مفاهیم کاربردی در تابلوی بورس

مفاهیم کاربردی در تابلوی بورس

چنانچه به رفتار فعالان بازار سرمایه دقت کنید متوجه این موضوع خواهید شد که یکی از سایت‌هایی که معامله گران در بورس اوراق بهادار تهران به طور مرتب آن را چک می‌کنند، سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا همان سایت www.tsetmc.com  می‌باشد.

این سایت در حقیقت همان تابلوی قرمز رنگ معروف بورس می‌باشد که با آنلاین شدن معاملات سرمایه‌گذاران از تالارهای بورس به این سایت منتقل شده که آدرس دقیق آن به شرح زیر است:

www.tsetmc.com

سایت tsetmc.com تنها مرجع معتبر و لحظه‌ای جهت بررسی و رصد کردن آنلاین بازار می‌باشد که در حقیقت در حکم تابلوی بورس گذشته را دارد و معامله گران در بورس برای انجام معاملات خود، قیمت‌ها، حجم معاملات و سایر اطلاعات مورد نیاز را در این سایت مورد بررسی قرار می‌دهند.

البته اطلاعات موجود در این سامانه بسیار غنی از تر از تابلوهای قدیمی بورس است چرا که در این سایت سابقه تمامی روزهای معاملاتی گذشته وجود دارد و علاوه بر این شما می‌توانید به کمک سایت tsetmc.com و با امکانات خوبی که در اختیارتان قرار می‌دهد نظیر گزارش‌های روزانه، آمار ریز معاملات، فیلترنویسی و … به‌خوبی بازار بورس را تحت کنترل داشته باشید و با دقت بسیار زیادی بازار را رصد کنید.

ولی اگر شما در ابتدای راه سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران هستید، زمانی که وارد این سامانه می‌شوید با دنیایی از اصطلاحات و مفاهیم روبرو خواهید شد که هر یک از آن‌ها حاوی اطلاعات و مبانی بسیار مهم و حائز اهمیتی هست که در ابتدا درک و بررسی این مفاهیم ممکن است برایتان کمی دشوار باشد، در ادامه این مقاله به تشریح و توضیح کامل این مفاهیم و اصطلاحات می‌پردازیم.

زمانی که آدرس دقیق سایت (www.tsetmc.com) را در مرورگر خود وارد کنید به صفحه اصلی این سایت هدایت می‌شوید که به شکل زیر است:

تابلوی بورس

در اینجا به بررسی برخی از مفاهیم مهم و تأثیرگذار در صفحه اصلی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران می‌پردازیم.

همانطور که مشاهده می‌کنید این صفحه به دو قسمت اصلی تقسیم شده که قسمت بالای صفحه اطلاعات بورس تهران و قسمت پایین صفحه اطلاعات فرابورس ایران را نمایش می‌دهد.

خیلی از اصطلاحات مفاهیم در هر دو بازار مشترک است که به بررسی آن‌ها در این مطلب می‌پردازیم.

اصطلاحات در تابلوی بورس

شاخص کل

شاخص کل در حقیقت یک معیار برای سنجش ورود و خروج پول به بورس می‌باشد، روزهایی که نقدینگی به بازار بورس وارد شود شاخص کل مثبت (سبز) می‌شود و روزهایی که نقدینگی از بازار خارج شود شاخص کل منفی (قرمز) می‌شود، به‌طور خلاصه شاخص کل بیانگر وضعیت کلی بورس است.

توجه داشته باشید که شاخص کل یک شاخص وزنی هست، یعنی شرکت‌هایی که وزن بیشتری دارند (تعداد سهام بیشتری دارند) در شاخص کل تأثیرگذارتر هستند.

شاخص کل هم‌وزن

شاخص کل هم‌وزن نیز دقیقاً مانند شاخص کل است با این تفاوت که دیگر وزن شرکت‌ها (تعداد سهام) در آن اهمیتی ندارد، یعنی شاخص کل هم‌وزن به همه شرکت‌ها به یک‌چشم نگاه می‌کند و همه شرکت‌ها به‌تساوی در شاخص کل هم‌وزن تأثیر می‌گذارند.

نماد بورسی

تمامی شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند در ابتدا به آن‌ها یک نماد تعلق می‌گیرد که فعالان بازارسرمایه شرکت را با آن نماد می‌شناسند، نمادهای بورسی در بازارهای مالی سراسر دنیا وجود دارند؛ در بورس کشورمان حرف اول هر نماد بیانگر صنعتی است که شرکت در آن فعالیت دارد؛ به‌عنوان مثال نماد “فملی” متعلق به شرکت “صنایع ملی مس ایران” است و حرف “ف” بیانگر صنعت فلزات اساسی می‌باشد.

تأثیر در شاخص

در سمت راست صفحه اصلی این سایت کادر تأثیر در شاخص را ملاحظه می‌کنید، در این کادر نمادهایی قرار می‌گیرند که طی آن روز معاملاتی بیشترین اثرگذاری را در تغییرات شاخص کل داشته‌اند.

 

حال اگر یکی از نمادهای بورسی را باز کنیم و مورد بررسی قرار دهیم با اطلاعات بیشتری روبرو خواهیم شد که صفحه آن مانند تصویر زیر است:

نماد بانک ملت در سایت tsetmc

حال به بررسی اصطلاحات موجود در این نماد در تابلوی بورس می‌پردازیم:

اولین قیمت

همان‌طور که میدانید ساعات معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از ساعت ۹ الی ۱۲:30 می‌باشد، به قیمتی که در رأس ساعت ۹ یعنی در بدو شروع معاملات بورس شروع می‌شود، اولین قیمت گفته می‌شود.

آخرین قیمت

به قیمتی که معاملات با آن در رأس ساعت ۱۲:30 به پایان می‌رسد و بورس بسته می‌شود، آخرین قیمت گفته می‌شود.

قیمت پایانی

قیمت پایانی یک میانگین حجمی-زمانی از تمام معاملاتی است که طی یک روز معاملاتی اتفاق می‌افتد. قیمت پایانی امروز تعیین‌کننده مبدأ قیمت تابلوی روز معاملاتی بعد است.

تعداد معاملات

به تعداد دفعات معاملاتی که در یک نماد رخ می‌دهد، تعداد معاملات گفته می‌شود؛ در نظر داشته باشید که یک معامله شامل یک خرید و یک فروش است.

حجم معاملات

به تعداد برگه سهمی که در یک روز معاملاتی در یک نماد جابجا می‌گردد، حجم معاملات گفته می‌شود.

یک مثال:

شما از دوستتان طی یک معامله ۱۰۰۰ عدد سهام ایران‌خودرو خریداری می‌کنید؛ در این حالت تعداد معاملات شما برابر با ۱ و حجم معامله شما برابر با ۱۰۰۰ است.

ارزش معاملات

به مقدار پولی که طی یک روز معاملاتی در هر نماد جابجا می‌شود، ارزش معاملات میگویند.

آخرین معامله

در عکس فوق ساعت دقیق آخرین معامله‌ای که در نماد صورت گرفته نمایش داده می‌شود.

وضعیت

منظور از وضعیت، وضعیت معاملاتی نمادها می‌باشد، هر نماد به‌طورکلی می‌تواند سه وضعیت  “مجاز” ، “مجاز – محفوظ” و  “ممنوع – متوقف” قرار گیرد که در شرایط مختلف و بنا به دلایلی که ناظر بازار تعیین می‌کند بین این سه حالت متغیر است.

بازه روز

به بازه بین کمترین و بیشترین قیمتی که نماد در یک روز تجربه می‌کند، بازه روز گفته می‌شود.

قیمت مجاز

همان‌طور که میدانید، دامنه نوسان در بورس تهران ۵± درصد است؛ در حقیقت “بازه مجاز” تعیین‌کننده دامنه نوسان است که عدد کوچک در آن نشان‌دهنده آستانه پایین قیمت و عدد بزرگ آن نشان‌دهنده آستانه‌بالا قیمت مجاز در آن روز معاملاتی هست.

بازه هفته

به بازه بین کمترین تا  بیشترین قیمتی که نماد در طول یک هفته تجربه می‌کند، بازه هفته گفته می‌شود.

بازه سال

به بازه بین کمترین تا بیشترین قیمتی که نماد در طول یک سال تجربه می‌کند، بازه سال گفته می‌شود.

تعداد سهام

در اصل به کل تعداد سهام یک شرکت گفته می‌شود؛ سرمایه ثبت‌شده شرکت تعیین‌کننده تعداد سهام آن است.

حجم‌مبنا

حجم‌مبنا در حقیقت یک حداقلی است که برای حجم معاملات از طرف سازمان بورس در نظر گرفته‌شده و بر قیمت فردا تأثیرگذار است.

سهام شناور

به آن مقداری از سهام شرکت که در بورس به‌صورت فعال خرید و فروش می‌شود و دست سهامدار عمده نگهداری نمی‌شود، سهام شناور گفته می‌شود.

میانگین حجم ماه

به میانگین حجم معاملاتی که در یک ماه کاری گذشته به‌طور متوسط در هرروز معامله شده میانگین حجم ماه گفته می‌شود.

EPS

EPS در حقیقت مخفف کلمه Earning Per Share است که به معنای سود خالص به ازای هرسهم است که عموماً در بازه یک‌ساله (سال مالی) محاسبه می‌گردد.

P/E

یکی از نسبت‌های پرکاربرد در بازارهای مالی است که E منظور همان EPS شرکت و P مخفف کلمه Price به معنای قیمت می‌باشد.

حقیقی‌ها

حقیقی‌ها در واقع افرادی هستند که شخصیت حقیقی دارند و با کد معاملاتی شخصی خوشان در بازار فعالیت می‌کنند.

حقوقی‌ها

حقوقی‌ها نیز شرکت‌هایی هستند که با شماره اقتصادی شرکت، کدبورسی دریافت کرده‌اند و در بازار فعالیت دارند.

تابلو سفارشات

در این تابلو شما می‌توانید بهترین حجم‌ها و قیمت‌های پیشنهاد شده توسط خریداران و فروشندگان را مشاهده نمایید و از آن‌ها برای سفارش‌های خود استفاده کنید.

همان‌طور که در تصویر قابل‌ مشاهده است، در تابلوی سفارش‌ها، خریداران در سمت راست و فروشندگان در سمت چپ قرار می‌گیرند.

تابلو سفارشات بورس

سابقه معاملات

یکی دیگر از اطلاعات بسیار مهمی که در سایت مدیریت فناوری بورس تهران می‌توانیم رصد کنیم، گذشته معاملاتی سهام می‌باشد که با مراجعه به قسمت سابقه معاملات می‌توان ریز اطلاعات روزهای معاملاتی گذشته را در آنجا یافت.

سابقه معاملات در بورس

نکته:

اگر برخی از اطلاعاتی که در مطالب فوق ذکر کردیم در صفحه شما نمایش داده نمی‌شود می‌بایست در سمت راست صفحه، وضعیت نمایش این اطلاعات را از حالت “مخفی” خارج کرده و بر روی “نمایش” قرار دهید.

امیدواریم با مطالعه توضیحاتی که در مورد تابلوی بورس خدمتتان ارائه گردید به‌ راحتی بتوانید به بررسی و رصد کردن بازار مشغول شوید و با تابلوی بورس ارتباط کارآمدی برقرار کنید.

مطالب مرتبط:

مقاله آموزش معاملات آنلاین

چگونه در بورس موفق شویم؟

دوره تابلو خوانی

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

3 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید