آن‌ها توضیح می‌دهیم.

منظور از سهام لیدر بورس چیست؟

اولین واقعیت درباره سهام لیدر بورس این است که این عبارت دارای تعریف مشخص و دقیقی نیست. به طور کلی مشخص است که منظور از لیدر بودن یک سهم، پیشتازی، برتری و رشد بالاتر آن است. با این حال، سهام لیدر بورس دارای نوعی تعریف پسینی است؛ یعنی وقتی یک سهم پیشتاز و پیشرو می‌شود، تازه می‌فهمیم که اینطور شده است.

بنابراین اگر بخواهیم این سهام پیشرو را از قبل شناسایی کنیم، در واقع باید به سوال اصلی معامله در بازار سهام پاسخ دهیم: چه سهمی را باید بخرم؟

با وجود همه این‌ها، معیارهایی وجود دارد که طبق آن‌ها بفهمیم یک سهم قرار است در بازار یا در صنعت خودش لیدر باشد.

تعیین صنایع و سهام لیدر بورس در بلندمدت کار آسان‌تری است؛ زیرا با استفاده از تحلیل‌های کلان و بنیادی، می‌توانیم بیشترین پتانسیل‌های رشد را در میان گزینه‌های موجود پیدا کنیم و بفهمیم که کدام شرکت‌ها یا صنایع وضعیت بهتری دارند.

با توجه به جهت‌گیری‌های اقتصاد کلان و شرایط موجود، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که کدام صنایع امکان بیشتری برای رشد دارند.

با این وجود نمی‌توان زمان دقیق وقوع این رشد را برای سهام یا صنایع مختلف تعیین کرد؛ ممکن است رشد یک سهام ارزشمند تا مدت‌ها، به دلایل مختلف به تعویق بیفتد. همچنین ممکن است با وقوع اتفاقاتی که از نظر قانونی یا مسائل کلان اقتصادی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند، رشد یک صنعت خاص به تعویق بیفتد یا اصلا رخ ندهد.

 

سهام لیدر بورس چه ویژگی‌هایی دارند؟

ویژگی‌ها و معیارهای مختلفی را می‌توان برای سهام لیدر بورس برشمرد اما به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را کلی‌سازی کرد. با این وجود، این ویژگی‌ها را می‌توان به سهام لیدر نسبت داد:

  • سهام پیشرو معمولا دارای ارزش بازاری بزرگ یا متوسط هستند: با این که سهام شرکت‌های کوچک و کسب‌وکارهای نوپا امکان رشد بسیار زیاد را دارند، معمولا این سهام بزرگ و متوسط هستند که می‌توانند پول زیادی را به خود جذب کنند و در عین حال جهت حرکت بازار و یا صنعت خودشان را هم تعیین کنند.
  • سهام لیدر بورس در بازه زمانی نه چندان طولانی در گذشته، بازدهی خوبی داشته‌اند: برای این که رشد قابل توجه سهم و بازار را بتوان تشخیص داد، نیاز است که سهم نشانه‌های قدرتمندی از رشد خود نشان دهد. اگر سهمی شرایط لازم برای لیدر شدن را داشته باشد و رشد خود را هم آغاز کرده باشد، می‌توان با اطمینان بالاتری آن را جزو سهام پیشرو در نظر گرفت.
  • ‌قدرت خریداران این سهام نسبت به سایر سهام بسیار بالاست: دلیل این نکته روشن است؛ برای این که سهمی پیشرو شود، لازم است که خریداران بیشتر از سایر سهام به آن توجه کنند و مایل به خریدش باشند. بنابراین اگر قدرت خریداران در سهمی خیلی بالا بود، آن سهم می‌تواند با حفظ وضعیت خود، از سهام لیدر بورس شود.
  • ورود پول هوشمند و پول حقیقی به آن‌ها مشهود است: منظور از پول حقیقی، پولی است که توسط معامله‌گران حقیقی صرف خرید سهام می‌شود. معمولا بیشتر بودن سهامداران حقیقی نسبت به حقوقی و بالا بودن قدرت خریداران حقیقی، معیاری برای ارزشمند بودن سهام در نظر گرفته می‌شود. ورود و خروج پول حقیقی به یک سهم را می‌توان با مشاهده تابلوی معاملات سهم در سایت tsetmc یا سامانه‌های معاملات آنلاین کارگزاری‌ها مشاهده کرد.

در عین حال، ورود پول هوشمند به این سهام هم اهمیت زیادی دارد. پول هوشمند همان پول حقیقی نیست. منظور از پول هوشمند، پولی است که توسط معامله‌گران و سهامداران عمده بازار مدیریت و هدایت می‌شود. این بازیگران اصلی می‌توانند با استفاده از پول هوشمند، روند بازار را پیش‌بینی یا حتی آن را ایجاد کنند.

وقتی ارزش و حجم معاملات یک سهم به شکل قابل توجهی افزایش یابد، می‌توان آن را نشانه‌ای از ورود پول هوشمند در نظر گرفت. همچنین، با ورود پول هوشمند به یک سهم، قدرت خریداران نسبت به فروشندگان افزایش می‌یابد.

با استفاده از ابزار فیلترنویسی می‌توان این عوامل را شناسایی کرد و طبق آن‌ها، سهام لیدر بورس را یافت.

 

ابزار شناسایی سهام لیدر بورس

به طور کلی با استفاده از ابزار تحلیل بنیادی و سایر ابزار تکنیکال و تابلوخوانی می‌توان سهام لیدر بورس را شناسایی کرد و سپس از فرصت سرمایه‌گذاری در آن‌ها بهره برد.

اگر شما سرمایه‌گذاری هستید که نگاه بلندمدت دارید و از تحلیل بنیادی برای شناسایی سهام ارزشمند استفاده می‌کنید، طبق اصول همین نوع تحلیل، می‌توانید سهام و صنایع پیشرو را در بورس پیدا کنید. طبق گزارشات و صورت‌های مالی هر شرکت، می‌توان وضعیت آن را تشخیص داد و آینده آن شرکت را تا حدی پیش‌بینی کرد.

همچنین، با بررسی وضعیت اقتصاد کلان و روندهای اقتصادی و قانونی کشور، می‌توان صنایع پیشرو را در بازه زمانی مشخصی در آینده تا حدی تشخیص داد.

برای مثال اگر قیمت دلار در حال جهش و افزایش باشد، اصولا سهام دلاری و صادراتی به سهام لیدر بورس تبدیل می‌شوند و باید آن‌ها را با دقت زیر نظر گرفت.

همچنین استفاده از نسبت‌های مهم مالی مانند P/E می‌تواند در تشخیص سهام لیدر بورس به ما کمک کند. می‌توان برای مثال نسبت P/E را عددی مانند 5 تعیین کرد و در ادامه، همه شرکت‌هایی که نسبت P/E کمتر از 5 دارند را با دقت بررسی کرد. با توجه به سایر معیارهایی که برای تشخیص سهام لیدر بورس گفته شد، می‌توان از میان این سهام، مواردی را که از سهام پیشرو هستند شناسایی کرد.

 

استفاده از فیلترنویسی

فیلترنویسی یکی از کارآمدترین ابزارهایی است که می‌توان برای تشخیص و شناسایی سهام لیدر بورس به کار برد. اگر زمان کافی به یادگیری فیلترنویسی اختصاص دهید، به‌راحتی می‌توانید با استفاده از امکانات سایت tsetmc، فیلتری بنویسید که سهام مورد نظر شما را از بقیه جدا کند.

در این الگو می‌توانید عواملی مانند ورود پول هوشمند و حقیقی، رشد در بازه کوتاه گذشته و قدرت بالای خریداران را به عنوان فیلتر اعمال کنید.

در این صورت بسیار راحت‌تر می‌توانید سهام مورد نظرتان را پیدا کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

 

سخن آخر

در این مطلب سهام لیدر بورس و نحوه شناسایی آن‌ها توضیح داده شد. با این که معیارهای روشن و واضحی برای تعیین سهام پیشرو وجود ندارد، تا حدی می‌توان با استفاده از معیارهایی مانند ورود پول هوشمند و حقیقی، قدرت خریداران، ارزش و حجم معاملات شرکت، آن را از این دیدگاه بررسی کرد.

داشتن یک نگاه بنیادی کلی و استفاده از ابزار فیلترنویسی، می‌توانند مکمل‌های بسیار خوبی باشند که شما را در پیدا کردن سهام لیدر بورس یاری کنند.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید