نکاتی برای جلوگیری از ضرر در بورس

بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری در بورس را راهی برای افزایش سرمایه و پس ­اندازشان می­ دانند. آن‌ها با به‌کارگیری چند قانون ساده و پایبند ماندن به آن‌ها، سرمایه­ گذاری موفقی را تجربه می­ کنند. بسیاری دیگر اما شکست­ های پیاپی را تجربه می­ کنند و همواره در جست‌وجوی دلایل نتایج ضعیف خود و راه‌حل­هایی برای جلوگیری از ضرر در بورس هستند.

اگر شما هم در دسته­ ی بازندگان بورس قرار دارید، مقاله‌ی پیش رو می­تواند کمک بزرگی برای فهمیدن اشتباهاتتان باشد. هم‌چنین شما در خلال متن خواهید دانست که چگونه باید از وقوع مجدد چنین اشتباهاتی جلوگیری کنید. در این مقاله به شرح نکاتی می­ پردازیم که به کمک ما می ­آیند تا درک کنیم چطور در بورس ضرر نکنیم.

جلوگیری از ضرر در بورس با تنوع در سبد سهام

بازار بورس بازاری پرریسک است. سرمایه­ گذاران هوشیار همواره به‌دنبال روش­ هایی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و جلوگیری از ضرر در بورس می­گردند. یکی از ابتدایی ­ترین استراتژی­ هایی که همه‌ی سرمایه­‌گذاران موفق آن را به‌کار می­گیرند، ایجاد تنوع در سبد سهام است.

با این اوصاف هیچ‌گاه نباید تمام دارایی خود را به خرید سهام یک شرکت اختصاص دهید. اگر با تمام پولتان سهام تنها یک شرکت را بخرید، نه‌تنها به کاهش ریسک سرمایه ­گذاریتان کمکی نکرده ­اید، بلکه فرصت­ های بسیار خوبی برای سرمایه­ گذاری در چندین صنعت مختلف را هم از دست خواهید داد.

اگر به‌جای یک سهم، چند سهم از شرکت‌های مختلف بخرید، بین سودها و ضررهای آن‌ها تعادل ایجاد خواهید کرد. به این‌ترتیب چنان‌چه در برهه‌ای برخی از سهم‌هایتان کاهش را تجربه کنند، بدون شک سهامی هستند که در آن زمان روند بهتری را طی می‌کنند. سود این سهام، ضرر سهام دیگر را جبران خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که همواره باید بهترین شرکت­ ها را برای سرمایه ­گذاری انتخاب کنید. سعی کنید هیچ‌گاه بیشتر از 10 درصد سرمایه­ تان را به خرید سهام یک شرکت اختصاص ندهید.

مدیریت ضرر در بورس

سرمایه گذاری را به تاخیر نیندازید

بازار بورس بازاری بسیار پرنوسان است. این ‌را که در آینده روند بازار صعودی یا نزولی خواهد بود هیچ‌کس نمی­داند. بنابراین برای جلوگیری از ضرر در بورس نباید سعی در پیش‌بینی روند بازار داشته باشیم.

اگر اتفاقی مانند همه ­گیری ویروس کرونا رخ دهد باید به آن مانند یک فرصت نگاه کنید. چرا که در هر فاجعه­ ی این‌چنینی فرصتی نهفته است.

بسیاری از سرمایه­ گذاران صبر می­کنند تا بازار، حرکتی در جهت تمایلشان پیش بگیرد. آن‌وقت است که وارد بازار می‌شوند. این افراد با این کار ناخواسته بسیاری از فرصت­ های پرمنفعت را از دست خواهند داد.

روند قیمت را برای به‌دست آوردن پول بیشتر دنبال نکنید

اگر امروز سهام شرکتی افزایش 12 درصدی را تجربه کرده است، نمی‌توان به‌طورقطع نتیجه گرفت که در روزهای آینده به این روند رشد ادامه خواهد داد. بسیاری از سرمایه­گذاران در زمان اوج قیمت­ها هیجان‌زده شده و اقدام به خرید می‌کنند. این رفتار بسیار احساسی بوده و تا حدودی به طمع سرمایه‌گذاران مرتبط است. یکی از راه‌های جلوگیری از ضرر در بورس، نرفتن دنبال سودهای غیرمطمئن است.

بازار بورس فراز و فرودهای زیادی را در دوره­ های زمانی مختلف تجربه می­کند. قیمت‌ها هیچ‌وقت به‌طور دائم صعودی یا نزولی نمی­ مانند. برای جلوگیری از ضرر در بورس سعی کنید با مطالعه قوانین و افزایش دانش خود در زمینه‌ی تحلیل بازار، نقاط ورود و خروج مناسب را شناسایی کرده و هرگز هیجانی خرید نکنید.

نکته‌ی حائز اهمیت دیگر این است که بازار همواره دست‌خوش اصلاح قیمت می­ شود. سرمایه­ گذاران هوشیار در کف‌ها خرید کرده و در زمان رسیدن قیمت­ ها به اوج اقدام به فروش سهام خود می­ کنند. در این‌صورت همیشه پتانسیل بالایی برای سود بردن در بازار بورس وجود دارد.

فروش همیشه جلوگیری از ضرر در بورس نیست

زمانی هست که شما سرمایه‌­تان را با توجه به شناخت شرکت های بورسی صرف خرید سهام شرکت­‌های معتبر می‌کنید. شرکت‌هایی که می‌دانید ساختاری قوی و سابقه سوددهی مستمر در گذشته دارند. در چنین شرایطی به محض دیدن مقداری ریزش در سبد سهامتان اقدام به فروش آن‌ها نکنید. همواره دلایل محکم خود برای خرید سهام این شرکت‌­ها را به یاد بیاورید.

بدانید که شرکت­‌های بزرگ، اغلب ضررهایشان را جبران می­‌کنند. برای جلوگیری از ضرر در بورس سهام خود را حتی اگر در حال نزول هستند نگهداری کرده و در کف­‌ها دوباره خرید کنید. اگر در طول یک سال آینده چیزی تغییر نکرد آنگاه به فکر گزینه­ های دیگر باشید.

بیش از حد به تحلیل‌گران بورس متکی نباشید

تحلیل‌گران بسیاری هستند که روزانه نظرات خود را در مورد خرید و فروش سهام در بازار بورس منتشر می­‌کنند. توصیه­‌های آنان در بیشتر مواقع مثمر ثمر است. اما باید بدانید که آن‌ها همیشه تحلیل­‌های دقیقی ندارند. از آن گذشته تحلیل‌گران مختلف همواره اتفاق نظر ندارند. بارها اتفاق افتاده که یک تحلیل‌گر، قیمت هدف خود را برای سهامی خاص اعلام کرده و روز بعد آن را تغییر داده است.

یکی از راه­‌های جلوگیری از ضرر در بورس این است که خودتان اقدام به تحلیل بازار و ترکیب سبد سهامتان کنید. مبانی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید و استفاده از اندیکاتورهای مختلف را بیاموزید. آن‌گاه می­توانید قیمت­‌های هدف برای ورود و خروج سرمایه­‌تان را خودتان انتخاب کنید. دوره­ های دانشکده بورس منابع کاملی از روش‌های تحلیل بازار و استراتژی­‌های مختلف معامله در بورس را در اختیار شما قرار می‌دهند. با گذراندن چنین دوره‌هایی برای تبدیل شدن به معامله­‌گری موفق، آموزش ببینید.

چگونگی جلوگیری از ضرر در بورس

بر ترس خود غلبه کنید

«همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده و بازارهای بورس در دنیا در حال سقوطند و واکسنی نیز وجود ندارد.» این عبارت مثالی بسیار ملموس از اتفاقی‌ست که تصمیمات سرمایه ­گذاران سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد. بسیاری از سرمایه­ گذاران مبتدی در چنین شرایطی که تاثیر مستقیم و شگرفی بر اقتصاد دنیا می­ گذارد آرامش خود را از دست می‌دهند. آن‌ها به سرعت سهام خود را می­ فروشند و در نتیجه بخش بزرگی از سرمایه‌­شان را از دست ­می­‌دهند.

برای جلوگیری از ضرر در بورس، کار درست در چنین شرایطی، حفظ آرامش و تمرکز بر ارزیابی موقعیت مورد نظر و سعی در تشخیص پیامدهای آن است.

حقیقت ماجرا این است که در چنین شرایطی قیمت سهم‌­ها افت شدیدی داشته و فرصت بسیار مناسبی برای خرید در کف‌ها ایجاد می‌شود.

نسبت به کاتالیزورها بی تفاوت نباشید

کاتالیزورها اطلاعات و اخباری هستند که بر حرکت قیمت­ ها در بورس تاثیر می ­گذارند. اگر با تحلیل فاندامنتال یا بنیادی آشنا باشید، تاثیر این اخبار بر روند قیمت‌ها را بیشتر درک خواهید کرد. کاتالیزورها می­توانند اخبار فوری، نتایج مالی شگفت‌انگیز شرکت­‌ها، گسترش کسب و کارها، تغییر در مدیریت، وقایع و فجایع طبیعی و هرچیزی که بر قیمت­‌های بازار اثرگذار است باشند.

در بیشتر مواقع کاتالیزورها تاثیرات کوتاه مدتی دارند. بنابراین می­توانید از آن‌ها برای یافتن فرصت­‌های معامله و جلوگیری از ضرر در بورس و حتی کسب سود بیشتر استفاده کنید.

جمع بندی

به یاد داشته باشید راه‌های بیشماری برای جلوگیری از ضرر در بورس وجود دارد. این راه‌ها کم و بیش ترکیبات مختلفی از استراتژی­ هایی هستند که در این‌جا بیان کردیم.

سرمایه­ گذاری در بورس هیچ تضمینی برای سودآوری یا بازگشت سرمایه به شما نمی‌دهد. پس سعی کنید همیشه با آگاهی از ریسک­ های موجود اقدام به سرمایه­ گذاری کنید.

 
امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید